Sida 1 av 6

Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 11 dec 2020 09:59
av iAkita
På tyska forum rapporteras det att en del som nyligen fått sina Model 3 LR levererade får bilar med batterier från Panasonic, medan andra får batterier från LG. Det må så vara, om det inte vore för att batterikapaciteten och laddhastigheten skiljer sig åt. Panasonic bilarna har 82 kWh brutto och LG bilarna "bara" 77 kWh. Dessutom verkar LG batterierna laddas rejält mycket långsammare, 12 minuter längre tid från 30-80%. Även den nya Model 3 som Teslabjörn testat de senaste dagarna verkar ha LG batteriet.

Om det stämmer hade nog lite bättre transparens om sånt här nog gynnat Tesla i längden. Det gynnar nog inte försäljningen eller ryktet i längden om det är ett lotteri hur stort batteri och hur snabb laddning man får när man beställer en bil för bortåt 700 kkr.

https://tff-forum.de/t/uebersicht-2021- ... 87036/1626

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 11 dec 2020 10:50
av jeppe_sthlm
Tror att det kommer att behövas någon form av standardiserad varudeklaration för detta snart. Som någon sa i ett annat forum: "Det finns mer information på en tvättmaskin än på en bil för en halv miljon"

Det är helt klart en omogen teknik/branch, men det lär nog komma. Just nu har ju dock tillverkarna lite av en grace period för att lära sig hur batterierna beter sig i olika lägen och det är nog faktiskt bra för att inte förhindra teknikutvecklingen. Om tillverkarna skulle behöva varudeklarera detta i detalj just nu, tror jag många skulle "krana ner" på laddhastigheter och prestanda för att inte riskera att bli stämda om man behöver förändra saker.

Ett exempel är ju de nerfade 85-packen. Tesla insåg ju efter ett tag att batterierna tog skada av för hög laddeffekt och gick sönder. Då kunde man dra ner effekten för att slippa få en massa trasiga pack. Snyggt mot kunden? Inte alls, men alternativet hade kanske varit en konkurs om man hade behövt byta alla batterier. Effekten av det kunde i sin tur ha blivit att tillverkare inte vågar släppa elbilar innan de testat batterierna i 8 år och då stannar utvecklingen totalt.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 11 dec 2020 10:59
av JoeMad
Kan man se på sitt VIN vilket pack man har?

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 11 dec 2020 11:14
av taliz
LG(NMC) får AFAIK endast de LR som byggs i Kina. De har väl inte levererats till Europa vad jag vet, endast SR.
NMC är känt för att ha lite lägre prestanda(men bättre livslängd) än NCA.
De bilar som byggs i USA får Panasonic.

Man har vad jag förstått börjat med att införa de uppdaterade Panasonic-cellerna på P.
Dvs den 2021 LR som Teslabjörn testat har enligt min tolkning det "gamla" Panasonic-batteriet på ca 74kwh.
När man väl har "slut" på de gamla cellerna, så får även LR de nya.

Detta är ju förövrigt precis som Tesla brukar göra, man rullar ut uppdateringar löpande. Man gör ingen direkt "cutover" där alla bilar får alla uppdateringar, utan man förbrukar det man har i lager först.
På samma vis som många bilar nu får "gamla" lamporna, olika storlekar på frunk osv.
Står det inte uttryckligen att man skall få det "nya" så är det alltså inte garanterat.

Förövrigt är ju sådant här anledningen till att man gick ifrån att speca batteristorlek i modellnamnet. Man ville ha större flexibilitet för komponentleveransen.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 11 dec 2020 11:20
av iAkita
JoeMad skrev:
Kan man se på sitt VIN vilket pack man har?
Man kan se om det är LG eller Panasonic batterier på typbeteckningen, iallafall om det är samma som i Tyskland:

https://uploads.tff-forum.de/original/3 ... c68c6.jpeg

Sen verkar det levereras Panasonic batterier i olika storlekar också, enligt Google-dokumentet nedan. Det är en enda röra, men klart är iallafall att Scanmytesla rapporterar 74 kWh nominell batterikapacitet för LG cellerna, medan den var drygt 77 kWh i "gamla" Model 3. Det verkar också fastlagt att LG-cellerna laddar långsammare, om än inte så mycket lågsammare som jag skrev i trådstarten.


Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 11 dec 2020 12:24
av martinot
iAkita skrev:
På tyska forum rapporteras det att en del som nyligen fått sina Model 3 LR levererade får bilar med batterier från Panasonic, medan andra får batterier från LG. Det må så vara, om det inte vore för att batterikapaciteten och laddhastigheten skiljer sig åt. Panasonic bilarna har 82 kWh brutto och LG bilarna "bara" 77 kWh. Dessutom verkar LG batterierna laddas rejält mycket långsammare, 12 minuter längre tid från 30-80%. Även den nya Model 3 som Teslabjörn testat de senaste dagarna verkar ha LG batteriet.

Om det stämmer hade nog lite bättre transparens om sånt här nog gynnat Tesla i längden. Det gynnar nog inte försäljningen eller ryktet i längden om det är ett lotteri hur stort batteri och hur snabb laddning man får när man beställer en bil för bortåt 700 kkr.

https://tff-forum.de/t/uebersicht-2021- ... 87036/1626
Håller med. Dåligt speccat av Tesla, men så bra att vi har forum som detta och postare som du och många andra! :)

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 11 dec 2020 16:12
av Likenoother
Om jag förstår d rätt hör nu så kommer nya uppdaterade batteriet i alla fall på performance :?

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 11 dec 2020 17:11
av taliz
Likenoother skrev:
Om jag förstår d rätt hör nu så kommer nya uppdaterade batteriet i alla fall på performance :?
Ja, därför den fått betydligt bättre räckvidd. Fälgarna är nog också lite bättre.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 13 dec 2020 13:40
av Ivos
Beställde en LR igår strax innan jag hittade den här tråden. Gick till SC och kollade vad jag skulle få för batterier och efter lite rotande var det ganska tydligt att bland de lager3or som fanns så hade performance panasonic (ospecificerad storlek) och LR LG 74kWh. Performance har nya framljusen också, det tror jag var mer osäkert med LR men jag hann inte kolla riktigt.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 13 dec 2020 14:12
av PapaM
Ivos skrev:
Beställde en LR igår strax innan jag hittade den här tråden. Gick till SC och kollade vad jag skulle få för batterier och efter lite rotande var det ganska tydligt att bland de lager3or som fanns så hade performance panasonic (ospecificerad storlek) och LR LG 74kWh. Performance har nya framljusen också, det tror jag var mer osäkert med LR men jag hann inte kolla riktigt.
Fast det där verkar inte stämma om man tittar på vad tyskarna fått. Enl deras data har en hel del LR med 82kWh levererats.

Jag hämtar ut min LR på tisdag om allt går som det ska. När jag kollar regnumret hos Transportverket så står det under ”Variant” E3D. Enl datan tyskarna knackat ihop verkar det innebära 82kWh.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 13 dec 2020 14:13
av Jontez
Ivos skrev:
Beställde en LR igår strax innan jag hittade den här tråden. Gick till SC och kollade vad jag skulle få för batterier och efter lite rotande var det ganska tydligt att bland de lager3or som fanns så hade performance panasonic (ospecificerad storlek) och LR LG 74kWh. Performance har nya framljusen också, det tror jag var mer osäkert med LR men jag hann inte kolla riktigt.
Jag beställde också en LR igår, eller blev matchad med en som finns som lagerbil. Kommer skriva under det sista imorgon.

Egentligen bryr jag mig inte speciellt mycket men man funderar ju ändå på vilket batteri som kommer nu när man läser att det levereras olika?
Det positiva är åtminstone att enligt TeslaBjörns vintertest var förbrukningen runt 150Wh/km vilket känns bra. Sen om det ör 70 eller 75kwh batteri skiljer det typ 3 mil i räckvidd? Ingen big deal egentligen

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 13 dec 2020 14:17
av AAKEE
PapaM skrev:
Ivos skrev:
Beställde en LR igår strax innan jag hittade den här tråden. Gick till SC och kollade vad jag skulle få för batterier och efter lite rotande var det ganska tydligt att bland de lager3or som fanns så hade performance panasonic (ospecificerad storlek) och LR LG 74kWh. Performance har nya framljusen också, det tror jag var mer osäkert med LR men jag hann inte kolla riktigt.
Fast det där verkar inte stämma om man tittar på vad tyskarna fått. Enl deras data har en hel del LR med 82kWh levererats.

