Sida 1 av 2
EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 08:30
av Hmpftfhdns
Verkar vara ett nytt 350kW-nätverk på G i norden.
Ultrasnabbladdarna i Norden ägs och drivs av Powered by E.ON Drive & Clever. Den danska operatören Clever och tyska E.ON Drive har skapat ett s.k. joint venture för att uppföra och driva ultrasnabbladdare längs med motorvägarna i Skandinavien. Detta joint venture är helt separat från E.ON i Sverige och drivs i vinstsyfte helt separat från E.ON-strukturen i Norden.
Joint Venture har som mål att knyta samman städerna i Danmark, Sverige och Norge genom totalt 48 st etableringsplatser. Joint Venture uppfyller ett löfte till den Europeiska kommissionens CEF-program (Connecting Europe Facility) att bygga 28st av EU medfinansierade etableringar i Danmark och Sverige. Ytterligare 20 etableringar görs I Norge utanför EUs medfinansiering.
De legala namnen för Joint Venture är “Ultra-Fast Charging Venture Scandinavia ApS” i Danmark, UFC Sweden AB i Sweden och Ultra-Fast Charging Scandinavia AS i Norge. Joint Venture kommer att utnyttja varumärkesnamnet “Powered by E.ON Drive & Clever” i all extern kommunikation, PR och marknadsföring.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 08:50
av Niklas Z
Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 09:13
av Bjelke
Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Känns som att det skulle vara en av dom absolut vanligaste önskemålen bland ägarna om Tesla skulle ha en
enkät om förbättringar, typ alla som bor i områden med svalare klimat under en del av året ungefär…
Dom kan omöjligt vara omedvetna om det här så jag gissar/hoppas/tror att det kommer men konstigt nog så
dröjer det fast det borde vara svinenkelt att införa.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 09:26
av Hmpftfhdns
De verkar redan vara byggda och igång de flesta. Motsvarar ungefär ionitys karta och är billigare att ladda på (om man inte har en nyköpt ionity-bil eller kör väldigt mycket). Konstigt att jag inte hört talas om dem innan -- att ha ett löjligt högt pris verkar vara ett vinnande koncept för att få uppmärksamhet

Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 09:31
av Hmpftfhdns
Finns en vid E4 Tönnebro norr om Gävle också. Verkar saknas på E20 Gbg-Örebro än så länge.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 09:47
av taliz
Ja särskilt nytt är det inte.
Laddade en hel del hos dem med Teslan för 2 år sen, innan jag hade hemmaladdning.
På den tiden var det dessutom gratis.
Problemet med alla utom Tesla och IONITY är att de inte har ngt på östkusten.
Finns inte en enda laddare med mer än 50kw.
Rätt uselt med tanke på att det är väldigt många som besöker Öland på sommaren.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 09:59
av Gargamel
Hmpftfhdns skrev:De verkar redan vara byggda och igång de flesta. Motsvarar ungefär ionitys karta och är billigare att ladda på (om man inte har en nyköpt ionity-bil eller kör väldigt mycket). Konstigt att jag inte hört talas om dem innan -- att ha ett löjligt högt pris verkar vara ett vinnande koncept för att få uppmärksamhet

Skulle 5.25kr/kWh vara "billigare"? Finns massor av andra ställen som är billigare isåfall..
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 10:02
av taliz
Gargamel skrev:Hmpftfhdns skrev:De verkar redan vara byggda och igång de flesta. Motsvarar ungefär ionitys karta och är billigare att ladda på (om man inte har en nyköpt ionity-bil eller kör väldigt mycket). Konstigt att jag inte hört talas om dem innan -- att ha ett löjligt högt pris verkar vara ett vinnande koncept för att få uppmärksamhet

Skulle 5.25kr/kWh vara "billigare"? Finns massor av andra ställen som är billigare isåfall..
Hur många av dom har 4x175kw per site?
Vad jag vet är det endast incharge som är lite billigare, 4,5kr/kw. Men de har bara två stolpar per site, 120kw, som dessutom verkar vara lastdelat så man får 60kw i praktiken…
Circle K är ju gratis än så länge, men dom finns inte på många ställen.
