Sida 1 av 3

Förvärmning

Postat: 28 dec 2020 13:40
av BrooklynS
För att ge ett exempel på batterivärnningen vintertid:

Efter ca 1,5 h landsvägskörning i 90 km/h slog den på batterivärmen när det var 37 minuter kvar till inknappad SuC.

Yttertemp 1 plusgrad så ingen polarvinter.

Väl där (Storuman) fick jag följande laddhastighet.

Bild

Slutsatsen är att väldigt många laddar med för kalla batterier och tror att laddhastigheten är nedsatt av andra orsaker. Många frågor handlar om detta och gemensamt är alldeles för kalla batterier.

När jag skriver detta har jag fortfarande dryga 100kW vid 50% SOC.

Re: Förvärmning

Postat: 28 dec 2020 13:54
av BrooklynS
Bild

Rätt skaplig hastighet fortfarande vid 70%.

Batterivärme är viktigt!

Re: Förvärmning

Postat: 28 dec 2020 13:57
av Niklas Z
BrooklynS skrev:
Bild

Rätt skaplig hastighet fortfarande vid 70%.

Batterivärme är viktigt!
Ja, senast jag laddade på Supercharger (Hudiksvall) kom jag in med 25 % ungefär efter att ha kört 22 mil nonstop. Då toppade den över 140 kW och började dala efter 30 %, men fortfarande vid 73 % var laddeffekten 73 kW.
Då var det nollgradigt ute, men batteriet var ordentligt uppvärmt. Det verkar som att du får ungefär samma laddeffekt.

Re: Förvärmning

Postat: 28 dec 2020 15:37
av Nikola-Tesla
BrooklynS skrev:
Bild

Rätt skaplig hastighet fortfarande vid 70%.

Batterivärme är viktigt!
Hur värmer man batteriet?

Re: Förvärmning

Postat: 28 dec 2020 16:00
av Niklas Z
Nikola-Tesla skrev:

Hur värmer man batteriet?
Kör tillräckligt långt och lägg in Superchargern i navigatorn, så börjar bilen "förkonditionera" batteriet innan du kommer fram till Superchargern.

Re: Förvärmning

Postat: 28 dec 2020 16:16
av Pasjostrom
Om man exempelvis ska åka från Stockholm till Sundsvall och planerar att ladda i Hudiksvall enligt bilens rekommendation, behöver jag själv manuellt ställa in SuC Hudiksvall eller gör bilen det själv och förkonditionerar batteriet?

Re: Förvärmning

Postat: 28 dec 2020 16:22
av Niklas Z
Pasjostrom skrev:
Om man exempelvis ska åka från Stockholm till Sundsvall och planerar att ladda i Hudiksvall enligt bilens rekommendation, behöver jag själv manuellt ställa in SuC Hudiksvall eller gör bilen det själv och förkonditionerar batteriet?
Mata in din destination i Sundsvall och påbörja färden. Navigatorn kommer att visa Superchargers längs rutten. Klicka på den önskade Superchargern och välj den. Då kommer bilen att börja förkonditionera batteriet när det är dags. Du behöver inte göra något mer.

Re: Förvärmning

Postat: 28 dec 2020 23:58
av martinot
Niklas Z skrev:
Pasjostrom skrev:
Om man exempelvis ska åka från Stockholm till Sundsvall och planerar att ladda i Hudiksvall enligt bilens rekommendation, behöver jag själv manuellt ställa in SuC Hudiksvall eller gör bilen det själv och förkonditionerar batteriet?
Mata in din destination i Sundsvall och påbörja färden. Navigatorn kommer att visa Superchargers längs rutten. Klicka på den önskade Superchargern och välj den. Då kommer bilen att börja förkonditionera batteriet när det är dags. Du behöver inte göra något mer.
Det är just sådant som gör att man älskar Tesla. Integrationen och användarvänligheten är i världsklass.

