Sida 1 av 1
Privatleasa Polestar 2 genom Gomore
Postat: 23 jul 2021 10:50
av iohrlund
Jag är inne på att privatleasa en Polestar 2 genom Gomore.se en Long Range Single Motor med 2500 mil, 24 mån-kontrakt, SoV-däck, service och försäkring kostar 5900 kr/mån. Visserligen utan tillval, men jag tycker det låter prisvärt. Dessutom finns möjlighet att dela bilen och därmed sänka månadskostnaden. Uppskattar dessutom möjligheten att inte behöva binda sig på 3 år.
Är det någon som har erfarenhet av Gomore? Eller har ni andra tips på bra privatleasingserbjudanden?
Vi har även kollat på Kia EV6, Ioniq 5 och dyl, så elbilar i den storleken med snabbladdning på 125 kW och uppåt är av intresse. ID.4 och Enyaq är större än vad vi behöver.
Re: Privatleasa Polestar 2 genom Gomore
Postat: 23 jul 2021 10:56
av Eldsig
Köpa innebär lite större osäkerhet, men de modeller du räknar upp är troligtvis samtliga lönsammare att köpa och sälja än att leasa, även med hänsyn till kostnaden för investerat kapital...(till en gräns på 5-10%).
Men det bygger på att man har pengar och/eller möjlighet att låna.
Köper du har du ju också möjlighet att hyra ut.
Edit: jag har förbställt Ioniq 5 och räknat en del utifrån den.
Re: Privatleasa Polestar 2 genom Gomore
Postat: 23 jul 2021 11:34
av Aida
iohrlund skrev:Jag är inne på att privatleasa en Polestar 2 genom Gomore.se en Long Range Single Motor med 2500 mil, 24 mån-kontrakt, SoV-däck, service och försäkring kostar 5900 kr/mån. Visserligen utan tillval, men jag tycker det låter prisvärt. Dessutom finns möjlighet att dela bilen och därmed sänka månadskostnaden. Uppskattar dessutom möjligheten att inte behöva binda sig på 3 år.
Är det någon som har erfarenhet av Gomore? Eller har ni andra tips på bra privatleasingserbjudanden?
Vi har även kollat på Kia EV6, Ioniq 5 och dyl, så elbilar i den storleken med snabbladdning på 125 kW och uppåt är av intresse. ID.4 och Enyaq är större än vad vi behöver.
Hur tänkte du nu: Ioniq 5 är större än ID4 - såväl utvändigt som invändigt.
Re: Privatleasa Polestar 2 genom Gomore
Postat: 23 jul 2021 12:10
av iohrlund
Vi äger en ID.3:a idag av just den anledningen som du nämner, att det faktiskt blir något billigare. Men som 24-årig man boende i Sthlm utan egen parkering blir försäkringspremien på bilar som Polestar alldeles för hög, så när jag räknar på det efter att ha jämfört försäkringsbolag blir det faktiskt billigare med leasing.
Angående storleken på Ioniq 5 och ID.4 så ser jag nu att du har rätt, Aida. Är nog en av dem som luras av bilderna på Ioniq 5. Upplever ID.4 som något stor för våra behov, i förhållande till den ID.3:a som vi har nu, vilket iof Ioniq 5 och EV6 också är, men de är galet intressanta bilar så då går väl storleken att accepteras

Re: Privatleasa Polestar 2 genom Gomore
Postat: 23 jul 2021 21:29
av martinot
iohrlund skrev:
Vi har även kollat på Kia EV6, Ioniq 5 och dyl, så elbilar i den storleken med snabbladdning på 125 kW och uppåt är av intresse. ID.4 och Enyaq är större än vad vi behöver.
Är även MY för stor (och för dyr)? Kanske en billigare M3 (snabbladdning max 250 kW) kan vara ett alternativ värt att kika på?
Re: Privatleasa Polestar 2 genom Gomore
Postat: 03 aug 2021 20:29
av thompo
Eldsig skrev:Köpa innebär lite större osäkerhet, men de modeller du räknar upp är troligtvis samtliga lönsammare att köpa och sälja än att leasa, även med hänsyn till kostnaden för investerat kapital...(till en gräns på 5-10%).
Men det bygger på att man har pengar och/eller möjlighet att låna.
Köper du har du ju också möjlighet att hyra ut.
Edit: jag har förbställt Ioniq 5 och räknat en del utifrån den.
Ursäkta om jag kapar tråden. Jag är också inne på Ioniq 5 och funderar på om jag ska leasa eller köpa. Vill du berätta hur du har räknat?
Re: Privatleasa Polestar 2 genom Gomore
Postat: 03 aug 2021 20:55
av Eldsig
thompo skrev:Eldsig skrev:Köpa innebär lite större osäkerhet, men de modeller du räknar upp är troligtvis samtliga lönsammare att köpa och sälja än att leasa, även med hänsyn till kostnaden för investerat kapital...(till en gräns på 5-10%).
Men det bygger på att man har pengar och/eller möjlighet att låna.
Köper du har du ju också möjlighet att hyra ut.
Edit: jag har förbställt Ioniq 5 och räknat en del utifrån den.
Ursäkta om jag kapar tråden. Jag är också inne på Ioniq 5 och funderar på om jag ska leasa eller köpa. Vill du berätta hur du har räknat?
Jag visar med en bild, men eftersom den inte förklarar så mycket så bör man nog få excelfilen och räkna med sina egna siffror eller åtminstone utmana mina...
Jag bygger värdeminskningen på en tabell från BilSweden, men jag har i andra sammanställningar kommit fram till liknande eller något sämre siffror. Värdeminskningen är ju den enskilt största posten som påverkar kalkylen och är samtidigt den svåraste att "gissa".
Den enda fördelen som jag ser med leasing till nuvarande pris är att det är en acceptabel "premie" för att köpa sig fri från värdeminskningsspöket.
Bifogad bild visar en fantastisk ekonomi vid köp, men inte omöjlig eller ens orimlig, och det ska mycket till för att värdeminskningen ska dra iväg och matcha leasing.
Observera också att kalkylen är framtagen av mig för att fundera över hur länge jag ska äga bilen och inte tänkt att jämföra mot leasing. Köpet har jag redan bestämt mig för.
Re: Privatleasa Polestar 2 genom Gomore
Postat: 04 aug 2021 07:58
av thompo
Eldsig skrev:thompo skrev:Eldsig skrev:Köpa innebär lite större osäkerhet, men de modeller du räknar upp är troligtvis samtliga lönsammare att köpa och sälja än att leasa, även med hänsyn till kostnaden för investerat kapital...(till en gräns på 5-10%).
Men det bygger på att man har pengar och/eller möjlighet att låna.
Köper du har du ju också möjlighet att hyra ut.
Edit: jag har förbställt Ioniq 5 och räknat en del utifrån den.
Ursäkta om jag kapar tråden. Jag är också inne på Ioniq 5 och funderar på om jag ska leasa eller köpa. Vill du berätta hur du har räknat?
Jag visar med en bild, men eftersom den inte förklarar så mycket så bör man nog få excelfilen och räkna med sina egna siffror eller åtminstone utmana mina...
Jag bygger värdeminskningen på en tabell från BilSweden, men jag har i andra sammanställningar kommit fram till liknande eller något sämre siffror. Värdeminskningen är ju den enskilt största posten som påverkar kalkylen och är samtidigt den svåraste att "gissa".
Den enda fördelen som jag ser med leasing till nuvarande pris är att det är en acceptabel "premie" för att köpa sig fri från värdeminskningsspöket.
Bifogad bild visar en fantastisk ekonomi vid köp, men inte omöjlig eller ens orimlig, och det ska mycket till för att värdeminskningen ska dra iväg och matcha leasing.
Observera också att kalkylen är framtagen av mig för att fundera över hur länge jag ska äga bilen och inte tänkt att jämföra mot leasing. Köpet har jag redan bestämt mig för.
FB_IMG_1628016393965.jpg
Det ser ut som att du har räknat "startpriset" innan värdeminskning utan avdrag av miljöbilspremien på 70 kkr, och att du sedan drar bort 70 kkr från värdeminskningen det första året, vilket i praktiken eliminerar värdeminskningen det första året. Jag tycker inte att detta känns rätt. Anta att man kan få samma miljöbilsbonus år 2022 - varför skulle då någon vilja betala samma pris för en ett år gammal begagnad bil som för en språjlans ny? För mig verkar det mer rätt att sätta "startpriset" med miljöbilsbonusen avdragen. Eller tänker jag fel?