Jag hämtar ut min LR på tisdag om allt går som det ska. När jag kollar regnumret hos Transportverket så står det under ”Variant” E3D. Enl datan tyskarna knackat ihop verkar det innebära 82kWh.
Har de i Tyskland sett en bättre range också ? :)

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 13 dec 2020 16:33
av Ivos
Eftersom jag hade en vin på min LR kunde jag kolla och såg att min tänkta var LG 74kWh, kollade upp en performance med panasonic och bytte till den. Är mer intresserad av att ladda snabbt än storleken och om det stämmer med längre laddtid på LG så är det värt mellanskillnaden. Det kommer säkert fler LR med panasonic men jag vill köpa min nu :)

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 13 dec 2020 17:09
av taliz
Förstår inte riktigt. Är det bekräftat att LR levererade till EU fått LG-celler? Eller är det bara spekulationer?
Är bilarna Kina-tillverkade?

Inte sett något om att LG skulle leverera celler till Freemont nämligen.
Inte sett något om att LR exporteras från Kina heller, bara SR.

Tills jag sett någon bekräfta ovan står jag fast vid mina spekulationer, dvs att LR och P som levereras till EU alla har Panasonic. Antingen "gamla" med ca 74kwh, eller nya med ca 82kwh.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 13 dec 2020 17:58
av Ivos
taliz skrev:
Är det bekräftat att LR levererade till EU fått LG-celler?
N=1, men jag stod bredvid service center-tjejen när hon slog upp min vin och läste själv LG 74kWh bla bla på min LR och blabla panasonic på performancen samma ställe.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 13 dec 2020 18:49
av taliz
Ivos skrev:
taliz skrev:
Är det bekräftat att LR levererade till EU fått LG-celler?
N=1, men jag stod bredvid service center-tjejen när hon slog upp min vin och läste själv LG 74kWh bla bla på min LR och blabla panasonic på performancen samma ställe.
Och var skulle den vara byggd?

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 13 dec 2020 18:56
av Ivos
Ingen aning, det var några sekunder och rätt mycket info.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 13 dec 2020 21:06
av iAkita
taliz skrev:
Förstår inte riktigt. Är det bekräftat att LR levererade till EU fått LG-celler? Eller är det bara spekulationer?
Är bilarna Kina-tillverkade?

Inte sett något om att LG skulle leverera celler till Freemont nämligen.
Inte sett något om att LR exporteras från Kina heller, bara SR.

Tills jag sett någon bekräfta ovan står jag fast vid mina spekulationer, dvs att LR och P som levereras till EU alla har Panasonic. Antingen "gamla" med ca 74kwh, eller nya med ca 82kwh.
74 kWh är inklusive buffert, den "gamla" hade 77 kWh i buffert. Iallafall enligt vad scanmytesla rapporterar. Uppgifterna att LR levereras med batterier från antingen LG (typ E5D9) eller Panasonic (typ E3D) i Tyskland, verkar vara lite lotteri vad man får, är bekräftat i officiella dokument (se länk tidigare i tråden).

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 13 dec 2020 21:38
av LeffeP
PapaM skrev:
Ivos skrev:
Beställde en LR igår strax innan jag hittade den här tråden. Gick till SC och kollade vad jag skulle få för batterier och efter lite rotande var det ganska tydligt att bland de lager3or som fanns så hade performance panasonic (ospecificerad storlek) och LR LG 74kWh. Performance har nya framljusen också, det tror jag var mer osäkert med LR men jag hann inte kolla riktigt.
Fast det där verkar inte stämma om man tittar på vad tyskarna fått. Enl deras data har en hel del LR med 82kWh levererats.

Jag hämtar ut min LR på tisdag om allt går som det ska. När jag kollar regnumret hos Transportverket så står det under ”Variant” E3D. Enl datan tyskarna knackat ihop verkar det innebära 82kWh.
Frågan är om man kan veta att efter ett visst VIN är det nya packet? Min beställda har VIN 5YJ3E7EB7MF831XXX, ligger den före eller efter din som har E3D packet? Freemont tillverkade bilar verkar ha Panasonic iallafall, vet dock inte benämningen på 74 vs 82kwh...

