Sida 1 av 4
En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:40
av renes
Problemen med dörrhandtag och sidorutor på vintern har jag vant mig vid. Men sen har vi problemet med vindrutetorkarna som fryser fast. När man förvärmer bilen så smälter snö och is på vindrutan, rinner sen ner och bildar en massiv isklump runt torkarbladen. Verkar som lättaste sättet att få bort dem är att lyfta lite på panelen över luftintaget, sen bryta bort isen för hand. Jobbigast är att slangarna för spolarna sitter mitt i isen, så de bitarna är nog bäst att låta ligga kvar, annars är risken stor att man drar med sig slangarna.
"They say it never snows in Southern California..." ("rains", jag vet)
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:45
av MWall
renes skrev:Problemen med dörrhandtag och sidorutor på vintern har jag vant mig vid. Men sen har vi problemet med vindrutetorkarna som fryser fast. När man förvärmer bilen så smälter snö och is på vindrutan, rinner sen ner och bildar en massiv isklump runt torkarbladen. Verkar som lättaste sättet att få bort dem är att lyfta lite på panelen över luftintaget, sen bryta bort isen för hand. Jobbigast är att slangarna för spolarna sitter mitt i isen, så de bitarna är nog bäst att låta ligga kvar, annars är risken stor att man drar med sig slangarna.
"They say it never snows in Southern California..." ("rains", jag vet)
Exakt det där hade jag problem med på i3:an häromdagen. Slog på torkarna och bara en gick. Fick hacka loss rejält med is runt den andra torkararmen.
Är inte så konstigt. Snön smälte mot den varma rutan och rinner ner dit, där det fryser.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:51
av fth
På X finns det värmeelement i framrutan som tinar upp torkarbladen, finns inte det på Model 3?
Tesla är ju iaf uppenbarligen medvetna om problemet, men valde av någon anledning att inte erbjuda detta på 3:an.
/fth
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:52
av renes
MWall skrev:
Exakt det där hade jag problem med på i3:an häromdagen. Slog på torkarna och bara en gick. Fick hacka loss rejält med is runt den andra torkararmen.
Är inte så konstigt. Snön smälte mot den varma rutan och rinner ner dit, där det fryser.
Nej, det är inte konstigt, men det borde finnas något sätt att designa det så att understa delen av rutan också värms när kupévärmen är på, så att vattnet hinner rinna lite längre innan det fryser.
Jag tror bilen behöver ett antal små värmare här och där. Handtag, sidorutor (kanske), och under torkarna. Och strålkastare plus eventuellt bakljus. Och sidokameror.
Ja, det blev en hel del...
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:52
av holden
Skulle säga att det gäller hela bilen, särskilt huven och framlysena som är täckta med ett decimetertjockt istäcke samt hjulhusen (dom kan man i alla fall försöka att hjälpligt gräva ur). Att använda el för att värma utsidan på bilen är förstås dyrt men ibland önskar man det gick att åstadkomma åtminstone när man är kopplad till WCn.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:53
av renes
fth skrev:På X finns det värmeelement i framrutan som tinar upp torkarbladen, finns inte det på Model 3?
Tesla är ju iaf uppenbarligen medvetna om problemet, men valde av någon anledning att inte erbjuda detta på 3:an.
/fth
Nice! Kanske en X då nästa gång...

Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:54
av frippe
Fast, är inte det ett återkommande problem på de flesta bilarna som inte är utrustade med speciell framrutevärmning?
Vill minnas att samma problem funnits på många bilar jag ägt, även svenskproducerade Saab.
Men oavsett är det kasst.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:54
av Bjelke
renes skrev:fth skrev:På X finns det värmeelement i framrutan som tinar upp torkarbladen, finns inte det på Model 3?
Tesla är ju iaf uppenbarligen medvetna om problemet, men valde av någon anledning att inte erbjuda detta på 3:an.
/fth
Nice! Kanske en X då nästa gång...

Lika på S med köldpaket vilket väl blev std sommaren 2018... typ juli.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:55
av MWall
fth skrev:På X finns det värmeelement i framrutan som tinar upp torkarbladen, finns inte det på Model 3?
Tesla är ju iaf uppenbarligen medvetna om problemet, men valde av någon anledning att inte erbjuda detta på 3:an.
/fth
Tror det var torkararmarna som var fastfrusna.
Har ju varit sällsynt besvärligt väder nu här i Uppsala-trakten iaf. Några cm snö var och varannan dag och så relativt kallt med 8-10 grader minus. Är det som det brukar runt nollan eller kanske nån minusgrad så hinner nog vattnet rinna iväg längre innan det fryser. Är fjärde vintern med vår i3:a nu och det här är första gången det händer.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:55
av TiborBlomhall
Med tanke på hur stor kund Norge är borde Tesla öppna ett design center där.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:58
av renes
frippe skrev:Fast, är inte det ett återkommande problem på de flesta bilarna som inte är utrustade med speciell framrutevärmning?
Vill minnas att samma problem funnits på många bilar jag ägt, även svenskproducerade Saab.
Men oavsett är det kasst.
På mina Volvos (V70, S80) har jag inte haft det, eller låt oss säga mycket mindre. Antagligen för att det rinner av bättre ovanpå huven isf under huven som på M3. Rutan har inte heller en bred ouppvärmd marginal undertill som på M3.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:58
av MWall
TiborBlomhall skrev:Med tanke på hur stor kund Norge är borde Tesla öppna ett design center där.
Norge har inte så kalla vintrar faktiskt. Tesla testar väl redan i Alaska.
Dessutom, den här bilden är faktiskt från Kalifornien (Lake Tahoe). Snö är inte så galet exotiskt där heller...

Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 12:59
av mikebike
frippe skrev:Fast, är inte det ett återkommande problem på de flesta bilarna som inte är utrustade med speciell framrutevärmning?
Vill minnas att samma problem funnits på många bilar jag ägt, även svenskproducerade Saab.
Men oavsett är det kasst.
På mina Volvo har torkarna stannat högre upp på vindrutan och åtminstone delvis värmts upp av defrostern.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 13:19
av dd88
När man pratar om decimetertjocka istäcken så tycker jag att det börjar bli orimligt att kräva att tillverkaren ska lösa dom problemen och att man borde börja titta på hur och var man förvarar bilen när den är parkerad.
Nu har inte alla möjlighet till garage, men finns diverse snö- och isskydd som funkar bra.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 13:29
av Mickep
Design är nästan alltid en kompromiss eller avvägande. Skulle man göra motor kraftfullare eller uppvärmd skulle den bli klumpig och kosta mer. Värmer man kan man smälta snö som sedan bildar ispansar som kommer byggas på allteftersom.(ibland kan jag tycka att ha motorvärmare på när det snöat är rent vansinne då snön isolerar av sig själv. (ex om man skall resa bort)
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 13:32
av Niklas Z
Jag försöker komma ihåg att ställa vindrutetorkarna i serviceläget när jag parkerar. Det brukar hjälpa, men är lätt att glömma. Det vore bra om det fanns möjlighet att ställa in så att det blir ett defaultläge när bilen parkeras.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 13:37
av Elix747
Jag har inte haft detta problem någon gång. Nu i ”två och halvte” vintern ned min M3. Dock inte jättemycket sön, men har även varit i fjällen flera gånger.
Jag brukar dock sopa rutorna och bilen före avresa, före förvärmning eller innan avresa. Gjorde lika dant med bilarna före Teslan.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 13:52
av B99
Det är ju samma problem med en ICE om man kör kupevärmaren lång tid med en massa snö på bilen. Trixet är att sopa av bilen innan man slår på på värmen. Sen får man räkna med att åka in i varmgarage med jämna mellanrum.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 15:08
av martinot
Niklas Z skrev:Jag försöker komma ihåg att ställa vindrutetorkarna i serviceläget när jag parkerar. Det brukar hjälpa, men är lätt att glömma. Det vore bra om det fanns möjlighet att ställa in så att det blir ett defaultläge när bilen parkeras.
Bra idé som i princip inte hade kostat något för Tesla att ordna.
Den mjukvarufunktionen hade ju varit perfekt på vintern och löst många av dessa problem!
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 15:11
av Niklas Z
martinot skrev:Niklas Z skrev:Jag försöker komma ihåg att ställa vindrutetorkarna i serviceläget när jag parkerar. Det brukar hjälpa, men är lätt att glömma. Det vore bra om det fanns möjlighet att ställa in så att det blir ett defaultläge när bilen parkeras.
Bra idé som i princip inte hade kostat något för Tesla att ordna.
Den mjukvarufunktionen hade ju varit perfekt på vintern och löst många av dessa problem!
Ja, det borde vara enkelt att fixa OTA.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 15:17
av BrooklynS
Förr = lyfta på vindrutetorkarna
Nu = sätta dem i serviceläget innan man kliver ut ur bilen
Ser inte riktigt problemet. Handhavandefel 100% om man kör värmare med snö på bilen i kallgrader...
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 15:24
av holden
BrooklynS skrev:Förr = lyfta på vindrutetorkarna
Nu = sätta dem i serviceläget innan man kliver ut ur bilen
Ser inte riktigt problemet. Handhavandefel 100% om man kör värmare med snö på bilen i kallgrader...
Så om du inte kör på några dagar då ska du ut och sopa av bilen varje gång det går mellan plus- och minusgrader eller hur tänker du där? En ICE värmer ju bort isen utanpå bilen, en elbil med isskorpa får man ställa i varmgarage om man vill göra isfri.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 15:45
av josve
BrooklynS skrev:Förr = lyfta på vindrutetorkarna
Nu = sätta dem i serviceläget innan man kliver ut ur bilen
Ser inte riktigt problemet. Handhavandefel 100% om man kör värmare med snö på bilen i kallgrader...
Eller inte. Man kan hävda att det är ett handhavandefel när man får bagageluckan full av snö när man öppnar den eller så är det en designmiss. Jag röstar på det senare...
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 15:47
av Niklas Z
BrooklynS skrev:Förr = lyfta på vindrutetorkarna
Nu = sätta dem i serviceläget innan man kliver ut ur bilen
Ser inte riktigt problemet. Handhavandefel 100% om man kör värmare med snö på bilen i kallgrader...
Är väl ointressant att klassificera problemet som handhavandefel eller något annat. Det är dålig användarvänlighet ifall man måste välja mellan kall kupé eller isbildning på torkarna om man glömt att ställa dem i serviceläget.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 08 feb 2021 16:03
av BrooklynS
Man. Måste. Sopa. Av. Snön. Från. Bilen. Först.
Ägt bil sedan 1987 i norra Sverige där det är snö vintertid. Kort sammanfattat så blir det is om man försöker smälta snö i minusgrader. Den smälta snön rinner nedåt och fryser till på första icke uppvärmda yta. Ligger vindrutetorkarna nedanför rutan blir det så. Därav serviceläge. Har sett ut så sedan Audi 100 1983.
Det är absolut handhavandefel om man får is fulla bilen efter att ha försökt värma en snötäckt bil utan att sopa av bilen först. Och just nu är det minusgrader även söderut och då blir det livat på forumen...