Sida 1 av 1

Bara elbilar hos ABB

Postat: 21 mar 2021 12:23
av Zalman3
Screenshot_20210321-122119_Chrome.jpg

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 21 mar 2021 12:45
av Fredrik j
Men man hoppar tesla då?

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 21 mar 2021 12:54
av Delta
Tesla kommer med snart när de upptäckt fadäsen.

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 21 mar 2021 13:20
av PoloPrinsen
Hade ju varit betydligt mer intressant nyhet och haft mycket större påverkan på miljön om de beslutat att frånomed årsskiftet så är INGA fossilbilar tillåtna på deras egna parkeringsplatser.
Kompensering ekonomiskt och hjälp att byta till elbil ingår såklart. Gärna även krav att kollektivtrafiken är eldviven.
Mvh PP.

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 21 mar 2021 13:47
av ReNewAble
Zalman3 skrev:
Screenshot_20210321-122119_Chrome.jpg
Bra! Hoppas fler följer efter.

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 21 mar 2021 15:09
av martinot
Zalman3 skrev:
Screenshot_20210321-122119_Chrome.jpg
Bra, men tråkigt att de medvetet utesluter självklara elbilsalternativ som Tesla.

Det kanske ligger politik bakom? Tesla SuC kanske konkurrerar med ABBs egna snabbladdare?

Tycker ju att M3 borde ligga inom samma prisnivå som PS2, och vore givet att ta med som ett av alternativen att välja mellan.

Så bra beslut, men också lite märkligt elbilsurval som de begränsat till.

Varför kan man inte bara få en summa SEK och välja vad man vill, så länge det är en ren elbil?

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 21 mar 2021 15:13
av Zalman3
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Screenshot_20210321-122119_Chrome.jpg
Bra, men tråkigt att de medvetet utesluter självklara elbilsalternativ som Tesla.

Det kanske ligger politik bakom? Tesla SuC kanske konkurrerar med ABBs egna snabbladdare?

Tycker ju att M3 borde ligga inom samma prisnivå som PS2, och vore givet att ta med som ett av alternativen att välja mellan.

Så bra beslut, men också lite märkligt elbilsurval som de begränsat till.

Varför kan man inte bara få en summa SEK och välja vad man vill, så länge det är en ren elbil?
Inte ovanligt att företag har ramavtal med vissa bilfabrikanter.
Men visst kan urvalet av valbara elbilar utökas med tiden.

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 21 mar 2021 17:19
av Teslaspolen
Källa? Konstigt att posta en vit ruta med svart text som ser ut att vara gjord i MS Paint...

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 21 mar 2021 17:32
av Zalman3
Teslaspolen skrev:
Källa? Konstigt att posta en vit ruta med svart text som ser ut att vara gjord i MS Paint...
Från Facebook
Elbil Örnsköldsvik/Umeå

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 00:35
av 4Head
Så konstigt att Tesla fortfarande ses lite som en "outsider" när det kommer till sånt här. Det är ju ingen pengafråga med tanke på de andra alternativen. Rent krasst så får man helt enkelt mindre bil för pengarna. Trist.

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 06:58
av mati
Men ta det lugnt nu. Det finns massor med elbilar på marknaden och det går att välja 5 olika modeller i det här fallet. Det har garanterat ingenting att göra med att ABB medvetet utesluter Tesla.
Audi är inte heller med. ID3 får man inte heller välja. Hyundai och Kia bygger fantastiska elbilar, ingen av dem går att välja heller.

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 07:13
av LarsL
Det är ju så här det blir när man har förmånsbilar. Företaget väljer en eller ett par leverantörer som är okej, har de inte elbilar eller fel elbil är det bara att bita i det sura. Lätt och bra att ha förmånsbil i en egen firma men i stora bolag suger hela konceptet.

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 07:16
av loftux
Hos ABB finns en (säkert flera) som har som enda uppgift att göra inköp/upphandlingar. De går ut med en förfrågan till flera leverantörer, och förväntar sig en viss rabatt mot listpriset så att denna inköpare kan visa "se hur mycket jag sparat åt ABB".
Tesla lämnar vad jag känner till inga storköpsrabatter, utan hänvisar bara till "priset finns på webben, alla får köpa". Därmed kommer de inte med på shortlist hos ABB.
Så finns nog inget "hat" mot Tesla som gjort att de inte finns som val, snarare att Tesla inte spelar enligt etablerade regler.

