Bluetooth TPMS
Postat: 03 feb 2021 20:43
Är det någon som vet om det går få tag på bluetooth TPMS någonstans ännu?
Bra att de kommit in. Vad kostar dom?models4karl skrev:Den nya BLE-TPMS-Sensorerna går att köpa på tesla service center.
Tack för det snabba svaret.models4karl skrev:Den nya BLE-TPMS-Sensorerna går att köpa på tesla service center.
Vilken dimension på dina fälgar och däck tog du?Rocko skrev:3520:- för 4st.
Fick hem idag
Som tur för mig var det dom svarta som fanns hemma. Ska ha svarta vinterfälgar.
Vet faktiskt int vad de väger.models4karl skrev:Hur mycket vägen en ble-tpms-ventilen? Behöver hjulen balanseras om efter byte från vanlig gummiventil till ble-tpms-ventil?
Någon som har en brevvåg?
Dessa kommer jag köra på.Rocko skrev:Tog samma som du på vinterhjulen. 235Dexter skrev:Vilken dimension på dina fälgar och däck tog du?Rocko skrev:3520:- för 4st.
Fick hem idag
Som tur för mig var det dom svarta som fanns hemma. Ska ha svarta vinterfälgar.
I registreringsbeviset i min står orginal däck 245/35 20 0ch fälg 9,0tum bredd och 20 tum dia.
Jag har köpt 235/35-20 på vinterdäcken och fälgen 8,5tum bredd och 20 tum dia.
Men det gör inte så mycket eftersom vinterfälgen är då 12,7 mm smalare och däcket då 10mm smalare.
Ska ju vara bättre med smalare däck på vintern.
Det krävs absolut balansering. De väger bedömt 40-50g/st, man kan nog i vart fall räkna med runt 40g mer än ventilen man tar bort.Rocko skrev:Ja!models4karl skrev:Hur mycket vägen en ble-tpms-ventilen? Behöver hjulen balanseras om efter byte från vanlig gummiventil till ble-tpms-ventil?
Någon som har en brevvåg?
Man kränger ju av däcket för att få i den vilket också gör att ombalansering krävs.
Hade du kört innan, dagen före ? Däcken blir ju varmare av körning vilket ökar trycket.Fluffy skrev:Någon som vet hur precisa de nya bluetooth Tpms ventilerna är? Ventilerna visade 2.7 idag, inte så konstigt då de stod i 2.8 igår med 10 graders varmare temp. Dock när temperaturen gick upp så låg de kvar på 2.7 och fick varning på ett av däcken som visade 2.7 . Texten blev gulmarkerad på det däcket men inte de andra.
När jag fyllde på på cirkle k visade de på 2,5 (vet att de kan visa konstigt på nacken) men fyllde till 2,9 enligt macken och då visade Tpms också 2.9 efter en stunds körande. Trodde jag skulle få 3,1.
Jag har inte kört någon lång sträcka, det har varit unge för samma varje dag. Jag ser att däcktrycket går upp 0.1 ibland när jag kört en sträcka.AAKEE skrev:Hade du kört innan, dagen före ? Däcken blir ju varmare av körning vilket ökar trycket.Fluffy skrev:Någon som vet hur precisa de nya bluetooth Tpms ventilerna är? Ventilerna visade 2.7 idag, inte så konstigt då de stod i 2.8 igår med 10 graders varmare temp. Dock när temperaturen gick upp så låg de kvar på 2.7 och fick varning på ett av däcken som visade 2.7 . Texten blev gulmarkerad på det däcket men inte de andra.
När jag fyllde på på cirkle k visade de på 2,5 (vet att de kan visa konstigt på nacken) men fyllde till 2,9 enligt macken och då visade Tpms också 2.9 efter en stunds körande. Trodde jag skulle få 3,1.
Cirka 0.1Bar per 10 grader, och eftersom de bara har tiondels bars upplösning kan det ju fort vart 2.8 pga körning innan, som blir 2.7 vid när det svalnar( utöver dina 10 grader lägre temperatur)
Fast med "kalla däck" menas typ +20 grader.AAKEE skrev:Specade däcktryck brukar vara med kalla däck, och redan några kilometer värmer däcken rätt bra.
För mig krävdes att ligga in om 5g gränsen för att undvika vibrationer i ett av däcken efteråt. Det normala 10g var inte tillräckligt.AAKEE skrev:Det krävs absolut balansering. De väger bedömt 40-50g/st, man kan nog i vart fall räkna med runt 40g mer än ventilen man tar bort.Rocko skrev:Ja!models4karl skrev:Hur mycket vägen en ble-tpms-ventilen? Behöver hjulen balanseras om efter byte från vanlig gummiventil till ble-tpms-ventil?
Någon som har en brevvåg?
Man kränger ju av däcket för att få i den vilket också gör att ombalansering krävs.
Frågan är om det går klämma dit den genom att bara pressa loss ena däckssidan och lirka in den under däcket.
Har bytt nån ventil så för länge sen men de här är aaningen större och däcken är styvare numera.
(Japp, har fått mina från Tesla idag).
Det blir till att omballansera efter varje körning om du ska lyckas hålla dig inom 5 mg.bolleboll skrev:För mig krävdes att ligga in om 5mg gränsen för att undvika vibrationer i ett av däcken efteråt. Det normala 10mg var inte tillräckligt.
Så japp, det behövs definitivt ombalansering när man sätter dit TPMS eller pillar med något på däcket.
Ja, de angivna trycken är med kalla däck. Man ska lägga till 0,1 Bar per 10 grader kallare.mikebike skrev:Fast med "kalla däck" menas typ +20 grader.AAKEE skrev:Specade däcktryck brukar vara med kalla däck, och redan några kilometer värmer däcken rätt bra.
Nu när det är -11 har jag larm på samtliga och 5 km stadstrafik räcker inte för att värma upp dem.
Du menar gram och inte milligram hoppas jag? Annars stör det ju om en liten sten fastnar i däcket, bara.bolleboll skrev:För mig krävdes att ligga in om 5mg gränsen för att undvika vibrationer i ett av däcken efteråt. Det normala 10mg var inte tillräckligt.AAKEE skrev:Det krävs absolut balansering. De väger bedömt 40-50g/st, man kan nog i vart fall räkna med runt 40g mer än ventilen man tar bort.Rocko skrev:Ja!models4karl skrev:Hur mycket vägen en ble-tpms-ventilen? Behöver hjulen balanseras om efter byte från vanlig gummiventil till ble-tpms-ventil?
Någon som har en brevvåg?
Man kränger ju av däcket för att få i den vilket också gör att ombalansering krävs.
Frågan är om det går klämma dit den genom att bara pressa loss ena däckssidan och lirka in den under däcket.
Har bytt nån ventil så för länge sen men de här är aaningen större och däcken är styvare numera.
(Japp, har fått mina från Tesla idag).
Så japp, det behövs definitivt ombalansering när man sätter dit TPMS eller pillar med något på däcket.
Och japp, det går att stoppa dit sensorerna utan att kränga av däcket.
Alternativt att han tar medicin mot att känna vibrationernaKatarinaTH skrev:Du menar gram och inte milligram hoppas jag? Annars stör det ju om en liten sten fastnar i däcket, bara.
Jag hämtade mina hos Tesla återförsäljare.Limmet skrev:någon som vet var jag kan beställa TPMS bluetooth till m3 performance?
Ring till dem och kontrollera att de har dem hemma så du inte kör i onödan.Limmet skrev:Grymt. tack för åka förbi i Norrköping