AP-krash i Kina
Postat: 04 jul 2021 13:54
"Autopilot". "Full Self Driving".
Jag tror inte världen är redo för den här typen av system ännu för än dom är långt bättre. Kanske begränsa till större vägar?
Ja det var därför jag skrev att världen inte är redo. Bara nyfiken, vad tyckte du föraren gjorde för typer av fel?JonasH skrev:Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.
100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
I så fall är väl inte världen redo för bilar överhuvudtaget, med tanke på alla dumma misstag folk gör stup i kvarten?spacecoin skrev:Ja det var därför jag skrev att världen inte är redo. Bara nyfiken, vad tyckte du föraren gjorde för typer av fel?JonasH skrev:Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.
100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
Jag har egentligen bara en fråga till er som ser det här som att problemet som ett rent användarfel:taliz skrev:I så fall är väl inte världen redo för bilar överhuvudtaget, med tanke på alla dumma misstag folk gör stup i kvarten?spacecoin skrev:Ja det var därför jag skrev att världen inte är redo. Bara nyfiken, vad tyckte du föraren gjorde för typer av fel?JonasH skrev:Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.
100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
Härligt. En till som glömt att läsa manualen... Det fungerar väl? Det verkar vara flera som var snabba på att kommentera här som borde läsa en gång till i så fall.Holve skrev:Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
Varför inte? Biltillverkarna låter mig köra i 130 km/h på 30-väg också (även om EU lagt sitt förslag om att förhindra det). Det kan inte vara tillverkarens fel att folk väljer att missbruka produkter och bryta mot lagar samtidigt, det måste finnas personligt ansvar här i världen.spacecoin skrev:Jag har egentligen bara en fråga till er som ser det här som att problemet som ett rent användarfel:
Varför tillåter tillverkaren att man använder en funktion avsedd för ENDAST landsväg och motorväg i stadstrafik, när det vore enkelt att slå av den möjligheten?
spacecoin skrev:Jag har egentligen bara en fråga till er som ser det här som att problemet som ett rent användarfel:taliz skrev:I så fall är väl inte världen redo för bilar överhuvudtaget, med tanke på alla dumma misstag folk gör stup i kvarten?spacecoin skrev:Ja det var därför jag skrev att världen inte är redo. Bara nyfiken, vad tyckte du föraren gjorde för typer av fel?JonasH skrev:Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.
100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
Varför tillåter tillverkaren att man använder en funktion avsedd för ENDAST landsväg och motorväg i stadstrafik, när det vore enkelt att slå av den möjligheten?
spacecoin skrev:
Ägarhandbok, Model 3:
"Använd inte autostyrning på stadsgator, på byggarbetsplatser eller i områden där cyklister eller fotgängare kan finnas"
Nej, Autopilot är bara för motorväg. Funkar också hjälpligt på 80-landsväg om det inte är för kurvigt.Holve skrev:Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
Nyss skrev du lustigt nog inget om detta, utan hur du själv använder AP på denna typ av vägar...LarsL skrev:Nej, Autopilot är bara för motorväg. Funkar också hjälpligt på 80-landsväg om det inte är för kurvigt.Holve skrev:Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
Det du har sett klipp på ifrån stadskörningar är FSD Bet som bara några få utvalda testare har i USA.
HumLarsL skrev:Föraren har inte uppmärksamheten på vägen, vilket är jättedåligt när det är en så kurvig väg. Jag har själv en väg med den här typen av kurvor och olika uppdateringar har varit olika bra på att hantera sträckan. De bästa har varit de som saktat ner ordentligt innan kurvan men de flesta har betett sig som den i filmen, alltså alldeles för hög fart in och inte tillräckligt rattutslag. Detta är AP2.5, AP1 kan inte ens köra på den vägen.
Vad är det som är svårt att förstå?!?!? DU kanske ska läsa och fundera en gång till!spacecoin skrev:Nyss skrev du lustigt nog inget om detta, utan hur du själv använder AP på denna typ av vägar...LarsL skrev:Nej, Autopilot är bara för motorväg. Funkar också hjälpligt på 80-landsväg om det inte är för kurvigt.Holve skrev:Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
Det du har sett klipp på ifrån stadskörningar är FSD Bet som bara några få utvalda testare har i USA.HumLarsL skrev:Föraren har inte uppmärksamheten på vägen, vilket är jättedåligt när det är en så kurvig väg. Jag har själv en väg med den här typen av kurvor och olika uppdateringar har varit olika bra på att hantera sträckan. De bästa har varit de som saktat ner ordentligt innan kurvan men de flesta har betett sig som den i filmen, alltså alldeles för hög fart in och inte tillräckligt rattutslag. Detta är AP2.5, AP1 kan inte ens köra på den vägen.