Bee/MER kostar 5kr, men de är ju bara 50kw så mer eller mindre ointressant.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 11:11
av Zalman3
Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 11:20
av heldiggrisen
Zalman3 skrev:Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 11:22
av taliz
Jag ser ju det som en USP för SUC.
Skulle tro Tesla gör detsamma.
Att man har den funktionen gör ju folk mer benägna att nyttja SUC.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 11:24
av martinot
Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Denna funktion saknar jag verkligen.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 12:59
av mati
Hmpftfhdns skrev:Finns en vid E4 Tönnebro norr om Gävle också. Verkar saknas på E20 Gbg-Örebro än så länge.
Jo, men där det dåligt rent generellt. Nu finns ju åtminstone Ionity i Mariestad, men annars är den sträckan extremt dåligt utrustad med laddare över 50kW. Nästan så att laddoperatörerna försöker undvika E20 av någon anledning.
Det finns tydligen en laddare hos nån bilhandlare i Alingsås, men det är ju ingenting man kan förlita sig på.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 13:44
av Zalman3
heldiggrisen skrev:Zalman3 skrev:Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.
Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.
Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.
Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.
Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 13 jun 2021 20:01
av Bjelke
taliz skrev:Jag ser ju det som en USP för SUC.
Skulle tro Tesla gör detsamma.
Att man har den funktionen gör ju folk mer benägna att nyttja SUC.
Det är ju frestande att tro att dom tänker så, speciellt nu när allt fler får betala för laddningen…
Re: EON Drive & Clever
Postat: 14 jun 2021 18:36
av [JM]
Zalman3 skrev:heldiggrisen skrev:Zalman3 skrev:Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.
Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.
Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.
Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.
Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare
som tar betalt per minut.
Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.
En knappjävel hade varit najs då....
Re: EON Drive & Clever
Postat: 14 jun 2021 20:48
av Gargamel
[JM] skrev:Zalman3 skrev:heldiggrisen skrev:Zalman3 skrev:Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.
Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.
Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.
Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.
Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare
som tar betalt per minut.
Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.
En knappjävel hade varit najs då....
Kan ni inte bara hänge ut en förlängningssladd genom fönstret hela natten då?

Re: EON Drive & Clever
Postat: 14 jun 2021 21:07
av taliz
[JM] skrev:Zalman3 skrev:heldiggrisen skrev:Zalman3 skrev:Niklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
Borde vara lätt att införa en batterivärmeknapp.
Det man kan göra i praktiken är att knappa in en SuC så värms batteriet.
Men man kör till en annan laddare.
Dock tappar man ju navigeringen.
Värms inte batteriet en viss tid innan ankomst?
Man måste då hitta en SuC när andra laddaren?
Känns som en svår w/a i praktiken.
Det är väl inte jätteofta man behöver värma batteriet.
Normalt kan ju folk ladda fullt hemma. Så för kortkörning i stan finns inget behov av batterivärmning.
Är det riktigt kallt på vintern, då ser man ju till så man laddar hemma just innan avfärd så batteriet är hyfsat varmt.
Och på långkörning så har ju batteriet värmts upp ändå.
Och jag som inte kan ladda hemma, laddar ju ändå bara på SuC, och då funkar ju batterivärmningen.
Har ju lärt mig att efter en långtur, att inte falla för frestelsen att bara åka hem med ett tomt batteri, utan ladda till minst 50% innan jag åker hem.
Så jag aldrig hamnar i träsket med ett tomt och kallt batteri.
Är det riktigt kallt på vintern, då kan jag ju inte värma kupén om SoC är under 20%.
Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare
som tar betalt per minut.
Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.
En knappjävel hade varit najs då....
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 14 jun 2021 21:19
av OfarligTesla
[JM] skrev:
Eller så har man tex hyrt en stuga i Åre och ska åka ner i byn och "snabbladda" på InCharge 50kw laddare som tar betalt per minut.
Då är det jätteskoj å stå med kallt batteri pga -25C ute.
Ingen laddning i stugan pga skistar. Inga typ2 kontakter inom mer än en timmes promenad i sagda -25C.
