Sida 1 av 25

Model 3

Postat: 10 mar 2014 16:48
av Kalle
Jag vill mig minnas at Elon sa under sitt senaste norge besök att model E inte kommer att vara mycket kortare än model s (15-25 cm tror ja de va)

Det är fortfarande än veldigt stor bil, varför så stor?
Kan de va så att de bygger den så samma form facktor på batteriet passar båda modellerna? Så att ett S batteri passar i en E?

De skulle underlätta produktion och batteriswapp stationerna.
Va tror ni?

Re: Model E

Postat: 10 mar 2014 19:50
av Kalle
Hmm, det värkar som om jag blanda i hop det.
de värkar vara 20% mindre, inte cm

Re: Model E

Postat: 18 mar 2014 06:42
av Daoops
Japp 20% var väl det senaste. Men det är nog ganska tidigt i utvecklingen så dom är nog inte säkra själva exakt. Mycket kan ju ha hänt på batterifronten tills dess.

Apropå det, dom skulle komma med ett nytt större (kwh mässigt) batteri i år, och det har mumlats om 500 mile range. Undra hur det kommer att prissättas och vad som händer med befintliga modeller

Re: Model E

Postat: 18 mar 2014 11:53
av Kalle
hmm, ja vill mig minnas att elon har sagt att han kan bygga en 500 mile tesla men att det skulle minska platsen i bagachutrymmet.
altså inte samma formfacktor som de nuvarande batteriet.

när/var sa dom att ett större batteri var på väg?

Re: Model E

Postat: 18 mar 2014 12:00
av mickeisol
Det större batteriet kommer nog samtidigt som model X, eftersom musk sa i norge att modelX drog 10% mer energi, men skulle ha samma räckvidd som modelS
(samtidigt som fyrhjulsdriften är klar för X, så kommer den förmodligen som option för S)
prispolitiken får vi väl se, men eftersom 18650 batterierna har varit 2900mah 3100mah 3400mah (och kanske 4000mah är på g) så är nog batteripacken den samma fast med lite effektivare batterier

Re: Model E

Postat: 18 mar 2014 14:41
av TiborBlomhall
Jag tror ni blandar ihop lite olika batteridiskussioner kring Tesla.

Vissa har spekulerat i att Tesla Model X kan komma med större batteripack-kapacitet, kanske uppemot 100 kWh. Detta löses med att stoppa in battericeller med högre kapacitet i batteripacket under golvet. Iom att Model S och X använder samma bottenplatta kan det batteripacket stoppas in i Model S också.

Inom en helt annan diskussion/spekulationstråd har det dykt upp idéer om att Tesla ska lansera en luft/aluminium batteri som skulle få plats i frunken (under "motorhuven") och ge bilarna över 1000 miles räckvidd. Detta dock i en mer avlägsen framtid. Luft/aluminium batterier ger lång räckvidd - men de är inte laddbara. Efter 160 mil ska man byta ut hela batteripacket (alternativt enbart aluminiumplattorna) i frunken. Det skulle kunna vara vara en möjlig lösning på långfärder, som en komplement till ett mindre ordinärt batteripack. En slags "range extender battery".

Re: Model E

Postat: 18 mar 2014 18:26
av Kalle
mickeisol skrev:
eftersom 18650 batterierna har varit 2900mah 3100mah 3400mah (och kanske 4000mah är på g) så är nog batteripacken den samma fast med lite effektivare batterier
Spennande :)
Ja läste nånstans att tesla använder 3100 mAh cellerna (varför säger vi inte 3,1 Ah celler föresten?)

Få se nu..
Om varje cell är 4.1v och de måste alltså ha en 98 celler i serie för att komma up i sina 400v

Totalt har de väll 7000 celler så då blir de ca 72? Slingor parallelkoplade.

72x 3,1 = ca 223 Ah
223x 400= 89,28 kWh så de kan stämma.

Om de använder 4000 mAh celler stiger det genast till 115,2 kWh.

