Sida 1 av 2

Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 12:52
av Aida
Ioniq 5 har ju 800 volt ist för 400 volt som alla andra. Hyundai och Porsche påstår att de då kan ladda snabbare vilket den ju också gör. Men många elkunniga påstår att detta inte stämmer.

MEN vad är fördelen med 800 volt? Stämmer verkligen flosklerna om snabbare laddning tack vare 800 v? Jag menar varje battericell får väl bara 4,3 volt? Eltrådarna i bilen till batteriet kan väl inte stå för så mycket förluster? Man kan ju höja effekten på laddningen utan att höja ampereantalet med högre volt - men sänker det temperaturen? värmen kommer oavsett: den bildas av effekten AxV=kW. Alltså kvittar det om volt höjs. Blir alltid mer värme av höjd effekt. Stämmer verkligen det här? Alltså ellära övergår mitt förstånd…

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 12:57
av Bjelke
Korta svaret är att du har helt rätt, cellerna kan inte laddas snabbare med 800V utan det är
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 13:01
av Aida
Bjelke skrev:
Korta svaret är att du har helt rätt, cellerna kan inte laddas snabbare med 800V utan det är
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.
Men frågan kvarstår då: varför 800 volt!? Är det laddstationen som blir billigare och effektivare?

Om nu inte dubbleringen av volt hjälper laddhastigheten:
- Varför påstår de då just detta i reklamen?
- Hur kan då just 800 voltsbilarna (dvs Taycan, Etron Gt, Ioniq 5 och EV6) ladda dubbelt så snabbt som alla andra? Kan ju inte vara en slump…

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 13:04
av mikebike
Aida skrev:
Bjelke skrev:
Korta svaret är att du har helt rätt, cellerna kan inte laddas snabbare med 800V utan det är
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.
Men frågan kvarstår då: varför 800 volt!? Är det laddstationen som blir billigare och effektivare?

Om nu inte dubbleringen av volt hjälper laddhastigheten:
- Varför påstår de då just detta i reklamen?
- Hur kan då just 800 voltsbilarna (dvs Taycan, Etron Gt, Ioniq 5 och EV6) ladda dubbelt så snabbt som alla andra? Kan ju inte vara en slump…
Dubbelt så mycket effekt vid samma ström och kabelarea.
Men som sagt, på cellnivå är det ingen skillnad.

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 13:06
av Aida
mikebike skrev:
Aida skrev:
Bjelke skrev:
Korta svaret är att du har helt rätt, cellerna kan inte laddas snabbare med 800V utan det är
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.
Men frågan kvarstår då: varför 800 volt!? Är det laddstationen som blir billigare och effektivare?

Om nu inte dubbleringen av volt hjälper laddhastigheten:
- Varför påstår de då just detta i reklamen?
- Hur kan då just 800 voltsbilarna (dvs Taycan, Etron Gt, Ioniq 5 och EV6) ladda dubbelt så snabbt som alla andra? Kan ju inte vara en slump…
Dubbelt så mycket effekt vid samma ström och kabelarea.
Men som sagt, på cellnivå är det ingen skillnad.
Men jag fattar fortfarande inte: hur kan mer energi tryckas in i cellerna under samma tidsperiod då?

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 13:59
av renes
Aida skrev:
mikebike skrev:
Aida skrev:
Bjelke skrev:
Korta svaret är att du har helt rätt, cellerna kan inte laddas snabbare med 800V utan det är
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.
Men frågan kvarstår då: varför 800 volt!? Är det laddstationen som blir billigare och effektivare?

Om nu inte dubbleringen av volt hjälper laddhastigheten:
- Varför påstår de då just detta i reklamen?
- Hur kan då just 800 voltsbilarna (dvs Taycan, Etron Gt, Ioniq 5 och EV6) ladda dubbelt så snabbt som alla andra? Kan ju inte vara en slump…
Dubbelt så mycket effekt vid samma ström och kabelarea.
Men som sagt, på cellnivå är det ingen skillnad.
Men jag fattar fortfarande inte: hur kan mer energi tryckas in i cellerna under samma tidsperiod då?
Om cellerna klarar högre hastighet, men ledningarna är begränsade, så går det fortare om man höjer spänningen med samma tjocklek på ledningarna. Om batterierna själva är begränsningen, så hjälper det inte.

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 14:07
av Aida
renes skrev:
Aida skrev:
mikebike skrev:
Aida skrev:
Bjelke skrev:
Korta svaret är att du har helt rätt, cellerna kan inte laddas snabbare med 800V utan det är
mest en grej dom gärna vill påstå i marknadsföringen.
Men frågan kvarstår då: varför 800 volt!? Är det laddstationen som blir billigare och effektivare?

Om nu inte dubbleringen av volt hjälper laddhastigheten:
- Varför påstår de då just detta i reklamen?
- Hur kan då just 800 voltsbilarna (dvs Taycan, Etron Gt, Ioniq 5 och EV6) ladda dubbelt så snabbt som alla andra? Kan ju inte vara en slump…
Dubbelt så mycket effekt vid samma ström och kabelarea.
Men som sagt, på cellnivå är det ingen skillnad.
Men jag fattar fortfarande inte: hur kan mer energi tryckas in i cellerna under samma tidsperiod då?
Om cellerna klarar högre hastighet, men ledningarna är begränsade, så går det fortare om man höjer spänningen med samma tjocklek på ledningarna. Om batterierna själva är begränsningen, så hjälper det inte.

Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 14:11
av renes
Aida skrev:
Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 14:12
av Aida
renes skrev:
Aida skrev:
Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.
Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 14:18
av wheels
Med 800 volt kan man ha mer hanterbara kablar både i bilen och laddstolpen. Slipper kanske också vattenkylda kablar.
Tror det kommer mer och mer. Kablarna är ju inte precis små och lätta som det är nu

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 14:21
av wheels
Aida skrev:
renes skrev:
Aida skrev:
Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.
Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??
Gör dom väl egentligen inte. Titta på M3an med 82 kWh batteriet. Där drattar det ner en hel del elektroner

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 14:22
av renes
Aida skrev:
renes skrev:
Aida skrev:
Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.
Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??
Bra fråga. Nu har jag inte hängt med i vad de säger om laddtiden, men det kruciala i sammanhanget är vilket "C" värde för laddning de uppger. Dvs hur stor del av den totala batterikapaciteten som kan laddas på en timme. Det är endast beroende på batteriets kemi och kylning, inte hur de är kopplade i packs eller moduler, och alltså inte på spänningen till helheten. Jag tror Tesla ligger på nånstans runt 1.3C, men andra här vet säkert bättre. Hur mycket har de 4 800V bilarna?

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 14:31
av mikebike
renes skrev:
Aida skrev:
renes skrev:
Aida skrev:
Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.
Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??
Bra fråga. Nu har jag inte hängt med i vad de säger om laddtiden, men det kruciala i sammanhanget är vilket "C" värde för laddning de uppger. Dvs hur stor del av den totala batterikapaciteten som kan laddas på en timme. Det är endast beroende på batteriets kemi och kylning, inte hur de är kopplade i packs eller moduler, och alltså inte på spänningen till helheten. Jag tror Tesla ligger på nånstans runt 1.3C, men andra här vet säkert bättre. Hur mycket har de 4 800V bilarna?
Min Model 3: 250 kW / 82* kWh = 3C, men det är ju ganska kortvarigt och jag har aldrig varit över 150 kW med min bil.


*Brutto = 75 kWh netto?

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 14:40
av renes
mikebike skrev:
Min Model 3: 250 kW / 82* kWh = 3C, men det är ju ganska kortvarigt och jag har aldrig varit över 150 kW med min bil.

*Brutto = 75 kWh netto?
Eftersom 800V blir mer eller mindre nödvändigt när man går över runt 300kW effekt (sisådär 750A vid 400V), så betyder det då att batteriet behöver klara 4C eller mer innan 400V blir en flaskhals och 800V behövs. Grovt räknat.

Frågan blir då hur många batterier redan nu, eller inom närmsta åren, klarar 4C eller mer. Förutsatt upp till 100 kWh kapacitet, förstås. Över det, för typ pickups och trucks, blir det vettigt med 800V redan vid lägre C värden.

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 14:49
av wheels
I5:an ligger väl runt 3C under ganska lång tid

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 14:51
av Gustafsson
Skulle ha mer förståelse om man hävdade att 800V gjorde motorerna mindre och effektivare.
Effekten kvadreras ju med spänningen medan den resistiva effekten (det som blir värme) relativt sett blir mindre, då den bara beror av strömmen.

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 15:11
av taliz
Tänk i framtiden när vi har 200kwh i bilarna. Ska man pumpa i 3C kräver det 600kw, vilket blir i stort sett omöjligt med 400V.
Men just nu är det inte till mycket nytta, med de små batterier vi har idag.

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 15:48
av mati
Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen på cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller. Det är något mer. ;)

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 15:52
av Aida
mati skrev:
Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller.
Det var en jättebra förklaring Matti. Men min fråga kvarstår: det är ju inte särskilt långa kablar inne i bilen. Är det laddarna man sparar pengar på genom att höja voltantalet?

Men hur kan just 800 voltsbilarna ladda så mkt snabbare än övriga elbilar och varför säger såväl Hyundaifolket som Porschefolket att bilarna kan laddas med så många kw pga 800 volt om detta inte skulle stämma?

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 15:56
av renes
Aida skrev:
mati skrev:
Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller.
Det var en jättebra förklaring Matti. Men min fråga kvarstår: det är ju inte särskilt långa kablar inne i bilen. Är det laddarna man sparar pengar på genom att höja voltantalet?

Men hur kan just 800 voltsbilarna ladda så mkt snabbare än övriga elbilar och varför säger såväl Hyundaifolket som Porschefolket att bilarna kan laddas med så många kw pga 800 volt om detta inte skulle stämma?
Det är inte helt logiskt. Nu har jag inte följt vad Hyundai och Porsche påstår, så om du har någon länk till det kan det bli lättare att uttala sig om.

