Sida 1 av 2

Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 12 dec 2020 16:23
av niklasha01
Hej!
Jag var in och bytte drivaxlar i juni och då hade min bil rullat 700mil. SC pratade då om att det skulle komma ett åtgärdspaket där man sänkte främre motorn för att minska vinkeln på knutarna. Nu har min bil rullat 1900 mil och vibrationerna är tillbaka.

Är det någon som bytt nyligen och fått nya åtgärdspaketet med sänkning av främre motor?

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 12 dec 2020 16:57
av lator
Jag fattar inte detta... :( De har ju kommit med "fix" flera gånger nu och också sänkt motorer... Är det olika på olika SC eller vad pågår?

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 12 dec 2020 17:09
av sven-labil
Bytte i september, då sa de inget om att sänka motorn. Kollade just fakturan och där står det inget om det heller.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 12 dec 2020 17:29
av mans71
sven-labil skrev:
Bytte i september, då sa de inget om att sänka motorn. Kollade just fakturan och där står det inget om det heller.
Samma här, men verkar logiskt att sänka motorn.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 12 dec 2020 17:38
av MartinGBG
Dom bytte drivaxlar fram på min X i oktober, och nu fick dom bytas igen i torsdags. Dom sa att dom även justerade "clevis motor mount mounting location to slightly reduce the angle of the front halfshafts to further reduce their wear during certain conditions". Får hoppas dom håller lite mer än 2 månader denna gången :)

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 12 dec 2020 18:17
av niklasha01
MartinGBG skrev:
Dom bytte drivaxlar fram på min X i oktober, och nu fick dom bytas igen i torsdags. Dom sa att dom även justerade "clevis motor mount mounting location to slightly reduce the angle of the front halfshafts to further reduce their wear during certain conditions". Får hoppas dom håller lite mer än 2 månader denna gången :)
Va bra då kan man boka tid, då har det nya åtgärdspaketet slagit igenom. Hoppas nu att detta är ordentligt fixat.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 12 dec 2020 22:46
av Kjell M
Efter läst många inslag om drivaxlar har några frågor.
Vilken höjd på bilen har minst belastning på drivaxlarna ?
Har nu kört ca 500mil i bland Knorrar när man gas lite mycket är det en början att axlarna tar skada ?
Förstår att drivaxlarna är en svag punkt. Frågade flera på Tesla innan jag köpte min 2020 i oktober om felen fortfarande fanns kvar. Fick svar att dom drivaxlarna är bättre nu. Kan det verkligen stämma?
Övrigt mycket nöjd Tesla x. :)

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 12 dec 2020 22:57
av kenjon
Att de är bättre nu betyder ju inte att de är bra, kan ju vara mindre dåliga :-)

