Sida 1 av 2

Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 11:29
av niklas12
Hej nybliven model s ägare och har lite frågor.
Har planerat att åka till stöten på skidsemester nu på lördag (första långresan)
Hur exakt är färddatorn gällande räckvidden vad bör man ha för säkerhetsmarginaler ?
Enligt bilen så kommer vi åka från Halmstad med laddstopp på sc Kungälv samt sc grums.

Sista delsträckan är 278km till stöten om jag kollar bilens data så kommer jag 365km vid full laddning.
Kommer det klara sista biten och bör jag försöka ladda 100% i grums ?

Och hur lång tid bör man räkna att ladda på sc från 10-80% respektive 10-100%

Tacksam för svar
Med vänlig hälsning, rookien

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 11:30
av niklas12
Ja just det
Bilen är en model s p85 -2014

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 11:35
av Laxtal
Prova att beräkna resan på https://abetterrouteplanner.com/

Jag tror du får bäst svar där. Dessutom kan du ta höjd för olika väderlekar m.m. samt om bilen har begränsad hastighet på supercharger eller ej.

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 11:38
av fimpen
Fyll upp i Torsby istället (100 behövs inte)... drygt att ladda upp de sista procenten i Grums.

/Fimpen

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 12:21
av niklas12
Ok super
Tack för tipsen
Sc Torsby hade jag missat ska gå in o kolla länken med

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 12:32
av Mats79
niklas12 skrev:
Hej nybliven model s ägare och har lite frågor.
Har planerat att åka till stöten på skidsemester nu på lördag (första långresan)
Hur exakt är färddatorn gällande räckvidden vad bör man ha för säkerhetsmarginaler ?
Enligt bilen så kommer vi åka från Halmstad med laddstopp på sc Kungälv samt sc grums.

Sista delsträckan är 278km till stöten om jag kollar bilens data så kommer jag 365km vid full laddning.
Kommer det klara sista biten och bör jag försöka ladda 100% i grums ?

Och hur lång tid bör man räkna att ladda på sc från 10-80% respektive 10-100%

Tacksam för svar
Med vänlig hälsning, rookien
Räckvidden påverkas mycket av temperaturen.
Körde själv till Härjedalen förra veckan. Då -19 grader på del av sträckan mellan Hudiksvall och Sveg. Fanns inte ens chans att klara det med en Model 3 SR+ och samtidigt ha ett lugn i bilen. Det varierar säkert från person till person men jag tror de flesta vill ha marginal i sin körning. En eventuell olycka, vägarbete eller liknande gör att i alla fall jag känner mig tryggare och lugnare när man har lite marginal.

Vi räknande med 1/3-dels räckvidd mot bilens egna fantasisiffror eftersom det var så kallt. Ett bra stöd under resan är dock Energifliken där du kan följa energiförbrukningen under resan och se hur bilens dator räknar.

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 17:06
av niklas12
Ok då blir det snabbstopp i grums och stanna i Torsby.
Hur lång tid ska jag förvänta mig från 10-80% laddning ? Gissar att de strypt laddningshastigheten då min är lite äldre

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 17:16
av Yxel
40-45 minuter

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 17:26
av fth
Använd som sagt https://abetterrouteplanner.com/ för planeringen, med din bil och hyfsat dåligt väder/väglag föreslår ABRP följande:
rutt.jpg
/fth

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 17:28
av root
niklas12 skrev:
Ok då blir det snabbstopp i grums och stanna i Torsby.
Hur lång tid ska jag förvänta mig från 10-80% laddning ? Gissar att de strypt laddningshastigheten då min är lite äldre
Förutsätter att du menar laddning på en Supercharger.

Räkna drygt en timme för att få upp den i 90% från tomt. Det går som tusan i början och sedan går det långsammare efter ett tag.

Tänk på att vissa laddare, tex Sveg och Borlänge, inte har Typ2-kontakt.

Räckvidden i bilen påverkas inte bara av temperaturen utan tex hastigheten. Får man räckviddsnojja är det bara att slå av på farten så drar bilen mycket mindre.

Min bil tror att den skall dra 200 Wh/km, så alla beräkningar den gör baserar sig på 200. Oftast blir det 220, men om det är 20 grader kallt, är snöig väg, eller man kör fort, ja då kan förbrukningen gå upp till 300.

Jag brukar ta avståndet, lägga på 3 mil och sedan korrigera enligt ovan och så har jag hur mycket jag skall ladda till. Men det är bara min metod... Andra hittar egna vägar. Man utvecklar en egen fingertoppskänsla efter ett par långfärder.

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 17:42
av Nicke Nyfiken
root skrev:

Tänk på att vissa laddare, tex Sveg och Borlänge, inte har Typ2-kontakt.
:o :o :o
Bra du sa det. Visste egentligen om att det är så, men hade förträngt det ändå. :oops:
Tänkte ladda i Sveg på sportlovet och har inte uppgraderat min S till CCS.

Finns det något enkelt sätt att kolla vilka SuC som inte har Typ2-kontakten?

