Kombi bilar
Postat: 05 mar 2021 22:13
Nexmov skapade omröstning om vilken karosseri typ man vill som elbil.
Undrar om det var bara svenskar som svarade
börjar vid 15:50
Undrar om det var bara svenskar som svarade

börjar vid 15:50
Som jag tolkar det så är det nya modeller på elbilar och då vill de som svarar ha alternativ till dagens. Inte särskilt många som anser att det behövs prio på fler modeller inom SUV eller Crossover tex. De typer av bilar som helt saknas bland elbilar idag kommer alltså få många fler röster än de som det redan finns ett antal modeller till.Bjelke skrev:Nästan 11% vill se en limousine... färgat av vilka som haft elbilar länge redan (dvs haft stora model S och X) eller?
Hur stor är marknaden annars för limmos liksom...
Eller är det många yrkeschaufförer som svarar? (Nästan lika många vill se en VAN också tex)
Exakt, har stött på förvirring av detta tidigare. Tyskar kallar sedan för limousin.StefL skrev:Limousiner är väl vad tyskar kallar sedaner också
Det finns...nek0 skrev:Jag vill ha en elkombi
Gör det?Svenssons skrev:Det finns...nek0 skrev:Jag vill ha en elkombi
https://www.caranddriver.com/porsche/ta ... ss-turismonek0 skrev:Gör det?Svenssons skrev:Det finns...nek0 skrev:Jag vill ha en elkombi
Tack ,var kan jag hämta en sån?Svenssons skrev:https://www.caranddriver.com/porsche/ta ... ss-turismonek0 skrev:Gör det?Svenssons skrev:Det finns...nek0 skrev:Jag vill ha en elkombi
Närmaste Porsche Center i snar framtid (sommaren). Lär kunna ha snabbare leverans än Model S/X Plaid.nek0 skrev:Tack ,var kan jag hämta en sån?Svenssons skrev:https://www.caranddriver.com/porsche/ta ... ss-turismonek0 skrev:Gör det?Svenssons skrev:Det finns...nek0 skrev:Jag vill ha en elkombi
...och uppblåst i höjd och sidled för att inte se skitful ut. Väger därför mer och har större frontarea samt högre markfrigång vilket leder till högre luftmotstånd. Extra bra för klimatet och alla små gulliga barn eftersom det går åt mer naturresurser vid produktionen och eftersom den kommer förbruka mer energi vid drift under hela sin livslängd.MarkusL skrev:SUV = höjd kombi med större däck, oftast med fula plastdetaljer och viktigast av allt ett högre pris.
Frågar du en SUV-ägare varför det ska vara en SUV får du nästan alltid det lite luddiga svaret att man vill sitta högre upp. Och när alla så småningom kör SUV så måste nästa trend rimligen bli att man börjar skaffa helikopter eftersom man måste komma ännu högre upp. Helt galet.SwedishAdvocate skrev:...och uppblåst i höjd och sidled för att inte se skitful ut. Väger därför mer och har större frontarea samt högre markfrigång vilket leder till högre luftmotstånd. Extra bra för klimatet och alla små gulliga barn eftersom det går åt mer naturresurser vid produktionen och eftersom den kommer förbruka mer energi vid drift under hela sinMarkusL skrev:SUV = höjd kombi med större däck, oftast med fula plastdetaljer och viktigast av allt ett högre pris.
Nej nej, när alla har SUV så blir trenden självklart lägre bilarmati skrev:Frågar du en SUV-ägare varför det ska vara en SUV får du nästan alltid det lite luddiga svaret att man vill sitta högre upp. Och när alla så småningom kör SUV så måste nästa trend rimligen bli att man börjar skaffa helikopter eftersom man måste komma ännu högre upp. Helt galet.SwedishAdvocate skrev:...och uppblåst i höjd och sidled för att inte se skitful ut. Väger därför mer och har större frontarea samt högre markfrigång vilket leder till högre luftmotstånd. Extra bra för klimatet och alla små gulliga barn eftersom det går åt mer naturresurser vid produktionen och eftersom den kommer förbruka mer energi vid drift under hela sinMarkusL skrev:SUV = höjd kombi med större däck, oftast med fula plastdetaljer och viktigast av allt ett högre pris.