Sedan hade det inte skadat om de även kunde få till byggkvalitet och annat lika bra! :D

Re: Förvärmning

Postat: 29 dec 2020 00:00
av martinot
BrooklynS skrev:
Bild

Rätt skaplig hastighet fortfarande vid 70%.

Batterivärme är viktigt!
Riktigt bra! :mrgreen:

Tror precis som du att nyckeln är rätt temp för batterierna, och speciellt viktigt så här års i vårt kalla klimat.

Re: Förvärmning

Postat: 29 dec 2020 22:32
av Arn
Hört av vissa här på forumet att förvärmning inför supercharger drar en del extra på batteret. Stämmer det?

Re: Förvärmning

Postat: 29 dec 2020 23:01
av Niklas Z
Arn skrev:
Hört av vissa här på forumet att förvärmning inför supercharger drar en del extra på batteret. Stämmer det?
Jag vet inte hur Tesla löst detta rent tekniskt, men någonstans måste ju energin till uppvärmningen av batteriet komma från. Jag gissar därför att om du kör bilen hårt och det inte är för kallt ute, kan det i sig räcka för att få upp temperaturen på batteriet. Då skulle det kanske räcka att bara stoppa kylningen av batteriet. Vid lägre yttertemperaturer måste antagligen batteriet använda ström för att värma det.
Men förhoppningsvis har någon här på forumet bättre kunskap om detta.

Re: Förvärmning

Postat: 29 dec 2020 23:13
av lukasf
Niklas Z skrev:
Arn skrev:
Hört av vissa här på forumet att förvärmning inför supercharger drar en del extra på batteret. Stämmer det?
Jag vet inte hur Tesla löst detta rent tekniskt, men någonstans måste ju energin till uppvärmningen av batteriet komma från. Jag gissar därför att om du kör bilen hårt och det inte är för kallt ute, kan det i sig räcka för att få upp temperaturen på batteriet. Då skulle det kanske räcka att bara stoppa kylningen av batteriet. Vid lägre yttertemperaturer måste antagligen batteriet använda ström för att värma det.
Men förhoppningsvis har någon här på forumet bättre kunskap om detta.
Någon energi måste det ju ta, jag upplever att motorerna har mer motstånd när den förvärmer inför en supercharger. I lägre hastighet hör jag ett högre tjut från motorerna och det känns som om regen är kraftigare än standard vilket jag kör på. Dock högst upplevd känsla och inget som kanske stämmer rent tekniskt :D

Re: Förvärmning

Postat: 30 dec 2020 08:23
av BrooklynS
Det är ju självklart att det drar energi.

Tittar jag på förbrukningen så ökar den ca 5% i landsvägshastighet. Nu vintertid exempelvis från 182 till 192 Wh/km när batterivärmen aktiveras (jämförde i förrgår).

Det hörs ett pipande ljud i lägre farter och som jag förstått det skapas värme genom att reglera lite ström ”bakvägen” så att säga.

Re: Förvärmning

Postat: 30 dec 2020 10:14
av M455E
Kan rekommendera att se på denna från Tesla Björn.
https://youtu.be/L5mCdIMnS3c

Re: Förvärmning

Postat: 30 dec 2020 11:19
av Erik Viking
M455E skrev:
Kan rekommendera att se på denna från Tesla Björn.
https://youtu.be/L5mCdIMnS3c

Ingen magi alls, ganska enkelt och tydligt.

Kika på YT videon ovan.

Tesla genererar värme genom att använda motorerna som värme element.

Detta drar givetvis kraft ur batterierna, så länge det finns kraft kvar ...
ser typiskt upp till 5% även när jag bara har 10-15 minuter till närmaste SuC

Pausa vid 9:00

Bilen står här still med en SuC som destination.
Preheating pågår.

Notera andra raden i ScanMyTesla appen,
båda motorerna (F och R Power) konsumerar 3.5 kW ! (det som TeslaBjörn kallar "afterburners")
vid stillastående, normalt är det 0.
Så här blidas det 7 kW ren värme!