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 17:48
av root
Nicke Nyfiken skrev:
root skrev:

Tänk på att vissa laddare, tex Sveg och Borlänge, inte har Typ2-kontakt.
:o :o :o
Bra du sa det. Visste egentligen om att det är så, men hade förträngt det ändå. :oops:
Tänkte ladda i Sveg på sportlovet och har inte uppgraderat min S till CCS.

Finns det något enkelt sätt att kolla vilka SuC som inte har Typ2-kontakten?

Jag använder en app från "Ndili". Heter bara typ Superchargers. Finns säkert flera andra.

En sak till, om man planerar en rutt i Teslans nav kommer det upp "requires CCS adapter", om man skall passera en SuC som bara har 250kW.

Jag har gjort konverteringen, fungerar klockrent.

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 17:52
av Nicke Nyfiken
root skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
root skrev:

Tänk på att vissa laddare, tex Sveg och Borlänge, inte har Typ2-kontakt.
:o :o :o
Bra du sa det. Visste egentligen om att det är så, men hade förträngt det ändå. :oops:
Tänkte ladda i Sveg på sportlovet och har inte uppgraderat min S till CCS.

Finns det något enkelt sätt att kolla vilka SuC som inte har Typ2-kontakten?

Jag använder en app från "Ndili". Heter bara typ Superchargers. Finns säkert flera andra.
På Teslas sida står det att det i Borlänge finns 8 st 150 kW laddare och 4 st 250 kW laddare.

Är det inte Typ2 på alla 150 kW laddarna?

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 17:56
av Nicke Nyfiken
root skrev:

En sak till, om man planerar en rutt i Teslans nav kommer det upp "requires CCS adapter", om man skall passera en SuC som bara har 250kW.

Jag har gjort konverteringen, fungerar klockrent.
Kanon, kommer också att konvertera om jag bestämmer mig för att behålla bilen.

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 18:07
av root
Jo, det skall absolut vara Typ2 på alla 150. Jag bara kollade i min fantastiska app och den säger 250 enbart. Behövs kanske besiktning på plats?

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 18:44
av Bjelke
Vad jag vet så finns båda versionerna av stolpar på båda dom platserna :)

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 19:16
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:
Vad jag vet så finns båda versionerna av stolpar på båda dom platserna :)
Enligt Teslas sida finns det 10 st V3 men inga V2 i Sveg :?:

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 19:19
av root
Jag var där för ett tag sedan. Om jag inte kommer ihåg helt fel fanns den "gamla" anläggningen kvar, med typ två SuC. Vet inte om den var i drift då den ligger på andra sidan macken. V3-anläggningen är relativt nybyggd.

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 19:49
av Henkens
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Vad jag vet så finns båda versionerna av stolpar på båda dom platserna :)
Enligt Teslas sida finns det 10 st V3 men inga V2 i Sveg :?:
Det ska finnas 2st V2 på gamla stället på macken.

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 19:56
av e5m1r
Jag hade inte vintertid vågat mig på nästan 30 mil med 85
Du vill inte heller ladda 100% och inte heller komma helt tom
Planera dina stopp så du kommer till SuC med 5% eller mindre och att du vid ankomst till slutdestination har tillräckligt för att komma till laddare
Om möjligt undvik att ladda över 79% på SuC då det går för sakta

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 20:10
av bjornnilsson
Att köra elbil på vintern är något helt annat än på sommaren. Något heeelt annat, oavsett alla romantiserade beskrivningar som finns om hur bra elbilar är på vintern. Jag gjorde mina första resor i min första MS90 på sommaren och är nog glad att jag fick erfarenhet från dessa innan vintern kom och ställde allt på ända. Föreslår att du memorerar varenda uttag som finns att tillgå mellan de större laddstationerna så att du kan gå till din mentala laddstationskarta när bilen fylls av imma och batteriprocenten sjunker.. Lycka till och grattis till köpet! (Faktiskt sagt helt utan ironi trots inlägget i övrigt.)

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 20:16
av metchristian
bjornnilsson skrev:
Att köra elbil på vintern är något helt annat än på sommaren. Något heeelt annat, oavsett alla romantiserade beskrivningar som finns om hur bra elbilar är på vintern. Jag gjorde mina första resor i min första MS90 på sommaren och är nog glad att jag fick erfarenhet från dessa innan vintern kom och ställde allt på ända. Föreslår att du memorerar varenda uttag som finns att tillgå mellan de större laddstationerna så att du kan gå till din mentala laddstationskarta när bilen fylls av imma och batteriprocenten sjunker.. Lycka till och grattis till köpet! (Faktiskt sagt helt utan ironi trots inlägget i övrigt.)
Ska helt ärligt säga att jag märker ingen skillnad...
håller mig 99,9% inom 25mil radie t/r och gjorde resa till Åre nu i Januari o nej inga problem alls.. GPS funkar klockrent me å säga var jag behöva ladda, självklart tog man redan mer va som finns längs vägen men behövdes inte, suc räckte.. dock skulle jag kört ve id3 då vete fan....har m3 lr 2020