Samma sak gäller AWD. Jag förstår verkligen inte varför detta har blivit så himla viktigt. Det gick ju jättebra med 2WD förr i tiden. Vi har en framhjulsdriven bil och en AWD-bil. Inte fan märker jag någon skillnad till vardags, förutom att förbrukningen är högre med AWD. Till och med här på bondvischan brukar det finnas vägar att köra på. Undantag må förekomma, men gemene man håller sig nog till vägar där AWD inte behövs, vågar jag påstå. Aldrig skulle jag skaffa en AWD-bil så länge det finns ett 2WD alternativ. Jag är ganska övertygad om att allt detta är ett "behov" som bara har skapats av bilindustrin för att kunna sälja dyrare bilar. Människor är lättlurade. Plötsligt tror man att man inte klarar sig utan.
Hade det varit en fördel utan nackdel hade jag hållit med. Men energiåtgången för AWD är faktiskt högre än för 2WD. Så är det tyvärr. En fossilbil med AWD släpper ut mer avgaser, en elbil får kortare räckvidd och behöver ett större batteri. Och även om strömmen som bilen laddas med är förnyelsebar så är det ändå slöseri med energi.FStaake skrev:Sedan kan man alltid argumentera emot både SUV och AWD om man vill, oftast med rätta, men varför avstå något som underlättar i vardagen?:)
Du har naturligtvis helt rätt i att dessa nackdelar inte belyses tillräckligt.mati skrev:Hade det varit en fördel utan nackdel hade jag hållit med. Men energiåtgången för AWD är faktiskt högre än för 2WD. Så är det tyvärr. En fossilbil med AWD släpper ut mer avgaser, en elbil får kortare räckvidd och behöver ett större batteri. Och även om strömmen som bilen laddas med är förnyelsebar så är det ändå slöseri med energi.FStaake skrev:Sedan kan man alltid argumentera emot både SUV och AWD om man vill, oftast med rätta, men varför avstå något som underlättar i vardagen?:)
Jag tycker att det är nackdelar som helt och hållet ignoreras. Samtidigt som man släcker bakljusen på bilarna för att spara några ynka wattimmar per år. Men tända bakljus tjänar inte bilindustrin några pengar på. Det gör de däremot på AWD bilar. Man mäter med olika mått här.
Vilken märklig slutsats du drar. Att man skulle vilja sitta högre i relation till andra förare. Kanske är det en åldersgrej?mati skrev:Frågar du en SUV-ägare varför det ska vara en SUV får du nästan alltid det lite luddiga svaret att man vill sitta högre upp. Och när alla så småningom kör SUV så måste nästa trend rimligen bli att man börjar skaffa helikopter eftersom man måste komma ännu högre upp. Helt galet.
Min poäng var att man många gånger hittar en massa ursäkter varför man måste köra omkring i en överdimensionerad bil. Det blir alltid lite konstigt i argumentationen. Nu vill jag inte kasta sten i glashuset. Jag kör ju själv omkring i en fet SUV som jag inte behöver. I mitt fall var det ännu dummare. Jag ville ha en elbil med drag och det fanns inget annat på marknaden tyvärr. Men stolt är jag inte över det valet och jag skulle välja annorlunda idag. Tyvärr är alternativen inte eldrivna och det är mitt dilemma i det här fallet.Fredrik j skrev:Vilken märklig slutsats du drar. Att man skulle vilja sitta högre i relation till andra förare. Kanske är det en åldersgrej?mati skrev:Frågar du en SUV-ägare varför det ska vara en SUV får du nästan alltid det lite luddiga svaret att man vill sitta högre upp. Och när alla så småningom kör SUV så måste nästa trend rimligen bli att man börjar skaffa helikopter eftersom man måste komma ännu högre upp. Helt galet.
Själv gillar jag en lägre sittposition i en bil men många av mina jämnåriga börjar få problem med att komma i och ur bilen. En SUV har ofta en förarstol som är i arselhöjd. Det är därför många kör SUV. Sen finns det dom som tycker det känns tryggare. Kanske är det dom du pratar om. Samma människor som gillar SUV kan också tycka dom är för stora. Hade en kollega som hade en range rover. V8 eller vad den hette. Så hög att jag fick hoppa ur den trots att jag är 1,94.