Sida 1 av 1
Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 14:22
av Dannejao
Hej!
Jag undrar om det kanske är bättre att vänta med att köpa en tesla tills dess att bilarna börjat tillverkas i Tyskland?
Jag antar att man slipper betala moms+tull då? eller tänker jag fel?
Tittar jag på en tesla.com och tesla.com/sv så skiljer priset på en "model 3" ca 200k kr vilket för mig är som att slänga pengarna i sjön då jag ej tycker om att betala skatt.
Antar att en del av summan även täcker fraktkostnad, för de teslor som säljs i Sverige idag tillverkas väl i USA? Rätta mig gärna om jag har fel då jag är ej insatt i tesla.
Tack!
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 14:26
av Zalman3
Dannejao skrev:Hej!
Jag undrar om det kanske är bättre att vänta med att köpa en tesla tills dess att bilarna börjat tillverkas i Tyskland?
Jag antar att man slipper betala moms+tull då? eller tänker jag fel?
Tittar jag på en tesla.com och tesla.com/sv så skiljer priset på en "model 3" ca 200k kr vilket för mig är som att slänga pengarna i sjön då jag ej tycker om att betala skatt.
Antar att en del av summan även täcker fraktkostnad, för de teslor som säljs i Sverige idag tillverkas väl i USA? Rätta mig gärna om jag har fel då jag är ej insatt i tesla.
Tack!
Enklast är väl att köpa en Berlintillverkad MY om ett år.
För bilar som är minst 6 månader och har gått minst 600 mil räknas som begagnad och kan enkelt importeras till Sverige.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 14:29
av Svenssons
Model 3 lär inte produceras i Giga Berlin än på 1-2 år. Moms kommer man ändå bli tvungen att betala oavsett. Det är tullen på 10% som Tesla slipper för Model Y när dessa snart börjar produceras där. Övriga skillnader mot USA är frakten som också kommer att bli lägre för Tesla. En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
Vilket pris Tesla kommer ta för Giga Berlin-producerade bilar i slutändan är oklart. I dag gäller priserna på webbsidan för Model Y. Priset där har satts med utgångspunkt att de är producerade i Giga Berlin. Om ett år kan priset mycket väl vara lägre.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 14:52
av Fredrik j
Svenssons skrev:En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
.
Egentligen kan man ju undra varför den lever kvar.
Tesla, som ju har ifrågasatt det mesta när det gäller traditionellt sätt att sälja bilar, skulle ju logiskt kunna ifrågasätta även försäkringen.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 15:25
av Svenssons
Fredrik j skrev:Svenssons skrev:En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
.
Egentligen kan man ju undra varför den lever kvar.
Tesla, som ju har ifrågasatt det mesta när det gäller traditionellt sätt att sälja bilar, skulle ju logiskt kunna ifrågasätta även försäkringen.
De räknar väl med att starta eget försäkringsbolag senare vilket kanske kan krävas för FSD.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 15:29
av Fredrik j
Svenssons skrev:Fredrik j skrev:Svenssons skrev:En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
.
Egentligen kan man ju undra varför den lever kvar.
Tesla, som ju har ifrågasatt det mesta när det gäller traditionellt sätt att sälja bilar, skulle ju logiskt kunna ifrågasätta även försäkringen.
De räknar väl med att starta eget försäkringsbolag senare vilket kanske kan krävas för FSD.
Det har väl inte med saken att göra? Vagnskadegarantin köper väl Tesla av Trygg-hansa specifikt för svenska marknaden?
Det är ju bara att sluta med det och dra bort 20 ksek på priset och låta kunden helförsäkra själv.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 15:56
av B99
Fredrik j skrev:Svenssons skrev:Fredrik j skrev:Svenssons skrev:En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
.
Egentligen kan man ju undra varför den lever kvar.
Tesla, som ju har ifrågasatt det mesta när det gäller traditionellt sätt att sälja bilar, skulle ju logiskt kunna ifrågasätta även försäkringen.
De räknar väl med att starta eget försäkringsbolag senare vilket kanske kan krävas för FSD.
Det har väl inte med saken att göra? Vagnskadegarantin köper väl Tesla av Trygg-hansa specifikt för svenska marknaden?
Det är ju bara att sluta med det och dra bort 20 ksek på priset och låta kunden helförsäkra själv.
