Sida 1 av 1

Energianvändning med elbil i ett år

Postat: 02 jan 2021 18:03
av Mats79
Har nu haft en Tesla model 3 SR+ i drygt ett år och passade nu på att se hur energianvändningen ändrats.
Bilen är körd ca 1500 mil under året.
Laddning sker alltid hemma förutom vid enstaka långresor då jag använt Teslas Superchargers.

Under 2020 ökade energianvändningen med ca 2000 kWh jämfört med 2019. Samtidigt har priset på el minskat dramatiskt detta år varför min totalkostnad för el detta år faktiskt var lägre än föregående år :)

Men det som sticker ut är hur fördelningen är mellan min elleverantör och min nätägare. Under 2020 var kostnaden till nätägaren (i mitt fall Vattenfall) hela 80%. Kostnaden per kWh har däremot inte ändrats nämnvärt mot just nätägaren utan enbart mot elleverantören.

Nätägarens kostnad är väl också svårast att påverka så det är kanske mer ett konstaterande...

Hur ser det ut för er andra?

Re: Energianvändning med elbil i ett år

Postat: 02 jan 2021 18:12
av vigge50
Nu vet jag inte var du bor men om du bor i elområde ett eller två så har det varit mycket låga priser i år vad jag har sätt. Lägg där till att energiskatten betalas till nätägaren så förstår jag att räkningen för elnätet blir betydligt högre än räkningen till elbolaget

Re: Energianvändning med elbil i ett år

Postat: 02 jan 2021 18:26
av iAkita
Mats79 skrev:
Har nu haft en Tesla model 3 SR+ i drygt ett år och passade nu på att se hur energianvändningen ändrats.
Bilen är körd ca 1500 mil under året.
Laddning sker alltid hemma förutom vid enstaka långresor då jag använt Teslas Superchargers.

Under 2020 ökade energianvändningen med ca 2000 kWh jämfört med 2019. Samtidigt har priset på el minskat dramatiskt detta år varför min totalkostnad för el detta år faktiskt var lägre än föregående år :)

Men det som sticker ut är hur fördelningen är mellan min elleverantör och min nätägare. Under 2020 var kostnaden till nätägaren (i mitt fall Vattenfall) hela 80%. Kostnaden per kWh har däremot inte ändrats nämnvärt mot just nätägaren utan enbart mot elleverantören.

Nätägarens kostnad är väl också svårast att påverka så det är kanske mer ett konstaterande...

Hur ser det ut för er andra?
Jag brukar hamna på lite under 2 kWh per mil med min e-Niro, inklusive förvärmning, förluster, m.m. Har du minskat på någon annan förbrukare det gångna året eller klarar du dig med 2000 kWh på 1500 mil? I så fall är det bara att gratulera, det är fantastiskt bra!

Re: Energianvändning med elbil i ett år

Postat: 02 jan 2021 19:26
av chaffis75
iAkita skrev:
Mats79 skrev:
Har nu haft en Tesla model 3 SR+ i drygt ett år och passade nu på att se hur energianvändningen ändrats.
Bilen är körd ca 1500 mil under året.
Laddning sker alltid hemma förutom vid enstaka långresor då jag använt Teslas Superchargers.

Under 2020 ökade energianvändningen med ca 2000 kWh jämfört med 2019. Samtidigt har priset på el minskat dramatiskt detta år varför min totalkostnad för el detta år faktiskt var lägre än föregående år :)

Men det som sticker ut är hur fördelningen är mellan min elleverantör och min nätägare. Under 2020 var kostnaden till nätägaren (i mitt fall Vattenfall) hela 80%. Kostnaden per kWh har däremot inte ändrats nämnvärt mot just nätägaren utan enbart mot elleverantören.

Nätägarens kostnad är väl också svårast att påverka så det är kanske mer ett konstaterande...

Hur ser det ut för er andra?
Jag brukar hamna på lite under 2 kWh per mil med min e-Niro, inklusive förvärmning, förluster, m.m. Har du minskat på någon annan förbrukare det gångna året eller klarar du dig med 2000 kWh på 1500 mil? I så fall är det bara att gratulera, det är fantastiskt bra!
Om jag får gissa så ja ske han har laddat lite på SuC eller andra ställen än hemma. Om jag tittar på mig själv tex så har vi snabbladdat lite och sedan laddat i stugan när man är där såklart.

Re: Energianvändning med elbil i ett år

Postat: 02 jan 2021 19:34
av Anonymous FTW
Var inte 2020 varmare än 2019 också? minnet är kort men hösten har ju varit riktigt varm och lång i fall, december blev ju höst också.

Re: Energianvändning med elbil i ett år

Postat: 02 jan 2021 19:41
av LarsL
Det finns ju en klart koppling mellan att inte kunna välja nätbolag och att de är dyrast., så klart. Hade ju varit bra om nätavgifterna hade varit beroende av belastningen också så att man kan få billigare under natten när man laddar bilen.

Re: Energianvändning med elbil i ett år

Postat: 02 jan 2021 21:20
av Mats79
chaffis75 skrev:
iAkita skrev:
Mats79 skrev:
Har nu haft en Tesla model 3 SR+ i drygt ett år och passade nu på att se hur energianvändningen ändrats.
Bilen är körd ca 1500 mil under året.
Laddning sker alltid hemma förutom vid enstaka långresor då jag använt Teslas Superchargers.

Under 2020 ökade energianvändningen med ca 2000 kWh jämfört med 2019. Samtidigt har priset på el minskat dramatiskt detta år varför min totalkostnad för el detta år faktiskt var lägre än föregående år :)

Men det som sticker ut är hur fördelningen är mellan min elleverantör och min nätägare. Under 2020 var kostnaden till nätägaren (i mitt fall Vattenfall) hela 80%. Kostnaden per kWh har däremot inte ändrats nämnvärt mot just nätägaren utan enbart mot elleverantören.

Nätägarens kostnad är väl också svårast att påverka så det är kanske mer ett konstaterande...

Hur ser det ut för er andra?
Jag brukar hamna på lite under 2 kWh per mil med min e-Niro, inklusive förvärmning, förluster, m.m. Har du minskat på någon annan förbrukare det gångna året eller klarar du dig med 2000 kWh på 1500 mil? I så fall är det bara att gratulera, det är fantastiskt bra!
Om jag får gissa så ja ske han har laddat lite på SuC eller andra ställen än hemma. Om jag tittar på mig själv tex så har vi snabbladdat lite och sedan laddat i stugan när man är där såklart.
Ja precis; i mitt fall blev det 3 lite längre resor som har gjorts (>30 mil) med laddning vid SuC vid alla tillfällen.

Re: Energianvändning med elbil i ett år

Postat: 02 jan 2021 21:23
av Mats79
LarsL skrev:
Det finns ju en klart koppling mellan att inte kunna välja nätbolag och att de är dyrast., så klart. Hade ju varit bra om nätavgifterna hade varit beroende av belastningen också så att man kan få billigare under natten när man laddar bilen.
Hade absolut varit intressant. För som det är nu är elleverantörens priser bara en kring en fjärdedel jämfört med nätägarens...