Sida 1 av 1
Regenerativ bromsning
Postat: 29 jan 2021 20:39
av Magnusjkpg
Hej.
Som ny teslaägare undrar jag vad ”regenerativ bromsning reducerad temporärt. Regenereringen ökar när bilen körs” betyder?
Det står allt som oftast så. Och blir ingen skillnad oavsett om jag står still eller kör i olika hastigheter.
Tips?
Re: Regenerativ bromsning
Postat: 29 jan 2021 20:49
av Bjelke
Kallt batteri, det kan inte laddas före det blir varmt, vilket sker när man kört ett tag

Regen = laddning av batteri...
Man kan även få samma om batteriet är helt fulladdat som då också inte kan laddas (såklart).
Re: Regenerativ bromsning
Postat: 29 jan 2021 21:45
av Magnusjkpg
Aha. Tack så mycket!
Re: Regenerativ bromsning
Postat: 29 jan 2021 23:17
av miksch
...du har også redusert regenering når batteriet er fulladet, bare da får du ingen melding.
Mitt hus ligger i høyden. Når jeg starter bruker regen på vei nedover. Ved kaldt eller fullt batteri må jeg bremse. Slik har det vært med alle elbiler, uansett merke.
Det viktigste er å tenke på det. Ellers kan man få seg en overraskelse...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Regenerativ bromsning
Postat: 10 feb 2021 10:16
av Agathorn
Jag och min fru provkörde en 2021 Long Range Model 3:a och den texten stod där hela tiden vi körde och det var i cirka 45 minuter. Bilen hade förmodligen provkörts rätt flitigt även innan oss och batteriet var inte fullt. Minns inte exakt hur kallt det var men några minusgrader tror jag.
Hur långt måste man eg. köra innan regenerativ bromsning ska börja fungera? Eller den går aldrig igång i minusgrader?
Re: Regenerativ bromsning
Postat: 10 feb 2021 10:23
av [JM]
Batteriet värms upp hyggligt fort och bromsåtervinningen (regen) börjar verka efter några minuter.
Sen kan det ta lång tid innan man har full återvinning om det är kallt ute.
Om ni inte märkte av regen (motorbromsen) alls när ni släppte på gasen, efter 45min körning, så har någon ställt ner regen till minimum.
Kan ju vara så att man ställt ner regen på lånebil så att fossilkunder ska "känna igen sig". Och inte bli överraskade.
Om man kör försiktigt och dessutom har minimal regen inställd samt range mode aktiverad när det är kallt ute så kan det nog ta lång innan batteriet blivit varmt.
Re: Regenerativ bromsning
Postat: 10 feb 2021 10:37
av mikebike
Det går inte att ställa ned regen på en 2021:a.
Den enda gången jag inte haft någon regen alls var när jag inte kunde förvärma p.g.a. låg SoC (15%) och -5 grader ute.
Annars har det räckt med förvärmning, även vid lägre temperaturer (och varningsmeddelande).
Re: Regenerativ bromsning
Postat: 10 feb 2021 13:26
av Agathorn
[JM] skrev:Batteriet värms upp hyggligt fort och bromsåtervinningen (regen) börjar verka efter några minuter.
Sen kan det ta lång tid innan man har full återvinning om det är kallt ute.
Om ni inte märkte av regen (motorbromsen) alls när ni släppte på gasen, efter 45min körning, så har någon ställt ner regen till minimum.
Kan ju vara så att man ställt ner regen på lånebil så att fossilkunder ska "känna igen sig". Och inte bli överraskade.
Om man kör försiktigt och dessutom har minimal regen inställd samt range mode aktiverad när det är kallt ute så kan det nog ta lång innan batteriet blivit varmt.
Vi kände regen och den "motorbromsade" rätt kraftfullt. Men varningsmeddelandet på skärmen försvann aldrig. Körningen var blandad. Några hårda accelerationer, en del körning på motorväg och sedan även stadstrafik.
Re: Regenerativ bromsning
Postat: 10 feb 2021 13:59
av kenjon
Är batteriet laddat till 100 % blir det ingen regen alls.
Jag har 55 km till jobbet, och är det minus 15 eller kallare blir inte batteriet så mycket varmare alls, så meddelandet finns kvar hela tiden (ca 45-50 min). En timmas förvärmning hjälper dock, eller navigera till en SuC.
Re: Regenerativ bromsning
Postat: 10 feb 2021 17:48
av LarsA
Ha koll på skärmen så ser du hur mycket regn du har tillgängligt speciellt på vintern, ju fler prickar desto mindre regn.