Vi har hamnat i scenariot att vi behöver två bilar och därför börjat titta lite på billigare elbilar. Zoe går bort direkt pga utrymme/utseende. Det vi nu är inne på är endera en Leaf 24/30kwh eller Ioniq 28 kwh. Hur ser det ut med underhåll på dessa? Leaf har jag förstått som att den är ganska skottsäker men är inte förtjust i chademo. Ioniq saknar ju app, går det att förvärma via timer i den?
Har vi missat någon vettig bil under 200 kkr?
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 09:48
av perkabolo
jbark skrev:
Hej,
Vi har hamnat i scenariot att vi behöver två bilar och därför börjat titta lite på billigare elbilar. Zoe går bort direkt pga utrymme/utseende. Det vi nu är inne på är endera en Leaf 24/30kwh eller Ioniq 28 kwh. Hur ser det ut med underhåll på dessa? Leaf har jag förstått som att den är ganska skottsäker men är inte förtjust i chademo. Ioniq saknar ju app, går det att förvärma via timer i den?
Har vi missat någon vettig bil under 200 kkr?
Kan vara värt att kika på VAG trillingarna Seat MII, Skoda Citigo och VW E-up. Där kommer du under 200.000 efter premie för en ny bil. CCS-laddning (max 40kW) ca 15 mils motorvägsräckvidd på vintern, godkänd för taklast (till skillnad från ioniq och zoe). Liten och inget komfortmonster, men vi kör den som andrabil som mest laddar hemma och för det funkar den bra. Enstaka välplanerade långresor utan barn funkar också.
Vi har hamnat i scenariot att vi behöver två bilar och därför börjat titta lite på billigare elbilar. Zoe går bort direkt pga utrymme/utseende. Det vi nu är inne på är endera en Leaf 24/30kwh eller Ioniq 28 kwh. Hur ser det ut med underhåll på dessa? Leaf har jag förstått som att den är ganska skottsäker men är inte förtjust i chademo. Ioniq saknar ju app, går det att förvärma via timer i den?
Har vi missat någon vettig bil under 200 kkr?
Kan vara värt att kika på VAG trillingarna Seat MII, Skoda Citigo och VW E-up. Där kommer du under 200.000 efter premie för en ny bil. CCS-laddning (max 40kW) ca 15 mils motorvägsräckvidd på vintern, godkänd för taklast (till skillnad från ioniq och zoe). Liten och inget komfortmonster, men vi kör den som andrabil som mest laddar hemma och för det funkar den bra. Enstaka välplanerade långresor utan barn funkar också.
Vi har två barn som åker bakåtvänt, vore skönt om de kunde få plats. Andrabilen lär gå mest eftersom förstabilen är ett fosilhärke som ska bytas ut så småningom med. Känns som de blir lite för små i baksätet men taklast är ju ett plus när man ska ta med cykeln.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 09:58
av jonasl
Det är väl Ioniq och VW-up med derivat som är alternativen egentligen? Ioniq-ägarna verkar väldigt nöjda och med minsta batteriet så laddar den fort på längre resor också.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 10:00
av perkabolo
jbark skrev:
perkabolo skrev:
jbark skrev:
Hej,
Vi har hamnat i scenariot att vi behöver två bilar och därför börjat titta lite på billigare elbilar. Zoe går bort direkt pga utrymme/utseende. Det vi nu är inne på är endera en Leaf 24/30kwh eller Ioniq 28 kwh. Hur ser det ut med underhåll på dessa? Leaf har jag förstått som att den är ganska skottsäker men är inte förtjust i chademo. Ioniq saknar ju app, går det att förvärma via timer i den?
Har vi missat någon vettig bil under 200 kkr?
Kan vara värt att kika på VAG trillingarna Seat MII, Skoda Citigo och VW E-up. Där kommer du under 200.000 efter premie för en ny bil. CCS-laddning (max 40kW) ca 15 mils motorvägsräckvidd på vintern, godkänd för taklast (till skillnad från ioniq och zoe). Liten och inget komfortmonster, men vi kör den som andrabil som mest laddar hemma och för det funkar den bra. Enstaka välplanerade långresor utan barn funkar också.
