taliz skrev:
Om man upptäcker något så fixar dom det i efterhand.
Det enda jag kollade var lacken, men det hade inte behövts.
Att du inte hade fel eller skador innebär inte med automatik att alla andra bilar är i samma skick.
Vissa saker, tex skador av olika slag, är nog betydligt bättre att påvisa direkt så inte diskussionen om vad som uppkommit före eller efter leverans riskerar att uppkomma.
Jag hade det som såg ut som oljiga handavtryck på flera ställen i taket, varvid vi upptäckte tre på plats. Taket är inte helt rent i min bil på andra ställen vilket inte gick se en regnig decemberdag. Återstår att se om de tar på sig de andra fläckarna också.
I min värld ter det sig solklart att man måste besikta en Tesla på ett helt annat sätt än tex en Audi. De Audi jag har köpt har vart leveransservade dvs kontrollerade enligt en lista samt tvättade, städade och upputsade.
Min M3P uthämtad 30/12 2020 hade följande issues:
- Skador på trösklarna i plasten under. Långa repor+ täcklock bortköra och plasten deformerad så att plasten inte passar mot bilens tröskel i metall. Man kan kika in mellan och se clips som inte sitter fast.
-Stora handavtryck på B-stolpe och tak från någon med ordentligt smutsiga händer.
-Laddluckan gick/går inte öppna utifrån( felvarning fanns redan när jag låste upp bilen första gången.
-Någon plastderalj kring framrutan sitter inte fast som den ska, clips trasigt.
- Rejäl obalans i däcken( orig sommardäck)
-Ratten står ganska snett när man kör rakt fram.
-Utöver ovanstående var bilens inredning inte speciellt ren. Framrutan hade märken från montering(sugproppar) och mht vinter och fuktig luft blev rutan svår att se igenom när jag började köra. Det var rent till nivån säkerhetsrisk.
Det fanns ingen spolarvätska. Jag trodde spolfunktionen var trasig men så fort jag fyllde spolarvätska fungerade det.
-Det finns en skada i inredningen som doldes av förarstolen som jag upptäckte först efter en vecka då den inte syntes bakom stolen, har inte anmält den då jag tänker att jag kan leva med det.
Vissa saker jag tar upp kanske kan upplevas som småsaker men oavsett är det ett sånt som en bil inte ska levereras med. Jag tänker att det troligen inte är så att jag har haft orimligt stor otur och drabbats av samtliga fel 2020 och att alla andra Teslor vart felfria.
Nej, en bra checklista och en grundlig kontroll är det enda rätta.
Tesla Sverige behöver [censur] (<- kraftig svordom) skärpa till sig och börja leverera bilarna i minst normalt skick för en ny personbil, och helst i ett skick som speglar priset.