Sida 1 av 3

Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 07:45
av thogler
Hej! Tycker mig märka att batteriet (för drivning) laddas ur väldigt fort när man har Sentry (vakt) aktiverat. Tesla själva säger att det bara är 12V-batteriet som påverkas...

Jag tappade 10% batteri senaste natten. Är detta normalt? Verkar hysteriskt stor urladdning!

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 08:56
av LasseTM
thogler skrev:
Hej! Tycker mig märka att batteriet (för drivning) laddas ur väldigt fort när man har Sentry (vakt) aktiverat. Tesla själva säger att det bara är 12V-batteriet som påverkas...

Jag tappade 10% batteri senaste natten. Är detta normalt? Verkar hysteriskt stor urladdning!
Spelar ingen större roll vilket batteri som används.
12V batteriet laddas ju av 400V batteriet och eftersom 12V systemet är det viktigaste i bilen så kommer det laddas hela tiden.
Nu har jag ingen koll på vilket batteri sentry drar sin ström ifrån men det är ändå alltid 400V som drabbas.
Stentryck drar förövrigt 2-300w sist jag såg ett test så ett 12V batteri skulle dö rätt fort.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 09:32
av kenjon
Mitt minskar ca 3 % under en natt med Sentry påslaget.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 09:34
av NiklasTesla
thogler skrev:
Hej! Tycker mig märka att batteriet (för drivning) laddas ur väldigt fort när man har Sentry (vakt) aktiverat. Tesla själva säger att det bara är 12V-batteriet som påverkas...

Jag tappade 10% batteri senaste natten. Är detta normalt? Verkar hysteriskt stor urladdning!
Fullt normalt! Kamerorna och datorn drar en del ström. Vill du spara energi så slår du bara av Sentrymode så kommer batteriet inte att tappa så mycket varje dygn.

Mvh

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 09:35
av Tellus
thogler skrev:
Hej! Tycker mig märka att batteriet (för drivning) laddas ur väldigt fort när man har Sentry (vakt) aktiverat. Tesla själva säger att det bara är 12V-batteriet som påverkas...

Jag tappade 10% batteri senaste natten. Är detta normalt? Verkar hysteriskt stor urladdning!
Tesla säger isåfall fel.
250watt x 10t = 2,5kWt = 5% på sr+ och ~ 3% på lr, resten av "förlusten" är för batteriet blivit kallt och återfås vid uppvärmning(som dock drar el)

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 11:04
av HenkeG
Håller med om att sentrymode drar en del ström.
Dock fick jag förklarat för mig att de främst handlar om temperaturen på batteriet som gör att det ser ut som att det sjunker mycket.
Om jag lämnar bilen varm på 75% batteri med vaktläget aktiverat kan det vara på 70% dagen efter. Om jag då först värmer upp bilen kan den mycket väl vara tillbaka på 73% när batteriet blivit varmt.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 11:27
av Segelflygaren
Har en Model 3 och en Taycan. Om jag lämnar min Taycan i garaget med exempelvis 50% laddning, så har den fortfarande, ja just det 50% laddning efter två veckor. Gör jag samma sak med Teslan, så måste den laddas...
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 11:43
av holden
Värst vampire drain hade Polestar enligt Björn Nylands tester. Vad gäller Sentry mode, finns det något rättsfall i Sverige där man åberopat Sentry mode som bevis och hur utföll det i sådana fall? Man hör ju om folk som haft inbrott i hemmet och har det hela på film men ändå läggs utredningen ner i brist på bevis.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 11:46
av pawweshark
holden skrev:
Värst vampire drain hade Polestar enligt Björn Nylands tester.
Har du länk till det testet?

Jag har funderat på samma sak. Om jag går in i appen och väcker bilen så går ju 1% direkt

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 11:49
av holden
pawweshark skrev:
holden skrev:
Värst vampire drain hade Polestar enligt Björn Nylands tester.
Har du länk till det testet?