Re: Model E

Postat: 19 mar 2014 10:06
av TiborBlomhall
Det är 7104 battericeller kopplade som 74 grupper om 96 celler.
Läs mer på:
http://teslaclubsweden.se/tekniska-deta ... eripacket/

Re: Model E

Postat: 19 mar 2014 10:48
av Kalle
TiborBlomhall skrev:
Det är 7104 battericeller kopplade som 74 grupper om 96 celler.
Läs mer på:
http://teslaclubsweden.se/tekniska-deta ... eripacket/
Ok, tack för artliceln, mycket intresant :)

då blir det altså 384 v och 229,4 Ah
eller 88 kWh med 3100 mAh celler.

om de använder 3400 mAh seller som redan fin i dag blir det 96,6 kWh i samma pack.

får det till en 4000 mAh cell blir det 113,7 kWh i batterit :)

Re: Model E

Postat: 19 mar 2014 14:57
av mickeisol
Jag undrar om dom inte använder 3400mah (eller kanske egentligen 3350mah) från panasonic (visserligen specialbyggda, men det är kanske bara att skyddsdelen är borttagen från varje cell eftersom tesla har egen hantering) dvs 7104st*3,6V*3,35A=85674Wh, ändrar men det till 7104st*3,6V*4A=102297Wh.
Ifall dom inte kan ha mer än 74 grupper utan förlitar sig på att 18650 cellerna blir effektivare så kan man nog säga att model X kommer att erbjudas med 100kwh batteri, (10 procent mera energikrävande enligt musk, men med samma räckvidd)
Och eftersom det är samma bottenplatta och batteri så kan man nog också räkna med en modell S 100 ,P100, P100+. Eller vad tror ni ≈2kwh/mil skulle innebära 50 mil i praktisk längd istället för 42
utan viktförändring. Kanske 60kwh modellen blir 72kwh enligt samma logik med 5040 st batterier.

Kan det vara den här vägen dom går för att kunna ladda ännu fortare i supercharger, dom första bilarna var ju begränsade till 90kw laddeffekt och dom ryktades ju ha 2900 mah batterier
(man måste kunna ha fler antal batterier om dom lyckades få ihop 85kwh med dessa 85000/3,6/2,9=8141st). sen blev det ju 120kw och nu skall det ju bli 135kw som max. straubel surrar ju om att korta laddtiderna ytterligare.
Siffran 8000 batterier har ju figurerat förut och då ger ju 8141st*3,6V*3,35A=98180kwh alternativt 8141st*3,6V*4A=117230 (ett 120kwhbatteri).
Cellerna väger ungefär 45 gram så i cellvikt skulle det skilja 45 kg (sen tillkommer såklart annat gojs).
Hursom helst batterierna finns idag, frågan är om det blir 100kwh eller 120kwh nästa år (för modelX som option).

En annan kul batterisiffra är ju 22500bilar * 7104 batterier=159 840 000 st celler
vad får man för styckepris på batterier när man lägger en sådan order.
Jag tror att model E är i hamn kostnadsmässigt, men att det behövs så klart en massa batterier till en högra volym. Lek med tanken 500000st bilar och 5040 celler i varje
2 miljarder 520 miljoner celler varje år till modelE

Obs!! Obs!! Obs!! detta är ju bara mina privata korkade spekulationer, inget att bry sig om, men man får väl leka lite med tanken :)

Men man vet ju aldrig med mr Musk, han kanske har nåt annat ess i rockärmen

Re: Model E

Postat: 19 mar 2014 17:27
av Kalle
Vet någån Hur mycket extra (outnytjat) har de i sina batterier. (Som reserv och buffert)?

Re: Model E

Postat: 20 mar 2014 04:41
av Daoops
Lithium/air eller andra teknologier kan man nog spekulera länge i. Men kommer ni inte ihåg när Elon var med in nån intervju förra hösten (Bloomeberg kanske?) när hon pushade honom på när det skulle komma ett 400 mile batteri (vanligt Li-Ion) och han svarade "why not 500 mile"?
Och lite senare om det var på en kvartalsredovisning så sade han att det nog skulle komma ett större batteri under 2014 (Jag har inga referenser, får googla lite isåfall).
100kWh låter ju jämt och fint men om man tänker hur hoppen vart tidigare, 40-60-85, så borde dom snarare gå loss med ett 110 eller 120kWh? (Godnatt fossilbilar)

Kalle, vet inte vad du menar med buffert riktigt men experterna säger att det egentligen är 88,9kWh-batterier om man gör mattematiken men att "operating range" bara är 5-95% för att inte skada batteriet så man kallar det 85kWh. Var det det du tänkte på?

