Sida 1 av 1

Motvind

Postat: 29 jun 2021 10:36
av Zalman3
Hur påverkar motvind din förbrukning?
Intressant är att även sidovind sänker räckvidden.
Screenshot_20210629-103340_YouTube.jpg

Re: Motvind

Postat: 29 jun 2021 10:43
av thebishop
Så det lönar sig alltså att sick-sacka vilt på vägen ungefär som en segelbåt som använder vinden. Grymt!

Re: Motvind

Postat: 29 jun 2021 11:59
av mati
Det intressanta är att alla former av vind är dåliga. För även om man har medvind åt ena hållet och motvind åt andra hållet så ökar förbrukningen totalt sett. Medvinden kompenserar inte för merförbrukningen som motvinden medför.

Re: Motvind

Postat: 29 jun 2021 12:02
av fth
mati skrev:
Det intressanta är att alla former av vind är dåliga. För även om man har medvind åt ena hållet och motvind åt andra hållet så ökar förbrukningen totalt sett. Medvinden kompenserar inte för merförbrukningen som motvinden medför.
Man får helt enkelt hoppas på att vinden vänder innan man skall åka hem igen :D

/fth

Re: Motvind

Postat: 29 jun 2021 12:21
av mikebike
mati skrev:
Det intressanta är att alla former av vind är dåliga. För även om man har medvind åt ena hållet och motvind åt andra hållet så ökar förbrukningen totalt sett. Medvinden kompenserar inte för merförbrukningen som motvinden medför.
Det är ingen nyhet för oss cyklister. ;)

Re: Motvind

Postat: 29 jun 2021 12:46
av mati
mikebike skrev:
mati skrev:
Det intressanta är att alla former av vind är dåliga. För även om man har medvind åt ena hållet och motvind åt andra hållet så ökar förbrukningen totalt sett. Medvinden kompenserar inte för merförbrukningen som motvinden medför.
Det är ingen nyhet för oss cyklister. ;)
Hehe, ja det är sant. Jag brukar ju ha fyrbent draghjälp. Det underlättar en del när det blåser. 8-)

Re: Motvind

Postat: 29 jun 2021 14:36
av sven-labil
thebishop skrev:
Så det lönar sig alltså att sick-sacka vilt på vägen ungefär som en segelbåt som använder vinden. Grymt!
Tyvärr samma sak i det fallet som att köra sträckan i båda riktningarna. (Fast inte med cykel, då blir det motvind i båda riktningarna.) Vinden måste tydligen ligga ungefär inom ±45° från rak medvind för att sänka förbrukningen så om det går att uppnå kan man lika gärna bara följa vägen.
Undrar om en bil med kass aerodynamik kan få minskat luftmotstånd av rak sidvind?

Re: Motvind

Postat: 29 jun 2021 15:35
av thebishop
sven-labil skrev:
thebishop skrev:
Så det lönar sig alltså att sick-sacka vilt på vägen ungefär som en segelbåt som använder vinden. Grymt!
Tyvärr samma sak i det fallet som att köra sträckan i båda riktningarna. (Fast inte med cykel, då blir det motvind i båda riktningarna.) Vinden måste tydligen ligga ungefär inom ±45° från rak medvind för att sänka förbrukningen så om det går att uppnå kan man lika gärna bara följa vägen.
Undrar om en bil med kass aerodynamik kan få minskat luftmotstånd av rak sidvind?
Men skall ha roterbar kaross så den kan ställa sig in i luftflöden korrekt…

Re: Motvind

Postat: 29 jun 2021 19:57
av Elbilisten
thebishop skrev:
sven-labil skrev:
thebishop skrev:
Så det lönar sig alltså att sick-sacka vilt på vägen ungefär som en segelbåt som använder vinden. Grymt!
Tyvärr samma sak i det fallet som att köra sträckan i båda riktningarna. (Fast inte med cykel, då blir det motvind i båda riktningarna.) Vinden måste tydligen ligga ungefär inom ±45° från rak medvind för att sänka förbrukningen så om det går att uppnå kan man lika gärna bara följa vägen.
Undrar om en bil med kass aerodynamik kan få minskat luftmotstånd av rak sidvind?
Men skall ha roterbar kaross så den kan ställa sig in i luftflöden korrekt…
Tack, äntligen fattar jag vad som är grejen med Nissan Pivo :lol: