Sida 1 av 1
Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 29 mar 2021 13:48
av Bruno
Ingen av dem var och handlade på LIDL (längre i alla fall) utan var någon annanstans. Inte för att det gjorde mig så mycket då jag bor i närheten men det är lite synd att det inte nyttjas på rätt sätt eftersom det i detta fall är LIDL som betalar elen...
Iofs så satt tanten kvar i P2 medan gubben var på Ica Kvantum.
Den som laddar tycker säkert att det är okej att ladda om sitter i bilen, men den som kommer för att handla och ladda kommer nog tycka något annat...

Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 29 mar 2021 13:51
av dd88
Lidl har som policy att deras parkeringsplatser enbart får brukas av kunder som handlar i butiken, handlar man inte eller lämnar området (då räcker det inte längre att du handlat) så riskerar man en bot.
Finns säkerligen lokala avvikelser där det inte kan tillämpas, men det är policyn som gäller inom koncernen.
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 29 mar 2021 14:30
av Off Grid Byggaren
Vid Lidl i Edsberg har jag ofta blivit PHEV:ad eller Taxi:ad vid 50 kW laddarna.
50 kW DC-laddningen blir helt blockerad om någon laddhybrid ansluter AC-laddningen, som även finns på dessa laddstationer.
Många taxibilar står och toppar upp där, ibland går de in och köper sig en banan har jag sett.
Måste väl till någon lösning typ att man får en kod på kvittot som kan användas vid nästa besök.
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 29 mar 2021 16:48
av Fredrik j
Man kan ju tänka sig 100kr på kortet som justeras i kassan när man handlar på samma kort inom en viss tid. När man passerar kassan har man en viss tid på sig att flytta bilen.
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 29 mar 2021 16:52
av M3apan
Fredrik j skrev:Man kan ju tänka sig 100kr på kortet som justeras i kassan när man handlar på samma kort inom en viss tid. När man passerar kassan har man en viss tid på sig att flytta bilen.
Eller som martin och servera i Årsta. Man kopplar in sladden, sen säger man till i när man går in i butiken och då slår dom igång laddningen. Förvisso "bara" 11kW så inte samma tryck på den laddaren som på Lidl. Men borde gå att implementera på alla slags laddare.
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 29 mar 2021 17:47
av Bruno
M3apan skrev:Fredrik j skrev:Man kan ju tänka sig 100kr på kortet som justeras i kassan när man handlar på samma kort inom en viss tid. När man passerar kassan har man en viss tid på sig att flytta bilen.
Eller som martin och servera i Årsta. Man kopplar in sladden, sen säger man till i när man går in i butiken och då slår dom igång laddningen. Förvisso "bara" 11kW så inte samma tryck på den laddaren som på Lidl. Men borde gå att implementera på alla slags laddare.
Det verkar ju vara ett bra sätt.
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 30 mar 2021 12:19
av martinot
dd88 skrev:Lidl har som policy att deras parkeringsplatser enbart får brukas av kunder som handlar i butiken, handlar man inte eller lämnar området (då räcker det inte längre att du handlat) så riskerar man en bot.
Finns säkerligen lokala avvikelser där det inte kan tillämpas, men det är policyn som gäller inom koncernen.
Klart vettigt.
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 30 mar 2021 19:05
av NiklasTesla
Hoppas på att fler butiker inser hur grymt bra detta är som Lidl gör och sätter upp fler gratis laddare 50kw.
Handlar själv hos Lidl pga deras laddare och just att man slipper hålla på med kort/gå in i butiken för att starta laddning är så skönt!
Heja Lidl!!!
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 30 mar 2021 19:30
av taliz
Ska till Lidl nu, inga 50kw på denna.

Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 30 mar 2021 21:03
av Bjelke
Inte i Bollnäs heller

tror många skulle uppskatta det just här faktiskt...
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 30 mar 2021 21:44
av martinot
NiklasTesla skrev:Hoppas på att fler butiker inser hur grymt bra detta är som Lidl gör och sätter upp fler gratis laddare 50kw.
Handlar själv hos Lidl pga deras laddare och just att man slipper hålla på med kort/gå in i butiken för att starta laddning är så skönt!
Heja Lidl!!!
Exakt. För att jag skall orka med att ladda så måste det i princip vara helt utan betallösning (dvs. gratis) och utan app-fanskap (som tex. hos Lidl) eller Tesla SuC. Enkelt och smidigt.
Allt annat är mer eller mindre mardrömmar från helvetet.
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 30 mar 2021 22:02
av Albin
martinot skrev:
Exakt. För att jag skall orka med att ladda så måste det i princip vara helt utan betallösning (dvs. gratis) och utan app-fanskap (som tex. hos Lidl) eller Tesla SuC. Enkelt och smidigt.
Allt annat är mer eller mindre mardrömmar från helvetet.
Allt annat är olidligt menar du väl?

Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 31 mar 2021 10:51
av wheels
Kan inte hitta en enda Lidl i Skåne som har "e-charger"
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 31 mar 2021 11:07
av Bruno
Denna info är från 2019-04-29
Lidl Sverige öppnar under 2019 fem nya butiker med snabbladdstationer i:
Karlskoga.
Norrköping.
Sollentuna.
Halmstad.
Järfälla/Barkarby.
Vid varje butik installeras två laddstationer där fyra elbilar kan ladda samtidigt. Lidl har i dag totalt elva laddstationer vid sju butiker i:
Ljungby.
Västra Frölunda.
Växjö.
Kungsängen.
Södertälje.
Motala.
Falkenberg.
På laddstationerna från ABB finns tre olika uttag för laddning med likström eller växelström och det är gratis att ladda sin bil. Med likströmsladdare kan bilarna laddas fullt på 20-30 minuter vilket enligt Lidl ger god marginal för en "veckohandling i butiken".
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 31 mar 2021 11:11
av Bruno
På deras hemsida:
Lidl har installerat snabbladdstationer vid parkeringen på utvalda butiker
Välkommen att ladda din elbil gratis under öppettiderna vid följande butiker:
Ljungby (Skånegatan 1)
Västra Frölunda (Distansgatan 40)
Växjö (Erik Norbergs väg 3)
Kungsängen (Pettersbergsvägen 1)
Södertälje (Brolundavägen 21)
Motala (Agneshögsgatan 30)
Falkenberg (Sömmerskevägen 1A)
Sollentuna (Djupdalsvägen 29)
Norrköping Klockaretorpet (Folkborgsvägen 5)
Karlskoga Sandviken (Saxlyckevägen 11A-B)
Halmstad Tegelbruket (Tegelbruket 1)
Visby Skarphäll (Skarphällsgatan 5)
Boden (Kaptensgatan 1)
Luleå (Hertsövägen 20)
Uddevalla (Torpvägen)
Järfälla (Enköpingsvägen 26 B)
Gbg Kvillebäcken (Ångpannegatan 18).
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 31 mar 2021 12:23
av wheels
Ljungby! Det närmar sig

Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 31 mar 2021 12:50
av Mickep
Tror inte man skall göra det byråkratisk där man måste slå av på strömmen eller ha parkeringsvakter. Men en skylt att denna är för lidls kunder skulle shama de som tänker ladda (om de inte går in i butiken; sedan om de köper en banan eller bara strosar runt är oväsentligt).
Men det är en kostnad som lidl får ta för strömmen. lidl har ju sin app (plus) med qrkod. den skulle de kunna koppla samman med laddaren.
Fast gratis är ju godast. (men att taxi som är en näringsidkare laddar, det ser inte bra ut)
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 31 mar 2021 15:09
av PoloPrinsen
Den smarte, lösningsorienterade Lidlchefen ser till att ta ett litet samtal med de anställda och med de laddande taxichaffisarna. Resultat fritt laddande taxichaffisar som är lite mera på alerten att flytta sig + att de får vid behov ställa upp att köra personal till/från jobbet. kanske kan de stå lite extra off med nån egen sladd om de bara ska "toppa upp".
Kanske kan Lidlpersonalen åtnjuta någon form av organiserad samåkning i taxi till jobbet där chaffisen sen stannar och (och laddar upp bilen) får/köper en frukost medans han väntar på att riktiga arbetspasset strax ska starta. 5 taxibilar laddar fritt och 1 per dag kör dit personalen som skall dit tidigt på morgonen. Eller nått sånt.
Mvh PP.
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 31 mar 2021 15:49
av Klintan
Gratis taxiresor för lidlpersonal mot att taxi får ladda? Tror inte riktigt på den lösningen, misstänker att ledningen och Skatteverket har något emot den...
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med
Postat: 31 mar 2021 17:07
av MWall
Klintan skrev:Gratis taxiresor för lidlpersonal mot att taxi får ladda? Tror inte riktigt på den lösningen, misstänker att ledningen och Skatteverket har något emot den...
Haha. Ja så där gör man inte ostraffat i Sverige.

Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 31 mar 2021 17:53
av Fredrik j
Bytesekonomi utan inblandning av statens skatter låter ju bra till man själv drabbas. Man behöver ju inte tänka så länge innan man ser problemet där.
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 31 mar 2021 18:18
av PoloPrinsen
Ja i SDR så går sådant såklart inte alls för sig, blir ju obra för statens finanser om inte annat.

Mvh PP.
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 31 mar 2021 18:20
av Fredrik j
PoloPrinsen skrev:Ja i SDR så går sådant såklart inte alls för sig, blir ju obra för statens finanser om inte annat.

Mvh PP.
Du kan säkert räkna ut hur bytesekonomi skulle kunna påverka din egen försörjning.
Speciellt när du inte längre har något att byta med.
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 31 mar 2021 19:54
av PoloPrinsen
Fredrik j skrev:PoloPrinsen skrev:Ja i SDR så går sådant såklart inte alls för sig, blir ju obra för statens finanser om inte annat.

Mvh PP.
Du kan säkert räkna ut hur bytesekonomi skulle kunna påverka din egen försörjning.
Speciellt när du inte längre har något att byta med.
Skulle för mig bli ungefär som för de flesta skulle jag tro, dvs bistert!
Tror inte det är så många som vill bli av med handelsvaran pengar, varken privatpersoner eller stat. Sen kan man ju såklart ha synpunkter på hur mycket som skall "försvinna" vid varje affär för att hålla igång diverse samhällssystem.
mycket offtopic nu, får be om ursäkt för det.
Får man inte folk uppföra sig på ett sätt för allas bästa så får man tyvärr kanske ta bort vissa förmåner/fördelar helt och hållet. Vilket i Lidels fall kanske inte är det bästa men det som är minst dåligt i längden.
MVH PP.
Re: Jag har blivit EV:ad (jmfr med "Jag har blivit ICEad")
Postat: 01 apr 2021 00:35
av martinot
Exakt. Man måste hålla isär bytesekonomi vs valuta/penningekonomi, och socialism vs kapitalism.