Re: Model E

Postat: 20 mar 2014 07:37
av Kalle
Daoops skrev:

Kalle, vet inte vad du menar med buffert riktigt men experterna säger att det egentligen är 88,9kWh-batterier om man gör mattematiken men att "operating range" bara är 5-95% för att inte skada batteriet så man kallar det 85kWh. Var det det du tänkte på?
Japp, de va de ja tänkte på :)

Re: Model E

Postat: 20 mar 2014 07:41
av Kalle
Tror ni model E kommer få ett 20% mindre batteri en model s? (Den lär ju bli ca 20% mindre)
De vore ju logestikmessigt bettre om de lyckas använda samma batterier till alla modeller (med komande swapping stationer och så)

Re: Model E

Postat: 20 mar 2014 09:21
av TiborBlomhall
Det spekuleras i att Model E kommer att få 50 kWh batteri i sin enklaste modell. Det batteriet skulle räcka till att uppnå 30 mils räckvidden de har lovat. Sen naturligtvis ska man kunna köpa större batterier för mer pengar, precis som med Model S idag.

Kom ihåg att Model S hade också en variant med 40 kWh batteri i början, som hade 26 mil i räckvidd. Tesla Motors tog fram den modellen bara för att kunna nå målet $50 000 i baspris för bilen. Sen tog de bort modellen pga "dålig efterfrågan".

Personligen tror jag det kommer bli likadant med Model E: de kommer att lansera en basversion för $35 000 med 50 kWh batterier - som ingen kommer köpa. Alla kommer istället satsa $10 000 extra för modellen med större batterier (som blir vad då? 80 kWh eller 100 kWh?).

Re: Model E

Postat: 02 maj 2014 20:59
av tsla
mickeisol skrev:
Jag undrar om dom inte använder 3400mah (eller kanske egentligen 3350mah) från panasonic (visserligen specialbyggda, men det är kanske bara att skyddsdelen är borttagen från varje cell eftersom tesla har egen hantering) dvs 7104st*3,6V*3,35A=85674Wh, ändrar men det till 7104st*3,6V*4A=102297Wh.
Ifall dom inte kan ha mer än 74 grupper utan förlitar sig på att 18650 cellerna blir effektivare så kan man nog säga att model X kommer att erbjudas med 100kwh batteri, (10 procent mera energikrävande enligt musk, men med samma räckvidd)
Och eftersom det är samma bottenplatta och batteri så kan man nog också räkna med en modell S 100 ,P100, P100+. Eller vad tror ni ≈2kwh/mil skulle innebära 50 mil i praktisk längd istället för 42
utan viktförändring. Kanske 60kwh modellen blir 72kwh enligt samma logik med 5040 st batterier.

Kan det vara den här vägen dom går för att kunna ladda ännu fortare i supercharger, dom första bilarna var ju begränsade till 90kw laddeffekt och dom ryktades ju ha 2900 mah batterier
(man måste kunna ha fler antal batterier om dom lyckades få ihop 85kwh med dessa 85000/3,6/2,9=8141st). sen blev det ju 120kw och nu skall det ju bli 135kw som max. straubel surrar ju om att korta laddtiderna ytterligare.
Siffran 8000 batterier har ju figurerat förut och då ger ju 8141st*3,6V*3,35A=98180kwh alternativt 8141st*3,6V*4A=117230 (ett 120kwhbatteri).
Cellerna väger ungefär 45 gram så i cellvikt skulle det skilja 45 kg (sen tillkommer såklart annat gojs).
Hursom helst batterierna finns idag, frågan är om det blir 100kwh eller 120kwh nästa år (för modelX som option).

