Sida 1 av 4
Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 20:51
av A76
När jag läste detta insåg jag att min beställda MS blir min sista nya bil...
Hur tänker ni kring denna idioti?
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... lla-bilar/
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 21:05
av Tellus
Jag är faktiskt försiktigt positiv till förslaget. Det är egentligen rätt konstigt att man kan bränna på i 200km/t på vilken väg som helst.
Man borde få bort rätt många dödsolyckor med detta förslag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... -degerfors
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 21:13
av Jerker
Ja, det är väl knappast en mänsklig rättighet att utgöra en trafikfara.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 21:17
av heldiggrisen
Det kommer fungera klockrent.
Provkörde Enyaq förra veckan.
Indre ringväg ”mot klockan” 90 km/h på farthållaren.
15 minuter till återlämning på Skoda Malmö, slår in adressen i bilens navigation, nästa avfart bitte.
Ligger redan i vänster körfält, bättre om jag tar Bulltoftaavfarten tänkte jag (dumkopf).
Bilen läser av 50-skylten på avfarten jag ”missar”, och bilen tvärnitar.
Tur det inte var någon bakom mig, tänkte jag, vilket udda beteende av den adaptiva farthållaren.
Som nu ska bli standardbeteende på alla nya bilar.
Håll avstånd, det här kan bli spännande.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 21:21
av Off Grid Byggaren
Borde ju även finnas en toppfartsspärr. Vissa bilar har ju extremt hög toppfart idag. Volvo har ju vågat sig på 180 km/ men 150 vore ju ännu bättre.
Tyskarna får väl skippa sina fåtal sträckor med fri fart.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 21:46
av MWall
Jag är kluven. De flesta dödsolyckor har nog med alkohol och andra droger att göra. Och så har vi självmorden där folk medvetet styr in i en mötande lastbil eller ett träd. Eller där folk inte respekterar halka eller annat dåligt väglag. Vattenplaning etc. Och äldre med dålig syn och dåliga reaktioner.
Jag tror faktiskt inte så många olyckor beror på hög hastighet. Men däremot finns det väl ingen större anledning att köra för fort ändå. Är det lika för alla så blir det nog mindre stress på våra vägar. Tror det kan minska ilska och frustration om inte annat.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 21:52
av Fredrik j
Dom flesta dödsolyckor sker väl i ganska beskedliga hastigheter? Vanligtvis är det väl oskyddade trafikanter som omkommer.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:04
av martinot
https://via.tt.se/pressmeddelande/fa-om ... Id=3290619
https://www.mhf.se/rekordfa-doda-i-trafiken-2020/
Rekordfå döda i trafiken 2020
Under 2020 omkom 190 personer i olyckor på de svenska vägarna. Det är det lägsta antalet döda sedan 1930-talet.
– För att vi ska bli framgångsrika i trafiksäkerhetsarbetet krävs fortsatta insatser från alla aktörer. Vi behöver rikta större fokus på fallolyckor bland gående. Det är en trafikantgrupp som står för en stor andel av skadade i trafikmiljön
Siffror:
93 bilister i personbil
32 bilister i lastbil
28 motorcyklister
14 cyklister
23 fotgängare efter att ha blivit påkörda av motorfordon
40 kvinnor och 150 män.
15 var under 18 år.
55 var 65 år eller äldre.

Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:08
av Fredrik j
Obligatorisk hjälm på hårda ytor?
