Sida 1 av 1

Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 08:14
av vigge50
Ett företag ska tydligen börja bygga laddstationer på 300 kW så att du kan ladda 400 km på en kvart. Nu har Tesla för visso sitt nätverk redan uppbyggt och det fortsätter expandera men de behöver nog höja effekten snart om inte deras laddnätverk ska ses som svagt. Vi och många andra brukar säga att en av Teslas största fördelar är deras laddnätverk men om Porche och Audi hjälper till med detta så kan de nog ganska fort få upp ett nätverk som gör att Telsas Supercharges nätverk bleknar i jämförelse. Nu kanske man inte alltid behöver ladda så fort men detta ger Audi en klar fördel om de lyckas expandera det väl.

http://insideevs.com/fastned-readies-fo ... -charging/

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 08:20
av Stefan T
Det blir nog inget med detta då VW pengar kommer att gå åt till deras diesel motorer (skadestånd, återkallelse)

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 08:55
av Gustafsson
Det vore ju kanonbra, utvecklingen går framåt helt enkelt :-)

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 09:08
av Nicke Nyfiken
Igår gick VW koncernen ut med uppgifter att de kommer att lägga alla framtida projekt på is och istället sparka betydande delar av personalstyrkan för att ekonomiskt överleva de kostnader som kommer med dieselfusket.

Att då börja bygga ett laddstationsnätverk för bilar de ännu inte har i produktion verkar högst osannolikt.

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 09:31
av apkungen
Det här är väl det enda som kan rädda företaget på sikt. Lägga det på is och de är dödsdömda.

Audin stödjer 150kW om några år. Tesla ska visst stödja 135kW redan nu. Känns likvärdigt, nästan att Tesla ligger bättre till.

Porschen lär ju kosta multum så den kommer inte bli nån konkurrent än på ytterligare några år.

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 10:17
av Nicke Nyfiken
apkungen skrev:
Det här är väl det enda som kan rädda företaget på sikt. Lägga det på is och de är dödsdömda.
Det är väl tyvärr så många av de gamla fossilbilstillverkarna oftast tänker. Och de som inte är med i omställningen kommer att dö ut och bli ersatta av helt nya fordonstillverkaren som aldrig tillverkat bilar med ICE.

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 10:21
av HelectriC
fossilmotorkonstruktør kommer bli ett yrke likt morseoperatør, lika efterfrågat!

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 14:24
av Laban
Nicke Nyfiken skrev:
Igår gick VW koncernen ut med uppgifter att de kommer att lägga alla framtida projekt på is och istället sparka betydande delar av personalstyrkan för att ekonomiskt överleva de kostnader som kommer med dieselfusket.
Vet inte var du har läst det men att sluta utveckla nya produkter lär knappast vara medicinen för VW koncernen i detta läge, det enda jag har läst handlar om omstruktureringar. Men jag kan ha missat något.

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 14:45
av Nicke Nyfiken
Laban skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Igår gick VW koncernen ut med uppgifter att de kommer att lägga alla framtida projekt på is och istället sparka betydande delar av personalstyrkan för att ekonomiskt överleva de kostnader som kommer med dieselfusket.
Vet inte var du har läst det men att sluta utveckla nya produkter lär knappast vara medicinen för VW koncernen i detta läge, det enda jag har läst handlar om omstruktureringar. Men jag kan ha missat något.
Jag har inte läst det, utan hörde det på en nyhetssändning på Radion igår.
Att lägga ner projekt och sparka folk brukar en företagsledning kalla "omstrukturering" för att få det att låta bättre.

Nä att sluta utveckla produkter verkar inte vara det mest effektiva sättet att överleva, men har man inga pengar så spelar det ingen roll vad man vill.

Och på senare tid har väl inte VW gjort sig kända för att fatta de bästa besluten. Så ytterligare ett dåligt beslut, verkar inte orimligt :?

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 14:55
av pegs
Lysande ser fram emot när finns mer än en elbil att välja på.

Tesla kommer säkert också att köra med 800v eller mer när dom kommer ut.
Misstänker att dagens SuC kan uppgraderas/konverteras när det är dags.
Kan inte tänka mig att Tesla inte för länge sedan börjat fundera på att höja spänningen.
När man får börja göra säkringar av Inconel så är det säkert en och annan som funderat på om det inte finns någon annan lösning.

