Winell skrev:Jag tänkte samma
Dock är Garon aom default inställd som Master men inte "end terminated" samtidigt som det står att första och sista box alltid ska vara terminerad. Men det spelar som ni säger kanske ingen roll i scenariot med bara bara en box + energimätare i centralen.
Buss terminering är bara relevant när man har mer än en laddbox, dom ansluts med signalkabel på dom nedre polskruvarna,
sista boxen skall ha endterminering.
Så signalkabeln skall ha 120 ohm i resp ända av signalkabeln.
Om du har en mätare i elcentralen för att lastbalansera med resten av husets förbrukning
så skall den anslutas på ett par andra skruvar i master boxen.
Notera att det är en kort lista på godkända mätare.
Det är mastern som ser hur mycket ström som finns kvar för laddning, den dividerar strömmen
med antal aktiva laddare.
Mastern skickar meddelande till övriga laddboxar om hur mycket ström som finns tillgängligt.
Leta på Garo.se hemsida, "ladda ner" menyn, dom har ganska tydliga installationsanvisningar.
Kortfattat ställer man in allt på dip switcharna. Har man WIFI kort i mastern kan man ändra en del från
masterns websida, men får man ett strömavbrott så används dipparna.
Det man ställer in är
- Huvudsäkringen storlek i elcentralen så mastern vet hur mycket ström som finns maximalt att dela på.
- i varje box, max ström man vill att laddboxen skall kunna ge bilen, max 25 Amp (16 kW inte som reklamen säger 22 kW)
Men skall ni installera flera laddboxar, undvik Garo!
Min BRF har 8 st, efter 1 år fungerar det fortfarande inte.