Det är ett bra citat. Douglas Adams är grym!JonasH skrev:”Ett vanligt misstag som folk begår när dom ska konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar den fullkomliga idiotens uppfinningsförmåga.” Douglas Adams.
Gäller fortfarande…
Det är väl ett av det moderna samhällets största fel, att vi försöker designa allt för idioter. Men naturligtvis ska inte ett litet misstag leda till bestående skada eller död.JonasH skrev:”Ett vanligt misstag som folk begår när dom ska konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar den fullkomliga idiotens uppfinningsförmåga.” Douglas Adams.
Gäller fortfarande…
Idiotin kommer när du tror att det ska fungera. Jag försöker använda AP överallt så fort den tillåter det.spacecoin skrev:Det är ett bra citat. Douglas Adams är grym!JonasH skrev:”Ett vanligt misstag som folk begår när dom ska konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar den fullkomliga idiotens uppfinningsförmåga.” Douglas Adams.
Gäller fortfarande…
I detta fall är det en bit kvar till "fullkomligt idiotsäkert" när man kan slå på en funktion i stadstrafik som inte är avsedd för stadstrafik, genom en enkel knapptryckning eller dra i spak, tyvärr.
LarsL skrev:Jag testar AP utanför detta fönster på en kurvig väg. Där har resultatet varierat, minst sagt. Jag skulle aldrig lite på AP på den väg och inte heller i staden.
Jag menar inte att du gör detta oförsiktigt men fråga dig istället varför har du ett behov av att testa en funktion i ett sammanhang som den uttryckligen inte är designad för. Den kommer ju troligen aldrig att fungera där. Vore det inte bättre då om tillverkaren lät bli att göra funktionen tillgänglig i dessa sammanhang tills den är designad för att fungera i sådana miljöer?LarsL skrev:Idiotin kommer när du tror att det ska fungera. Jag försöker använda AP överallt så fort den tillåter det.
Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig. Vore det så väl, så skulle vi inte ha den här diskussionen och kraschen skulle ha förhindrats av Tesla.Svenssons skrev:AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
Har du någonsin testat att slå på AP när du kör under 30 km/h? Visst kan det gå om du kör snabbare (och antagligen bryter hastighetsbegränsningen).spacecoin skrev:Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig.Svenssons skrev:AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
Min första fråga: Är det max 30km/h på "de flesta" stadsgator hos dig?Svenssons skrev:Har du någonsin testat att slå på AP när du kör under 30 km/h? Visst kan det gå om du kör snabbare (och antagligen bryter hastighetsbegränsningen).spacecoin skrev:Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig.Svenssons skrev:AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
Jag kan slå på AP/FSD när jag står still. T.ex vid rödljus.Svenssons skrev:Har du någonsin testat att slå på AP när du kör under 30 km/h? Visst kan det gå om du kör snabbare (och antagligen bryter hastighetsbegränsningen).spacecoin skrev:Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig.Svenssons skrev:AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
Ja, om du har en bil framför dig och du inte kör. Det går även slå på i högre hastighet som jag skrev men det går inte att slå på under körning upp till 30 km/h. Även över 30km/h kräver särskilda förutsättningar. Oavsett så kan vem som helst missbruka bilen. Istället för att dra två gånger i vänsterspaken vid rätt förutsättningar, ignorera meddelande och varningstoner, ignorera hur bilen framförs och därmed riskera att kollidera så kan man trycka ner högerpedalen, ignorera hastighetsskyltar, ignorera hur bilen framförs och därmed riskera att bilen kolliderar.JonasH skrev:Jag kan slå på AP/FSD när jag står still. T.ex vid rödljus.Svenssons skrev:Har du någonsin testat att slå på AP när du kör under 30 km/h? Visst kan det gå om du kör snabbare (och antagligen bryter hastighetsbegränsningen).spacecoin skrev:Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig.Svenssons skrev:AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.