Tesla (och de olika modellerna) uppfyller säkert ställda krav som bil, men faller alltså på andra faktorer. Kan tänka mig att tillgång till serviceverkstad är en sådan (förutom rabatt på listpris), andra kan visa på sina märkesverkstäder i varje lite större ort. Är dock tveksam om de verkligen finns mekaniker som är utbildade och kan ta hand om bilen på riktigt. Men när det gäller upphandlingar så går det bra skarva lite, vilket Tesla inte kan när det gäller tillgång till service.

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 10:17
av Teslaspolen
För övrigt, väldigt stora bilar det där. Vart är alla de mer rimiga storlekarna? Som Ioniq, Kona, ID3?

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 10:48
av Holve
Teslaspolen skrev:
För övrigt, väldigt stora bilar det där. Vart är alla de mer rimiga storlekarna? Som Ioniq, Kona, ID3?
Rimliga?

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 11:50
av martinot
LarsL skrev:
Det är ju så här det blir när man har förmånsbilar. Företaget väljer en eller ett par leverantörer som är okej, har de inte elbilar eller fel elbil är det bara att bita i det sura. Lätt och bra att ha förmånsbil i en egen firma men i stora bolag suger hela konceptet.
Eller en mindre rigid och stofil arbetsgivare än ABB.

Vet arbetsgivare som tillåter i stort sätt vilka förmånsbilar som helst, så länge de håller sig inom X kronor och man tar själv ansvar för att de servas enligt tillverkarnas krav.

Visst har du full flexibilitet som egen företagare (en av fördelarna med eget bolag, även om det finns många nackdelar), men det finns faktiskt stora moderna bra arbetsgivare som har en stor flexibilitet för sina anställda gällande både val av förmånsbilar och annat.

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 11:55
av martinot
loftux skrev:
Hos ABB finns en (säkert flera) som har som enda uppgift att göra inköp/upphandlingar. De går ut med en förfrågan till flera leverantörer, och förväntar sig en viss rabatt mot listpriset så att denna inköpare kan visa "se hur mycket jag sparat åt ABB".
Tesla lämnar vad jag känner till inga storköpsrabatter, utan hänvisar bara till "priset finns på webben, alla får köpa". Därmed kommer de inte med på shortlist hos ABB.
Så finns nog inget "hat" mot Tesla som gjort att de inte finns som val, snarare att Tesla inte spelar enligt etablerade regler.

Tesla (och de olika modellerna) uppfyller säkert ställda krav som bil, men faller alltså på andra faktorer. Kan tänka mig att tillgång till serviceverkstad är en sådan (förutom rabatt på listpris), andra kan visa på sina märkesverkstäder i varje lite större ort. Är dock tveksam om de verkligen finns mekaniker som är utbildade och kan ta hand om bilen på riktigt. Men när det gäller upphandlingar så går det bra skarva lite, vilket Tesla inte kan när det gäller tillgång till service.
Är helt OK med inköpare som förhandlar fram rabatter. Då kan ju den som köper en Audi (eller vad det kan vara som förhandlats fram) med 5% rabatt, eller en VW med 8% rabatt (hittar bara på exempel nu, och inget med ABB att göra), Volvo med 6% rabatt och övriga (el)bilar (som tex. Tesla och andra) med 0% rabatt.

Sedan så får varje anställd som är berättigad till förmånsbil en budget på X kronor (troligen leasingavtal med X SEK/mån) att införskaffa denna för. Då är det upp till varje anställd att hålla sig inom den givna budgetramen (efter eventuella rabatter på 0-8%).

Enkelt. Rättvist. Kostnadsneutralt för företaget (bortsett från lönen för förhandlarna). Mest flexibilitet och högst värde för arbetstagarna som själv individuellt bäst kan avgöra val av bil efter sina egna personliga behov.

