Sida 1 av 1
Staggered eller squared?
Postat: 02 apr 2021 09:24
av reven
Behöver köpa nya fälgar och däck till vår performance.
Vet inte om vi ska ha staggered eller square (vet inte terminologin på svenska), vad hade ni rekommenderat?
Staggered är såklart riktigt snyggt men påverkar det balansen i bilen och i så fall, är det tillräckligt för att vara jobbigt alternativt farligt?
Re: Staggered eller squared?
Postat: 02 apr 2021 12:42
av taliz
En fördel med samma dimension är ju att du kan rotera hjulen.
Mina bakdäck på min M3P slets betydligt mer än framdäcken.
Å andrasidan kanske man får ner slitaget genom att ha bredare bak...
Men det lär dra mer ström, och bullra mer oavsett.
När det gäller balans skulle jag inte vara så orolig.
Men jag skulle nog lägga på bredare runt om i så fall, då får man ju bättre fäste när man kör riktigt aktivt. De som kör bana med M3P lägger ju på typ 265 runt om.
Re: Staggered eller squared?
Postat: 02 apr 2021 14:28
av JAT
Det enda jag med erfarenhet kan säga är att vid aktiv körning, läs bankörning, så kan "Staggered" på en bil som ej är inställd för det från början innebära att bilen blir/upplevs mer understyrd.
Re: Staggered eller squared?
Postat: 02 apr 2021 17:05
av reven
taliz skrev:En fördel med samma dimension är ju att du kan rotera hjulen.
Mina bakdäck på min M3P slets betydligt mer än framdäcken.
Å andrasidan kanske man får ner slitaget genom att ha bredare bak...
Men det lär dra mer ström, och bullra mer oavsett.
När det gäller balans skulle jag inte vara så orolig.
Men jag skulle nog lägga på bredare runt om i så fall, då får man ju bättre fäste när man kör riktigt aktivt. De som kör bana med M3P lägger ju på typ 265 runt om.
Ja, det är ju lite det man tittar på också. Just att man kan rotera däcken...
Tack för svaren