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 15:32
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:
fossilmotorkonstruktør kommer bli ett yrke likt morseoperatør, lika efterfrågat!
De kanske kan omskola sig till runristare istället ;)

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 15:52
av apkungen
pegs skrev:
Lysande ser fram emot när finns mer än en elbil att välja på.

Tesla kommer säkert också att köra med 800v eller mer när dom kommer ut.
Misstänker att dagens SuC kan uppgraderas/konverteras när det är dags.
Kan inte tänka mig att Tesla inte för länge sedan börjat fundera på att höja spänningen.
När man får börja göra säkringar av Inconel så är det säkert en och annan som funderat på om det inte finns någon annan lösning.
Jag är osäker på om det är så enkelt att bara ställa om. Bilarna idag kör på 400V så bara nya bilar skulle kunna ladda 800V och sättet de befintliga stationerna är uppbyggda på så vet jag inte om det är så lätt att ändra till 800V. Isf. Är det kanske bäst med en transformator... Men, varför ha 800V nu när de introducerar vätskekylda kablar? jag tror att de, genom att sätta in några fler laddare i superchargerstationerna kan öka strömmen rätt markant. Kanske 800A

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 16:30
av pegs
apkungen skrev:
Men, varför ha 800V nu när de introducerar vätskekylda kablar? jag tror att de, genom att sätta in några fler laddare i superchargerstationerna kan öka strömmen rätt markant. Kanske 800A
Låter rimligt. Vore det möjligt att ladda med 400v och köra 800v internt mellan batteri och motor vid körning? Syftet vore att få ner strömstyrkan ut från batteriet vid hög belastning.

Av tidigare diskussioner har jag fått för mig att strömstyrkan vid hög belastning (1300-1500A) ställer till problem och att det är något Porsche/Audi går runt genom att öka spänningen.
(Möjligen ute på tunn is då ellära inte är min starka gren... men det man inte vet har man forum till ;-) )

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 17:29
av Martinen
Det finns mycket att tänkta på både när det gäller öka strömmen eller spänningen, båda varianterna kräver mer av en hel del olika saker.
800 v är ganska högt, men jag tror en ökning av spänningen är en billigare lösning i längden. Man kan snåla in på en hel del saker när man får ner strömmen. Sen är det såklart bara en massa spekulationer ändå. Jag vet vet inte hur avancerade Teslas laddare är, men är väldigt tveksam till att dom går att skruva upp så mycket som 400 v till 800 v om inte detta var planerat ftpn början.

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 17:53
av AGCF
Tesla kan göra vätskekylda laddkablar och öka effekten, samt racka upp dubbelt så många laddare i skåpen. Det är nog inga större problem.

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 08 okt 2015 17:56
av Martinen
AGCF skrev:
Tesla kan göra vätskekylda laddkablar och öka effekten, samt racka upp dubbelt så många laddare i skåpen. Det är nog inga större problem.
Ja det är klart, men det finns andra saker att tänka på än bara kablarna.

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 09 okt 2015 09:04
av JFAH
Såvitt är känt så är teslas laddninslösning specifierad för upp till 250 kw uteffekt. P=ui ger effekt, dvs, volt*ampere = watt ut. Om man jobbar med höga systemspänningar eller höga ampere tal är i många synvinklar helt egalt.

Öka systemspeänningen ger sina problem, liksom en ökning av Ampere talet. Att öka båda ger problem från båda områdena.

Tekniskt sett är det alltså inte speciellt mycket vunnet på 800 volt som systemspänning, och likadant är det egentligen den höga uteffekten (300kw resp. 250 kw). Den viktigaste komponenten i det här fallet är batteriet som måste kunna hantera effekten och kunna göra det över ett användbart spann så att den totala laddningstiden kortas. En kvart med 250kw uteffekt ger 62kw, 300 omkring 75kw, om batteriet pallar så är högre effekt naturligtvis bättre från brukar synpunkt. Man skall dock komma ihåg att laddplatsen blir mer komplicerad. Vid de här effekterna är det ett starkt önskemål att laddplatsen är batteribackupad för att minska svängningarna på elnätet. CCS verkar ju i sammanhanget vara stendött i vart fall :-).

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 09 okt 2015 14:05
av Martinen
JFAH skrev:
Såvitt är känt så är teslas laddninslösning specifierad för upp till 250 kw uteffekt. P=ui ger effekt, dvs, volt*ampere = watt ut. Om man jobbar med höga systemspänningar eller höga ampere tal är i många synvinklar helt egalt.

Öka systemspeänningen ger sina problem, liksom en ökning av Ampere talet. Att öka båda ger problem från båda områdena.

Tekniskt sett är det alltså inte speciellt mycket vunnet på 800 volt som systemspänning, och likadant är det egentligen den höga uteffekten (300kw resp. 250 kw). Den viktigaste komponenten i det här fallet är batteriet som måste kunna hantera effekten och kunna göra det över ett användbart spann så att den totala laddningstiden kortas. En kvart med 250kw uteffekt ger 62kw, 300 omkring 75kw, om batteriet pallar så är högre effekt naturligtvis bättre från brukar synpunkt. Man skall dock komma ihåg att laddplatsen blir mer komplicerad. Vid de här effekterna är det ett starkt önskemål att laddplatsen är batteribackupad för att minska svängningarna på elnätet. CCS verkar ju i sammanhanget vara stendött i vart fall :-).
På sommaren ska det inte vara några problem med sånna belastningar. I sverige är nätet ganska stabilt i alla fall. Det beror såklart på hur många laddare där finns. Vintern kan jag möjligtvis köpa att det kan ställa till det på vissa platser, men även här tror inte jag att det är några problem.

En annan fundering.
Nån som vet vad den nominella spänningen är för motorerna?

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 09 okt 2015 17:45
av Teslaspolen
Konstigt att ingen tagit upp det än: Problemet är väl ändå inte spänningen, utan batteriets förmåga att ta emot strömstyrka. SuC ger ju bara 120 kW i början för att ganska snart droppa av i strömstyrka.

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 09 okt 2015 17:48
av Martinen
Teslaspolen skrev:
Konstigt att ingen tagit upp det än: Problemet är väl ändå inte spänningen, utan batteriets förmåga att ta emot strömstyrka. SuC ger ju bara 120 kW i början för att ganska snart droppa av i strömstyrka.
Nej men hade batteriet haft högre spänning så hade man kunnat köra med samma ström och få mer effekt.

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 10 okt 2015 12:51
av Pontus
Martinen skrev:
Teslaspolen skrev:
Konstigt att ingen tagit upp det än: Problemet är väl ändå inte spänningen, utan batteriets förmåga att ta emot strömstyrka. SuC ger ju bara 120 kW i början för att ganska snart droppa av i strömstyrka.
Nej men hade batteriet haft högre spänning så hade man kunnat köra med samma ström och få mer effekt.
Är det verkligen så enkelt? Varje cell är oavsett på ca 3,8 V, eller har jag fel?

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 10 okt 2015 15:25
av Martinen
Pontus skrev:
Martinen skrev:
Teslaspolen skrev:
Konstigt att ingen tagit upp det än: Problemet är väl ändå inte spänningen, utan batteriets förmåga att ta emot strömstyrka. SuC ger ju bara 120 kW i början för att ganska snart droppa av i strömstyrka.
Nej men hade batteriet haft högre spänning så hade man kunnat köra med samma ström och få mer effekt.
Är det verkligen så enkelt? Varje cell är oavsett på ca 3,8 V, eller har jag fel?
Korta svaret är ja.
Sen krävs givetvis allt allt annat klarar den högre spänningen mm.
När jag började jobba med batterisystem, så var det väldigt vanligt med nominell spänning på ca 360 v för större system.
Nu på senare år så är det vanligt med betydligt högre spänning. Finns system som idag ligger på det dubbla.
Nackdelen är att man behöver fler batterier för att komma upp i spänningen, men man kan gå ner i storlek och alla komponenter blir mindre och effektivare för att strömmen blir betydligt lägre.

Re: Laddare på 300 kW för Audi och Porsche

Postat: 10 okt 2015 20:25
av kontakten2
Kunde ev kopiera detta koncept från rimac. När man ser den specen på 120kw verkar det mer troligt det är rimac som ska dela på laddning ⚡ med tesla.

Hur ter sig egentligen kontaktorn med denna högre spänning ⚡?


22 kW on-board charging
DC-Combo fast charging (up to 120 kW)
Weight-to-power ratio: 1.79 kg/hp
Weight distribution: 42% front, 58% rear
Battery-Pack
Voltage: 650V nominal
Capacity: 82 kWh
Liquid cooling