Sida 1 av 2

Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 12:42
av timanle
Hej!
I väntan på min M3P fick jag lite tid över och sneglade lite på prissättningen av M3x.

Valde själv M3P då prisskillnaden mot LR inte var särskillt stor.
Men sedan började jag fundera, hur ser det ut i andra länder.

I Sverige är M3P bara ca 6% dyrare än LR.
Medans i många andra länder är den skillnaden betydligt större.
I GB och USA är prisskillnaden 28% resp 25%.
I övriga EU ligger skillnaden på 10-11%.

Överlag är bilarna mycket billigare i EU än i Sverige (detta har nog många konstaterat).
Jag drar därför följande slutsatser:

- Det är oförsvarbart liten skillnad mellan P och LR i Sverige
- Priset för P måste upp, resp ner för LR.
- Oavsett vilket bådar det inget gott för andrahandsvärdet på LR mot P,
- Hur smart är det att i dagsläget välja LR över P om man absolut inte måste ha dragkrok?
tesla.png

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 12:52
av Beppo
Helt klart är P "för billig". Jag kunde inte motivera att välja en LR, när det skiljer bara 40 000 på sådan skillnad i prestanda. Jag ville egentligen ha dragkrok, men man får så mkt mer för pengarna i Performance enligt mig.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 13:03
av Black
Sverige sticker klart ut jämfört med alla andra länder (sr+ är mer än dubbelt så dyr som i USA).
Stort gap mellan sr+ och lr och bara 40kkr skillnad till P.
Sr+och Lr borde minst vara ca 50kkr billigare. Inte helt orimligt...

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 13:06
av holden
Som det diskuterats i otaliga andra trådar, alla vill inte ha en P, jag vill inte ha en P om den så kostar samma som LR och det huvudsakligen pga de stora hjulen och att det inte utan strul går att få på mindre hjul.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 13:25
av LasseTM
Är LR som är för dyr, vi är redan dyrast i Europa om jag minns rätt och köper man en P säljer fälgarna och köper ett bar andra 3dje parts så får man en P för samma pris som en LR

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 13:30
av JoeMad
Är övertygad om att det är tjänstebilsflottan i Sverige som snedvrider priserna.
Jag har LR som firmabil bara på grund av förmånsvärdet och behöver inte heller oroa mig för restvärdet (operationell leasing).
Det påverkar helt klart prissättningen.

Hade valt en P alla dagar i veckan om inte skillnaden i förmånsvärde varit så stor.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 13:32
av MWall
JoeMad skrev:
Är övertygad om att det är tjänstebilsflottan i Sverige som snedvrider priserna.
Jag har LR som firmabil bara på grund av förmånsvärdet och behöver inte heller oroa mig för restvärdet (operationell leasing).
Det påverkar helt klart prissättningen.

Hade valt en P alla dagar i veckan om inte skillnaden i förmånsvärde varit så stor.

Skillnaden är inte så stor längre. Särskilt inte om du valt till 19" fälgarna och acceleration boost. Då skiljer det väldigt lite.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 13:35
av Legato
Jag tror helt enkelt marknaden helt missat att förmånsvärdet för P rasat.

Om LR är för dyr eller P är för billig vet jag inte, men definitivt är det så att det borde säljas långt många fler P än LR nu imo.

Min gissning är att fördelningen LR vs P inte förändrats så mycket sedan 2019 trots att kalkylen på en företagsägd bil ändrats dramatiskt.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 16:16
av sandberg80
Sannolikt P som är för billig.
SR+ är för dyr, LR kostar 70k mer än SR+ och det känns som ett otroligt litet påslag för nästan 50% större batteri, 4wd mm.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 16:20
av ippii
P är så billig att ingen vill köpa den! ;)

Men håller med om att SR+ / LR är för nära varandra i pris.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 16:32
av Tellus
sandberg80 skrev:
.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,
Rätt bra kosmetika isåfall :)
- större batteri, 5kWh?
- större bromsar
- större fälgar
- större däck ;)
- spoiler
- 262km/t toppfart
- högre effekt
- aluminium pedaler
- sänkt fjädring, med bibehållen komfort

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 16:39
av timanle
Tesla säger väl själva att LR och P är mekaniskt samma bil.
På mina pappar står det Tesla Model 3 Long Range med Performance uppgradering.

Men visst, alla punkter stämmer utöver batteriet.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 16:42
av Legato
Tellus skrev:
sandberg80 skrev:
.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,
Rätt bra kosmetika isåfall :)
- större batteri, 5kWh?
- större bromsar
- större fälgar
- större däck ;)
- spoiler
- 262km/t toppfart
- högre effekt
- aluminium pedaler
- sänkt fjädring, med bibehållen komfort
Track Mode, icke att förglömma! Bara det skulle typ vara värt prisskillnaden för mig om jag köpte privat :D

Men ja, det är verkligen stor skillnad, särskilt nu då med det större batteriet.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 16:45
av hencjo
Tellus skrev:
sandberg80 skrev:
.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,
Rätt bra kosmetika isåfall :)
- större batteri, 5kWh?
- större bromsar
- större fälgar
- större däck ;)
- spoiler
- 262km/t toppfart
- högre effekt
- aluminium pedaler
- sänkt fjädring, med bibehållen komfort
Och så har vi den stora nackdelen: INGEN DRAGKROK! :)

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 16:48
av holden
Jag hade bockat ur allt, utom större batteri.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 17:05
av Jonte73
Priset på P ska inte upp. Däremot ska priset på LR ned och även på SR+.