Re: Privatleasa Polestar 2 genom Gomore
Postat: 04 aug 2021 09:53
av Eldsig
Det ser ut som att du har räknat "startpriset" innan värdeminskning utan avdrag av miljöbilspremien på 70 kkr, och att du sedan drar bort 70 kkr från värdeminskningen det första året, vilket i praktiken eliminerar värdeminskningen det första året. Jag tycker inte att detta känns rätt. Anta att man kan få samma miljöbilsbonus år 2022 - varför skulle då någon vilja betala samma pris för en ett år gammal begagnad bil som för en språjlans ny? För mig verkar det mer rätt att sätta "startpriset" med miljöbilsbonusen avdragen. Eller tänker jag fel?
Nä, du tänker rätt, och man bör nog göra olika beroende på hur lång tid man ska räkna på.
Jag har förstått att det normalt är så man räknar, men har såklart även testat att räkna på olika sätt och får det ändå till att leasing bör bli dyrare än köp med nuvarande leasingpriser.
Man bör leka med sina egna siffror i kalkylen för att se hur det slår.
Glöm heller inte att det är en "introduktionsrabatt" nu som KANSKE inte gäller nästa år...och att efterfrågan är större än tillgången. Kollar man på BilSwedens statistik så har också värdeminskningen varit betydligt mindre än den i kalkylen på enskilda modeller, tex nån Tesla och vanliga Ioniq.
Re: Privatleasa Polestar 2 genom Gomore
Postat: 04 aug 2021 11:26
av thompo
Eldsig skrev:Nä, du tänker rätt, och man bör nog göra olika beroende på hur lång tid man ska räkna på.
Jag har förstått att det normalt är så man räknar, men har såklart även testat att räkna på olika sätt och får det ändå till att leasing bör bli dyrare än köp med nuvarande leasingpriser.
Man bör leka med sina egna siffror i kalkylen för att se hur det slår.
Glöm heller inte att det är en "introduktionsrabatt" nu som KANSKE inte gäller nästa år...och att efterfrågan är större än tillgången. Kollar man på BilSwedens statistik så har också värdeminskningen varit betydligt mindre än den i kalkylen på enskilda modeller, tex nån Tesla och vanliga Ioniq.
Har du någon länk till Bilswedens statistik? Värdeminskningen under pandemin har väl varit ovanligt låg och är kanske ingen bra prediktor för de kommande åren. Eller så är den det om pandemin fortsätter trots vaccin. Stor osäkerhet där.
Re: Privatleasa Polestar 2 genom Gomore
Postat: 04 aug 2021 13:49
av Eldsig
thompo skrev:Eldsig skrev:Nä, du tänker rätt, och man bör nog göra olika beroende på hur lång tid man ska räkna på.
Jag har förstått att det normalt är så man räknar, men har såklart även testat att räkna på olika sätt och får det ändå till att leasing bör bli dyrare än köp med nuvarande leasingpriser.
Man bör leka med sina egna siffror i kalkylen för att se hur det slår.
Glöm heller inte att det är en "introduktionsrabatt" nu som KANSKE inte gäller nästa år...och att efterfrågan är större än tillgången. Kollar man på BilSwedens statistik så har också värdeminskningen varit betydligt mindre än den i kalkylen på enskilda modeller, tex nån Tesla och vanliga Ioniq.
Har du någon länk till Bilswedens statistik? Värdeminskningen under pandemin har väl varit ovanligt låg och är kanske ingen bra prediktor för de kommande åren. Eller så är den det om pandemin fortsätter trots vaccin. Stor osäkerhet där.
Det var visst Motor och inte BilSweden, men det kvittar kanske:
http://fatherben.se/wordpress/berakning ... -pa-bilar/
Jag bifogar även en länk med värdeminskning efter 1000 mil, från Wayke:
https://www.wayke.se/artiklar/kopa-bil/ ... rdet-baest