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 15:57
av LasseTM
Aida skrev:
renes skrev:
Aida skrev:
Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.
Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??
För att dom är mindre rädda om batteriet samt att dom har större batteri.
En model 3 skulle säkert klara 250kW till 50% SoC men frågan är hur batteriet skulle må

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 15:58
av mati
Aida skrev:
mati skrev:
Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller.
Det var en jättebra förklaring Matti. Men min fråga kvarstår: det är ju inte särskilt långa kablar inne i bilen. Är det laddarna man sparar pengar på genom att höja voltantalet?

Men hur kan just 800 voltsbilarna ladda så mkt snabbare än övriga elbilar och varför säger såväl Hyundaifolket som Porschefolket att bilarna kan laddas med så många kw pga 800 volt om detta inte skulle stämma?
Man vill nog hålla laddströmmen under en viss nivå. CCS-handsken, laddkabeln, laddaren, osv skulle ju behöva hantera den dubbla strömmen om man hade velat köra med 400V. Det kräver bättre kylning och/eller grövre kablar. Inne i bilen är det kanske mindre kritiskt. Vet inte var flaskhalsarna ligger exakt.
Hyundai påstår ju till och med att de kan öka effektiviteten genom att transformera upp spänningen till 800V, även om man laddar med 400V.

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 16:24
av Aida
LasseTM skrev:
Aida skrev:
renes skrev:
Aida skrev:
Okej. Men ni som kan det här: är det verkligen ledningarna fram till batteriet som varit begränsningen hittills?
Nej, och det är väl skälet att Tesla inte haft så bråttom med 800V. Det gäller förresten mer ledningar i och från laddaren till bilen, det är där värmeutveckling och tyngden på kabeln blir signifikant.
Okej men hur kan då just de 4 st 800 voltsbilarna ladda så mycket snabbare än alla andra??
För att dom är mindre rädda om batteriet samt att dom har större batteri.
En model 3 skulle säkert klara 250kW till 50% SoC men frågan är hur batteriet skulle må
Det var den sämsta killgissningen på länge! Dessutom så är batteriet mindre än Teslas. Ioniq 5 har 77 kwh med 72,6 kwh tillgängligt. Tesla M3 LR ligger väl på 75-80 kwh…

Jag tror inte att Porsche skulle konstruera ngt som inte håller. Kom också ihåg att Hyundai/Kia har 5 års resp 7 års nybilsgaranti!

Så du tror att de skulle uppgradera till 800 volt och sen basunera ut att tack vare detta kunna höja snabbladdningshastigheten som en stor cover up för att egentligen bara minska toleranserna och köra slut på sitt batteri?!

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 16:31
av Aida
renes skrev:
Aida skrev:
mati skrev:
Om man vill förstå en sak så är det oftast en bra idé att titta på extremfall.
Föreställ dig att du vill ladda två 1,5V batterier. Säg att varje batteri har 1Ah kapacitet. Du kan antingen parallellkoppla dem, då får du 1,5V med 2Ah, eller så seriekopplar du batterierna och får 3V med 1Ah.
Att ladda båda batterier fullt kräver i båda fallen 3Wh, men i fallet med 3V-konfigurationen kan du med samma strömstyrka ladda på halva tiden. Tvärtom så skulle du behöva dubblera strömmen för 1,5V konfigurationen för att åstadkomma samma laddtid. Notera att strömmen cellnivå är samma, men allt annat fram till cellerna kan drivas med lägre strömstyrka, vilket minskar förlusterna. Ungefär samma sak som med stora kraftledningar. Det går ju inte 230V i dem heller.
Det var en jättebra förklaring Matti. Men min fråga kvarstår: det är ju inte särskilt långa kablar inne i bilen. Är det laddarna man sparar pengar på genom att höja voltantalet?

Men hur kan just 800 voltsbilarna ladda så mkt snabbare än övriga elbilar och varför säger såväl Hyundaifolket som Porschefolket att bilarna kan laddas med så många kw pga 800 volt om detta inte skulle stämma?
Det är inte helt logiskt. Nu har jag inte följt vad Hyundai och Porsche påstår, så om du har någon länk till det kan det bli lättare att uttala sig om.

Hmmmm jag får köra några snabba googlingar. Men det är det enda de snackat om vid lanseringarna…

Här är några exempel:
https://www.caranddriver.com/news/a2890 ... rformance/

https://newsroom.porsche.com/en/product ... 18557.html

https://www.autoevolution.com/news/hyun ... 62880.html

Re: Vad är fördelen med 800 volt?

Postat: 21 jul 2021 16:34
av largab
800V batterisystem går alltid att ladda (i princip x2) mycket snabbare än ett 400V system.

800V har dubbelt så många batterier i serie i packarna, just för att få ut dubbla spänningen. Med samma laddström (på cellnivå) så går det därmed dubbelt så fort med 800V teknik jmf med 400V (800V kan trycka genom önskad laddström i dubbelt så många celler samtidigt).

Man kan nog trixa och höja laddfarten i 400V batteri, men om man gör samma sak med 800V så går det dubbelt så fort.