Vagnskadegarantin är ju en guldgruva för märkesverkstäderna så Tesla kanske tackar och tar seden dit man kommer. Men det är lite konstigt att inget märke vågar utmana branschen.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 15:58
av bylund
Till en början ingick inte vagnskadeförsäkring. Jag beställde innan de införde det, men hämtade ut bilen efter att den införts. Fick då erbjudande om att köpa till det för 19 500 kr för tre år.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 16:03
av Fredrik j
B99 skrev:Fredrik j skrev:Svenssons skrev:Fredrik j skrev:Svenssons skrev:En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
.
Egentligen kan man ju undra varför den lever kvar.
Tesla, som ju har ifrågasatt det mesta när det gäller traditionellt sätt att sälja bilar, skulle ju logiskt kunna ifrågasätta även försäkringen.
De räknar väl med att starta eget försäkringsbolag senare vilket kanske kan krävas för FSD.
Det har väl inte med saken att göra? Vagnskadegarantin köper väl Tesla av Trygg-hansa specifikt för svenska marknaden?
Det är ju bara att sluta med det och dra bort 20 ksek på priset och låta kunden helförsäkra själv.
Vagnskadegarantin är ju en guldgruva för märkesverkstäderna så Tesla kanske tackar och tar seden dit man kommer. Men det är lite konstigt att inget märke vågar utmana branschen.
Rimligen lagar du väl en tre år gammal bil på märkesverkstad även om du köpt försäkringen själv?
Det är ju det jag menar. Om det är någon som skulle utmana branschen så skulle det ju vara Tesla.
Den enda jag vet som inte skickar med vagnskadegaranti i sverige är Porsche och då bara på sportmodellerna.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 16:08
av Gustafsson
B99 skrev:Fredrik j skrev:Svenssons skrev:Fredrik j skrev:Svenssons skrev:En svensk egenhet är försäkringen vagnskadegarantin. Den innebär väl ca 20kkr extra i Sverige.
.
Egentligen kan man ju undra varför den lever kvar.
Tesla, som ju har ifrågasatt det mesta när det gäller traditionellt sätt att sälja bilar, skulle ju logiskt kunna ifrågasätta även försäkringen.
De räknar väl med att starta eget försäkringsbolag senare vilket kanske kan krävas för FSD.
Det har väl inte med saken att göra? Vagnskadegarantin köper väl Tesla av Trygg-hansa specifikt för svenska marknaden?
Det är ju bara att sluta med det och dra bort 20 ksek på priset och låta kunden helförsäkra själv.
Vagnskadegarantin är ju en guldgruva för märkesverkstäderna så Tesla kanske tackar och tar seden dit man kommer. Men det är lite konstigt att inget märke vågar utmana branschen.
Hur är det en guldgruva? Vet vi något om premien? Teslor är dyra att reparera och skrotas ofta även efter små skador. Det är också en garanti och inte en försäkring (vilket gör den momsfri).
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 16:10
av Zalman3
I vissa länder värderar försäkringsbolaget vad det kostar att reparera skadan.
Och du får en peng i handen.
Får man ens sälja en bil i Sverige med en allvarlig krockskada?
Ser inga sådana bilar på blocket exempelvis.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 16:19
av Gustafsson
Zalman3 skrev:I vissa länder värderar försäkringsbolaget vad det kostar att reparera skadan.
Och du får en peng i handen.
Får man ens sälja en bil i Sverige med en allvarlig krockskada?
Ser inga sådana bilar på blocket exempelvis.
Såg flera exempel på krockade T i Vimmerby som såg väldigt lite skadade ut. Länkade nyligen en norsk artikel som berör detta lite.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfo ... 1.15232892
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 16:23
av Fredrik j
Gustafsson skrev:Zalman3 skrev:I vissa länder värderar försäkringsbolaget vad det kostar att reparera skadan.
Och du får en peng i handen.
Får man ens sälja en bil i Sverige med en allvarlig krockskada?
Ser inga sådana bilar på blocket exempelvis.
Såg flera exempel på krockade T i Vimmerby som såg väldigt lite skadade ut. Länkade nyligen en norsk artikel som berör detta lite.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfo ... 1.15232892
Men den där artikeln handlar ju om att norska skadeverkstäder har anpassat sina omkostnader efter dom traditionellt höga nybilspriserna i norge vilket har gjort att man kan laga för mycket pengar innan man kommer upp i en inlösen.
