Privatavbetalning VS Leasing M3LR
Postat: 24 apr 2021 14:50
Hej!
Ber om ursäkt om tråd/inlägg hamnat fel - då får gärna Mod flytta den.
Förstagångsköpare av bil i allmänhet, och Tesla i synnerhet - så söker lite råd. Jag står och väljer mellan Privatavbetalning och Leasing.
Har kikat på följande config:
M3 LR
Pearl White
18" Aero
Totalpris: 629 170 SEK
Ägandetid:
Jag planerar att ha bilen i ca 3 år, oavsett val av finansiering.
Uppskattad körsträcka:
Körsträcka är svårt att uppskatta, då jag inte har haft bil tidigare. Men med egen bil så kommer det bli en del Stockholm-Linköping (1-2 gånger i månaden) och sedan någon liten längre semestertur varje år.
Privatavbetalning (Offert av tesla):
I denna offert så ingår exakt vad som beskrevs i ovan config. (70k-bidrag inräknat). Därefter så har jag lagt till kostnaden för Trygg-Hansas försäkring (med antagandet att den inte höjs år 2 & 3).
Kontantinsats: 125 834 SEK
Månadskostnad (1-6): 5 574 SEK
Månadskostnad (7-36) 3 320 SEK
Försäkring 36 månader: 24 840 SEK
Totalkostnad: 283 718 SEK eller 7 881 SEK per månad
Utöver dessa kostnader så måste jag köpa till vinterdäck. Antingen via Tesla direkt, eller tredjepart. Om vi gör antagandet att detta kostar mig 15 000 SEK för däck och fälg om jag handlar via tredjepart, så hamnar jag på en snittkostnad om 8 298 SEK per månad.
Räntan är även den rörligt, och kan komma att påverka kostnaden.
Leasingoffert
I denna offert så ingår exakt vad som beskrevs i ovan config, men då även vinterdäck och försäkring. Avtalet är på 36 månader och 1500 mil per år ingår.
Kostnad för allting är: 7 250 SEK per månad.
Summering
Jag hade nästan bestämt mig för privatavbetalning innan jag såg detta leasingerbjudandet.
Totalkostnad
Privatavbetalningsalternativet är 14,5% dyrare än leasingalternativet, och det med antagandet att Trygg-Hansas försäkring inte justeras efter 12 månader (vilket verkar relativt vanligt).
Med privatavbetalningsalternativet så måste jag också betala 20% av bilen första månaden. Dessa pengar låter jag egentligen hellre ligga kvar på aktiekontot och jobba åt mig.
Vid privatavbetalningsalternativet så får jag 1500km superchargerladdning, det får jag inte via leasing. Dock en väldigt liten kostnad i det hela.
Försäkring
Utöver att priset på Trygg-Hansas försäkring är lite oklart år 2 & 3, så finn det en gräns om 1500mil per år i Trygg-Hansas försäkring, för det priset jag har använt mig av i kalkylen. Denna begränsning har inte försäkringen i mitt leasingerbjudande.
Försäljning/Återlämning
Med privatavbetalningsalternativet så måste jag se till att få ut 52% av värdet på bilen efter 36 månader, annars får jag täcka mellanskillnaden. Det finns även en positiv möjlighet här att faktiskt få mer än 52%, och på så sätt faktiskt minska totalkostnaden.
Med leasingalternativet så måste jag lämna tillbaka bilen i helt okej skick. Det finns risk för att man kan behöva betala för något, men baserat på min familjs leasingerfarenhet så har det aldrig varit på tal om några kostnader. Det jag ser som en röd flagga här är vinterdäcken, som beroende på slitage kan bli en extrakostnad. Jag behöver inte bry mig om batterikvalitén på min M3 efter 36 månader. Har kollat med leasingbolaget. Mao så kan jag ladda bilen exakt som jag vill under 36 månader, och oftare över 80% ifall jag vill.
Flexibilitet
Om vi tittar på privatavbetalning så kan jag köra hur långt jag vill, det är däremot försäkringen som sätter stopp. Med Leasingalternativet så har jag en övermilskostnad om 12,6 SEK per mil. Försäkringen ingår även för övermil på leasingalternativet.
Med privatavbetalningsalternativet så har jag möjlighet att göra mig av med bilen efter 24 månader ifall jag vill (inga planer på det, men möjligheten finns alltid). Med leasingavtalet så tillåts inte leasingöverlåtelse, Mao är jag låst till att betala 36 månader, oavsett ifall jag vill ha kvar bilen eller inte.
Frågaeställning
För mig vinner leasingalternativet som helhet. Är det något vitalt jag missar i detta? Ge mig gärna argument för att välja privatavbetalning, då jag har svårt att hitta några i nuläget.