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 13:20
av benke_berguv
Kan tänka mig att inköparen på större företag vill ha mer koll (eller enklare koll rättare sagt) än att man får köpa vad som helst för ett visst belopp.
Ang rabatter så kan nog prisskillnaden mot tesla också blir stor. På mitt föregående jobb hade vi 16-20% rabatt via ramavtalen på bilarna (massa olika märken) så om tesla inte ger nån rabatt alls så kan prisskillnaden bli rätt stor ändå för de stora bolagen.

//Benke

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 13:25
av MWall
benke_berguv skrev:
Kan tänka mig att inköparen på större företag vill ha mer koll (eller enklare koll rättare sagt) än att man får köpa vad som helst för ett visst belopp.
Ang rabatter så kan nog prisskillnaden mot tesla också blir stor. På mitt föregående jobb hade vi 16-20% rabatt via ramavtalen på bilarna (massa olika märken) så om tesla inte ger nån rabatt alls så kan prisskillnaden bli rätt stor ändå för de stora bolagen.

//Benke

Japp, stora företag är allergiska mot att ha många leverantörer. Vi är alla tvingade att gå som underkonsulter via en större konsultmäklare t ex. Och redan på slutet av 90-talet kastade Sandvik, där jag var då, ut en del egenkonsulter eftersom de ville minska antalet leverantörer.

Dels sparar de väl pengar genom att ha mindre administration men det handlar nog om ett mode också. Kan inte kosta många kronor att hantera lite fler fakturor idag när mycket av flödet är så automatiserat.

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 14:08
av Bjelke
MWall skrev:
benke_berguv skrev:
Kan tänka mig att inköparen på större företag vill ha mer koll (eller enklare koll rättare sagt) än att man får köpa vad som helst för ett visst belopp.
Ang rabatter så kan nog prisskillnaden mot tesla också blir stor. På mitt föregående jobb hade vi 16-20% rabatt via ramavtalen på bilarna (massa olika märken) så om tesla inte ger nån rabatt alls så kan prisskillnaden bli rätt stor ändå för de stora bolagen.

//Benke

Japp, stora företag är allergiska mot att ha många leverantörer. Vi är alla tvingade att gå som underkonsulter via en större konsultmäklare t ex. Och redan på slutet av 90-talet kastade Sandvik, där jag var då, ut en del egenkonsulter eftersom de ville minska antalet leverantörer.

Dels sparar de väl pengar genom att ha mindre administration men det handlar nog om ett mode också. Kan inte kosta många kronor att hantera lite fler fakturor idag när mycket av flödet är så automatiserat.
Sandvik är ett strålande exempel på hur man inte ska göra, det har mest gått åt pipan på R&D sedan dom tyckte
att outsourcing-trenden var något att haka på.
Av alla tjänstemän dom kastade ut var väl typ 200 pers på konstruktion och ingen central avdelning blev i praktiken
kvar och därmed rasade det centralt styrda arbetssätt som man helst vill ha på ett så stort företag, och det
blev high Chaparral av alltihop (förutom på Coromant möjligen), nu är det typ flera hundra konsulter från
dom stora (ÅF mfl.) som ritar lite som dom vill utan standardisering i princip, blir en jäkla soppa när man ska
in och försöka göra ett bra jobb där :(
Och vad vi externa kan bedöma så har det blivit mycket dyrare allting (och oftast långsammare).
Många av dom duktiga och erfarna (du kanske var en av dom tex?) försvann på några veckor, inte bara från
Sandvik utan även geografiskt...
Visst, jag fick chansen och gjorde flera uppdrag där men ändå liksom...

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 14:53
av MWall
Bjelke skrev:
MWall skrev:
benke_berguv skrev:
Kan tänka mig att inköparen på större företag vill ha mer koll (eller enklare koll rättare sagt) än att man får köpa vad som helst för ett visst belopp.
Ang rabatter så kan nog prisskillnaden mot tesla också blir stor. På mitt föregående jobb hade vi 16-20% rabatt via ramavtalen på bilarna (massa olika märken) så om tesla inte ger nån rabatt alls så kan prisskillnaden bli rätt stor ändå för de stora bolagen.