Intressant att upphinnandeolyckor minskar så tydligt. En direkt följd av autobromsfunktioner i nya bilar.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:10
av PhR34k
Det är inte konstigt att många gamla bilar ökat i pris pga hög efterfrågan de senaste åren. Pratar då om bilar äldre än 2010. Många bil modeller har stannat upp i pris och ökat sakta medans andra skenar. Tror folk är trötta på alla regler som förekommer i nya bilar som tex dyrare skatter osv.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:11
av martinot
https://www.korkort.nu/svar-om-korkort/ ... i-sverige/
Är du trött, stressad, oaktsam och har du övertro på din egen förmåga och kör för fort ökar risken för att du orsakar en olycka. Och det är inte bara vid höga hastigheter som farorna finns. Nästan hälften av alla som dör i olyckor varje år är så kallade oskyddade trafikanter, alltså cyklister och gångtrafikanter. Kör du på en fotgängare med din bil i 50 km/h är det 80 procents risk att den människan dör.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:13
av PhR34k
martinot skrev:https://via.tt.se/pressmeddelande/fa-om ... Id=3290619
https://www.mhf.se/rekordfa-doda-i-trafiken-2020/
Rekordfå döda i trafiken 2020
Under 2020 omkom 190 personer i olyckor på de svenska vägarna. Det är det lägsta antalet döda sedan 1930-talet.
– För att vi ska bli framgångsrika i trafiksäkerhetsarbetet krävs fortsatta insatser från alla aktörer. Vi behöver rikta större fokus på fallolyckor bland gående. Det är en trafikantgrupp som står för en stor andel av skadade i trafikmiljön
Siffror:
93 bilister i personbil
32 bilister i lastbil
28 motorcyklister
14 cyklister
23 fotgängare efter att ha blivit påkörda av motorfordon
40 kvinnor och 150 män.
15 var under 18 år.
55 var 65 år eller äldre.

Förbud mot bilförare över 65 så är 1/4 räddade sedan kan man förbjuda kvinnor i trafiken då är vi nästan halvvägs men om vi även lägger till ett förbud mot män i trafiken så har vi nått trafikverkets mål mot 0 döda.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:16
av martinot
..
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:21
av martinot
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:23
av martinot
https://korkortonline.se/teori/olyckor/
40 % av alla som dör i trafiken använde inte säkerhetsbälte.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:28
av martinot
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... s-utslapp/
Trafikens luftföroreningar uppskattas på ett år totalt orsaka omkring 3 000 förtida dödsfall, varav cirka 2 800 dödsfall beräknas bero på avgaser (partiklar, kvävedioxid med mera) och cirka 200 på slitagepartiklar. Detta beräknas under ett år orsaka drygt 21 000 DALY, till följd av bland annat lungcancer, hjärtinfarkter och stroke.
http://naturvardsverket.diva-portal.org ... TEXT01.pdf
Excess mortality was used as the main health indicator. The total number of excess deaths due to air
pollution exposure was estimated to be 7600 in 2015. Of these, we estimated that approximately 3600
deaths per year were associated with exposure to regional background, 900 from local wood burning,
215 due to road dust and approximately 2850 deaths per year from vehicle exhaust.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:34
av Franz
Funderar lite på hur sannolikheten för dödsolyckor är avseende nya/gamla bilar i relation till körd sträcka. Om vi nu antar att bilar generellt blir säkrare och säkrare kan det slå tillbaka om det plötsligt intressant att äga en äldre bil, särskilt då ifall man gärna vill köra snabbt. I så fall var det hela ju lite kontraproduktivt. Väger vi sedan in dödsfall/sjukdomar orsakade av äldre bilar med höga utsläpp kontra nya, numera ofta helt eller delvis utsläppsfria, kan det hela ju istället leda till en försenad omställning som bekostas av liv som spills i onödan på grund av föroreningar.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:43
av fth
Jag är också försiktigt positiv till förslaget, observera att det alltså inte bara är på motorväg och liknande som hastigheten är tänkt att begränsas, systemet skall alltså begränsa bilen till skyltad hastighet, vilket bör minska olyckor både i stad och på motorväg.
Det är alltså inte bara en nerfning av toppfart, vilket några här i tråden verkar tolka det som.
Jag skulle faktiskt gärna se att Tesla gjorde något liknande redan idag med ”speed limit mode”, som ju är rätt meningslöst i nuvarande form. När jag t.ex lånar ut bilen till barnen vill jag ju inte bara begränsa toppfarten till typ 110 km/h, jag vill ju förhindra dom att köra för fort även på 30/50/70/90-vägar, vilket ju är omöjligt idag.
