Sida 1 av 1

Söndriga lyftpunkter från leverans. Tesla tar inget ansvar.

Postat: 11 jun 2021 15:20
av Jejfe
Tänkte kolla om det är någon annan här som upptäckt att deras lyftpunkter på bilen är söndriga.

Mina är söndriga från leverans. Men eftersom jag inte såg det när jag hämtade bilen, utan såg det först 6 veckor efter när jag skulle byta stänkskärmar så står jag nu här med ett fel som tesla vägrar ta på sig.

Re: Söndriga lyftpunkter från leverans. Tesla tar inget ansv

Postat: 11 jun 2021 15:31
av Franz
Nu har jag kanske för otränat öga men de ser ju så att säga använda ut och jag antar att uppfattningen är att de gått sönder vid (felaktig) användning? D.v.s. jag antar att Tesla menar att användningen skulle ha varit under ditt ägande, t.ex. vid däck-skifte. Om bilen levererades med sommardäck på känns det väl som att det borde gå att argumentera för att det vore osannolikt att du själv skulle ha hunnit använda dem än.

Re: Söndriga lyftpunkter från leverans. Tesla tar inget ansv

Postat: 11 jun 2021 15:38
av Trevlig
Reklamera skriftligt. Inom 6 månader ska de bevisa att det inte är du som har gjort det.

Re: Söndriga lyftpunkter från leverans. Tesla tar inget ansv

Postat: 11 jun 2021 15:38
av tor-ake
Tesla vill inte ta på sig att fixa det där, för det går inte att fixa så att det blir som nytt med mindre än att någon skall hålla på och svetsa och slipa och lacka. Domkraftfästena är inte en reservdel man kan byta, de är en integrerad del i karossen.

Så då är frågan - ska de ge dig en ny bil eller skall de nonchalera dig? De har valt det senare.

Om det är till någon tröst så har de där skadorna noll inverkan på bilens monetära värde. Lyftpunkter blir alltid misshandlade med tiden.

Re: Söndriga lyftpunkter från leverans. Tesla tar inget ansv

Postat: 11 jun 2021 16:01
av Jejfe
tor-ake skrev:
Tesla vill inte ta på sig att fixa det där, för det går inte att fixa så att det blir som nytt med mindre än att någon skall hålla på och svetsa och slipa och lacka. Domkraftfästena är inte en reservdel man kan byta, de är en integrerad del i karossen.

Så då är frågan - ska de ge dig en ny bil eller skall de nonchalera dig? De har valt det senare.

Om det är till någon tröst så har de där skadorna noll inverkan på bilens monetära värde. Lyftpunkter blir alltid misshandlade med tiden.
De är faktiskt inte en del av bilden utan sitter ihop med batteriet.

Men tror du är inne på helt rätt spår. Det är en för stor åtgärd för dem.

Re: Söndriga lyftpunkter från leverans. Tesla tar inget ansv

Postat: 11 jun 2021 16:03
av Jejfe
Franz skrev:
Nu har jag kanske för otränat öga men de ser ju så att säga använda ut och jag antar att uppfattningen är att de gått sönder vid (felaktig) användning? D.v.s. jag antar att Tesla menar att användningen skulle ha varit under ditt ägande, t.ex. vid däck-skifte. Om bilen levererades med sommardäck på känns det väl som att det borde gå att argumentera för att det vore osannolikt att du själv skulle ha hunnit använda dem än.
Jo de levererades med sommarhjulen på. Jag har haft bilen i sex veckor då bilderna togs varav en hel vecka hade de den för att åtgärda övriga leveransavvikelser.

Re: Söndriga lyftpunkter från leverans. Tesla tar inget ansv

Postat: 11 jun 2021 16:19
av taliz
Jejfe skrev:
Jag har haft bilen i sex veckor då bilderna togs varav en hel vecka hade de den för att åtgärda övriga leveransavvikelser.
Då kanske dom lyfte den för att åtgärda leveransavvikelserna?
Som sagt, lyftpunkter är något som blir snett/buckligt/skrapat relativt omgående. De är byggda för det.

Re: Söndriga lyftpunkter från leverans. Tesla tar inget ansv

Postat: 11 jun 2021 17:19
av tor-ake
Jejfe skrev:
tor-ake skrev:
Tesla vill inte ta på sig att fixa det där, för det går inte att fixa så att det blir som nytt med mindre än att någon skall hålla på och svetsa och slipa och lacka. Domkraftfästena är inte en reservdel man kan byta, de är en integrerad del i karossen.

Så då är frågan - ska de ge dig en ny bil eller skall de nonchalera dig? De har valt det senare.

Om det är till någon tröst så har de där skadorna noll inverkan på bilens monetära värde. Lyftpunkter blir alltid misshandlade med tiden.
De är faktiskt inte en del av bilden utan sitter ihop med batteriet.

Men tror du är inne på helt rätt spår. Det är en för stor åtgärd för dem.
Jaha sedärja, de sitter ju faktiskt i den tjocka bottenplåten till batteripacket. Nåja, då "räcker" det ju med att byta batteripack, för tror inte SC plockar isär ett batteripack och flyttar över allt till en ny platta, är för omfattande jobb för för något som mest är kosmetiskt. Och svetsa är ju i så fall helt uteslutet, då värmen från svetsningen skulle gå in i batteripacket. Klantigt/Slarvigt som f-n att lyfta bilen med lyftpuckarna på fel ställe! Tror "rätt" lösning här vore lite goodwill, typ bjucka på lite dyrare tillbehör, men tror inte Tesla bryr sig tillräckligt mkt om den enskilde kunden för det.

Re: Söndriga lyftpunkter från leverans. Tesla tar inget ansv

Postat: 11 jun 2021 17:48
av Jejfe
taliz skrev:
Jejfe skrev:
Jag har haft bilen i sex veckor då bilderna togs varav en hel vecka hade de den för att åtgärda övriga leveransavvikelser.
Då kanske dom lyfte den för att åtgärda leveransavvikelserna?
Som sagt, lyftpunkter är något som blir snett/buckligt/skrapat relativt omgående. De är byggda för det.
De hävdar att de kan omöjligt göra dessa skador genom lyft då de använder särskilda gummiplattor vid lyft. Och här tror jag faktiskt på dem.
Min två år gamla bil jag byte in denna mot hade inte detta felet så tyvärr är det ingen tröst för att att det är något som blir defekt relativt omgående.