Tredje raden nerifrån, mitten siffran 33.0 grader
är temperaturen på kylvätskan på väg in i batteri packet.
Detta är högre än vad tempen är mitt i batterierna.

Dom verkar alltså styra den varma kylvätskan förbi kylarna
direkt till batterierna för att värma dom.

Jämför med värdena vid 8:00 bara 1 minut innan och tempen ändras tydligt.

Notera att detta bara fungerar om nästa SuC inte är för långt bort,
om den beräknar att du har mindre än 10% (gräns ?) kvar när du är framme så sker ingen förvärmning,
det är troligen förklaringen till att en del upplever att laddningen går långsamt
om man börjar laddning med mindre än 10%.

Re: Förvärmning

Postat: 30 dec 2020 11:49
av elvis
Jag har en Model S från 2018 och har vid något tillfälle noterat att när jag bestämt var jag ska ladda (senast på väg till Hudik från Sthlm) så har det dykt upp på skärmen en "fråga" om jag verkligen ska ladda där. Jag har då svarat "ja" vilket (troligen) lett till att förvärmningen påbörjats. Denna "fråga" har dock bara dykt upp vid några enstaka tillfällen. Är det någon som förstår min (troligen otekniska) beskrivning av vad detta är och om det är något jag kan reglera/ställa in på egen hand. Har nu kört bilen (bor i Norrland) 2,5 år och aldrig haft en bättre vinterbil - servicekostnaden är dessutom fortfarande noll kr + att vårt lokala elbolag har en gratis laddare (50 mkt/h) uppställd i vårt lilla samhälle...

Re: Förvärmning

Postat: 30 dec 2020 11:59
av BrooklynS
Det är ingen fråga utan en taskigt formulerad information. Den förvärmer oavsett om du trycker bort det eller inte.

Re: Förvärmning

Postat: 30 dec 2020 12:41
av Svenssons
BrooklynS skrev:
Det är ingen fråga utan en taskigt formulerad information. Den förvärmer oavsett om du trycker bort det eller inte.
Ja, felaktig översättning där det framkommer tydligare på engelska vad som menas.

Re: Förvärmning

Postat: 30 dec 2020 14:00
av Arn
Den startar tydligen förvärmning även om det är långt t.ex 40 min till SuC och batterierna redan är skapligt varma

Om det nu drar energi och det enda man vinner är snabbare laddning är det kanske bättre om man nu inte har bråttom att inte ange supercharger i bilens gps, eller möjligen göra det 5 min innan om det nu tillför någon nytta

Re: Förvärmning

Postat: 30 dec 2020 14:12
av kenjon
Svenssons skrev:
BrooklynS skrev:
Det är ingen fråga utan en taskigt formulerad information. Den förvärmer oavsett om du trycker bort det eller inte.
Ja, felaktig översättning där det framkommer tydligare på engelska vad som menas.
Det ändrades väl i förra uppdateringen (2020.40)?

Re: Förvärmning

Postat: 30 dec 2020 14:33
av BrooklynS
Jo det är ändrat.

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 11:12
av thogler
Hur kan man förvärma batteriet (M3LR 2021) om man skall ”snabbladda” på en 50kW DC-laddare, alltså inte SuC? Har turen att ha en 100 meter från min lägenhet i centrala Göteborg.

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 11:28
av BrooklynS
Det behöver du inte, 50kW klarar den av ändå...

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 11:51
av Bjelke
Har man kallt batteri så får man inte full effekt på dom laddarna heller...

Re: Förvärmning

Postat: 05 jan 2021 15:04
av thogler
Så min fråga är: Hur förvärmer man batteriet? Skall man värma kupén till t ex 15,5 för stt värmepumpen skall börja värma batteriet, men inte slösa bort energin till kupévärme?