Sida 1 av 1
Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 08:31
av Zalman3
Jag tror inte på elvägar eftersom batterierna blir tillräckligt bra.
Trafikverket: Snabbladdare gör större nytta än elvägar.
Batteriutvecklingen går så fort att nyttan med elvägar urholkas. Därför vill Tafikverket på kort sikt fokusera på snabbladdare för ellastbilar. Vad som sker på längre sikt återstår att se.
https://www.nyteknik.se/premium/trafikv ... ar-7008912
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 09:01
av NiklasTesla
Zalman3 skrev:Jag tror inte på elvägar eftersom batterierna blir tillräckligt bra.
Trafikverket: Snabbladdare gör större nytta än elvägar.
Batteriutvecklingen går så fort att nyttan med elvägar urholkas. Därför vill Tafikverket på kort sikt fokusera på snabbladdare för ellastbilar. Vad som sker på längre sikt återstår att se.
https://www.nyteknik.se/premium/trafikv ... ar-7008912
Hehe precis min första tanke när jag läste rubriken utan att klicka... Är det inte så att batteriutvecklingen går så fort att elvägar inte behövs.
Sedan har vi ju en redan fantastisk resurs som är järnvägen vid mycket/större landtransport.
MVH
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 09:18
av BrooklynS
Försökssträckan mellan Gävle och Sandviken är väl uppgrävd redan?
I många städer finns ju "Trolley-bus" sedan femtiotalet. Spårvagn fast med buss. Funkar såvitt jag förstår hur bra som helst.
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 10:45
av BjornS
Trafikverkets rapport:
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Några nyckelcitat:
Den snabba batteriutvecklingen har bidragit till att den fordonsflotta som tidigare prognosticerats nyttja en elväg bedöms vara betydligt mindre jämfört med för bara något år sedan. Bedömningen är att andelen av den tunga trafiken som förväntas använda elvägen har gått från mellan 60-80 procent till upp emot 25 procent vid år 2040 vid ett utbyggt elvägssystem.
Det är dock mycket tveksamt om trafikmängderna på det svenska vägnätet räcker till för att en utbyggnad av elvägar ska vara samhällsekonomisk lönsam vid en hög inblandning av biodrivmedel i dieseln enligt aviserad politik fram till 2030.
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 11:06
av Svenssons
Enligt ett inslag i Sveriges Radio P1 så skulle elvägar bara kosta 20 miljarder och inte vara dyrare än laddnätverk till batteribilar... Det var dock en av förspråkarna för elbilar som sa detta och det togs upp om och om igen att det inte fungerade med batterier till lastbilar.
Ser inte hur elvägar kan bli något som kommer bli en global standard för alla länder som bygger vägar eller alla fordonstillverkare.
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 12:16
av infelicitas
Det finns ju redan elvägar, fast rälsen är lite smal för lastbilar...
men ärligt, varför inte bara lägga tiden och pengarna på att bygga ut järnvägen, istället för att krångla med att lastbilar ska bli tåg? Det är ju mellan distributionslagerna(städerna) som det skulle vara intessant med el-lastbil.
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 12:55
av vigge50
infelicitas skrev:Det finns ju redan elvägar, fast rälsen är lite smal för lastbilar...
men ärligt, varför inte bara lägga tiden och pengarna på att bygga ut järnvägen, istället för att krångla med att lastbilar ska bli tåg? Det är ju mellan distributionslagerna(städerna) som det skulle vara intessant med el-lastbil.
På grund av komplexiteten att planera det. Hade en föreläsning om logistik för svensk järnväg och jag har för mig att den ansvariga myndigheten tar in ansökningar för trafik på svensk järnväg mellan typ mars till juli för att sen spendera hösten med att sätta ihop hur tågen ska gå året efter. Så om du ska skicka något med tåg och inte vill köpa in dig hos någon distributör som redan bokat upp tåg så måste du planera det mellan ett halvår och ett och ett halvt år i förväg. Om du har kontinuerliga leveranser så är detta kanske inte ett problem men det kan bli för många som inte har det.
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 15:16
av Alfa
infelicitas skrev:Det finns ju redan elvägar, fast rälsen är lite smal för lastbilar...
men ärligt, varför inte bara lägga tiden och pengarna på att bygga ut järnvägen, istället för att krångla med att lastbilar ska bli tåg? Det är ju mellan distributionslagerna(städerna) som det skulle vara intessant med el-lastbil.
Järnväg är extremt dyrt och brister i flexibilitet. Det finns skäl till att det går mycket mer gods på vägarna än på räls. Att då elektrifiera vägarna ger mycket större klimatnytta än att bygga några mil järnväg extra.
Lösningen är alltså eldrivna lastbilar, inte mer järnväg. Frågan är då om el ska komma från batterier eller via vägen. Standardiserade batterier med utbytesstationer längs vägarna kanske är en rimlig kompromiss?
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 15:25
av Zalman3
Alfa skrev:infelicitas skrev:Det finns ju redan elvägar, fast rälsen är lite smal för lastbilar...
men ärligt, varför inte bara lägga tiden och pengarna på att bygga ut järnvägen, istället för att krångla med att lastbilar ska bli tåg? Det är ju mellan distributionslagerna(städerna) som det skulle vara intessant med el-lastbil.
Järnväg är extremt dyrt och brister i flexibilitet. Det finns skäl till att det går mycket mer gods på vägarna än på räls. Att då elektrifiera vägarna ger mycket större klimatnytta än att bygga några mil järnväg extra.
Lösningen är alltså eldrivna lastbilar, inte mer järnväg. Frågan är då om el ska komma från batterier eller via vägen. Standardiserade batterier med utbytesstationer längs vägarna kanske är en rimlig kompromiss?
