I Kina startar nu tydligen Tesla upp en CRM.
För att förbättra sina kund relationer.
Och man vill införa ett poängsystem, som man kan tjäna in och använda för att få vissa förmåner.
Kan mycket väl tänka mig att man inför ett sådant system även i Europa på sikt.
Man kan tänka sig att man tjänar poäng på kundlojalitet.
Har du Teslas:
1. Solceller
2. Powerwall
3. Elbil
4. Elbolag
5. Försäkring
6. FSD prenumeration
Så kan du få följande förmåner:
1. Billigare el/laddning
2. Billigare försäkring
3. Billigare FSD prenumeration
4. Möjlighet att närvara vid VIP eller lanseringsevents
5. Rabatt på service eller kläder/prylar
Re: Tesla CRM(Customer Relationship Managment
Postat: 23 jul 2021 07:37
av Bjelke
Är det detta upplägg dom kör igång i Kina nu, eller är det dina egna spekulationer angående omfattningen?
(Eller spekulationer av någon/några på Youtube som spinner vidare på någon tweet eller liknande)
Re: Tesla CRM(Customer Relationship Managment
Postat: 23 jul 2021 08:51
av spacecoin
Poäng- och bonusprogram är inte särskilt effektiva när det gäller dyra sällanköp.
Generellt sett verkar Tesla vara på stenåldern jämfört med andra företag. Man får ju inte ens information om nya modeller/refresher eller nya funktioner/uppdateringar i bilen, nya grejer i shoppen osv som kund… Påminnelser om att serva bilen, byta HEPA-filter osv. Det är helt enkelt fascinerande dåligt.
Re: Tesla CRM(Customer Relationship Managment
Postat: 23 jul 2021 09:16
av Teslaspolen
Tråkigt! Hoppades att man skulle satsa på att göra relationerna till sina kunder bättre igen.
Re: Tesla CRM(Customer Relationship Managment
Postat: 23 jul 2021 09:48
av Credde
Teslaspolen skrev:
Tråkigt! Hoppades att man skulle satsa på att göra relationerna till sina kunder bättre igen.
Håller med! Verkar mest till att man gör det för att booste försäljningen
Re: Tesla CRM(Customer Relationship Managment
Postat: 23 jul 2021 09:56
av spacecoin
Credde skrev:
Teslaspolen skrev:
Tråkigt! Hoppades att man skulle satsa på att göra relationerna till sina kunder bättre igen.
Håller med! Verkar mest till att man gör det för att booste försäljningen
Ja, i princip alla företag tror att man skapar nöjda kunder genom att köpa ett CRM-system. Det används nästan alltid uteslutande till kortsiktig merförsäljning utan att skapa mervärde för kunderna.
Man sitter på en fantastisk kundstock av en massa köpstarka early adopters, så man tycker att det borde finnas en strategi att hålla dem glada och behålla dem.
Det finns ju så otroligt många sätt att göra det med den data man sitter på. Man vet resemönster, körstil och all möjligt skit.
Re: Tesla CRM(Customer Relationship Managment
Postat: 23 jul 2021 10:03
av Credde
spacecoin skrev:
Credde skrev:
Teslaspolen skrev:
Tråkigt! Hoppades att man skulle satsa på att göra relationerna till sina kunder bättre igen.
Håller med! Verkar mest till att man gör det för att booste försäljningen
Ja, i princip alla företag tror att man skapar nöjda kunder genom att köpa ett CRM-system. Det används nästan alltid uteslutande till kortsiktig merförsäljning utan att skapa mervärde för kunderna.
Man sitter på en fantastisk kundstock av en massa köpstarka early adopters, så man tycker att det borde finnas en strategi att hålla dem glada och behålla dem.
Det finns ju så otroligt många sätt att göra det med den data man sitter på. Man vet resemönster, körstil och all möjligt skit.
Kan inte annat än att hålla med helt och hållet. Har man nöjda kunder så brukar merförsäljning som oftast komma.