//Benke

Japp, stora företag är allergiska mot att ha många leverantörer. Vi är alla tvingade att gå som underkonsulter via en större konsultmäklare t ex. Och redan på slutet av 90-talet kastade Sandvik, där jag var då, ut en del egenkonsulter eftersom de ville minska antalet leverantörer.

Dels sparar de väl pengar genom att ha mindre administration men det handlar nog om ett mode också. Kan inte kosta många kronor att hantera lite fler fakturor idag när mycket av flödet är så automatiserat.
Sandvik är ett strålande exempel på hur man inte ska göra, det har mest gått åt pipan på R&D sedan dom tyckte
att outsourcing-trenden var något att haka på.
Av alla tjänstemän dom kastade ut var väl typ 200 pers på konstruktion och ingen central avdelning blev i praktiken
kvar och därmed rasade det centralt styrda arbetssätt som man helst vill ha på ett så stort företag, och det
blev high Chaparral av alltihop (förutom på Coromant möjligen), nu är det typ flera hundra konsulter från
dom stora (ÅF mfl.) som ritar lite som dom vill utan standardisering i princip, blir en jäkla soppa när man ska
in och försöka göra ett bra jobb där :(
Och vad vi externa kan bedöma så har det blivit mycket dyrare allting (och oftast långsammare).
Många av dom duktiga och erfarna (du kanske var en av dom tex?) försvann på några veckor, inte bara från
Sandvik utan även geografiskt...
Visst, jag fick chansen och gjorde flera uppdrag där men ändå liksom...

Nej, jag flyttade till Uppsala redan 2008 och har ingen större koll på vad som hänt sen dess. Jag jobbade med administrativa IT-system så inga ritningar o sånt. :) SSD hette avdelningen då. Sandvik Systems Development. Har dock hört att de använt en del indier med sisådär resultat. Och att de ständigt omorganiserar. Är som vanligt på stora bolag. Nån höjdare sitter och räknar ihop hur många miljoners pappersmiljoner de kan spara på en omorganisation men i verkligheten så innebär det mest att själva omorganisationen tar så mycket tid och kraft att ingen hinner med att göra sitt riktiga jobb. :D

Re: Bara elbilar hos ABB

Postat: 22 mar 2021 18:53
av martinot
benke_berguv skrev:
Kan tänka mig att inköparen på större företag vill ha mer koll (eller enklare koll rättare sagt) än att man får köpa vad som helst för ett visst belopp.
Varför?

Detta är ju knappast något som är leverans av komponenter för produktion eller anna tillverkning. Det är en förmånsbil för anställda. Ungefär som de kan välja att ha träningsförmån på valfritt gym, spela tennis eller golfträning.

Du får skilja på produktionsleverantörer i industrin, och förmåner som är för anställda privat och som hanteras av HR.

Två komplett olika saker.
benke_berguv skrev:
Ang rabatter så kan nog prisskillnaden mot tesla också blir stor. På mitt föregående jobb hade vi 16-20% rabatt via ramavtalen på bilarna (massa olika märken) så om tesla inte ger nån rabatt alls så kan prisskillnaden bli rätt stor ändå för de stora bolagen.
Det är helt OK.

Bara för de som vill välja varumärke 1 att de kan tacka och ta emot en rabatt på X%, men det behöver ju inte stoppa de som vill välja varumärke 2 för samma värde (även med 0% rabatt).

Precis som HR kan förhandla fram rabatt på en viss gymkjedja för personalen som de kan hänga på om de så önskar. Inget fel på det, men låt de (för samma summa som efter rabatt) välja ett annat gym som ligger bättre till, eller andra sportaktiviteter som de föredrar.

En förmån som man inte kan styra själv, utan riktig flexibilitet, blir inte värd lika mycket för arbetstagaren som en där man själv har valfrihet att välja det som passar en som individ bäst. Det är därför flexiblare lösningar (för samma pris) är mer värt som förmån för arbetstagarna.

Jämför med pengar vs presentkort; för de flesta så är 1000 kronor på bankkontot mer värt än ett presentkort på 1000 kr som endast fungerar hos en enda butikskedja.