När man slopat både punktskatt och moms på elbilar förändras alla förutsättningar.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 16:24
av B99
Den intresserade kan läsa Konkurrensverkets utredning om hur vagnskadegarantin begränsar konkurrensen.
https://www.konkurrensverket.se/globala ... 2019-2.pdf
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 16:44
av Fredrik j
Frågan är ju hur många som verkligen hade sökt sig någonannanstans än till märkesverkstad på en så ny bil?
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 16:53
av B99
Fredrik j skrev:
Frågan är ju hur många som verkligen hade sökt sig någonannanstans än till märkesverkstad på en så ny bil?
Nä, det kanske inte är så många, vore intressant att jämföra med länder som inte har vagnskadegaranti. Men eftersom bolagen fortsätter med den i Sverige så antar jag att det är lönsamt.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 17:04
av Fredrik j
B99 skrev:Fredrik j skrev:
Frågan är ju hur många som verkligen hade sökt sig någonannanstans än till märkesverkstad på en så ny bil?
Nä, det kanske inte är så många, vore intressant att jämföra med länder som inte har vagnskadegaranti. Men eftersom bolagen fortsätter med den i Sverige så antar jag att det är lönsamt.
Man kan introducera kunden till märkesförsäkringslösningar och man har ju vanligtvis första tjing efter 3 år när det måste helförsäkras.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 18:17
av Dannejao
Tack för alla svar, blir att vänta lite till då så slipper man tullen + eventuell lägre pris pga frakt kostnaden. Just där jag bor nu finns ännu ingen supercharger heller så kanske är menat att jag ska vänta nått år till.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 19:01
av jonasl
Moms kommer du få betala oavsett var bilen är tillverkad.
Att supercharger inte finns nära dig är inget problem, det är inte hemma du använder den. Så länge det finns inom 15-20 mil åt det håll du åker så är du hemma.
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 20:26
av Gustafsson
Fredrik j skrev:Gustafsson skrev:Zalman3 skrev:I vissa länder värderar försäkringsbolaget vad det kostar att reparera skadan.
Och du får en peng i handen.
Får man ens sälja en bil i Sverige med en allvarlig krockskada?
Ser inga sådana bilar på blocket exempelvis.
Såg flera exempel på krockade T i Vimmerby som såg väldigt lite skadade ut. Länkade nyligen en norsk artikel som berör detta lite.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfo ... 1.15232892
Men den där artikeln handlar ju om att norska skadeverkstäder har anpassat sina omkostnader efter dom traditionellt höga nybilspriserna i norge vilket har gjort att man kan laga för mycket pengar innan man kommer upp i en inlösen.
När man slopat både punktskatt och moms på elbilar förändras alla förutsättningar.
Absolut, men den tar också upp hur dyra reparationerna är.
Märkesverkstäder har väl inte längre monopol för att garantin ska gälla, men detta gäller kanske inte vsg?
Re: Moms+tull på Teslor
Postat: 07 jan 2021 22:27
av Fredrik j
Gustafsson skrev:Fredrik j skrev:Gustafsson skrev:Zalman3 skrev:I vissa länder värderar försäkringsbolaget vad det kostar att reparera skadan.
Och du får en peng i handen.
Får man ens sälja en bil i Sverige med en allvarlig krockskada?
Ser inga sådana bilar på blocket exempelvis.
Såg flera exempel på krockade T i Vimmerby som såg väldigt lite skadade ut. Länkade nyligen en norsk artikel som berör detta lite.
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfo ... 1.15232892
Men den där artikeln handlar ju om att norska skadeverkstäder har anpassat sina omkostnader efter dom traditionellt höga nybilspriserna i norge vilket har gjort att man kan laga för mycket pengar innan man kommer upp i en inlösen.
När man slopat både punktskatt och moms på elbilar förändras alla förutsättningar.
Absolut, men den tar också upp hur dyra reparationerna är.
Märkesverkstäder har väl inte längre monopol för att garantin ska gälla, men detta gäller kanske inte vsg?
Nej, när det ska repareras på försäkringen tror jag inte man kan protestera om bolaget vill reparera hos märkesverkstad. Så man kan säga att dom har monopol under dom tre första åren men det hade man nog haft även om kunden själv valt försäkringsbolag. Jag har LF och dom har märkesverkstäderna med på listan över valbar verkstad.