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 12 dec 2020 23:13
av MartinGBG
Kjell M skrev:
Efter läst många inslag om drivaxlar har några frågor.
Vilken höjd på bilen har minst belastning på drivaxlarna ?
Har nu kört ca 500mil i bland Knorrar när man gas lite mycket är det en början att axlarna tar skada ?
Förstår att drivaxlarna är en svag punkt. Frågade flera på Tesla innan jag köpte min 2020 i oktober om felen fortfarande fanns kvar. Fick svar att dom drivaxlarna är bättre nu. Kan det verkligen stämma?
Övrigt mycket nöjd Tesla x. :)
Frågade just hur jag bör ha bilen inställd för att det inte ska hända igen (med tanke på att det hänt samma sak på 2-3 månader) - och dom sa att man bör ha den på låg när man accelererar, men samtidigt att däcken kan slitas onormalt om man har den på låg? Så väldigt oklart, dom kunde inte ge någon direkt rekommendation till hur jag borde ha den inställd.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 12 dec 2020 23:42
av Svenssons
MartinGBG skrev:
Kjell M skrev:
Efter läst många inslag om drivaxlar har några frågor.
Vilken höjd på bilen har minst belastning på drivaxlarna ?
Har nu kört ca 500mil i bland Knorrar när man gas lite mycket är det en början att axlarna tar skada ?
Förstår att drivaxlarna är en svag punkt. Frågade flera på Tesla innan jag köpte min 2020 i oktober om felen fortfarande fanns kvar. Fick svar att dom drivaxlarna är bättre nu. Kan det verkligen stämma?
Övrigt mycket nöjd Tesla x. :)
Frågade just hur jag bör ha bilen inställd för att det inte ska hända igen (med tanke på att det hänt samma sak på 2-3 månader) - och dom sa att man bör ha den på låg när man accelererar, men samtidigt att däcken kan slitas onormalt om man har den på låg? Så väldigt oklart, dom kunde inte ge någon direkt rekommendation till hur jag borde ha den inställd.
Det är främst på Very Low som däcken slits mer. Standard ska vara OK för acceleration även ifall Low är bättre. Problemet för mig är att jag har testat sätta luftfjädringen på very high på vissa platser och sedan minns bilen detta. Då har det hänt att jag har accelererat kraftigt med luftfjädringen på Very High. Tidigare fanns ingen begränsning på effekten vid Very High men det har ändrats enligt SC Mölndal.

Summa summarum: Kraftiga accelerationer sliter på bilen. Chill Mode är den säkra inställningen för att minska slitaget...

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 13 dec 2020 05:24
av Borkaxx
Går bytet på garantin (annars kostnad?)? 6 månader o ca 1000 mil på min.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 13 dec 2020 08:16
av Bjelke
I det fallet solklart ja, den är ju knappt inkörd :)
Det vill säga om Tesla anser att något är fel, inte alltid dom anser det om man säger så...

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 13 dec 2020 09:10
av niklasha01
Kjell M skrev:
Efter läst många inslag om drivaxlar har några frågor.
Vilken höjd på bilen har minst belastning på drivaxlarna ?
Har nu kört ca 500mil i bland Knorrar när man gas lite mycket är det en början att axlarna tar skada ?
Förstår att drivaxlarna är en svag punkt. Frågade flera på Tesla innan jag köpte min 2020 i oktober om felen fortfarande fanns kvar. Fick svar att dom drivaxlarna är bättre nu. Kan det verkligen stämma?
Övrigt mycket nöjd Tesla x. :)
Jag fick min levererad mars 2020, fick också information om att drivaxlarna skulle vara bättre men det spelar nog ingen roll när vinkeln är fel från början. Jag har hela tiden kört på standard läge på luftfjädringen för att inte slita på däck, men då slits drivaxlarna. Däck får man betala själv och drivaxlar står Tesla för så då är valet enkelt. Jag har även kört på chill hela tiden men drivaxlarna håller inte.

Nu får vi hoppas sänkningen av motorn åtgärdar detta.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 13 dec 2020 09:40
av Monark1954
Har drivaxlarna blivit sämre på nyare bilar?
Har kört 13.000 mil med 2016 års X och har inte problemet. Standard höjd för det mesta.
Har för mig 8 års garanti på drivlinan men jag kan ha fel.
Får ha koll på senaste X då det är en P men av tråden verkar P versioner vara de enda drabbade.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 13 dec 2020 10:00
av fth
Monark1954 skrev:
Har drivaxlarna blivit sämre på nyare bilar?
Har kört 13.000 mil med 2016 års X och har inte problemet. Standard höjd för det mesta.
Har för mig 8 års garanti på drivlinan men jag kan ha fel.
Får ha koll på senaste X då det är en P men av tråden verkar P versioner vara de enda drabbade.
Jg har också en 2016 X (ej P) och har bytt axlar och ”clevis mount” tre gånger, utan att ha kört särskilt hårt, och aldrig ”plattan i mattan” på annat än ”low”.