Vi har två barn som åker bakåtvänt, vore skönt om de kunde få plats. Andrabilen lär gå mest eftersom förstabilen är ett fosilhärke som ska bytas ut så småningom med. Känns som de blir lite för små i baksätet men taklast är ju ett plus när man ska ta med cykeln.
Jo, baksätet är rätt tight. Har framåtvända stolar och det funkar. Om de är intressanta är nog det bästa att ta med stol till en handlare och prova. Gällande taklast är det max 50kg. Så inga mängder men för en cykel eller för att ta med några par skidor funkar det utmärkt.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 11:12
av mati
Vi har en e-Golf som vardagsbil och den är vi mycket nöjda med. En helt krångelfri bil som är billig i drift. Fyllt på spolarvätska är det enda vi har gjort under de tre åren och 6000 mil som vi haft den.
Lagom stor och bra komfort. Det är ju ändå en Golf. Perfekt som pendlarbil, dock kanske inte riktigt så bra om man vill köra längre än 30 mil i sträck.
Det blir kanske svårt att hitta en för 200k, vet inte.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 11:42
av roder99
Denna var uppe i går. Klarade den reservationpriset så såg det ut som en god affär.
Vi har hamnat i scenariot att vi behöver två bilar och därför börjat titta lite på billigare elbilar. Zoe går bort direkt pga utrymme/utseende. Det vi nu är inne på är endera en Leaf 24/30kwh eller Ioniq 28 kwh. Hur ser det ut med underhåll på dessa? Leaf har jag förstått som att den är ganska skottsäker men är inte förtjust i chademo. Ioniq saknar ju app, går det att förvärma via timer i den?
Har vi missat någon vettig bil under 200 kkr?
Tänk på att ioniq28 har ungefär dubbel räckvidd vs leaf24.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 12:17
av jbark
Tellus skrev:
jbark skrev:
Hej,
Vi har hamnat i scenariot att vi behöver två bilar och därför börjat titta lite på billigare elbilar. Zoe går bort direkt pga utrymme/utseende. Det vi nu är inne på är endera en Leaf 24/30kwh eller Ioniq 28 kwh. Hur ser det ut med underhåll på dessa? Leaf har jag förstått som att den är ganska skottsäker men är inte förtjust i chademo. Ioniq saknar ju app, går det att förvärma via timer i den?
Har vi missat någon vettig bil under 200 kkr?
Tänk på att ioniq28 har ungefär dubbel räckvidd vs leaf24.
Dubbla priset med men har den någon form av timer som förvärmare osv?
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 12:19
av jbark
mati skrev:
Vi har en e-Golf som vardagsbil och den är vi mycket nöjda med. En helt krångelfri bil som är billig i drift. Fyllt på spolarvätska är det enda vi har gjort under de tre åren och 6000 mil som vi haft den.
Lagom stor och bra komfort. Det är ju ändå en Golf. Perfekt som pendlarbil, dock kanske inte riktigt så bra om man vill köra längre än 30 mil i sträck.
Det blir kanske svårt att hitta en för 200k, vet inte.
Vi har kikat lite på golfen med men de känns relativt dyra med 24 kwh batteri. Tanken har varit att vi ska ha rn model y eller id4 som förstabil framöver så då vill vi gärna ha relativt låg kostnad på den andra bilen.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 12:42
av mati
jbark skrev:
mati skrev:
Vi har en e-Golf som vardagsbil och den är vi mycket nöjda med. En helt krångelfri bil som är billig i drift. Fyllt på spolarvätska är det enda vi har gjort under de tre åren och 6000 mil som vi haft den.
Lagom stor och bra komfort. Det är ju ändå en Golf. Perfekt som pendlarbil, dock kanske inte riktigt så bra om man vill köra längre än 30 mil i sträck.
Det blir kanske svårt att hitta en för 200k, vet inte.
Vi har kikat lite på golfen med men de känns relativt dyra med 24 kwh batteri. Tanken har varit att vi ska ha rn model y eller id4 som förstabil framöver så då vill vi gärna ha relativt låg kostnad på den andra bilen.
Förstår. Ja, e-Golfarna verkar relativt dyra. Eller, nja, egentligen inte, procentuellt är andrahandsvärdet runt 50% av nypriset efter tre år verkar det som. Det är ju inte så mycket och de var ju dyra som nya också. Vi fick pröjsa ~430k för våran med stora batteriet. Så sett är 200k ett klipp för en tre år gammal e-Golf. Och det är ju där de ligger nånstans nu. Men jag skulle nog hoppa över den med 24kWh-batteri. De är för dyra med tanke på vad man får.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 12:46
av Alfa
Fiat 500e med lilla batteriet. Under 200 000 kr vid leverans efter 1 april.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 13:52
av MrRun
Är inte Ioniq 28kwh fortfarande väldigt underskattad? Har själv tittat mycket på den under de år jag drömt om en elbil. Dissat den flera ggr pga ingen taklast och att den är lite för liten för oss som är 5 i familjen men ofta kommit tillbaka till den och som andrabil måste den ju vara ett perfekt insteg till elbilsägande om inte annat.
Vad jag sett så går det schemalägga laddning och uppvärmning i bilen, det finns ju ingen app i Sverige till Ioniq 28kwh.
Här visas schemaläggningen (England men antar att det är samma här)
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 14:01
av taliz
Även om du inte verkar gilla Zoe så får du ju faktiskt en bil som är byggd som elbil med 55kwh batteri för just den summan du siktar på(gått några på kvd för strax under 200).
Det är rätt svårslaget IMO.
Jag har kört en i en månad och gillar den bättre än tex eGolf, mycket pga den betydligt bättre räckvidden. Man kan köra förhållandevis långt utan att det blir knapert.
Man får också carplay, backkamera, qi-laddare, uppvärmd ratt, större skärm etc om man får fatt på en med topputrustning.
22kw AC är inte så dumt heller när man parkerar på stan, då kan man verkligen utnyttja de stolparna till max.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 15:03
av Teslaspolen
MrRun skrev:
Är inte Ioniq 28kwh fortfarande väldigt underskattad? Har själv tittat mycket på den under de år jag drömt om en elbil. Dissat den flera ggr pga ingen taklast och att den är lite för liten för oss som är 5 i familjen men ofta kommit tillbaka till den och som andrabil måste den ju vara ett perfekt insteg till elbilsägande om inte annat.
Vad jag sett så går det schemalägga laddning och uppvärmning i bilen, det finns ju ingen app i Sverige till Ioniq 28kwh.
Här visas schemaläggningen (England men antar att det är samma här)
Du kan schemalägga förvärmning men tyvärr endast bara om bilen för tillfället är inkopplad. Så är man och t.ex handlar eller inte kan ladda på jobbet så får man komma till en kall bil, alt bastu på sommaren.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 15:21
av Elektrokungen
MrRun skrev:
Är inte Ioniq 28kwh fortfarande väldigt underskattad? Har själv tittat mycket på den under de år jag drömt om en elbil. Dissat den flera ggr pga ingen taklast och att den är lite för liten för oss som är 5 i familjen men ofta kommit tillbaka till den och som andrabil måste den ju vara ett perfekt insteg till elbilsägande om inte annat.
Vad jag sett så går det schemalägga laddning och uppvärmning i bilen, det finns ju ingen app i Sverige till Ioniq 28kwh.
Här visas schemaläggningen (England men antar att det är samma här)
Har en Ioniq 38kWh som andrabil. Den är helt klart underskattad. Inte världens snyggaste, men väldigt funktionell och prisvärd bil. Går att pruta en del. Jag provade i stort sett alla mindre/"billiga" elbilar på marknaden i höstas. Jag valde Ioniq:en för den gav mig mest bil för pengarna och samtidigt en förhållandevis säker bil jämfört med andra i prisklassen.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 16:31
av MrRun
Elektrokungen skrev:
MrRun skrev:
Är inte Ioniq 28kwh fortfarande väldigt underskattad? Har själv tittat mycket på den under de år jag drömt om en elbil. Dissat den flera ggr pga ingen taklast och att den är lite för liten för oss som är 5 i familjen men ofta kommit tillbaka till den och som andrabil måste den ju vara ett perfekt insteg till elbilsägande om inte annat.
Vad jag sett så går det schemalägga laddning och uppvärmning i bilen, det finns ju ingen app i Sverige till Ioniq 28kwh.
Här visas schemaläggningen (England men antar att det är samma här)
Har en Ioniq 38kWh som andrabil. Den är helt klart underskattad. Inte världens snyggaste, men väldigt funktionell och prisvärd bil. Går att pruta en del. Jag provade i stort sett alla mindre/"billiga" elbilar på marknaden i höstas. Jag valde Ioniq:en för den gav mig mest bil för pengarna och samtidigt en förhållandevis säker bil jämfört med andra i prisklassen.
Tycker den är betydligt snyggare i verkligheten än på bild faktiskt och skulle nog kunna se lite badass ut med rejäla fälgar.
Sen kanske man kan fulmontera takräcke som vissa på nätet ändå gjord framgångsrikt.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 17:15
av martinot
MrRun skrev:
Är inte Ioniq 28kwh fortfarande väldigt underskattad? Har själv tittat mycket på den under de år jag drömt om en elbil. Dissat den flera ggr pga ingen taklast och att den är lite för liten för oss som är 5 i familjen men ofta kommit tillbaka till den och som andrabil måste den ju vara ett perfekt insteg till elbilsägande om inte annat.
Som allt handlar det om olika krav och olika toleransnivåer. Det är ju ibland lite subjektivt, och varierar från person/familj till person/familj. Så går nog inte att applicera samma krav på alla så enkelt som att bara räkna antalet familjemedlemmar.
Själva så tycker vi att vår nuvarande elbil, TM3, är lite för liten som andrabil i familjen, och vi är 3 i vår familj. Så går nog inte att överföra krav så enkelt mellan olika familjer och olika förhållanden.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 17:40
av tor-ake
CHAdeMO är ju inte toppen, men det duger ju i nödfall, och har man budget upp till 200' och behöver lite utrymme så är ju Leaf/30 den bil som det finns lite att välja av på blocket. Oslagbara ägandekostnader.
Men spelar snabbladdningen verkligen någon roll? Hur långa resor skall ni köra med andrabilen?
Mvh // 5000 mil i leaf.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 18:51
av jbark
tor-ake skrev:
CHAdeMO är ju inte toppen, men det duger ju i nödfall, och har man budget upp till 200' och behöver lite utrymme så är ju Leaf/30 den bil som det finns lite att välja av på blocket. Oslagbara ägandekostnader.
Men spelar snabbladdningen verkligen någon roll? Hur långa resor skall ni köra med andrabilen?
Mvh // 5000 mil i leaf.
Så långt som möjligt egentligen då vi helst låter v60 stå men i praktiken blir det ju få långresor nu utan största utmaningen skulle nog vara Karlstad-strömstad eller Karlstad-Örebro. Till huvudstaden lär vi behöva mer utrymme. Ioniq klarar ju dessa resor i stort sett utan att ladda i alla väder men leafen blir de ju stopp på vägen.
Finns det någon lösning för att få med cykel på leafen?
taliz skrev:
Även om du inte verkar gilla Zoe så får du ju faktiskt en bil som är byggd som elbil med 55kwh batteri för just den summan du siktar på(gått några på kvd för strax under 200).
Det är rätt svårslaget IMO.
Jag har kört en i en månad och gillar den bättre än tex eGolf, mycket pga den betydligt bättre räckvidden. Man kan köra förhållandevis långt utan att det blir knapert.
Man får också carplay, backkamera, qi-laddare, uppvärmd ratt, större skärm etc om man får fatt på en med topputrustning.
22kw AC är inte så dumt heller när man parkerar på stan, då kan man verkligen utnyttja de stolparna till max.
