Sida 1 av 2

Bakbox och dragkrok.

Postat: 21 feb 2021 13:40
av Chrand
Jag har köpt en bakbox (se bild) för att transportera skidor och extra bagage vid skidsemester. Den har fungerat utmärkt men min Tesla larmar hela tiden om blockerade p-sensorer. Detta oavsett om jag väljer släpvagnsläge eller ej. Är det något som har erfarenhet av detta och vet hur man kan stänga av larmen?

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 12 mar 2021 17:46
av MagnusR
La precis till dragkrok på min beställning för att kunna ha en box som du visar (M3 2021 LR). Nöjd med den än så länge? Något att tänka på innan beställning?

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 12 mar 2021 17:50
av Chrand
Ja jag är mycket nöjd. Funkar bra för alpina skidor och lite extra bagage.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 12 mar 2021 19:31
av MagnusR
Tack. Hade du hittat någon lösning på problemet med släpvagnsläget som ändå larmar?

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 12 mar 2021 20:35
av Chrand
Nej tyvärr. Jag skall kolla med Tesla service om de har något förslag.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 15 mar 2021 20:18
av macksie
Har samma problem med min X, men inget som spelar nån roll förutom att det är irriterande med en varningssymbol.
Personligen väljer jag att inte slå på släpvagnsläget för då kopplar jag även ur autopiloten som jag gärna vill ha aktiverad.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 15 mar 2021 20:41
av Chrand
Ok jag har gjort samma. Nej jag håller med om att det inte är ett jätteproblem men lite irriterande är det tycker jag.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 29 apr 2021 01:00
av Mando
Har själv en box bakpå. Fick hem vår MX för ca en vecka sedan och har ännu inte kopplat på den vid långkörning. Har ni som använder en box bakpå märkt någon skilnat på ”range”? Har en Model X 2019 ej raven.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 29 apr 2021 06:08
av Chrand
Det är lite svårt att svara bra på detta: när vi körde från Göteborg till Idre var det som kallast -22 grader och vi behövde två laddatopp. På hemvägen var det mildare och det räckte med en laddning. Så det var nog mest temperaturskillnaden som påverkade räckvidden. Jag skulle inte tro att den påverkar väldigt mycket då den sitter bakom bilen och rent aerodynamiskt borde det vara bättre än en takbox.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 29 apr 2021 09:41
av Gurkmeister
Mando skrev:
Har själv en box bakpå. Fick hem vår MX för ca en vecka sedan och har ännu inte kopplat på den vid långkörning. Har ni som använder en box bakpå märkt någon skilnat på ”range”? Har en Model X 2019 ej raven.
Jag har kört två Fjällresor i år med MFT-box och har endast positiva erfarenheter - den är grym.
Kunde köra Sälen - Stockholm utan laddstopp med sex personer i bilen, MFT där bak och fullpackad MX 2021 LRP (medvind och kissnödig hela vägen ska erkännas :D ).
Jag har inte upplevt att MFT-boxen påverkar räckvidden negativt likt en vanlig takbox.
Släpvagnsläget kopplas väl på per automatik när man fäster kopplingen vid dragkroken!?
Hade varit bra att kunna "koppla ur" då varningssignaler från parkeringssensorer bak uppstår titt som tätt.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 29 apr 2021 09:45
av Chrand
Ja det hade varit väldigt bra om man kunde koppla ur varningarna. Jag frågade på Tesla service men de sade att man nog får stå ut..

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 29 apr 2021 09:45
av Holve
Är det någon som vet om det är lag på att det skall finnas lysen längst bak på bakboxen?
Hur mycket får den sticka ut på sidan om bilen?