Sista bytet var dock till det Tesla kallar en ”permanent” fix (”revision D” om jag minns rätt), och jag har inte haft några problem sedan dess.

Sist jag kollade fanns det dock ingen ”permanent” fix för Raven, ytterligare en orsak att jag tvekat att byta till en ny X.

/fth

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 13 dec 2020 10:01
av alseC
Har kört 28 000 mil med vår MX 75D uttagen 3 juli 2017 och inte haft problemet. Hela tiden Chill mode och låg höjd över 85 km per timme. Mest långkörning och inte rödljusrace vilket jag misstänker sliter både däck och knutar. Vet ej hur smörjningen fungerar om den är beroende av att bilen rullat ett tag innan knutarna är smorda för att tåla full belastning. Jag utgår från att de är bra smörjegenskaper på de axlar och bilar som kommer hit, annars borde de om möjligt förbättras.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 13 dec 2020 13:09
av JGur
Hur gör ni för att få igenom bytet på garanti?

Till mig säger de bara att det är inom spec efter ha provat bilen. Det ska visst vibrera otroligt mycket på very low för de ska ta bytet och där är jag inte än. Men sjukt störigt när man gasar på low.

Orkar inte försöka tjafsa, sånt klarar jag inte. 6.500 mil, 2018.

I Malmö.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 13 dec 2020 13:41
av Willerud
JGur skrev:
Hur gör ni för att få igenom bytet på garanti?

Till mig säger de bara att det är inom spec efter ha provat bilen. Det ska visst vibrera otroligt mycket på very low för de ska ta bytet och där är jag inte än. Men sjukt störigt när man gasar på low.

Orkar inte försöka tjafsa, sånt klarar jag inte. 6.500 mil, 2018.

I Malmö.
SC i Malmö ställde fjädringen på Standard när vi skulle provköra min 2018 MX för någon månad sedan. Jag kom bara till rampen ut på E65:an då serviceteknikern konstaterade vibrationer utanför spec.
Det krävdes ingen övertalning, snarare tvärtom då jag inte hade någon tanke på att höja fjädringen från Low till Standard.
Till detta bör väl nämnas att original bussningen höll ca 1000 mil och sen kördes det ca 5000 mil med vibrationer innan SC bytte första gången. Nästa omgång bussningar höll ca 4000 mil. Så utbytesdelen har ju klart bättre kvalitet än orginaldelen :-)
Lycka till!

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 13 dec 2020 19:17
av Svenssons
Gäller att komma med fulladdat batteri till Service Center så effekten blir större vid full acceleration.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 13 dec 2020 19:40
av spacecoin
MartinGBG skrev:
Dom bytte drivaxlar fram på min X i oktober, och nu fick dom bytas igen i torsdags. Dom sa att dom även justerade "clevis motor mount mounting location to slightly reduce the angle of the front halfshafts to further reduce their wear during certain conditions". Får hoppas dom håller lite mer än 2 månader denna gången :)
Verkar ("bara"?) vara pre-Raven som har detta problem:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 5-9999.pdf

Jag har inte haft några problem med Raven MX (ej P) hittills, efter 15 mån (bara 1600 mill dock). Kör på Low.

edit: (Raven har annan Shudder issue):
Intressant tråd: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 20.186566/

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 08 jan 2021 19:44
av niklasha01
niklasha01 skrev:
MartinGBG skrev:
Dom bytte drivaxlar fram på min X i oktober, och nu fick dom bytas igen i torsdags. Dom sa att dom även justerade "clevis motor mount mounting location to slightly reduce the angle of the front halfshafts to further reduce their wear during certain conditions". Får hoppas dom håller lite mer än 2 månader denna gången :)
Va bra då kan man boka tid, då har det nya åtgärdspaketet slagit igenom. Hoppas nu att detta är ordentligt fixat.
Var in och bytte drivaxlar på min bil idag vid SC i Upplands Väsby och de hade aldrig hört talas om åtgärden att sänka motorn för att minska vinkeln på drivaxlarna. Andra gången jag bytt nu med 2000 mil på mätarn. Får se hur lång tid till nästa byte.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 08 jan 2021 20:09
av spacecoin
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?

Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 08 jan 2021 21:26
av Kerjes
Svenssons skrev:
MartinGBG skrev:
Kjell M skrev:
Efter läst många inslag om drivaxlar har några frågor.
Vilken höjd på bilen har minst belastning på drivaxlarna ?
Har nu kört ca 500mil i bland Knorrar när man gas lite mycket är det en början att axlarna tar skada ?
Förstår att drivaxlarna är en svag punkt. Frågade flera på Tesla innan jag köpte min 2020 i oktober om felen fortfarande fanns kvar. Fick svar att dom drivaxlarna är bättre nu. Kan det verkligen stämma?
Övrigt mycket nöjd Tesla x. :)
Frågade just hur jag bör ha bilen inställd för att det inte ska hända igen (med tanke på att det hänt samma sak på 2-3 månader) - och dom sa att man bör ha den på låg när man accelererar, men samtidigt att däcken kan slitas onormalt om man har den på låg? Så väldigt oklart, dom kunde inte ge någon direkt rekommendation till hur jag borde ha den inställd.
Det är främst på Very Low som däcken slits mer. Standard ska vara OK för acceleration även ifall Low är bättre. Problemet för mig är att jag har testat sätta luftfjädringen på very high på vissa platser och sedan minns bilen detta. Då har det hänt att jag har accelererat kraftigt med luftfjädringen på Very High. Tidigare fanns ingen begränsning på effekten vid Very High men det har ändrats enligt SC Mölndal.

Summa summarum: Kraftiga accelerationer sliter på bilen. Chill Mode är den säkra inställningen för att minska slitaget...
Håller inte med att kraftiga accelerationer sliter på drivaxlarna, snare är de under-dimensionerade för bilens prestanda eller av undermålig kvalitet. M a o en felaktig konstruktion. Drivaxlarna skall hålla för upprepade kraftiga accelerationer om man anser att Testa är en kvalitetsbil?
Det som är Tesla är bäst på är batterier och el-motorer, aldrig några problem där
Har också fått drivaxlarna på garantin.
Köpte bilen dec 2019 och jag har redan haft bilen inlämnad på reparation 3 ggr för diverse problem.
Nu är det dags igen efter en tur till Åre då autopiloten la av helt och förar-dörrhandtaget inte vill fällas in.
Dock börjande autopiloten fungera på vägen hem (och Ja, startade om systemet, ställde bilen i varm garage och startade om igen utan någon förbättring).
Dörrhandtaget hakar nu bara upp sig ibland i det något varmare Stockholmsklimatet.
Även med alla dessa problem så tycker jag om bilen, oslagbar acceleration vid omkörningar.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 08 jan 2021 21:33
av Svenssons
Tidigare var det inga problem att göra en stillastående acceleration med full effekt med suspention på Very High. Detta sliter så klart mer än på Low. det blev inte bättre när Very High sparades för att man hade testat luftfjädringen på en plats. Då kunde man starta med Very High utan att veta om det.

Det är sedan självklart att det sliter mer på drivaxlarna om man gör många Ludicrous-starter än om man brukar köra i Chill Mode med mjuka starter. Det går inte att konstruera bort detta slitage även ifall det går att minska påverkan. Det Tesla har gjort senare är dock att begränsa effekten ifall man har High eller Very High satt.

Re: Nya drivaxlar och sänkt motor

Postat: 09 jan 2021 10:19
av niklasha01
spacecoin skrev:
Man undrar ju varför vissa bilar har detta problem så mycket mer än andra.
Är det något tillverkningsfel på en del?

Själv har har 1650 mil utan några problem. Alltid "Low".
Men ni som alltid kör på Low, får ni inte slitna däck på insidan?