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 14 dec 2020 00:03
av AAKEE
När det gäller M3P verkar det vara tydligt nu att man ser på tesla.com på resp bil man beställer vilket batteri det gäller.
När jag beställde var det den ”fullt uppgraderade, dvs 0-100 på 3.3s och 567km range. Såg nån vecka senare att de ”hade lagerbilar” och ringde och frågade, då trodde teslasäljaren att det var hemsidan som inte var uppgraderad...men efter lärdomen från US/tyskland står det ju klart att det finns olika batterier och att det levereras som en mix.

Just nu finns det M3P både med 530km och 567km range i lager, med 0-100-performance på 3.4s resp 3.3s. Jag (ser ut som pre-facelift och facelift) Det innebär att det knappast är ett problem med att hemsidan inte hängt med utan det torde vara att bilarna faktiskt skiljer sig åt.

Diffen mellan 530km och 567km korellerar rätt bra mot 567km, så det känns nästan fastställt att det är det som skiljer.

Jag tolkar det ngn skrev innan att Tesla alltid levererar det de lovat, alltså bör ”min bil” vara en fullt uppgraderad med 82kWh-batteri.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 14 dec 2020 10:16
av gagi79
AAKEE skrev:
När det gäller M3P verkar det vara tydligt nu att man ser på tesla.com på resp bil man beställer vilket batteri det gäller.
När jag beställde var det den ”fullt uppgraderade, dvs 0-100 på 3.3s och 567km range. Såg nån vecka senare att de ”hade lagerbilar” och ringde och frågade, då trodde teslasäljaren att det var hemsidan som inte var uppgraderad...men efter lärdomen från US/tyskland står det ju klart att det finns olika batterier och att det levereras som en mix.

Just nu finns det M3P både med 530km och 567km range i lager, med 0-100-performance på 3.4s resp 3.3s. Jag (ser ut som pre-facelift och facelift) Det innebär att det knappast är ett problem med att hemsidan inte hängt med utan det torde vara att bilarna faktiskt skiljer sig åt.

Diffen mellan 530km och 567km korellerar rätt bra mot 567km, så det känns nästan fastställt att det är det som skiljer.

Jag tolkar det ngn skrev innan att Tesla alltid levererar det de lovat, alltså bör ”min bil” vara en fullt uppgraderad med 82kWh-batteri.
Själv beställde jag en Performance med specifikation 3.3s och 567km WLTP range så fort den kom upp hemsidan efter att det hade blivit offentligt.
Senare matchades min beställning med en av de nya facelift lagerbilar som dock beskrevs med gamla siffror 3.4s och 530k WLTP.
Har flera gånger varit i kontakt med Sales Advisor som upprepade gånger lovade att det var fel på hemsidan och inget annat.
Stämmer det du säger så kan jag kräva kompensation eller kanske till och med en ny bil.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 14 dec 2020 10:49
av AAKEE
gagi79 skrev:
AAKEE skrev:
När det gäller M3P verkar det vara tydligt nu att man ser på tesla.com på resp bil man beställer vilket batteri det gäller.
När jag beställde var det den ”fullt uppgraderade, dvs 0-100 på 3.3s och 567km range. Såg nån vecka senare att de ”hade lagerbilar” och ringde och frågade, då trodde teslasäljaren att det var hemsidan som inte var uppgraderad...men efter lärdomen från US/tyskland står det ju klart att det finns olika batterier och att det levereras som en mix.

Just nu finns det M3P både med 530km och 567km range i lager, med 0-100-performance på 3.4s resp 3.3s. Jag (ser ut som pre-facelift och facelift) Det innebär att det knappast är ett problem med att hemsidan inte hängt med utan det torde vara att bilarna faktiskt skiljer sig åt.

Diffen mellan 530km och 567km korellerar rätt bra mot 567km, så det känns nästan fastställt att det är det som skiljer.

Jag tolkar det ngn skrev innan att Tesla alltid levererar det de lovat, alltså bör ”min bil” vara en fullt uppgraderad med 82kWh-batteri.
Själv beställde jag en Performance med specifikation 3.3s och 567km WLTP range så fort den kom upp hemsidan efter att det hade blivit offentligt.
Senare matchades min beställning med en av de nya facelift lagerbilar som dock beskrevs med gamla siffror 3.4s och 530k WLTP.
Har flera gånger varit i kontakt med Sales Advisor som upprepade gånger lovade att det var fel på hemsidan och inget annat.
Stämmer det du säger så kan jag kräva kompensation eller kanske till och med en ny bil.
Hämtat ut bilen?
Jag har inte, har fått tid 30/12.

