Sida 1 av 1

2020 e-up

Postat: 28 mar 2021 08:06
av Mats
Funderar på vad som blir nästa andrabil.

Har tittat lite på 2020 e-up som ligger ute. Gissar att miljöbilspremien på dom är körd? Någon här som har e-up som andrabil? Andra förslag på bil? Tycker zoe känns lite billigt byggd. Vill inte lägga för mycket så en model 3 är för högt pris.

Re: 2020 e-up

Postat: 28 mar 2021 08:12
av NEO
Frågan är först och främst, hur ser behovet ut? Går bilen 4-5mil om dagen eller bara korta sträckor? Använder ni bilen på långresa någon gång? Vad är budgeten 250-350?

Re: 2020 e-up

Postat: 28 mar 2021 08:15
av Maw
En ID3 city kanske?
Kostar ifs drygt 100 000 mer än e-up men man får betydligt mer bil och andrahandsvärdet kommer vara betydligt bättre.

Re: 2020 e-up

Postat: 28 mar 2021 08:48
av Mats
Maw skrev:
En ID3 city kanske?
Kostar ifs drygt 100 000 mer än e-up men man får betydligt mer bil och andrahandsvärdet kommer vara betydligt bättre.
Låter smart. Ska kolla den.

Re: 2020 e-up

Postat: 28 mar 2021 08:50
av Mats
NEO skrev:
Frågan är först och främst, hur ser behovet ut? Går bilen 4-5mil om dagen eller bara korta sträckor? Använder ni bilen på långresa någon gång? Vad är budgeten 250-350?
Vi har ju en model s som agerar bil på långresor så andra bilen går främst dagsturer i Stockholm ca 2-4 mil om dagen. Kanske 600-800 mil på år.

Re: 2020 e-up

Postat: 28 mar 2021 08:54
av Mats
Mats skrev:
Maw skrev:
En ID3 city kanske?
Kostar ifs drygt 100 000 mer än e-up men man får betydligt mer bil och andrahandsvärdet kommer vara betydligt bättre.
Låter smart. Ska kolla den.
Dom har slagit på stort, med id3. I alla fall i spec-beskrivningen.

Onbordladdare på 100kw DC låter ambitiös :D

Re: 2020 e-up

Postat: 28 mar 2021 15:13
av Maw
Mats skrev:
Mats skrev:
Maw skrev:
En ID3 city kanske?
Kostar ifs drygt 100 000 mer än e-up men man får betydligt mer bil och andrahandsvärdet kommer vara betydligt bättre.
Låter smart. Ska kolla den.
Dom har slagit på stort, med id3. I alla fall i spec-beskrivningen.

Onbordladdare på 100kw DC låter ambitiös :D
Det var imponerande får man säga :lol:

Re: 2020 e-up

Postat: 28 mar 2021 15:13
av Bjelke
:lol: fan vad amatörmässigt

Re: 2020 e-up

Postat: 28 mar 2021 15:17
av NEO
Bjelke skrev:
:lol: fan vad amatörmässigt
Omöjligt är det inte! Den kanske har en Hypercharger på släp vid leverans :lol:

Re: 2020 e-up

Postat: 28 mar 2021 15:22
av thnis
Bjelke skrev:
:lol: fan vad amatörmässigt
Ja direkt pinsamt! Men ser ”ändå” fram emot när det kommer tester på den avseende laddkurvan med 100 kW laddning och faktisk räckvidd. Dyker väl upp tester med Björn eller Chris på YT så snart den finns ute på gatorna.

Re: 2020 e-up

Postat: 31 mar 2021 08:11
av Makkari
Vi har en e-up -20 som vi hämtade ut i juni förra året, den har nu gått cirka 900 mil. Jag tycker det är en riktigt trevlig bil att köra, men den saknar verkligen alla funktioner utom det absolut nödvändigaste. Räckvidden är helt OK. Jag körde drygt 20 mil i fredags med två barn i baksätet och kom tillbaka hem med cirka 2,5 mil kvar. Det var med dubbdäck och ca 5ºC i temperatur.

Den laddar 2x16A AC (7,2 KW), och realistiskt toppar den runt 35 KW snabbladdning CCS. Jag har gjort någon vända på 30-50 mil där jag behövt snabbladda lite grann och det funkar om det är undantagsvis. Visst laddar den långsamt men den drar inte jättemycket heller. Vi har en bensinkombi som huvudbil i väntan på model Y eller ID.4.

