Motvind
Postat: 29 jun 2021 10:36
Hur påverkar motvind din förbrukning?
Intressant är att även sidovind sänker räckvidden.
Intressant är att även sidovind sänker räckvidden.
Man får helt enkelt hoppas på att vinden vänder innan man skall åka hem igenmati skrev:Det intressanta är att alla former av vind är dåliga. För även om man har medvind åt ena hållet och motvind åt andra hållet så ökar förbrukningen totalt sett. Medvinden kompenserar inte för merförbrukningen som motvinden medför.
Det är ingen nyhet för oss cyklister.mati skrev:Det intressanta är att alla former av vind är dåliga. För även om man har medvind åt ena hållet och motvind åt andra hållet så ökar förbrukningen totalt sett. Medvinden kompenserar inte för merförbrukningen som motvinden medför.
Hehe, ja det är sant. Jag brukar ju ha fyrbent draghjälp. Det underlättar en del när det blåser.mikebike skrev:Det är ingen nyhet för oss cyklister.mati skrev:Det intressanta är att alla former av vind är dåliga. För även om man har medvind åt ena hållet och motvind åt andra hållet så ökar förbrukningen totalt sett. Medvinden kompenserar inte för merförbrukningen som motvinden medför.
Tyvärr samma sak i det fallet som att köra sträckan i båda riktningarna. (Fast inte med cykel, då blir det motvind i båda riktningarna.) Vinden måste tydligen ligga ungefär inom ±45° från rak medvind för att sänka förbrukningen så om det går att uppnå kan man lika gärna bara följa vägen.thebishop skrev:Så det lönar sig alltså att sick-sacka vilt på vägen ungefär som en segelbåt som använder vinden. Grymt!
Men skall ha roterbar kaross så den kan ställa sig in i luftflöden korrekt…sven-labil skrev:Tyvärr samma sak i det fallet som att köra sträckan i båda riktningarna. (Fast inte med cykel, då blir det motvind i båda riktningarna.) Vinden måste tydligen ligga ungefär inom ±45° från rak medvind för att sänka förbrukningen så om det går att uppnå kan man lika gärna bara följa vägen.thebishop skrev:Så det lönar sig alltså att sick-sacka vilt på vägen ungefär som en segelbåt som använder vinden. Grymt!
Undrar om en bil med kass aerodynamik kan få minskat luftmotstånd av rak sidvind?
Tack, äntligen fattar jag vad som är grejen med Nissan Pivothebishop skrev:Men skall ha roterbar kaross så den kan ställa sig in i luftflöden korrekt…sven-labil skrev:Tyvärr samma sak i det fallet som att köra sträckan i båda riktningarna. (Fast inte med cykel, då blir det motvind i båda riktningarna.) Vinden måste tydligen ligga ungefär inom ±45° från rak medvind för att sänka förbrukningen så om det går att uppnå kan man lika gärna bara följa vägen.thebishop skrev:Så det lönar sig alltså att sick-sacka vilt på vägen ungefär som en segelbåt som använder vinden. Grymt!
Undrar om en bil med kass aerodynamik kan få minskat luftmotstånd av rak sidvind?