Sida 1 av 1

Företagsleasning och byte av bil under leasingperiod

Postat: 21 dec 2020 12:05
av uraza
Hej,

Jag undrar lite om ni vet hur det funkar om man skulle vilja byta bilmodell under ens leasingperiod. Jag har en förmånsbil genom företaget med 36 månaders leasingtid (tror det är finansiell leasing) och undrar lite vad det skulle innebära för företaget i form av extra kostnader om jag byter modell efter, säg, 1 år. Mitt kontrakt ligger hos Wasa Kredit och de säger detta men jag förstår inte riktigt vad som menas (har dålig kol):
Med vårt leasingavtal kan du byta leasingbil när som helst under löptiden och vi hjälper till vid försäljningen av inbytet. Det eventuella överskott som utfaller vid en försäljning tillfaller naturligtvis dig som kund.

Re: Företagsleasning och byte av bil under leasingperiod

Postat: 22 dec 2020 10:44
av Gustafsson
Inga problem att byta bil, men om bilen tappat mycket i marknadsvärde kommer man att vara tvungen att betala en peng om restskulden på bilen är högre än marknadsvärdet. Å andra sidan kan man ju få tillbaka en del pengar om bilen är värd mer. Se leasingen som en vanlig avbetalning på ett lån.

Re: Företagsleasning och byte av bil under leasingperiod

Postat: 22 dec 2020 13:50
av uraza
Gustafsson skrev:
Inga problem att byta bil, men om bilen tappat mycket i marknadsvärde kommer man att vara tvungen att betala en peng om restskulden på bilen är högre än marknadsvärdet. Å andra sidan kan man ju få tillbaka en del pengar om bilen är värd mer. Se leasingen som en vanlig avbetalning på ett lån.
Ok, bara för att se om jag förstår detta rätt. Om nypris för bilen är 600 000 kr och restvärde efter 36 månader är 200 000 kr, och att jag efter 1 år har betalat av 50 000 kr. Om bilens marknadsvärde då, efter 1 år, är 350 000 kr, så behöver man alltså inte betala något? Eller måste den ha ett marknadsvärde på 550 000 kr?

Re: Företagsleasning och byte av bil under leasingperiod

Postat: 22 dec 2020 14:34
av para
uraza skrev:
Gustafsson skrev:
Inga problem att byta bil, men om bilen tappat mycket i marknadsvärde kommer man att vara tvungen att betala en peng om restskulden på bilen är högre än marknadsvärdet. Å andra sidan kan man ju få tillbaka en del pengar om bilen är värd mer. Se leasingen som en vanlig avbetalning på ett lån.
Ok, bara för att se om jag förstår detta rätt. Om nypris för bilen är 600 000 kr och restvärde efter 36 månader är 200 000 kr, och att jag efter 1 år har betalat av 50 000 kr. Om bilens marknadsvärde då, efter 1 år, är 350 000 kr, så behöver man alltså inte betala något? Eller måste den ha ett marknadsvärde på 550 000 kr?
Om marknadsvärdet bara är 350 och restskulden är 550 så får du pytsa in 200 såklart. Annars hade nog ingen amorterat.

Re: Företagsleasning och byte av bil under leasingperiod

Postat: 22 dec 2020 15:35
av uraza
para skrev:
uraza skrev:
Gustafsson skrev:
Inga problem att byta bil, men om bilen tappat mycket i marknadsvärde kommer man att vara tvungen att betala en peng om restskulden på bilen är högre än marknadsvärdet. Å andra sidan kan man ju få tillbaka en del pengar om bilen är värd mer. Se leasingen som en vanlig avbetalning på ett lån.
Ok, bara för att se om jag förstår detta rätt. Om nypris för bilen är 600 000 kr och restvärde efter 36 månader är 200 000 kr, och att jag efter 1 år har betalat av 50 000 kr. Om bilens marknadsvärde då, efter 1 år, är 350 000 kr, så behöver man alltså inte betala något? Eller måste den ha ett marknadsvärde på 550 000 kr?
Om marknadsvärdet bara är 350 och restskulden är 550 så får du pytsa in 200 såklart. Annars hade nog ingen amorterat.
Aha, ok, fattar. Tror du att restskulden kommer vara högre än marknadsvärdet om 1 år om man kör normala sträckor inom Stockholm? Model 3 SR+.