Jag har funderat på samma sak. Om jag går in i appen och väcker bilen så går ju 1% direkt
Jag tror att det faktiskt inte det var ett test utan bara ett konstaterande när den Polestar han lånat stått några dagar, så något klipp om Polestar är det och han säger då något om Tesla i jämförelse.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 12:15
av OfarligTesla
Segelflygaren skrev:
Har en Model 3 och en Taycan. Om jag lämnar min Taycan i garaget med exempelvis 50% laddning, så har den fortfarande, ja just det 50% laddning efter två veckor. Gör jag samma sak med Teslan, så måste den laddas...
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.
What? Just 3an har typ ingen vampire drain for mig (mindre än 1% i veckan), S däremot hade en hel del.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 12:29
av Segelflygaren
OfarligTesla skrev:
Segelflygaren skrev:
Har en Model 3 och en Taycan. Om jag lämnar min Taycan i garaget med exempelvis 50% laddning, så har den fortfarande, ja just det 50% laddning efter två veckor. Gör jag samma sak med Teslan, så måste den laddas...
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.
What? Just 3an har typ ingen vampire drain for mig (mindre än 1% i veckan), S däremot hade en hel del.
Har haft tre stycken, och alla har haft rejäl vampire drain, precis som de två S och den X jag haft. Enda sättet att minska den rejält, har varit genom att stänga av mobiluppkopplingen, vilket inte känns okej. Porschen har som det ser ut 0 i vampire drain, där ligger Tesla långt efter.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 12:31
av taliz
Segelflygaren skrev:
OfarligTesla skrev:
Segelflygaren skrev:
Har en Model 3 och en Taycan. Om jag lämnar min Taycan i garaget med exempelvis 50% laddning, så har den fortfarande, ja just det 50% laddning efter två veckor. Gör jag samma sak med Teslan, så måste den laddas...
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.
What? Just 3an har typ ingen vampire drain for mig (mindre än 1% i veckan), S däremot hade en hel del.
Har haft tre stycken, och alla har haft rejäl vampire drain, precis som de två S och den X jag haft. Enda sättet att minska den rejält, har varit genom att stänga av mobiluppkopplingen, vilket inte känns okej. Porschen har som det ser ut 0 i vampire drain, där ligger Tesla långt efter.
Och du körde inte teslafi eller ngt annat som accessade titt som tätt?
Min M3P hade inte heller någon drain om jag disablade sentry och inte accessade den, så den kunde gå ner i deep sleep.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 12:33
av holden
Segelflygaren skrev:
OfarligTesla skrev:
Segelflygaren skrev:
Har en Model 3 och en Taycan. Om jag lämnar min Taycan i garaget med exempelvis 50% laddning, så har den fortfarande, ja just det 50% laddning efter två veckor. Gör jag samma sak med Teslan, så måste den laddas...
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.
What? Just 3an har typ ingen vampire drain for mig (mindre än 1% i veckan), S däremot hade en hel del.
Har haft tre stycken, och alla har haft rejäl vampire drain, precis som de två S och den X jag haft. Enda sättet att minska den rejält, har varit genom att stänga av mobiluppkopplingen, vilket inte känns okej. Porschen har som det ser ut 0 i vampire drain, där ligger Tesla långt efter.
Eller ha laddkabeln i. Vilket väl alltid rekommenderas om möjlighet finns, som t.ex i ett garage.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 12:38
av Banane
Min S tappar runt en halv kWh per dygn när den sover. Så på två veckor kanske den tappar 7-8 kWh. Nästan 10% alltså. Tycker inte det är ett problem men nog är det lite konstigt att de andra elbilarna inte tappar nästan något?

Är den vaken kan den tappa mångdubbelt mer. Tror den kan tappa 3-4 kWh per dygn då.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 12:47
av Legato
Segelflygaren skrev:
OfarligTesla skrev:
Segelflygaren skrev:
Har en Model 3 och en Taycan. Om jag lämnar min Taycan i garaget med exempelvis 50% laddning, så har den fortfarande, ja just det 50% laddning efter två veckor. Gör jag samma sak med Teslan, så måste den laddas...
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.
What? Just 3an har typ ingen vampire drain for mig (mindre än 1% i veckan), S däremot hade en hel del.
Har haft tre stycken, och alla har haft rejäl vampire drain, precis som de två S och den X jag haft. Enda sättet att minska den rejält, har varit genom att stänga av mobiluppkopplingen, vilket inte känns okej. Porschen har som det ser ut 0 i vampire drain, där ligger Tesla långt efter.
Då antar jag att du haft något som pollat dem regelbundet? Min praktiska erfarenhet är precis som teorin, nämligen att S&X drainar mycket medan trean har extremt liten drain. Givetvis förutsatt att man inte har Sentry igång.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 13:23
av Segelflygaren
När jag åkte till Thailand förra året i fyra veckor med mobiluppkopplingen avstängd i varmgarage (15 grader), så drog bilen ändå ur 11%. Insåg när jag skaffade Porschen att Tesla ligger långt efter när det gäller detta.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 13:27
av holden
11% på fyra veckor, är det ett problem?