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 20:31
av bjornnilsson
metchristian skrev:

Ska helt ärligt säga att jag märker ingen skillnad...
håller mig 99,9% inom 25mil radie t/r och gjorde resa till Åre nu i Januari o nej inga problem alls.. GPS funkar klockrent me å säga var jag behöva ladda, självklart tog man redan mer va som finns längs vägen men behövdes inte, suc räckte.. dock skulle jag kört ve id3 då vete fan....har m3 lr 2020
Har du en long range från 2020 i jämförelse med en degraderad S85 från 2014 så blir skillnaden påtaglig. Jag kan jämföra med min gamla s90 från 2016 och min nuvarande MSP från 2021 och kan bara säga att när vintern väl kom, då tappade min gamla MS90 så mycket i range att marginalerna blev rätt så svettiga. Min nya bil fixar samma sträckor utan problem. Jag lägger 100-150 mil i veckan på min bil mellan Västernorrland och Stockholm så jag har erfarenhet.. Vill inte att den här killen ska bli stående bara för att vi övriga skickar ryggdunkar. Kyla påverkar batteriet i en gammeltesla mer än man först tror.

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 20:38
av metchristian
bjornnilsson skrev:
metchristian skrev:

Ska helt ärligt säga att jag märker ingen skillnad...
håller mig 99,9% inom 25mil radie t/r och gjorde resa till Åre nu i Januari o nej inga problem alls.. GPS funkar klockrent me å säga var jag behöva ladda, självklart tog man redan mer va som finns längs vägen men behövdes inte, suc räckte.. dock skulle jag kört ve id3 då vete fan....har m3 lr 2020
Har du en long range från 2020 i jämförelse med en degraderad S85 från 2014 så blir skillnaden påtaglig. Jag kan jämföra med min gamla s90 från 2016 och min nuvarande MSP från 2021 och kan bara säga att när vintern väl kom, då tappade min gamla MS90 så mycket i range att marginalerna blev rätt så svettiga. Min nya bil fixar samma sträckor utan problem. Jag lägger 100-150 mil i veckan på min bil mellan Västernorrland och Stockholm så jag har erfarenhet.. Vill inte att den här killen ska bli stående bara för att vi övriga skickar ryggdunkar. Kyla påverkar batteriet i en gammeltesla mer än man först tror.
Model s har jag inte så bra koll på men hört s85 tappar ovanligt mkt.. men klart det händer mkt i utveckling även hos tesla på 6år... så ja mellan 2014 o 2020 är större i skillnad borde tala för sig själv tycker jag. Men jag har kört 4300mil i min model 3 på 13mån. Så jag kör en hel del. Och har inte känt någon som helst räckviddångest men absolut skulle man kanske ha det i en s85, va vet jag. Klart kylan på påverkar. Tex så brukar jag se till att bilen värms upp 1timme innan jag åker och det märks skillnad på räckvidden om man gör så.

Re: Långresa rookie frågor

Postat: 28 jan 2021 22:07
av TobbeTesla
metchristian skrev:
bjornnilsson skrev:
metchristian skrev:

Ska helt ärligt säga att jag märker ingen skillnad...
håller mig 99,9% inom 25mil radie t/r och gjorde resa till Åre nu i Januari o nej inga problem alls.. GPS funkar klockrent me å säga var jag behöva ladda, självklart tog man redan mer va som finns längs vägen men behövdes inte, suc räckte.. dock skulle jag kört ve id3 då vete fan....har m3 lr 2020
Har du en long range från 2020 i jämförelse med en degraderad S85 från 2014 så blir skillnaden påtaglig. Jag kan jämföra med min gamla s90 från 2016 och min nuvarande MSP från 2021 och kan bara säga att när vintern väl kom, då tappade min gamla MS90 så mycket i range att marginalerna blev rätt så svettiga. Min nya bil fixar samma sträckor utan problem. Jag lägger 100-150 mil i veckan på min bil mellan Västernorrland och Stockholm så jag har erfarenhet.. Vill inte att den här killen ska bli stående bara för att vi övriga skickar ryggdunkar. Kyla påverkar batteriet i en gammeltesla mer än man först tror.
Model s har jag inte så bra koll på men hört s85 tappar ovanligt mkt.. men klart det händer mkt i utveckling även hos tesla på 6år... så ja mellan 2014 o 2020 är större i skillnad borde tala för sig själv tycker jag. Men jag har kört 4300mil i min model 3 på 13mån. Så jag kör en hel del. Och har inte känt någon som helst räckviddångest men absolut skulle man kanske ha det i en s85, va vet jag. Klart kylan på påverkar. Tex så brukar jag se till att bilen värms upp 1timme innan jag åker och det märks skillnad på räckvidden om man gör så.
S85 batteriet har väl visat sig vara ett av de batterier som tappat minst i kapacitet? Tillsammans med S100? S90 är väl de batterier som visat sig degradera snabbast?
Hur Model 3 batterierna degraderar är nog lite för tidigt att säga.