Ta säkringar exempelvis.
Tesla har elektroniska säkringar, mjukvarustyrda.
En transistor kan konfigureras så den är en säkring på 2A.
Detta är hårdkodat så att även om huvuddatorn hänger sig så fungerar den elektroniska säkringen.
Vet dock inte om man själv styra/kontrollera dessa elektroniska säkringar via en tredjeparts app i mobilen.
Vore smidigt att få veta vilken säkring som går när man kopplar till ett släp med ett elfel.
As you may (or may not) know, the acronym PDC stands for power distribution center. On the Tesla Model Y, the PDC offers some unique features. First and foremost, it’s different in that it’s been mounted in the center of the vehicle. Because the Model Y has no fuses or fuse box, the PDC’s been mounted in the center in order to reduce the amount of heavy wiring.
The 3 and Y have electronic circuit breakers instead of fuses. They automatically reset if the overload is resolved.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 11:22
av Dexter
Det var denna bilden på antalet säkringarna som Munro och hela gänget Veteran Elektronik Ingenjörerna skrattade åt.
Det är bland annat sånt som man brukar kallar innovation och inte gå i gamla fotspår.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 11:25
av Mickep
Sedan beror det också på beprövad teknik.
De andra kommer säkert efter när den har testat och om det visat sig bättre (så slipper de gå på smällarna i början)
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 11:34
av Dexter
Mickep skrev:
Sedan beror det också på beprövad teknik.
De andra kommer säkert efter när den har testat och om det visat sig bättre (så slipper de gå på smällarna i början)
Du har helt rätt.
Tesla har ju fått sina smällar ibland.
Men vem brukar komma ihåg den som kommer på andra plats brukar man ju säga i vardagligt tal.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 11:44
av Zalman3
Mickep skrev:
Sedan beror det också på beprövad teknik.
De andra kommer säkert efter när den har testat och om det visat sig bättre (så slipper de gå på smällarna i början)
Men enligt Munro så har exempelvis VW Brazillions av gamla prylar på lager som de måste kränga iväg först.
Och långa avtal med underleverantörer som är dyra att ta sig ur.
Och det gör att man får följdeffekter, som blir en sämre teknisk lösning på många plan.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 12:07
av mikebike
Dexter skrev:
Mickep skrev:
Sedan beror det också på beprövad teknik.
De andra kommer säkert efter när den har testat och om det visat sig bättre (så slipper de gå på smällarna i början)
Du har helt rätt.
Tesla har ju fått sina smällar ibland.
Men vem brukar komma ihåg den som kommer på andra plats brukar man ju säga i vardagligt tal.
När jag jobbade på Atlas Copco fick jag höra att den inofficiella policys var "hack i häl". D.v.s. låta andra var först med det senaste och lära sig av deras misstag för att kunna satsa på det som fungerar.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 12:28
av Dexter
mikebike skrev:
Dexter skrev:
Mickep skrev:
Sedan beror det också på beprövad teknik.
De andra kommer säkert efter när den har testat och om det visat sig bättre (så slipper de gå på smällarna i början)
Du har helt rätt.
Tesla har ju fått sina smällar ibland.
Men vem brukar komma ihåg den som kommer på andra plats brukar man ju säga i vardagligt tal.
När jag jobbade på Atlas Copco fick jag höra att den inofficiella policys var "hack i häl". D.v.s. låta andra var först med det senaste och lära sig av deras misstag för att kunna satsa på det som fungerar.
Ja det är klart det mest ekonomiska att göra så.
Verkar som kineserna kör den metoden med sina "Kina kopior" och det går ju bra för dem.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 12:44
av wheels
Dexter skrev:
mikebike skrev:
Dexter skrev:
Mickep skrev:
Sedan beror det också på beprövad teknik.
De andra kommer säkert efter när den har testat och om det visat sig bättre (så slipper de gå på smällarna i början)
Du har helt rätt.
Tesla har ju fått sina smällar ibland.
Men vem brukar komma ihåg den som kommer på andra plats brukar man ju säga i vardagligt tal.
När jag jobbade på Atlas Copco fick jag höra att den inofficiella policys var "hack i häl". D.v.s. låta andra var först med det senaste och lära sig av deras misstag för att kunna satsa på det som fungerar.