/fth
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:49
av Fredrik j
Vore intressant att se statistik över hur ofta olyckor på 50-sträcka beror på bil som kör fortare än 50. Ofta förolyckas väl fotgängare i korsningar.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:51
av MarkusL
Varför programmera bilarna med detta, är väl bättre att operera in ett chip i skallen på alla som är koppla till ögat och vid minsta lagbrott får man sig en rejäl stöt. Sedan är det bara att välja olika volttal för olika brott.
Gå mot röd gubbe, 9V
Titta på sin mobiltelefon när man kör, 12V
Köra 140 på motorväg, 36V
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:55
av MWall
fth skrev:Jag är också försiktigt positiv till förslaget, observera att det alltså inte bara är på motorväg och liknande som hastigheten är tänkt att begränsas, systemet skall alltså begränsa bilen till skyltad hastighet, vilket bör minska olyckor både i stad och på motorväg.
Det är alltså inte bara en nerfning av toppfart, vilket några här i tråden verkar tolka det som.
Jag skulle faktiskt gärna se att Tesla gjorde något liknande redan idag med ”speed limit mode”, som ju är rätt meningslöst i nuvarande form. När jag t.ex lånar ut bilen till barnen vill jag ju inte bara begränsa toppfarten till typ 110 km/h, jag vill ju förhindra dom att köra för fort även på 30/50/70/90-vägar, vilket ju är omöjligt idag.
/fth
Min Tesla har inte en aning om gällande hastighetsbegränsning så jag skulle nog kunna köra för fort ändå. Den tror oftast att det är högre gräns än det är.

Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:58
av fth
Det är mycket känslor här i tråden, jag tycker det är intressant i sådana här sammanhang att vända på argumentet.
Ponera att det tas fram en perfekt lösning för detta, som begränsar alla bilar exakt till rådande hastighetsbegränsning, utan att göra fel, orsaka spökbromsningar, göra intrång i den personliga integriteten etc.
Vad skulle då argumenten mot systemet vara?
/fth
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 22:59
av fth
MWall skrev:Min Tesla har inte en aning om gällande hastighetsbegränsning så jag skulle nog kunna köra för fort ändå. Den tror oftast att det är högre gräns än det är.

Funkar alltså fortfarande inte skyltavläsningen i AP2+?
Min AP1-bil har i stort sett alltid järnkoll på rådande hastighetsbegränsning.
/fth
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 23:07
av MWall
fth skrev:Det är mycket känslor här i tråden, jag tycker det är intressant i sådana här sammanhang att vända på argumentet.
Ponera att det tas fram en perfekt lösning för detta, som begränsar alla bilar exakt till rådande hastighetsbegränsning, utan att göra fel, orsaka spökbromsningar, göra intrång i den personliga integriteten etc.
Vad skulle då argumenten mot systemet vara?
/fth
Tycker inte det varit så mycket känslor faktiskt.
Re: Eu-knas
Postat: 26 apr 2021 23:11
av martinot
fth skrev:Jag är också försiktigt positiv till förslaget, observera att det alltså inte bara är på motorväg och liknande som hastigheten är tänkt att begränsas, systemet skall alltså begränsa bilen till skyltad hastighet, vilket bör minska olyckor både i stad och på motorväg.
Det är alltså inte bara en nerfning av toppfart, vilket några här i tråden verkar tolka det som.
Jag skulle faktiskt gärna se att Tesla gjorde något liknande redan idag med ”speed limit mode”, som ju är rätt meningslöst i nuvarande form. När jag t.ex lånar ut bilen till barnen vill jag ju inte bara begränsa toppfarten till typ 110 km/h, jag vill ju förhindra dom att köra för fort även på 30/50/70/90-vägar, vilket ju är omöjligt idag.
/fth
40 % av alla som dör i trafiken använde inte säkerhetsbälte.
Känns som det vore bättre för EU och Tesla att starta där. Skulle troligen spara mångdubbelt mer liv än hastighetsbegränsningen.