Sida 1 av 1

Gammal teknik VS ny teknik

Postat: 29 jun 2021 15:58
av pefreli
På LinkedIn såg jag en jämförande bild mellan gammal ICE motor inkl. växellåda vs dito elektrisk.

Begreppet ”en bild säger mer än tusen ord” kommer väl till pass.
FD28F245-15AE-40DE-A8D9-2635175E2C56.jpeg

Re: Gammal teknik VS ny teknik

Postat: 30 jun 2021 09:32
av StefL
Ja visst är det imponerande hur utvecklingen gått.
MEN - ska man var helt ärlig och titta på hur hela drivlinan ser ut bör man för elalternativet även inkludera batteriet då det ju både tar en del plats och adderar vikt till fordonet. Den mekaniska komplexiteten är ju ändå väsentligt lägre, men man kan inte bortse från batteriet. Det är inte rimligt att rakt av jämföra med bränsletanken i en fossilbil då batteriet även sätter gränser för effektuttag och också innehåller en del av själva "energibäraren" vilket en tom bränsletank inte gör.

Re: Gammal teknik VS ny teknik

Postat: 30 jun 2021 10:39
av Bjelke
StefL skrev:
Ja visst är det imponerande hur utvecklingen gått.
MEN - ska man var helt ärlig och titta på hur hela drivlinan ser ut bör man för elalternativet även inkludera batteriet då det ju både tar en del plats och adderar vikt till fordonet. Den mekaniska komplexiteten är ju ändå väsentligt lägre, men man kan inte bortse från batteriet. Det är inte rimligt att rakt av jämföra med bränsletanken i en fossilbil då batteriet även sätter gränser för effektuttag och också innehåller en del av själva "energibäraren" vilket en tom bränsletank inte gör.
Batteriet är dessutom grymt komplicerat på elbilar och det finns en jäkla massa som ska funka där också, även
den inbyggda laddaren måste ”tänkas” in i jämförelser… (även om det såklart isf också måste tas med fossilares
generator då kanske men den har inte riktigt samma kritiska funktion)

Re: Gammal teknik VS ny teknik

Postat: 30 jun 2021 17:34
av taliz
Bjelke skrev:
StefL skrev:
Ja visst är det imponerande hur utvecklingen gått.
MEN - ska man var helt ärlig och titta på hur hela drivlinan ser ut bör man för elalternativet även inkludera batteriet då det ju både tar en del plats och adderar vikt till fordonet. Den mekaniska komplexiteten är ju ändå väsentligt lägre, men man kan inte bortse från batteriet. Det är inte rimligt att rakt av jämföra med bränsletanken i en fossilbil då batteriet även sätter gränser för effektuttag och också innehåller en del av själva "energibäraren" vilket en tom bränsletank inte gör.
Batteriet är dessutom grymt komplicerat på elbilar och det finns en jäkla massa som ska funka där också, även
den inbyggda laddaren måste ”tänkas” in i jämförelser… (även om det såklart isf också måste tas med fossilares
generator då kanske men den har inte riktigt samma kritiska funktion)
Vad är så komplicerat med batteriet?
Det har ett styr, ladd och kylsystem.
Men det har en avgasmotor också, plus en massa rörliga delar kopplade till förbränningen, bränslesystem, smörjsystem etc.

Re: Gammal teknik VS ny teknik

Postat: 30 jun 2021 17:39
av fth
taliz skrev:
Vad är så komplicerat med batteriet?
Det har ett styr, ladd och kylsystem.
Men det har en avgasmotor också, plus en massa rörliga delar kopplade till förbränningen, bränslesystem, smörjsystem etc.
Elmotorn är extremt mycket enklare än förbränningsmotorn.

Elbilsbatteriet är extremt mycket mer komplicerat än tanken på en fossilbil.

Hela drivlinan är fortfarande mycket enklare på en elbil än på en fossilbil, men för att jämförelsen skall bli rättvis måste även batteriet tas med i jämförelsen.

Så tolkade jag resonemanget ovan, och håller också med.

/fth

Re: Gammal teknik VS ny teknik

Postat: 30 jun 2021 17:40
av taliz
fth skrev:
taliz skrev:
Vad är så komplicerat med batteriet?
Det har ett styr, ladd och kylsystem.
Men det har en avgasmotor också, plus en massa rörliga delar kopplade till förbränningen, bränslesystem, smörjsystem etc.
Elmotorn är extremt mycket enklare än förbränningsmotorn.

Elbilsbatteriet är extremt mycket mer komplicerat än tanken på en fossilbil.

Hela drivlinan är fortfarande mycket enklare på en elbil än på en fossilbil, men för att jämförelsen skall bli rättvis måste även batteriet tas med i jämförelsen.

Så tolkade jag resonemanget ovan, och håller också med.

/fth
Ja absolut.

Re: Gammal teknik VS ny teknik

Postat: 30 jun 2021 21:49
av Bjelke
Ungefär så jag tänkte också :)