En annan kul batterisiffra är ju 22500bilar * 7104 batterier=159 840 000 st celler
vad får man för styckepris på batterier när man lägger en sådan order.
Jag tror att model E är i hamn kostnadsmässigt, men att det behövs så klart en massa batterier till en högra volym. Lek med tanken 500000st bilar och 5040 celler i varje
2 miljarder 520 miljoner celler varje år till modelE

Obs!! Obs!! Obs!! detta är ju bara mina privata korkade spekulationer, inget att bry sig om, men man får väl leka lite med tanken :)

Men man vet ju aldrig med mr Musk, han kanske har nåt annat ess i rockärmen
Tesla Model S har redan från början använt sig av 3400 mAh cellerna från panasonic, mer specifikt NCR18650B, fast modifierade för att bli billigare och lättare.
I 85kWh-batteriet är alla 7104 platser fyllda, och i 60kWh-batteriet är 5040 platser fyllda.

En sån här cell kan lagra ca 3350 mAh, och har en nominell spänning på ca 3.6 V. Därav ~85kWh (7104*3.350*3.6/1000), respektive (5040*3.350*3.6/1000) 60kWh.

Att superchargingstationerna i början var begränsade till 90 kW berodde på att de ville vara försiktiga med att ladda så fort i början pga den höga värmeutveckling som sker, för hög värme är skadligt för cellerna.

I slutet på 2013 har det dykit upp en ny cell från panasonic, som sägs ha 3600 mAh, som har namnet NCR18650G. Enligt tester som har gjorts kan denna cell lagra ca 3,33% mer energi än NCR18650B.
Om Tesla skulle använda denna cell istället så skulle 85kWh bli ca 88 kWh, och 60kWh skulle bli ca 62kWh.
Troligen kommer Tesla att börja använda dessa till Model S och Model X.

Här är lite länkar till de tester jag nämnde samt specifikationerna för NCR18650B (3400mAh cellen).

Tester:
http://tinyurl.se/qp1zj2
http://tinyurl.se/31d8y6

Specs för NCR18650B:
http://industrial.panasonic.com/www-dat ... 00CE54.pdf

Re: Model E

Postat: 06 maj 2014 19:53
av b232

Re: Model E

Postat: 06 maj 2014 20:57
av Kalle
ja vet att fård har bråkat om namnet model E, undra om de kan ha nått med de att göra?
va ska dom kalla den nu tro?

om de ändo byter tränd tycker jag de ska börja döpa framtida bilmodeller efter vetenskapsmän,
coolt att ha en tesla darwin, eller en tesla kepler ;)

Re: Model E

Postat: 07 maj 2014 19:41
av vigge50
Enligt tesla club swedens egna artikel så kan det vara att modellerna skulle haft beteckningarna S, E, X vilket kunde skapat problem. Dem har tidigare även skyddat modelnamnet Y vilket inte skulle göra det hela bättre precis...

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-e-installd/

Re: Model E

Postat: 07 maj 2014 21:26
av TiborBlomhall
Kalle skrev:
coolt att ha en tesla darwin
Ja är det NÅGOT som retar (sken)heliga amerikaner i bibelbältet mer än sex så är det ju Darwin...

Re: Model E

Postat: 16 jul 2014 10:25
av matbl
Model III
http://www.autoexpress.co.uk/tesla/8786 ... -exclusive

Också postat på Teslas officiella facebooksida.

Re: Model E

Postat: 16 jul 2014 10:55
av TiborBlomhall
Fast enligt Tesla så blir det Model 3, inte Model III.

Re: Model E

Postat: 16 jul 2014 15:36
av Superbar
Hmmm..... S3X 8-)

Re: Model E

Postat: 16 jul 2014 15:59
av Nusse
Jag kommer nog lägga en beställning på en mod 3 så fort det tillåts. Kan man gissa att det inte är möjligt innan de visar upp en "halvfärdig" bil, typ 2016?

Re: Model E

Postat: 16 jul 2014 17:22
av hybris
Ja en model 3 blir en bra andrabil