Ja det är klart det mest ekonomiska att göra så.
Verkar som kineserna kör den metoden med sina "Kina kopior" och det går ju bra för dem.
+spioneri i så stor skala som möjligt
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 12:57
av Dexter
wheels skrev:
Dexter skrev:
mikebike skrev:
Dexter skrev:
Mickep skrev:
Sedan beror det också på beprövad teknik.
De andra kommer säkert efter när den har testat och om det visat sig bättre (så slipper de gå på smällarna i början)
Du har helt rätt.
Tesla har ju fått sina smällar ibland.
Men vem brukar komma ihåg den som kommer på andra plats brukar man ju säga i vardagligt tal.
När jag jobbade på Atlas Copco fick jag höra att den inofficiella policys var "hack i häl". D.v.s. låta andra var först med det senaste och lära sig av deras misstag för att kunna satsa på det som fungerar.
Ja det är klart det mest ekonomiska att göra så.
Verkar som kineserna kör den metoden med sina "Kina kopior" och det går ju bra för dem.
+spioneri i så stor skala som möjligt
Ja absolut.
Så kommer vi till slut"Vem kommer ihåg den som kom på andraplatsen"
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 13:15
av Mickep
Kommer någon bry sig?
Vilken bil var först med säkringar?
Vems hus i området var först med automatsäkringar?
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 13:34
av Credde
Dock har de gamla fossiltillverkare tydligen regnsensor som fungerar...
Även om man ska gå framåt så behöver man inte uppfinna hjulet värja gång.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 16:40
av Dexter
Credde skrev:
Dock har de gamla fossiltillverkare tydligen regnsensor som fungerar...
Även om man ska gå framåt så behöver man inte uppfinna hjulet värja gång.
Du har helt rätt men kan förbättra hjulet.
Sedan att Tesla inte har några säkringar stämmer inte.
De har bland annat pyrotekniska säkringar för högspänningen som är exceptionellt snabba jämför med vanliga.
De bryter vid ev fel och kollisioner.
Här finns video hur de byts.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 16:50
av MWall
Under mina 26 år som körkortsinnehavare har jag aldrig råkat ut för några problem på det här området. Kanske är bra för Tesla själva dock? Blir billigare?
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 16:58
av chaffis75
Jo de där med säkringarna brukar jag mest skratta åt, jag tror faktiskt aldrig jag har bytt säkring på en bil under de 25+ år som jag kört bil.
Vad är helt enkelt vinsten med Tesla lösningen? Är de billigare?
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 17:01
av wannabee
Jag har en upplevelse när det helt saknades säkringar, hade bytt till en piratratt och det var ett metallstift som var för långt, det kortslöt inkopplingen mellan hel och halvljus (hel och halvljus ändrades genom att man förflyttade metallkontakter mekaniskt med ljusspaken). Och det satt ingen säkring på vägen till batteriet, så det blev så varmt så att metallblecken som kortsluts flöt isär när plasten som höll dem smälte. Efter detta så byggde jag om det till att styra med hjälp av ett relä istället. Nu var detta för typ 40 år sedan.
Det fanns säkringar, men dessa satt mellan ljusspaken och lamporna, så mellan batteriet och ljusspaken var det ingen säkring.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 17:13
av Dexter
chaffis75 skrev:
Jo de där med säkringarna brukar jag mest skratta åt, jag tror faktiskt aldrig jag har bytt säkring på en bil under de 25+ år som jag kört bil.
Vad är helt enkelt vinsten med Tesla lösningen? Är de billigare?
Varför ska man ha massa utrustning i bilen som inte behövs?
Bilen väger mer i onödan och kostar mer och fler felkällor.
Massa säkringslådor och ni säger att ni aldrig byter någon säkring ändå?
Måste vara billigare att slopa sätta in massa onödig utrustning och göra bilen mer modern och lättare.
Backspeglar är ännu en sak, de behövs inte när man har kameror istället.
Ger bara massa luftmotstånd.
Nu pratar jag inte om Tesla utan modernare teknik.
Smarta lösningar är det som gäller.
För de som bara kör bil för mellan A och B och inte är teknik intresserade.