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 29 apr 2021 10:41
av mikebike
Holve skrev:
Är det någon som vet om det är lag på att det skall finnas lysen längst bak på bakboxen?
Hur mycket får den sticka ut på sidan om bilen?
Det är lag på att baklysen och registreringsskylt skall synas.
Om du täcker de ordinarie skall det finnas andra.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 29 apr 2021 10:52
av Chrand
Jag beställde en extra registreringsskylt från Transportstyrelsen. Det går att göra på hemsidan med BankID.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 29 apr 2021 12:29
av mikebike

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 29 apr 2021 18:04
av Holve
Perfekt!
Jag skall börja bygga en egen hållare till boxen.
Gör en fixtur så jag kan bygga flera.
De som finns nu är ju inte direkt prisvärda.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 02 aug 2022 18:20
av bjornnilsson
Precis köpt min nya från TowBox! Återkommer när jag testat den lite närmare men är supernöjd än så länge.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 02 aug 2022 23:09
av jonasl
Om någon vill ha en liknande ramp för ett hemmabygge så har jag en över, den har kontakt som fungerar med både 7 och 13-pin uttag. Finns i Nynäshamn och kostar inget, borde egentligen ha slängt den men har svårt för att slänga fungerande saker.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 23 dec 2023 14:35
av Liqwid78
bjornnilsson skrev: 02 aug 2022 18:20
Precis köpt min nya från TowBox! Återkommer när jag testat den lite närmare men är supernöjd än så länge.
Hej,
Jag är sugen på en likadan till vår Y. Kan du dela erfarenheten? Också hur du förvarar du den?

Tack!

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 23 dec 2023 19:29
av bjornnilsson
Bakboxen har snabbt blivit synonymt med att åka långt, den har varit på alla våra resor sedan jag köpte den. Den påverkar inte förbrukningen, vilket är ett stort plus, men möjliggör att vi får med oss allt som man inte vill ha i bilen då vi använder bilen som sovplats.

Förvaringen är utomhus, just nu i ett garagetält men tidigare stod den under bar himmel. Spolar av den innan det är dags att resa. Oöm och stadig.

Tråkigt är att när man kopplar in elen så tror bilen att den har släp och klipper funktionerna som man vill ha när man åker långt, så min lösning har varit att låta bli att koppla in sig på elen. Men det är inte bakbokens fel. Har funderat över att göra någon batteridriven lösning för att driva bakljusen i boxen.

Frun hälsar för övrigt att bakboxen är det absolut bästa som vi har köpt.

Bakbox och dragkrok.

Postat: 23 dec 2023 21:47
av Rimlig
bjornnilsson skrev:

Tråkigt är att när man kopplar in elen så tror bilen att den har släp och klipper funktionerna som man vill ha när man åker långt, så min lösning har varit att låta bli att koppla in sig på elen. Men det är inte bakbokens fel.
Instämmer Bakboxen är grym - har haft min sedan 2017 - still going strong.

Ang elen - på min S Plaid kan jag bara avaktivera Trailer mode så kommer autopilot etc tillbaka.

Edit: Jag har en MFT backbox, men spelar nog ingen roll ang elen.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 23 dec 2023 22:35
av taliz
Borde väl bli lite knepigt på vissa SUC som man måste backa in på?

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 23 dec 2023 23:02
av Pstb
taliz skrev: 23 dec 2023 22:35
Borde väl bli lite knepigt på vissa SUC som man måste backa in på?
Fungerar perfekt med vår Ixtabox. Den döljer heller inte lyktorna eller regskylten.
2022070144045.jpg
2022062848162.jpg

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 24 dec 2023 00:17
av John Galt

bjornnilsson skrev:

Tråkigt är att när man kopplar in elen så tror bilen att den har släp och klipper funktionerna som man vill ha när man åker långt, så min lösning har varit att låta bli att koppla in sig på elen. Men det är inte bakbokens fel. Har funderat över att göra någon batteridriven lösning för att driva bakljusen i boxen.
Slå av släpvagnsläget så funkar autopiloten utan problem.

Re: Bakbox och dragkrok.

Postat: 24 dec 2023 10:44
av xms67
Ni som har bakbox, ni glömmer aldrig den och backa in i något?