Scania har bestämts sig, det är batterilastbilar som gäller.
Bland annat kommer de kunna erbjuda kunderna längre räckvidd än idag.
– Med dagens batterier kan man köra omkring 250 kilometer. Man kan till exempel lasta något i Årsta och sedan köra runt en bit och sedan till Södertälje. Med nästa generation siktar vi på långdistanstransporter. Förare får köra 4,5 timmar och måste sedan ta en paus på 45 minuter innan de får köra i 4,5 timmar på nytt. Det är det vi siktar in oss på. En långtradare ska klara 4,5 timmar för att sedan laddas upp under pausen på 45 minuter. Runt 2023/2024 kan vi vara där och erbjuda ytterligare en bra produkt. Förhoppningsvis finns det då även en bra början på en laddinfrastruktur så att det går att köra från till exempel norra Italien över hela Tyskland till matbutiken här hemma, berättar Tony Persson.
https://www.di.se/brandstudio/sodertalj ... d-framtid/
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 15:29
av BjornS
Alfa skrev:Standardiserade batterier med utbytesstationer längs vägarna kanske är en rimlig kompromiss?
Det behövs inte. Lastbilar behöver bara kunna gå 40 mil, sedan måste de enligt lag stanna minst 45 minuter.
Lastbilar med 40 mils räckvidd kommer finnas på marknaden långt innan några elvägar eller batteribytesstandarder hinner landa.
Man ska också komma ihåg att över 50% av alla lastbilstransporter är under 25 km. 85% är under 150 km. Så den här ultraräckviddsfokuseringen är bara relevant för en väldigt liten del av lastbilstrafiken.
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 15:31
av Zalman3
BjornS skrev:Alfa skrev:Standardiserade batterier med utbytesstationer längs vägarna kanske är en rimlig kompromiss?
Det behövs inte. Lastbilar behöver bara kunna gå 40 mil, sedan måste de enligt lag stanna minst 45 minuter.
Lastbilar med 40 mils räckvidd kommer finnas på marknaden långt innan några elvägar eller batteribytesstandarder hinner landa.
Man ska också komma ihåg att över 50% av alla lastbilstransporter är under 25 km. 85% är under 150 km. Så den här ultraräckviddsfokuseringen är bara relevant för en väldigt liten del av lastbilstrafiken.
ruttlängd lastbilar.png
Jag har hört en siffra på att det bara är 9% av tunga transporter som överstiger 300 km.
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 15:32
av Jordad
Alfa skrev:infelicitas skrev:Det finns ju redan elvägar, fast rälsen är lite smal för lastbilar...
men ärligt, varför inte bara lägga tiden och pengarna på att bygga ut järnvägen, istället för att krångla med att lastbilar ska bli tåg? Det är ju mellan distributionslagerna(städerna) som det skulle vara intessant med el-lastbil.
Järnväg är extremt dyrt och brister i flexibilitet. Det finns skäl till att det går mycket mer gods på vägarna än på räls. Att då elektrifiera vägarna ger mycket större klimatnytta än att bygga några mil järnväg extra.
Lösningen är alltså eldrivna lastbilar, inte mer järnväg. Frågan är då om el ska komma från batterier eller via vägen. Standardiserade batterier med utbytesstationer längs vägarna kanske är en rimlig kompromiss?
Tesla som är en liten fordonstillverkare med begränsat kapital ska precis börja masstillverkning av eldrivna lastbilar som kommer upp till 90 mil på en laddning. Det är tillräckligt för merparten av transporter med tung lastbil och buss i Sverige. Det är inte tillräckligt för alla transporter men att bara att nå upp till 75% eldrift hade varit ett stort framsteg.
Allt tjat om elvägar, vätgas och andra lösningar som kräver gigantiska investeringar från statligt håll är mest ett sätt för redan etablerade aktörer att fördröja utvecklingen så länge de kan. Hade Scania och Volvo haft lite framförhållning och börjat säkra tillgång till batterier för 5-10 år sedan hade vi redan haft mängder med ellastbilar och bussar idag. Nu har de istället förlorat marknadsandelar till BYD och andra och det kommer bara bli värre närmaste åren.
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 02 feb 2021 15:47
av Zalman3
Nu har de istället förlorat marknadsandelar till BYD och andra och det kommer bara bli värre närmaste åren.
Hur har Scania/Volvo kunnat släppa in BYD?
Här är de korrekta siffrorna över nyregistrerade tunga bussar i Sverige under januari 2019:
BYD 14
Scania 10
Volvo 6
Setra 2
MAN 2
Mercedes-Benz 2
Iveco 1
https://www.bussmagasinet.se/2019/02/by ... ta-gangen/
Driftsäkra verkar BYD bussarna vara.
Nyligen förklarade Nobina Sveriges vd Henrik Dagnäs att han var imponerad av driftsäkerheten hos de bussar från BYD som Nobina kör i Landskrona.
– Det är riktigt kul att vi i Landskrona under mars månad körde 100% av alla turer, elbussarna går som en klocka och vanliga SQA problem lyser med sin frånvaro som direkt påverkar utförd trafik. Det är imponerande, det är vi som operatör inte vana vid, framhöll Dagnäs.
https://www.bussmagasinet.se/2019/05/no ... -fran-byd/
Re: Blir det några elvägar för lastbilar?
Postat: 16 maj 2023 14:06
av bjelkeman
Hittade en presentation från Trafikverket om elvägar. Men den verkar vara från 2021
https://bransch.trafikverket.se/content ... webben.pdf