Sida 1 av 1
Äsch sa elektikern
Postat: 24 maj 2021 21:20
av Skogslasse
Hade byns elektriker hemma här om dagen. Stack in en fråga om var laddboxen borde kopplas in/ få elen ifrån. Stolpen 30meter bort, eller huset 20 meter eller boden 15 meter. Han tyckte jag kunde bra en trefas sladd över gräset från boden MEN. Jag sätter gärna boxen under tak och då blir det en lång kabel mellan box och bil.
Några synpunkter på dessa mina funderingar?
Re: Äsch sa elektikern
Postat: 24 maj 2021 21:38
av Remuz
Kortast väg från inkommande el är ju gynnsamt, men inte tokviktigt. Lägga kabel på gräs låter dumt, lägg ner rör i marken och dra kabel där. Har du bra Spänning vid hög last så spelar det liten roll var du drar den från.
Tänker du ladda 5A eller 32A är ju bra att fundera på också
Re: Äsch sa elektikern
Postat: 25 maj 2021 15:59
av Skogslasse
Var nog lite snål med information i frågan.
Har 3-fas utanpå boden och under tak. Därifrån till bilen är det både gräsmatta och en större bergknalle. Ska jag gräva mig runt berget blir det inte bara långt utan ganska jobbigt också, krockar med VA, fiber, motorvärmarelen och en stensatt gång så tanken är att, som alla andra, plugga i kabeln i bilen med den skillnaden att här blir det inte 2-3 meter utan runt 10 meter, ladda över natten hala in kabeln hänga den vid boxen och köra iväg.
Re: Äsch sa elektikern
Postat: 25 maj 2021 16:18
av Remuz
Då ska du inte oroa dig alls. Jag körde med 25m skarvad kabel i sommarstugan. Hade bara 16A in dock så laddade med 8A på natten. Noll problem.
Re: Äsch sa elektikern
Postat: 25 maj 2021 16:42
av Niklas Z
Om du gör som Remuz och laddar med 8A trefas, får du cirka 60 kWh på en natt (12h). Det borde räcka gott och väl för de flesta behov. 8A i en kabel med 2,5 mm2 tvärsnittsarea är en måttlig ström i sammanhanget.
Re: Äsch sa elektikern
Postat: 26 maj 2021 09:51
av Skogslasse
Då återstår bara en fråga och det är skarvsladden. Ska ju i bästa fall gå mellan boxen o bilen. Behöver med andra ord ha typ2 kontakt i båda ändarna. Har sökt på nätet men inte hittat, beställningsvara? Tänker inte klåpa ihop en på egen hand.
Re: Äsch sa elektikern
Postat: 26 maj 2021 10:00
av Off Grid Byggaren
Om du sätter laddboxen så långt bort behövs en lång laddkabel.
Det går inte att skarva laddkablarna då de har en viss inbyggd intelligens.
Här finns längre laddkablar:
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Re: Äsch sa elektikern
Postat: 26 maj 2021 10:01
av martinot
Skogslasse skrev:Då återstår bara en fråga och det är skarvsladden. Ska ju i bästa fall gå mellan boxen o bilen. Behöver med andra ord ha typ2 kontakt i båda ändarna. Har sökt på nätet men inte hittat, beställningsvara? Tänker inte klåpa ihop en på egen hand.
För Typ2 så är skarvsladdar inte tillåtet enligt förskrifter/spec, så du kommer inte hitta någon.
Däremot så skulle du kunna dra en 3-fas CEE-skarvsladd och sedan bjelkemodda din box som du sätter närmare.
Alternaivt som andra nämnt en lång Typ2-kabel från en väggbox med Typ2-uttag (och inte fast kabel som Teslas WC). Det är nog det enklaste och mest korrekta.
Kör själv med en sådan lång kabel som Off Grid länkade, och den fungerar verkligen kanon.
Re: Äsch sa elektikern
Postat: 26 maj 2021 22:44
av krille
Tänk på att inte köpa en svart kabel om du ska dra den fram och tillbaka över gräsmattan, utan välj en orange t.ex.... Annars sitter den garanterat i gräsklipparen en dag då du är lite tankspridd...