Finns väl inget motiverar en höjning på P anser jag.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 17:15
av Tellus
Tellus skrev:
sandberg80 skrev:
.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,
Rätt bra kosmetika isåfall :)
- större batteri, 5kWh? 20000kr
- större bromsar 15000kr
- större fälgar 10000kr
- större däck ;) 2000kr
- spoiler 2000kr
- 262km/t toppfart 5000kr
- högre effekt 20000kr
- aluminium pedaler 2000kr
- sänkt fjädring, med bibehållen komfort 5000kr
- track mode 20000kr
Tot 101000 kr
Lägger till track mode som jag glömde och editerar vad tyskarna minst skulle ta betalt i tillbehörslistan :lol:

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 17:52
av Mickep
Skilnaden för vadman får är väldigt liten, i förhållande.
Så det beror på. P är knappast billig så då återstår att LR är för dyr.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 18:02
av taliz
Tellus skrev:
Tellus skrev:
sandberg80 skrev:
.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,
Rätt bra kosmetika isåfall :)
- större batteri, 5kWh? 20000kr
- större bromsar 15000kr
- större fälgar 10000kr
- större däck ;) 2000kr
- spoiler 2000kr
- 262km/t toppfart 5000kr
- högre effekt 20000kr
- aluminium pedaler 2000kr
- sänkt fjädring, med bibehållen komfort 5000kr
- track mode 20000kr
Tot 101000 kr
Lägger till track mode som jag glömde och editerar vad tyskarna minst skulle ta betalt i tillbehörslistan :lol:
Är jag blind eller glömde ni betydligt lägre 0-100? :lol:
LR är inte långsam men det är ju ett helt annat klipp i P..

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 18:17
av Reconnnn
Är inte försäkringen på en P ganska mycket högre än en LR? Som jag förstår det så baseras den till viss del på motorns effekt. Detta påverkar ju månadskostnaden för att ha bilen en hel del.

Är det ingen skillnad så är ju detta argument irrelevant dock.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 18:21
av rolundb
Reconnnn skrev:
Är inte försäkringen på en P ganska mycket högre än en LR? Som jag förstår det så baseras den till viss del på motorns effekt. Detta påverkar ju månadskostnaden för att ha bilen en hel del.

Är det ingen skillnad så är ju detta argument irrelevant dock.
Det är ingen skillnad, konstigt nog.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 18:21
av ippii
taliz skrev:
Tellus skrev:
Tellus skrev:
sandberg80 skrev:
.
Men mellan LR och P är det å andra sidan mer "kosmetiska" som skiljer,
Rätt bra kosmetika isåfall :)
- större batteri, 5kWh? 20000kr
- större bromsar 15000kr
- större fälgar 10000kr
- större däck ;) 2000kr
- spoiler 2000kr
- 262km/t toppfart 5000kr
- högre effekt 20000kr
- aluminium pedaler 2000kr
- sänkt fjädring, med bibehållen komfort 5000kr
- track mode 20000kr
Tot 101000 kr
Lägger till track mode som jag glömde och editerar vad tyskarna minst skulle ta betalt i tillbehörslistan :lol:
Är jag blind eller glömde ni betydligt lägre 0-100? :lol:
LR är inte långsam men det är ju ett helt annat klipp i P..
Högre effekt kanske leder till snabbare 0-100?

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 19:55
av taliz
Reconnnn skrev:
Är inte försäkringen på en P ganska mycket högre än en LR? Som jag förstår det så baseras den till viss del på motorns effekt. Detta påverkar ju månadskostnaden för att ha bilen en hel del.

Är det ingen skillnad så är ju detta argument irrelevant dock.
Nej, min P var samma som SR+ för mig.
Tom billigare än V60n jag hade innan. Rätt galet, 600hk i Teslan vs 190 i Volvon.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 19:58
av M3apan
rolundb skrev:
Reconnnn skrev:
Är inte försäkringen på en P ganska mycket högre än en LR? Som jag förstår det så baseras den till viss del på motorns effekt. Detta påverkar ju månadskostnaden för att ha bilen en hel del.

Är det ingen skillnad så är ju detta argument irrelevant dock.
Det är ingen skillnad, konstigt nog.
Hmm i mitt fall är det skillnad. LR är DYRARE än P... marginellt, men dyrare.

Re: Är LR för dyr, eller är P för billig?

Postat: 18 mar 2021 20:09
av Bjelke
M3apan skrev:
rolundb skrev:
Reconnnn skrev:
Är inte försäkringen på en P ganska mycket högre än en LR? Som jag förstår det så baseras den till viss del på motorns effekt. Detta påverkar ju månadskostnaden för att ha bilen en hel del.

Är det ingen skillnad så är ju detta argument irrelevant dock.
Det är ingen skillnad, konstigt nog.
Hmm i mitt fall är det skillnad. LR är DYRARE än P... marginellt, men dyrare.
Heeelt logiskt :lol: