Laddning i BRF; neddragen eller ingen laddström?
Postat: 03 feb 2021 17:03
Hej!
Jag undersöker möjligheten för vår BRF att installera laddare till 10-15 st av våra parkeringsplatser. Tyvärr har vi väldigt begränsad kapacitet i elanläggningen vintertid, vilket jag försöker förstå hur det påverkar laddarna och bilarna som är anslutna. Tyvärr har jag ännu inte fått vår elbil levererad, så jag skulle behöva er hjälp med att förstå hur en elbil reagerar på låg eller obefintlig laddning.
När jag pratade med ett av de potentiella laddboxar-bolagen nämnde han att vår anläggning max skulle klara 5-6 laddpunkter, då tillgänglig ström efter det helt enkelt skulle vara för lite. Jag tror han nämnde siffran 6-8 A som var minsta ström för att en bil skulle ta emot laddning.
När jag sedan pratar med Zaptec, som marknadsför sig som att de klarar av fler bilar på laddning med samma tillgängliga kapacitet, så säger de att vår tillgängliga kapacitet inte är ett problem, utan deras system hanterar laddarna ”smart” och fördelar ut tillgänglig ström på ett bättre sätt. Nås taket på kapaciteten skulle de också kunna ställa bilar på ”kö”, som då helt enkelt får vänta på att få ström tills annan bil är laddad till högre nivå eller frånkopplad. Men hur hanterar en elbil att på detta sätt bli satt på ”kö” utan att få laddström? Jag har tidigare förstått att bilarna då går ner i vänteläge och inte längre skulle kunna ta emot laddning, stämmer det? Kan en laddbox ”hålla liv” i bilen tills dess att ström finns tillgängligt?
Tacksam för all insikt och samlad kunskap!
Mvh ofp
Jag undersöker möjligheten för vår BRF att installera laddare till 10-15 st av våra parkeringsplatser. Tyvärr har vi väldigt begränsad kapacitet i elanläggningen vintertid, vilket jag försöker förstå hur det påverkar laddarna och bilarna som är anslutna. Tyvärr har jag ännu inte fått vår elbil levererad, så jag skulle behöva er hjälp med att förstå hur en elbil reagerar på låg eller obefintlig laddning.
När jag pratade med ett av de potentiella laddboxar-bolagen nämnde han att vår anläggning max skulle klara 5-6 laddpunkter, då tillgänglig ström efter det helt enkelt skulle vara för lite. Jag tror han nämnde siffran 6-8 A som var minsta ström för att en bil skulle ta emot laddning.
När jag sedan pratar med Zaptec, som marknadsför sig som att de klarar av fler bilar på laddning med samma tillgängliga kapacitet, så säger de att vår tillgängliga kapacitet inte är ett problem, utan deras system hanterar laddarna ”smart” och fördelar ut tillgänglig ström på ett bättre sätt. Nås taket på kapaciteten skulle de också kunna ställa bilar på ”kö”, som då helt enkelt får vänta på att få ström tills annan bil är laddad till högre nivå eller frånkopplad. Men hur hanterar en elbil att på detta sätt bli satt på ”kö” utan att få laddström? Jag har tidigare förstått att bilarna då går ner i vänteläge och inte längre skulle kunna ta emot laddning, stämmer det? Kan en laddbox ”hålla liv” i bilen tills dess att ström finns tillgängligt?
Tacksam för all insikt och samlad kunskap!
Mvh ofp