Ber om ursäkt om tråd/inlägg hamnat fel - då får gärna Mod flytta den.
Förstagångsköpare av bil i allmänhet, och Tesla i synnerhet - så söker lite råd. Jag står och väljer mellan Privatavbetalning och Leasing.
Har kikat på följande config:
M3 LR
Pearl White
18" Aero
Totalpris: 629 170 SEK
Ägandetid:
Jag planerar att ha bilen i ca 3 år, oavsett val av finansiering.
Uppskattad körsträcka:
Körsträcka är svårt att uppskatta, då jag inte har haft bil tidigare. Men med egen bil så kommer det bli en del Stockholm-Linköping (1-2 gånger i månaden) och sedan någon liten längre semestertur varje år.
Privatavbetalning (Offert av tesla):
I denna offert så ingår exakt vad som beskrevs i ovan config. (70k-bidrag inräknat). Därefter så har jag lagt till kostnaden för Trygg-Hansas försäkring (med antagandet att den inte höjs år 2 & 3).
Kontantinsats: 125 834 SEK
Månadskostnad (1-6): 5 574 SEK
Månadskostnad (7-36) 3 320 SEK
Försäkring 36 månader: 24 840 SEK
Totalkostnad: 283 718 SEK eller 7 881 SEK per månad
Utöver dessa kostnader så måste jag köpa till vinterdäck. Antingen via Tesla direkt, eller tredjepart. Om vi gör antagandet att detta kostar mig 15 000 SEK för däck och fälg om jag handlar via tredjepart, så hamnar jag på en snittkostnad om 8 298 SEK per månad.
Räntan är även den rörligt, och kan komma att påverka kostnaden.
Leasingoffert
I denna offert så ingår exakt vad som beskrevs i ovan config, men då även vinterdäck och försäkring. Avtalet är på 36 månader och 1500 mil per år ingår.
Kostnad för allting är: 7 250 SEK per månad.
Summering
Jag hade nästan bestämt mig för privatavbetalning innan jag såg detta leasingerbjudandet.
Totalkostnad
Privatavbetalningsalternativet är 14,5% dyrare än leasingalternativet, och det med antagandet att Trygg-Hansas försäkring inte justeras efter 12 månader (vilket verkar relativt vanligt).
Med privatavbetalningsalternativet så måste jag också betala 20% av bilen första månaden. Dessa pengar låter jag egentligen hellre ligga kvar på aktiekontot och jobba åt mig.
Vid privatavbetalningsalternativet så får jag 1500km superchargerladdning, det får jag inte via leasing. Dock en väldigt liten kostnad i det hela.
Försäkring
Utöver att priset på Trygg-Hansas försäkring är lite oklart år 2 & 3, så finn det en gräns om 1500mil per år i Trygg-Hansas försäkring, för det priset jag har använt mig av i kalkylen. Denna begränsning har inte försäkringen i mitt leasingerbjudande.
Försäljning/Återlämning
Med privatavbetalningsalternativet så måste jag se till att få ut 52% av värdet på bilen efter 36 månader, annars får jag täcka mellanskillnaden. Det finns även en positiv möjlighet här att faktiskt få mer än 52%, och på så sätt faktiskt minska totalkostnaden.
Med leasingalternativet så måste jag lämna tillbaka bilen i helt okej skick. Det finns risk för att man kan behöva betala för något, men baserat på min familjs leasingerfarenhet så har det aldrig varit på tal om några kostnader. Det jag ser som en röd flagga här är vinterdäcken, som beroende på slitage kan bli en extrakostnad. Jag behöver inte bry mig om batterikvalitén på min M3 efter 36 månader. Har kollat med leasingbolaget. Mao så kan jag ladda bilen exakt som jag vill under 36 månader, och oftare över 80% ifall jag vill.
Flexibilitet
Om vi tittar på privatavbetalning så kan jag köra hur långt jag vill, det är däremot försäkringen som sätter stopp. Med Leasingalternativet så har jag en övermilskostnad om 12,6 SEK per mil. Försäkringen ingår även för övermil på leasingalternativet.
Med privatavbetalningsalternativet så har jag möjlighet att göra mig av med bilen efter 24 månader ifall jag vill (inga planer på det, men möjligheten finns alltid). Med leasingavtalet så tillåts inte leasingöverlåtelse, Mao är jag låst till att betala 36 månader, oavsett ifall jag vill ha kvar bilen eller inte.
Frågaeställning
För mig vinner leasingalternativet som helhet. Är det något vitalt jag missar i detta? Ge mig gärna argument för att välja privatavbetalning, då jag har svårt att hitta några i nuläget.