För dem är det ok att bilen har 4 hjul och fungerar.
De bryr sig inte.
Men vi är några teknik nördar här på forumet och jag tycker det är jätte intressant oavsett bilmärke.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 17:20
av fth
Dexter skrev:
Backspeglar är ännu en sak, de behövs inte när man har kameror istället.
Jag är också "tekniknörd" och vill ha så mycket ny och spännande teknik som möjligt i bilen.
De implementationer jag har sett hittills av just digitala backspeglar har dock varit rätt usla, t.ex. dom i e-tron som verkligen suger.
/fth
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 21 maj 2021 17:26
av Dexter
fth skrev:
Dexter skrev:
Backspeglar är ännu en sak, de behövs inte när man har kameror istället.
Jag är också "tekniknörd" och vill ha så mycket ny och spännande teknik som möjligt i bilen.
De implementationer jag har sett hittills av just digitala backspeglar har dock varit rätt usla, t.ex. dom i e-tron som verkligen suger.
/fth
Kan kanske vara så att det är dålig bild från kamerorna.
Men bilen detekterar väl främmande föremål och animerar dem i bildskärmen avstånd med mera?
Det verkar ju vara kass sikt bakåt på alla nya bilar och då blir man mer beroende av kameror nu för tiden.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 22 maj 2021 13:00
av Zalman3
Teslas låga förbrukning och hyfsat billiga laddpriser gör att det per mil är billigast att köra Tesla.
Vissa konkurrenter har nästan dubbelt så höga milpriser.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 22 maj 2021 15:54
av Zalman3
Hur mycket datakraft finns i en Tesla?
Is Tesla's Onboard AI Chip Smarter Than USAF's F-35 Fighter Jet?
Tesla’s new Model S will apparently play Witcher 3 on a built-in 10 teraflop gaming rig.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 29 maj 2021 06:52
av Zalman3
Sandy Munro pratar om att Tesla ligger 5-8 år före i sin elbilsutveckling.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 29 maj 2021 09:14
av LarsL
MWall skrev:
Under mina 26 år som körkortsinnehavare har jag aldrig råkat ut för några problem på det här området. Kanske är bra för Tesla själva dock? Blir billigare?
Du menar att du aldrig bytt en säkring på en bil? Hur har du levt då?!? Köpt nytt sedan start och bara låtit andra skruva och serva bilen?
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 29 maj 2021 10:02
av MWall
LarsL skrev:
MWall skrev:
Under mina 26 år som körkortsinnehavare har jag aldrig råkat ut för några problem på det här området. Kanske är bra för Tesla själva dock? Blir billigare?
Du menar att du aldrig bytt en säkring på en bil? Hur har du levt då?!? Köpt nytt sedan start och bara låtit andra skruva och serva bilen?
Just ja, jag har faktiskt bytt en säkring.
Jag har inget intresse av att meka med bilar. Jag är ingen karlakarl som går runt hemma i snickarbyxor heller. Jag är nog ganska atypisk för en bonnpöjk från Hälsingland.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 29 maj 2021 10:09
av Niklas Z
MWall skrev:
LarsL skrev:
MWall skrev:
Under mina 26 år som körkortsinnehavare har jag aldrig råkat ut för några problem på det här området. Kanske är bra för Tesla själva dock? Blir billigare?
Du menar att du aldrig bytt en säkring på en bil? Hur har du levt då?!? Köpt nytt sedan start och bara låtit andra skruva och serva bilen?
Just ja, jag har faktiskt bytt en säkring.
Jag har också bytt säkring i bil, men det var nog på 1900-talet om jag minns rätt.
Re: Tesla Vorsprung durch Technik
Postat: 29 maj 2021 11:13
av Dexter
Zalman3 skrev:
Sandy Munro pratar om att Tesla ligger 5-8 år före i sin elbilsutveckling.
Mycket intressant.
Det gäller att förbättra och förenkla konstruktioner med så lite komponenter som möjligt.
Ger mindre felkällor och en driftsäkrare produkt för kunden.
Det gäller ju oavsett bilmärke.
Hade varit intressant om han hade rivit ner en Xpeng P7.
Den ser ju fin ut utanpå och inne i alla fall.