Sida 1 av 1

Körjournal typ Abax triplog

Postat: 16 mar 2021 06:09
av b0urne
Någon som kör med elektronisk körjournal i sin Tesla?
Använder ni app? Något från Tesla?

Jag har idag Abax triplog som monteras på +/- Polen på 12V batteriet, något speciellt jag måste tänka på när jag kopplar in den jämfört med en ICE bil?

Re: Körjournal typ Abax triplog

Postat: 16 mar 2021 08:34
av tor-ake

Re: Körjournal typ Abax triplog

Postat: 18 mar 2021 00:26
av martinot
b0urne skrev:
Någon som kör med elektronisk körjournal i sin Tesla?
Använder ni app? Något från Tesla?

Jag har idag Abax triplog som monteras på +/- Polen på 12V batteriet, något speciellt jag måste tänka på när jag kopplar in den jämfört med en ICE bil?
Kör med https://www.automile.se/ på både vår ICE-bil och Tesla. För Tesla M3 så behövde jag dock en enkel adapter för strömförsörjningen (12V cigg till OBD).

Men tror inte det borde vara någon skillnad förutom hur du kopplar in strömmen på den. Enklast är kanske 12V-uttaget i mittkonsolen (där har jag min Automile-dosa och det mesta av annan elektrisk apparatur, inklusive 230V inverter och extra USB-ladduttag)?

Re: Körjournal typ Abax triplog

Postat: 18 mar 2021 06:17
av b0urne
martinot skrev:
b0urne skrev:
Någon som kör med elektronisk körjournal i sin Tesla?
Använder ni app? Något från Tesla?

Jag har idag Abax triplog som monteras på +/- Polen på 12V batteriet, något speciellt jag måste tänka på när jag kopplar in den jämfört med en ICE bil?
Kör med https://www.automile.se/ på både vår ICE-bil och Tesla. För Tesla M3 så behövde jag dock en enkel adapter för strömförsörjningen (12V cigg till OBD).

Men tror inte det borde vara någon skillnad förutom hur du kopplar in strömmen på den. Enklast är kanske 12V-uttaget i mittkonsolen (där har jag min Automile-dosa och det mesta av annan elektrisk apparatur, inklusive 230V inverter och extra USB-ladduttag)?
Jo vi har titta på automile men de lyckas alltid ske när anaxs avtalsperiod har förnyats.

Problemet med Abax är att den är utformad för att sitta direkt på 12V batterier, den har klor på röd och svart.
Ingen avancerat överhuvudtaget, bara nyfiken på om man måste tänka på något speciellt när man meckar med 12V på El bil jämfört ICE.

Re: Körjournal typ Abax triplog

Postat: 19 mar 2021 01:53
av martinot
Kan du inte bara köpa en 12V "ciggkontakt" och montera på sladden istället för "batteriklorna"?

Tror det är den absolut enklaste lösningen.

Skulle avråda från att koppla saker direkt på 12V-batteriet hos just elbilar. Sabbar för många elbilar som har avancerade BMS. På Tesla skall man absolut inte göra det.

Re: Körjournal typ Abax triplog

Postat: 19 mar 2021 08:53
av tor-ake
Tänk på att batteriet i Model 3 är litet (45Ah), eftersom det inte behöver finnas kapacitet för någon startmotor, och Tesla har nog designat att det skall räcka till ganska precis. Kopplar man på extra förbrukare som ligger och drar hela tiden, även när bilen i övrigt djupsover, kan det sluta med att batteriet är urdraget vilket blir väldigt besvärligt på en bil med elektrisk öppning av dörrar, och som man måste vara uberförsiktig när man startkablar.
Jag skulle nog byta kabel som Martinot säger, så att man kan använda 12V-uttaget i bilen istället. Väldigt liten risk att dra ur batteriet den vägen.

Re: Körjournal typ Abax triplog

Postat: 19 mar 2021 08:59
av Denke
ABAX lanserar inom kort en USB inkopplad körjournal som alternativ till den med klämmor.

Re: Körjournal typ Abax triplog

Postat: 19 mar 2021 12:01
av b0urne
Denke skrev:
ABAX lanserar inom kort en USB inkopplad körjournal som alternativ till den med klämmor.
Haha vafan! aja får kriga med min stofil till puck, den fungerar så länge den är inkopplad