Sida 1 av 1

Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 17:08
av johan_w
Vi har på test köpt en e-Jumpy 50kWh till en firma jag har. Vi kör sedan innan mest Jumpyn i det bolaget (måleri).

Vi är dock inte helt nöjda med range på den. Är det någon mer som har köpt dessa och vad är era erfarenheter och är det någon som vet hur mycket av de 50kWh man kan använda?

I dagsläget kör killen som har den 10-12 mil och då har han bara 20% kvar och det är nu när det är +10 grader... Jag har dock inte analyserat saker som förvärmning mm.

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 17:14
av lator
Kanske läge att analysera hur hans högra ben fungerar... Svårt att få till en förbrukning på ca 400 Wh/km med en sån.

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 17:18
av johan_w
lator skrev:
Kanske läge att analysera hur hans högra ben fungerar... Svårt att få till en förbrukning på ca 400 Wh/km med en sån.
Fast det var väl inte svar på frågan? Men han kör det Max 100km/h, AC på lägsta läge...

Har du en själv och vet? Själv tror jag det är betydligt mindre användbart batteri och ev något skumt med mjukvaran.

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 17:29
av Off Grid Byggaren
Kan det vara mycket motorvägskörning?

Testa 90 kmh och se om det gör skillnad.

Det ska vara 45 kWh som kan användas i den med lilla batteriet.
Screenshot_20210524-172619_Chrome.jpg

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 17:31
av lator
johan_w skrev:
Fast det var väl inte svar på frågan? Men han kör det Max 100km/h, AC på lägsta läge...

Har du en själv och vet? Själv tror jag det är betydligt mindre användbart batteri och ev något skumt med mjukvaran.
Nej, jag har ingen själv men kan vi anta att det sitter samma typ av batteri i denna som en Peugeot 208? I så fall så bör det vara ca 45 kWh tillgängligt.
Det handlar ju mycket om var man kör också. Många start och stopp (trafikljus) och hur mycket går i 100 km/h? AC drar så lite att det inte spelar någon större roll.
Du har inte provat den själv? Vad får han för förbrukningssiffror? Den ska ju gå cirka 20 mil enligt WLTP så rimligen bör man ju komma typ 16 mil vid normal körning. Ni kanske ska titta på en med det större batteriet...

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 17:43
av johan_w
Jag har kört den men inga långa sträckor.

Han har kört 100-110 och lite 70 och med rena vägar. Tror den har 230km i körcykel, bör komma lite längre. Vi skall testa med lite förvärmning mm.

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 17:50
av Off Grid Byggaren
Den har troligen högt luftmotstånd, så att sänka farten kan göra underverk på räckvidden.

Kolla även däcktrycket, och höj det lite över rekommenderat värde.

Batteriet kanske är lite obalanserat och behöver laddas i och ur helt några gånger.

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 17:52
av Xeik
Passar på att fråga trådskaparen,
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.

Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 18:17
av johan_w
Off Grid Byggaren skrev:
Den har troligen högt luftmotstånd, så att sänka farten kan göra underverk på räckvidden.

Kolla även däcktrycket, och höj det lite över rekommenderat värde.

Batteriet kanske är lite obalanserat och behöver laddas i och ur helt några gånger.
Tack! Du kan ha rätt där, lite sådant tänker jag kan vara nu. Och infon om 45kwh var bra, letade men hittade inte.

Har bett honom kolla förbrukning per dag ett tag och notera väder, förvärmning mm för att få lite mer kött på benen!

Är det så pass dåligt som vi upplever nu får det nog bli 75kwh sedan för att funka för oss trots ca 60000kr skillnad!

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 18:18
av johan_w
Xeik skrev:
Passar på att fråga trådskaparen,
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.

Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..
I de som säljs nu är det med, någon typ av premiär utrustning och rätt välutrustade. Vi gav 390’ innan premie, 75kwh kostade oss 450’ efter lite rabatter!

Trevlig bil, dock lite för begränsad range (än..). Får se om vi kan kräma ur 2-3 mil till. Det är ju dessutom efter vintern nu..

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 19:56
av Off Grid Byggaren
Xeik skrev:
Passar på att fråga trådskaparen,
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.

Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..
Verkar vara 750 kg dragvikt på både 50 och 75 kWh modellen.

Den med större batteriet har 150 kg högre totalvikt på bilen.
Screenshot_20210524-195134.jpg

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 20:26
av johan_w
Off Grid Byggaren skrev:
Xeik skrev:
Passar på att fråga trådskaparen,
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.

Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..
Verkar vara 750 kg dragvikt på både 50 och 75 kWh modellen.

Den med större batteriet har 150 kg högre totalvikt på bilen.
Screenshot_20210524-195134.jpg
Stämmer, ingen tungdragare direkt :-)

Funkar dock för Måleribolaget som mest drar 750-släp och dessutom rätt sällan. Än känns elbilarna inte vara lämpade för kommersiell användning med släp i större utsträckning. Teslan kan ju funka till viss del men även där mer på fritiden än på betald arbetstid om man lägger tid för laddning.

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 22:09
av Xeik
johan_w skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Xeik skrev:
Passar på att fråga trådskaparen,
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.

Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..
Verkar vara 750 kg dragvikt på både 50 och 75 kWh modellen.

Den med större batteriet har 150 kg högre totalvikt på bilen.
Screenshot_20210524-195134.jpg
Stämmer, ingen tungdragare direkt :-)

Funkar dock för Måleribolaget som mest drar 750-släp och dessutom rätt sällan. Än känns elbilarna inte vara lämpade för kommersiell användning med släp i större utsträckning. Teslan kan ju funka till viss del men även där mer på fritiden än på betald arbetstid om man lägger tid för laddning.
Tack för svaren! Känns som en bra kandidat för mig framöver då. Jag klarar mig med den dragvikten och rangen.

Skulle ni tycka att ni behöver sälja pga rangen, så får ni höra av er ;)

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 24 maj 2021 22:27
av johan_w
Xeik skrev:
johan_w skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Xeik skrev:
Passar på att fråga trådskaparen,
Jag har tittat lite på en sådan som framtida ersättare till min berlingo. Men har inte kunnat luska ut hur det är med dragkrok på den modellen. Är det standard eller extra tillval? Tycker det har varit lite otydligt när jag kollat på hemsidan.

Kan tyvärr inte ge någon vettig input i frågan mer än du redan fått..
Verkar vara 750 kg dragvikt på både 50 och 75 kWh modellen.

Den med större batteriet har 150 kg högre totalvikt på bilen.
Screenshot_20210524-195134.jpg
Stämmer, ingen tungdragare direkt :-)

Funkar dock för Måleribolaget som mest drar 750-släp och dessutom rätt sällan. Än känns elbilarna inte vara lämpade för kommersiell användning med släp i större utsträckning. Teslan kan ju funka till viss del men även där mer på fritiden än på betald arbetstid om man lägger tid för laddning.
Tack för svaren! Känns som en bra kandidat för mig framöver då. Jag klarar mig med den dragvikten och rangen.

Skulle ni tycka att ni behöver sälja pga rangen, så får ni höra av er ;)
Kan ju vara så att vi går upp till 75:an! Dock bör vi vänta in premien först. Dumt att bränna den :-)

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 25 maj 2021 16:37
av chox
Bilen har 1000 kg dragvikt om föraren har B96 eller BE-körkort. Annars är det, som med alla lite tyngre bilar, max 750 kg som gäller.

Jag lånade in peugeots motsvarighet i vintras. Färddatorn räknade fram 3,5 kWh per mil. Det var runt 10 minusgrader hela veckan som vi hade den.

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 25 maj 2021 16:56
av Off Grid Byggaren
Ja det stämmer, så med 1 ton på släpkärran och 858 kg i bilen är det ju rätt skaplig lastförmåga trots allt.

Med 75 kWh batteriet bör det ju kunna bli en antal mils körning utan några problem.

När batteriet i framtiden innehåller 100 kWh, och väger lite mindre, borde dessa skåpbilar bli väldigt populära med runt 1 tons lastförmåga.
Jumpy.JPG

Re: Citroën e-jumpy

Postat: 25 maj 2021 19:43
av Tars
Provkörde 75 kWh, och blandad körning motorväg ca 60% så kom jag 22 mil. Och då va det 15-18 grader ute.