Det intressanta är att vi köpte den som andrabil men vi använder den mer än vår huvudbil bara för att den är så pass mycket trevligare att köra och sen drar den ju ingen bensin.. Jag och min sambo är ganska korta (178 och 173 cm ca) och trivs med att sitta ganska långt fram så det funkar helt OK för kortare resor även med två bilbarnstolar i baksätet. Det är dock inget jag skulle rekommendera.

Appen fungerar helt OK, även om den tar lång tid att verkställda ändringar. Det går att förvärma bilen i 10 minuter om den står utan kabel, och 30 minuter med kabel inkopplad. Det går inte att ställa in andra tider. Det brukar räcka för att frosta av även när det är ganska kallt ute.

Re: 2020 e-up

Postat: 15 aug 2021 14:52
av Zalman3
Märkligt att VW e-up fortfarande är VWs storsäljare.
ID3 och ID4 har ingen chans i antal sålda bilar i Tyskland.
VW e-up har bara 3 stjärnor I EuroNcap, men det har tydligen ingen betydelse, så länge det står VW på bakluckan.
Top-20-plugin-vehicles-in-Germany-July-2021-CleanTechnica-logo.png

Re: 2020 e-up

Postat: 15 aug 2021 15:25
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Märkligt att VW e-up fortfarande är VWs storsäljare.
ID3 och ID4 har ingen chans i antal sålda bilar i Tyskland.
VW e-up har bara 3 stjärnor I EuroNcap, men det har tydligen ingen betydelse, så länge det står VW på bakluckan.
Top-20-plugin-vehicles-in-Germany-July-2021-CleanTechnica-logo.png
Det är väl precis som trådskaparen tänkt göra, många har den som andrabil vid sidan av dieselbilen i väntan på rätt elbil som förstabil. Id3 blir väl då lite för dyr.
Skulle tro att Zoe säljer på ungefär samma argument.

Re: 2020 e-up

Postat: 15 aug 2021 19:07
av Makkari
Zalman3 skrev:
Märkligt att VW e-up fortfarande är VWs storsäljare.
ID3 och ID4 har ingen chans i antal sålda bilar i Tyskland.
VW e-up har bara 3 stjärnor I EuroNcap, men det har tydligen ingen betydelse, så länge det står VW på bakluckan.
Känner mig lite träffad här personligen av din ton eftersom vi kör en e-up i nuläget så känner att jag vill svara. Om man tittar på testet (https://www.euroncap.com/en/results/vw/up!/39809) så har den framförallt avdrag för att den inte är lika snäll vid skydd av fotgängare, samt inte har aktiva system för att undvika olyckor. Den når kraven för 5 stjärnor på båda kategorierna för krocksäkerhet. Samma bil hade 5 stjärnor på testet från 2011 innan de tog om testet med högre krav 2019. Sen är jag generellt väldigt anti hela kulturen med att stoppa människor i större och större lådor bara för att överleva en krock med andras större och större fordon, men det är en annan historia..

Det är mycket bil för pengarna och fungerar jättebra som andrabil, och det har absolut inget med märket att göra..

Re: 2020 e-up

Postat: 15 aug 2021 20:35
av Aida
Makkari skrev:
Zalman3 skrev:
Märkligt att VW e-up fortfarande är VWs storsäljare.
ID3 och ID4 har ingen chans i antal sålda bilar i Tyskland.
VW e-up har bara 3 stjärnor I EuroNcap, men det har tydligen ingen betydelse, så länge det står VW på bakluckan.
Känner mig lite träffad här personligen av din ton eftersom vi kör en e-up i nuläget så känner att jag vill svara. Om man tittar på testet (https://www.euroncap.com/en/results/vw/up!/39809) så har den framförallt avdrag för att den inte är lika snäll vid skydd av fotgängare, samt inte har aktiva system för att undvika olyckor. Den når kraven för 5 stjärnor på båda kategorierna för krocksäkerhet. Samma bil hade 5 stjärnor på testet från 2011 innan de tog om testet med högre krav 2019. Sen är jag generellt väldigt anti hela kulturen med att stoppa människor i större och större lådor bara för att överleva en krock med andras större och större fordon, men det är en annan historia..

Det är mycket bil för pengarna och fungerar jättebra som andrabil, och det har absolut inget med märket att göra..

Jaha men då så… Så länge den är krocksäker för dig i bilen så kvittar det om fotgängare stryker med?? ;)

Hade det varit en kinesisk bil med 3 stjärnor hade snacket varit annorlunda… :roll: