Sida 1 av 1

Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge

Postat: 21 dec 2020 13:47
av Zalman3
Markert nedgang i bensinsalget
Salget av bensin og diesel til bil sank med hele 19 millioner liter i november i forhold til samme måned i fjor.
https://www.elbil24.no/nyheter/markert- ... t/73207733

Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge

Postat: 21 dec 2020 13:50
av heldiggrisen
Zalman3 skrev:
Markert nedgang i bensinsalget
Salget av bensin og diesel til bil sank med hele 19 millioner liter i november i forhold til samme måned i fjor.
https://www.elbil24.no/nyheter/markert- ... t/73207733
Hemarbete pga C19.
Tror vi lär se ungefär samma nergång i Sverige gällande januari.

Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge

Postat: 21 dec 2020 17:13
av Svenssons
Vi har statistik fram till juli i år på https://drivkraftsverige.se/statistik/v ... drivmedel/

Här är graf där jag "manipulerat" data för 2020-01-15 gällande diesel. Av någon anledning har diesel delats upp i två kategorier och data saknas för bägge för 2020-01-15. Jag lade halva medlet för föregående och nästkommande månad på respektive kategori för denna punkt.
SPBI Utlevererat.png
PS. Är oduglig på att välja färger men data finns på bifogad länk tillsammans med graf. DS.

Edit: Inser nu att Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet har bytt namn till Drivkraft Sverige. De verkar göra detta för att kunna vara fortsatt relevanta i framtiden när fossilbränslen har fasats ut.

Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge

Postat: 21 dec 2020 17:44
av jeppe_sthlm
Samma vurpa som Statoil gjorde - Equinor är bättre om man ska sälja annat än olja

Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge

Postat: 21 dec 2020 17:49
av Pontus
Nedgången beror säkert på att nya fossilbilar drar så mycket mindre bränsle :)

Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge

Postat: 21 dec 2020 18:53
av Davidswe
Hej
Vad händer när det säljs mindre diesel och bensin?
Det borde bli mindre skatt till vägar och underhåll/ statskassan.

Vart ska staten ta in dom pengarna / skatt?

Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge

Postat: 21 dec 2020 18:58
av Banane
Davidswe skrev:
Hej
Vad händer när det säljs mindre diesel och bensin?
Det borde bli mindre skatt till vägar och underhåll/ statskassan.

Vart ska staten ta in dom pengarna / skatt?
Det är nog tillfälligt pga pandemin också.

Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge

Postat: 21 dec 2020 19:00
av Svenssons
Davidswe skrev:
Hej
Vad händer när det säljs mindre diesel och bensin?
Det borde bli mindre skatt till vägar och underhåll/ statskassan.

Vart ska staten ta in dom pengarna / skatt?
Skatten på fossilbränslena är inte öronmärkta eller kopplade till vägar och underhåll. De går in i skattekistan precis som i princip alla andra skatter.

EDIT: Skatten på bensin och diesel verkar vara runt 60 miljarder per år och kostnaderna på vägnätet verkar ligga runt 10 miljarder per år. Kostnaderna för samhället pga utsläpp av avgaser (CO, CO2, NOx, O3 m.m.) är svårt att uppskatta men ligger säker i många tiotals miljarder kronor per år förutom liv. Andel skatt per såld kWh energi är i stort sett den samma för el som för fossilbränslen men pga effektivare nyttjande av energin i elbilar så blir statens intäkter lägre.

Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge

Postat: 21 dec 2020 23:39
av LarsL
De skulle ju kunna ta 1 kr i skatt varje gång det där kommer på tal.

Skatt för väg underhåll tas ju redan ut årligen och räcker för att täcka den budgeten. Tyngre bilar, även kallade lastbilar betalar mer då de sliter mer på vägarna.

Om vi slutar köpa in olja så kommer pengarna cirkulera i Sverige istället och återskattas flera gånger om. Den cirkulationen samt de lägre kostnaderna för sjukvård täcker upp mer än tillräckligt skulle jag tro.

Bensin och el skattas likvärdigt per kWh.

Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge

Postat: 22 dec 2020 00:20
av martinot
LarsL skrev:
De skulle ju kunna ta 1 kr i skatt varje gång det där kommer på tal.

Skatt för väg underhåll tas ju redan ut årligen och räcker för att täcka den budgeten. Tyngre bilar, även kallade lastbilar betalar mer då de sliter mer på vägarna.

Om vi slutar köpa in olja så kommer pengarna cirkulera i Sverige istället och återskattas flera gånger om. Den cirkulationen samt de lägre kostnaderna för sjukvård täcker upp mer än tillräckligt skulle jag tro.

Bensin och el skattas likvärdigt per kWh.
En mycket god och rationell poäng. Vi får som du är inne på inte heller underskatta hur många som blir sjuka eller dör i förtid pga. skador relaterade till fossila bränslen och dess utsläpp av hälsovådliga partiklar. Det är nog i sig ett stort tapp av produktivitet och förlorade resurser för både individer och samhället.

Re: Markant nedgång i bränsleförsäljningen i Norge

Postat: 22 dec 2020 08:35
av heldiggrisen
martinot skrev:
LarsL skrev:
De skulle ju kunna ta 1 kr i skatt varje gång det där kommer på tal.

Skatt för väg underhåll tas ju redan ut årligen och räcker för att täcka den budgeten. Tyngre bilar, även kallade lastbilar betalar mer då de sliter mer på vägarna.

Om vi slutar köpa in olja så kommer pengarna cirkulera i Sverige istället och återskattas flera gånger om. Den cirkulationen samt de lägre kostnaderna för sjukvård täcker upp mer än tillräckligt skulle jag tro.

Bensin och el skattas likvärdigt per kWh.
En mycket god och rationell poäng. Vi får som du är inne på inte heller underskatta hur många som blir sjuka eller dör i förtid pga. skador relaterade till fossila bränslen och dess utsläpp av hälsovådliga partiklar. Det är nog i sig ett stort tapp av produktivitet och förlorade resurser för både individer och samhället.
[cynism] å andra sidan kommer folk leva längre, något som påverkar budgeten negativt [/cynism]