Jag gjorde som du. Det var till stor del den förlängda räckvidden med värmepump samt att man berättade om 5% mer energiinnehåll i 2170-batteriet som fick mig att bestämma mig just nu.
Om bilen inte har förlängd räckvidd(567km) så ändrar det ju grundvalarna för beställningen.

Det tyska forumet verkar visa på att det är slumpen som avgör vilket batteri man får.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 14 dec 2020 11:05
av LeffeP
Det är galet hur förvillande detta är. Jag köpte ju en LR, en sk. lagerbil, men, det är/ska vara den nya dvs. svarta lister, värmepump etc. Vet att det inte är nya lysena, finns bara till P och vissa SR+ från Kina enligt Tesla. Inget besked på när dom kommer till LR så jag vet att dom gamla sitter på min. Men, batteri och räckvidd, hmm. Kollar man på deras lagerbilar nu på LR ser man både med 560km och 580km i listan. Verkar på bilderna att de med kortare räckvidd är gamla dvs inga svarta lister, men, kan man vara säker på 580km på den nya faceliftade? Min har VIN 5YJ3E7EB7MF831XXX, inte fått regnr ännu, så frågan är om man via det kan se något mer ang batteripack? Nåt måste ju ha ändrats för att få ökad räckvidd tycker man, eller är det enbart pga värmepumpen? Blir prestandan bättre pga av den också, från 4.6 till 4.4?

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 14 dec 2020 11:18
av mikebike
LeffeP skrev:
Det är galet hur förvillande detta är. Jag köpte ju en LR, en sk. lagerbil, men, det är/ska vara den nya dvs. svarta lister, värmepump etc. Vet att det inte är nya lysena, finns bara till P och vissa SR+ från Kina enligt Tesla. Inget besked på när dom kommer till LR så jag vet att dom gamla sitter på min. Men, batteri och räckvidd, hmm. Kollar man på deras lagerbilar nu på LR ser man både med 560km och 580km i listan. Verkar på bilderna att de med kortare räckvidd är gamla dvs inga svarta lister, men, kan man vara säker på 580km på den nya faceliftade? Min har VIN 5YJ3E7EB7MF831XXX, inte fått regnr ännu, så frågan är om man via det kan se något mer ang batteripack? Nåt måste ju ha ändrats för att få ökad räckvidd tycker man, eller är det enbart pga värmepumpen? Blir prestandan bättre pga av den också, från 4.6 till 4.4?
Varken räckvidd eller prestanda blir bättre av en värmepump.
Min LR som jag hämtade i torsdags har 580 km räckvidd enligt Transportstyrelsen.

Re: Mindre batteri och långsammare laddning?

Postat: 14 dec 2020 11:19
av LeffeP
mikebike skrev:
LeffeP skrev:
Det är galet hur förvillande detta är. Jag köpte ju en LR, en sk. lagerbil, men, det är/ska vara den nya dvs. svarta lister, värmepump etc. Vet att det inte är nya lysena, finns bara till P och vissa SR+ från Kina enligt Tesla. Inget besked på när dom kommer till LR så jag vet att dom gamla sitter på min. Men, batteri och räckvidd, hmm. Kollar man på deras lagerbilar nu på LR ser man både med 560km och 580km i listan. Verkar på bilderna att de med kortare räckvidd är gamla dvs inga svarta lister, men, kan man vara säker på 580km på den nya faceliftade? Min har VIN 5YJ3E7EB7MF831XXX, inte fått regnr ännu, så frågan är om man via det kan se något mer ang batteripack? Nåt måste ju ha ändrats för att få ökad räckvidd tycker man, eller är det enbart pga värmepumpen? Blir prestandan bättre pga av den också, från 4.6 till 4.4?
Varken räckvidd eller prestanda blir bättre av en värmepump.
Min LR som jag hämtade i torsdags har 580 km räckvidd enligt Transportstyrelsen.
Varför skulle det inte kunna bli bättre, en värmepump gör ju att batteriet nyttjas bättre, så visst måste det påverka detta. Vad skulle den annars göra för nytta i bilen?