En knappjävel hade varit najs då....
Tycker ju att man bör kunna starta den när man vill men just på skidresor så brukar jag iaf starta förvärmning i appen i 40 min. Batteriet värms då och att hamna kring max på en 50 kW laddare har inte varit några problem. Brukar ladda en stund varje gång vi handlade i Åre.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 15 jun 2021 00:28
av [JM]
taliz skrev:
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25C
Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.
Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?
T
E
S
L
A
Re: EON Drive & Clever
Postat: 15 jun 2021 07:34
av arnold
[JM] skrev:taliz skrev:
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25C
Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.
Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?
T
E
S
L
A
Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?
Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 15 jun 2021 10:00
av [JM]
arnold skrev:[JM] skrev:taliz skrev:
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25C
Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.
Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?
T
E
S
L
A
Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?
Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Det är intressant att man ska behöva återberätta en hel skidvecka i detalj med resor, diskussioner med icke insatta osv för att få rättfärdiga sin åsikt om att en knapp för förvärmning faktiskt är relevant.
Jag har har full koll på laddning och vad man kan/bör göra. Som du ser ovan så skrev jag avsiktligen sprillans nya motorvärmaruttaget för att slippa få kommentarer om deras ålder vs lämplighet att ladda från....
Re: EON Drive & Clever
Postat: 15 jun 2021 10:36
av Hmpftfhdns
Man kan ju tycka att det åtminstone borde aktiveras preconditioning vid lämplig tidpunkt när man ställer in en snabbladdare i navigationen oavsett om det är en SUC eller inte.
Re: EON Drive & Clever
Postat: 15 jun 2021 10:38
av wheels
Verkar som att Eon och vattenfall går ihop, så att det är möjligt att "bara" ha en app
https://www.nyteknik.se/elbilar/vattenf ... en-7016668
Re: EON Drive & Clever
Postat: 15 jun 2021 10:46
av RagWal
arnold skrev:[JM] skrev:taliz skrev:
Varför inte lösa det när man anländer? När batteriet är varmt redan.
Om man ska skjutsa barn till och från skidskolan varje dag, åka mellan de olika skidområdena samt utföra andra ärenden/handla så töms batteriet ganska snabbt vid -25C
Som grädde på moset så bodde ju naturligtvis ordföranden i föreningen i samma hus och var snabbt ute och påpekade den överhängade risken med att ladda bilen via det sprillans nya motorvärmaruttaget och hur alla lägenheterna kunde bli strömlösa...
Jag gjorde ett försök med att visa på effektn i bastuaggregatet och att det var avsevärt högre än motorvärmarstolpen. Men det bet ju inte för elsäkerhetsverket hade komit ut med rekomendationer bla bla bla.
Innan ordföranden gick så frågade jag om hon visste hur man stavar till jantelagen på engelska?
T
E
S
L
A
Bastuaggregatet är väl inte inkopplat i motorvärmarstolpen antar jag så vad har det med saken att göra?
Motorvärmarstolpar är vanligtvis konstruerade för att ge full effekt en kortare tid, max 2 timmar. Vid kallt väder längre, då uttagen kyls ned naturligt.
Stoppar du in en bil som drar lika mycket men under säg 7 timmar riskerar uttaget att gå varmt och risk för brand. Men om det ett nytt eluttag som är tillverkat för att klara 16A, lär du kunna köra 10A i 7 timmar utan problem. Rekommendationerna från elsäkerhetsverket är generella för att inte riskera att folk börjar ladda sina bilar i 20 år gamla motorvärmaruttag.
Vill man inte lägga pengar på att gräva ned nya kablar skulle man kunna att byta ut uttagen till en typ2/schuko-kombination. Blir visserligen enbart 1-fas laddning men då kan fossiler värma sina bilar, och laddbilar ladda sina batterier, utan risk för varmgång, och alla blir glada.
Blir det varmt i ett gammalt uttag så spelar det ingen större roll om det är 30 minuter eller 20 timmar.
Dock brukar motorvärmaruttag ha rätt låg avsäkring. Inte sällan bara 6A. Det ger föga laddning om det är -15 grader då batteriet måste värmas.