Sida 1 av 1
Bilen har glömt strömbegränsningen
Postat: 23 maj 2021 15:22
av sven-labil
Igår började det gå säkringar hemma, dumt nog misstänkte jag inte Teslas programmerare förrän den övriga felsökningen var klar.
Jag laddar bilen med UMC 10A trefas (eller egentligen är det ju 3 x enfas) vilket funkat fint i drygt två år, men nu hade bilen fått för sig att prova med 24A...
Har nån annan råkat ut för samma sak? Bilen har 2021.4.18.
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Postat: 23 maj 2021 16:53
av Gustafsson
Laddboxen kan ju begränsas. Ställer man in tex Teslas WC på 13 A kan inte bilen ladda mera än så.
Edit
Missade att det var med UMC. Den kan inte dra 24 A. Så går propparna kanske den drog 13 A men att andra förbrukare i huset var på samtidigt .
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Postat: 23 maj 2021 19:00
av Remuz
Inte upplevt detta men UMC klarar väl max 16A?
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Postat: 23 maj 2021 19:10
av Gustafsson
Remuz skrev:Inte upplevt detta men UMC klarar väl max 16A?
13 A tror jag. Iaf 3-fas varianten
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Postat: 23 maj 2021 19:13
av Elmil
Gustafsson skrev:Remuz skrev:Inte upplevt detta men UMC klarar väl max 16A?
13 A tror jag. Iaf 3-fas varianten
Är det inte 13A med schuko, 16A med blå CEE nuförtiden?
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Postat: 23 maj 2021 19:13
av bat
Begränsningen är ju kopplad till plats. Kanske inte bilen tror den är hemma längre?
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Postat: 23 maj 2021 19:14
av Teslaspolen
Gustafsson skrev:Remuz skrev:Inte upplevt detta men UMC klarar väl max 16A?
13 A tror jag. Iaf 3-fas varianten
Har du röda CEE handsken påkopplad kan du dra 16A genom den. Med Schuko adaptern är den låst till 13A. EVSE/UMCn borde aldrig tillåta att du drar 24A genom den från början.
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Postat: 23 maj 2021 19:19
av Gustafsson
Just det så är det ju! Varför ska jag envisas med att skriva fortare än jag tänker? Och jag skriver inte ens fort...
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Postat: 23 maj 2021 19:26
av Teslaspolen
bat skrev:Begränsningen är ju kopplad till plats. Kanske inte bilen tror den är hemma längre?
Det spelar ingen roll om man är inkopplad med en EVSE eller laddbox dock, dessa har ju interna laddgränser som säger till bilen vad den max får dra. Teslas EVSE är begränsad till 13/16A beroende på adapter och borde aldrig tillåta mer än så oavsett vad bilen tror den kan dra så något är galet här...
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Postat: 23 maj 2021 20:42
av sven-labil
bat skrev:Begränsningen är ju kopplad till plats. Kanske inte bilen tror den är hemma längre?
Positionsangivelsen var rätt, men jag tänkte inte på att försöka lista ut om bilen tyckte att den var hemma. (Navigera hem?) Fast begränsningen ska väl som sagt hänga ihop med platsen oavsett om den är hemma eller någon annanstans?
Teslaspolen skrev:Det spelar ingen roll om man är inkopplad med en EVSE eller laddbox dock, dessa har ju interna laddgränser som säger till bilen vad den max får dra. Teslas EVSE är begränsad till 13/16A beroende på adapter och borde aldrig tillåta mer än så oavsett vad bilen tror den kan dra så något är galet här...
Precis, finns en gravad hund kvar. Jag har ställt in 16A enstaka gånger vid laddningsstress. Det har också funkat, men det gäller att komma ihåg att inte belasta med andra grejor. När bilen stått i flera dagar och plötsligt får för sig att ladda max istället för med 10A är det svårare

Fast det borde inte varit något mer som belastade säkringen till carportens undercentral igår... En 3x16A automatsäkring kanske inte trivs med att belastas med just 3x16A i längden om konstruktören placerat komponenterna för tätt?
Re: Bilen har glömt strömbegränsningen
Postat: 24 maj 2021 09:08
av BjornS
Jag har också noterat detta problem på sistone. Bilen glömmer, eller återställer, den platsbaserade laddgränsen ibland. Man parkerar på sin vanliga plats och ställer in önskad strömgräns, men sedan när man klivit ur och stoppar i laddkabeln aktiveras ibland den tidigare strömgränsen (eller factory default?) istället för den nyss inställda.
Detta är en ganska ny bugg för mig, så här har bilen inte agerat tidigare år. Jag har nu börjat dubbelkolla strömstyrkan på bilens skärm när jag stoppar i kabeln (eller i appen om laddningen är fördröjd med timer).