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 13:29
av Niklas Z
holden skrev:
11% på fyra veckor, är det ett problem?
Bara om laddnivån är för låg när bilen parkeras.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 13:42
av taliz
Banane skrev:
Min S tappar runt en halv kWh per dygn när den sover. Så på två veckor kanske den tappar 7-8 kWh. Nästan 10% alltså. Tycker inte det är ett problem men nog är det lite konstigt att de andra elbilarna inte tappar nästan något?

Är den vaken kan den tappa mångdubbelt mer. Tror den kan tappa 3-4 kWh per dygn då.
Olika designfilosofi. Gamla ICE-tillverkare använder samma arkitektur som de alltid gjort, dvs massa små controllers från alla möjliga olika tillverkare.
Systemet som hanterar app-uppkoppling är från en leverantör som hanterar endast just den funktionen, därmed kan den vara liten, billig och energisnål.

Tesla däremot har en enda stor dator som hanterar ALLT, vilket också gör att de tex kan uppdatera allt OTA. Nackdelen är att en stor dator drar mkt mer ström än en liten, vilket får följdeffekten att bilen drar mkt mer om/när den datorn är aktiv.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 13:42
av tor
Vaknar/drar model 3 mer om man närmar sig den med telefonen? Jag märker att telefonen säger att den ansluten när jag exempelvis befinner mig inomhus några meter från bilen. Det kunde ju förklara att vissa har mer vampire drain än andra.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 13:43
av Segelflygaren
Niklas Z skrev:
holden skrev:
11% på fyra veckor, är det ett problem?
Bara om laddnivån är för låg när bilen parkeras.
Nej, inte ett problem, bara uselt när det borde vara noll med tanke på att mobiluppkopplingen var av. På Porschen är det noll med mobiluppkopplingen på och säkert en koll i appen ca var tredje dag. Känns konstigt att Tesla ligger så otroligt långt efter när det gäller detta.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 13:47
av Segelflygaren
taliz skrev:
Banane skrev:
Min S tappar runt en halv kWh per dygn när den sover. Så på två veckor kanske den tappar 7-8 kWh. Nästan 10% alltså. Tycker inte det är ett problem men nog är det lite konstigt att de andra elbilarna inte tappar nästan något?

Är den vaken kan den tappa mångdubbelt mer. Tror den kan tappa 3-4 kWh per dygn då.
Olika designfilosofi. Gamla ICE-tillverkare använder samma arkitektur som de alltid gjort, dvs massa små controllers från alla möjliga olika tillverkare.
Systemet som hanterar app-uppkoppling är från en leverantör som hanterar endast just den funktionen, därmed kan den vara liten, billig och energisnål.

Tesla däremot har en enda stor dator som hanterar ALLT, vilket också gör att de tex kan uppdatera allt OTA. Nackdelen är att en stor dator drar mkt mer ström än en liten, vilket får följdeffekten att bilen drar mkt mer om/när den datorn är aktiv.
Då vore det kanske smart av Tesla att ha en liten dator som hanterar just appuppkopplingen, eftersom det skulle spara en stor del av elförbrukningen.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 13:52
av OfarligTesla
Segelflygaren skrev:

Då vore det kanske smart av Tesla att ha en liten dator som hanterar just appuppkopplingen, eftersom det skulle spara en stor del av elförbrukningen.
Fast det gör det ju inte, skillnaden mellan 3an och S har att göra med annat. 3an har typ ingen drain för att den utjämna skillnader i batteripack på ett annat sätt än S, det tar t.ex. längre tid innan den påbörjar det och vad jag förstått tar det längre tid för 3an att göra det också.

Även med Mobil uppkoppling bör 3an inte dra mer än 1% per vecka så länge man inte pollar den hela tiden med TeslaFi eller liknande. Gör den det är det något fel.

Re: Urladdning under parkering

Postat: 31 dec 2020 14:17
av Segelflygaren
OfarligTesla skrev:
Segelflygaren skrev:

Då vore det kanske smart av Tesla att ha en liten dator som hanterar just appuppkopplingen, eftersom det skulle spara en stor del av elförbrukningen.
Fast det gör det ju inte, skillnaden mellan 3an och S har att göra med annat. 3an har typ ingen drain för att den utjämna skillnader i batteripack på ett annat sätt än S, det tar t.ex. längre tid innan den påbörjar det och vad jag förstått tar det längre tid för 3an att göra det också.

Även med Mobil uppkoppling bör 3an inte dra mer än 1% per vecka så länge man inte pollar den hela tiden med TeslaFi eller liknande. Gör den det är det något fel.
I så fall har jag haft samma fel på alla tre bilar jag haft.