Tesla SUC
Postat: 25 jul 2021 17:57
Att tänka på vid Tesla superchargning…
Det fungerar mycket bra i allmänhet. Men det kan även krångla till sig när man minst anar det. Så hände det för oss när vi var i dagarna på THE GREAT ELECTRIC DAY i Östersund och på Verkö.
Efteråt åkte vi till SUC Krokom för att ladda en bit till hemvägen. Efter laddningen kom ett meddelande på skärmen att jag blivit avstängt för all vidare laddning på Tesla SUC. Inte roligt när vi hade 75 mil kvar för att komma hem.
Problemet var givetvis inte Tesla utan mitt eget. Det var helt enkelt så att mitt kreditkort, som var kopplat till Tesla kontot, hade nått sin kreditgräns. "Smart man är" hade jag INTE e-mail eller tillgång till mitt Tesla-konto i min telefon vilket kunde ha löst problemet enkelt genom att lägga in ett annat kreditkort. Jag ringde Tesla support och fick en extra laddning på kredit - mer gick inte att få. Det räckte fortfarande inte för att komma hem. Som tur var hade jag en laddbricka från MER och en från Vattenfall-INCHARGE i bilen som jag aldrig använd tidigare. I Malung stannade vi på en MER-laddare (50 KW - bättre än inget alls) och kunde ladda en gång till för att komma hem! Inte helt fel med vissa reserver!
Det fungerar mycket bra i allmänhet. Men det kan även krångla till sig när man minst anar det. Så hände det för oss när vi var i dagarna på THE GREAT ELECTRIC DAY i Östersund och på Verkö.
Efteråt åkte vi till SUC Krokom för att ladda en bit till hemvägen. Efter laddningen kom ett meddelande på skärmen att jag blivit avstängt för all vidare laddning på Tesla SUC. Inte roligt när vi hade 75 mil kvar för att komma hem.
Problemet var givetvis inte Tesla utan mitt eget. Det var helt enkelt så att mitt kreditkort, som var kopplat till Tesla kontot, hade nått sin kreditgräns. "Smart man är" hade jag INTE e-mail eller tillgång till mitt Tesla-konto i min telefon vilket kunde ha löst problemet enkelt genom att lägga in ett annat kreditkort. Jag ringde Tesla support och fick en extra laddning på kredit - mer gick inte att få. Det räckte fortfarande inte för att komma hem. Som tur var hade jag en laddbricka från MER och en från Vattenfall-INCHARGE i bilen som jag aldrig använd tidigare. I Malung stannade vi på en MER-laddare (50 KW - bättre än inget alls) och kunde ladda en gång till för att komma hem! Inte helt fel med vissa reserver!