Ja vi kanske får väga in den igen, iaf en friköpt variant. Finns det någon lösning/fulmodd för cykel till zoe?
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 19:05
av taliz
jbark skrev:
taliz skrev:
Även om du inte verkar gilla Zoe så får du ju faktiskt en bil som är byggd som elbil med 55kwh batteri för just den summan du siktar på(gått några på kvd för strax under 200).
Det är rätt svårslaget IMO.
Jag har kört en i en månad och gillar den bättre än tex eGolf, mycket pga den betydligt bättre räckvidden. Man kan köra förhållandevis långt utan att det blir knapert.
Man får också carplay, backkamera, qi-laddare, uppvärmd ratt, större skärm etc om man får fatt på en med topputrustning.
22kw AC är inte så dumt heller när man parkerar på stan, då kan man verkligen utnyttja de stolparna till max.
Ja vi kanske får väga in den igen, iaf en friköpt variant. Finns det någon lösning/fulmodd för cykel till zoe?
Om du googlar på "Zoe bike rack" så hittar du diverse olika lösningar, tex på taket eller bakluckan.
Förövrigt kan du kanske hyra en på Hertz i en månad och se hur det funkar, som jag gjorde. 4k inkl fria mil är rätt svårslaget.
Re: Billigare andrabil
Postat: 18 feb 2021 21:09
av tor-ake
jbark skrev:
tor-ake skrev:
CHAdeMO är ju inte toppen, men det duger ju i nödfall, och har man budget upp till 200' och behöver lite utrymme så är ju Leaf/30 den bil som det finns lite att välja av på blocket. Oslagbara ägandekostnader.
Men spelar snabbladdningen verkligen någon roll? Hur långa resor skall ni köra med andrabilen?
Mvh // 5000 mil i leaf.
Så långt som möjligt egentligen då vi helst låter v60 stå men i praktiken blir det ju få långresor nu utan största utmaningen skulle nog vara Karlstad-strömstad eller Karlstad-Örebro. Till huvudstaden lär vi behöva mer utrymme. Ioniq klarar ju dessa resor i stort sett utan att ladda i alla väder men leafen blir de ju stopp på vägen.
Finns det någon lösning för att få med cykel på leafen?
Om du behöver åka 22 mil enkel resa ofta, då är det bara glömma Leaf/30. Det blir otroligt tröttsamt att leta ledig laddare och ladda 40 minuter på resan varje gång.
Men det går att sätta på dragkrok som man kan använda enbart för cykelställ.
Re: Billigare andrabil
Postat: 24 feb 2021 11:07
av Crius
Vi har nyligen varit i samma situation. En Volvo kombi som skulle kompletteras med en liten elbil med stort baksäte. I vårat fall behöver vi få plats med två långa och smala tonåringar. Vi tittade först på Leaf 24/30 för att sedan fundera på Leaf 40 och Ioniq 28 i några månader. Dock var vi inte nöjda med någon av dessa. Det var först när jag hittade en del trådar på forumet om folk som var nöjda med eGolf som vi började kika på den. När vi väl provat eGolf och stoppat in tonåringar i baksätet blev det för oss ett enkelt val.
Saker vi gillar med eGolf:
-Bra baksäte. Benutrymme och takhöjd bara någon centimeter sämre än vår 2014 V70
-Bra materialval inne, känns snäppet upp jfr Leaf/Ioniq
-Kan ha takräcke (vi cyklar en del MTB), och har även skidlucka (har redan använt flera gånger)
-Räckvidd med 36kWh räcker för 99% av alla våra resor
-Bra utrustning. Vi hittade en med driver support paket o plus paket
-- LED matrix, dynamic lane assist (lane centering), adaptiv farthållare, blind spot sensorer, parkeringssensorer & självparkerande, TSR
Det finns många 36kWh Golf som legat länge på Blocket, en del med sänkta priser. Det finns nog utrymme att pruta en del.
Re: Billigare andrabil
Postat: 24 feb 2021 12:13
av martinot
Verkar som e-Golfen är en på många sätt grymt trevlig liten elbil, men som känns lite orättvist undervärderad av många.