Eon billigast 350kW laddning med med 5,25kr/kWh?
Postat: 11 dec 2020 08:08
Vem har billigaste 350kW laddningen i Sverige?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Tycker de är trevligt de sänker priset men samtidigt är de lönt att låta de vara en skillnad på 30 öre per kWh mellan 50 kW laddare och de snabbare? Känns som de mest blir otydligt även om de bara skiljer typ 10-15 kr som mest på en laddning.Off Grid Byggaren skrev:E.on sänkte priset igår på 150 & 175 kW laddare till 5,25
Verkar också sänkt till 2,00 på AC-laddare.
Kanske dum fråga men.. vart finns ens dessa laddarna?Off Grid Byggaren skrev:E.on sänkte priset igår på 150 & 175 kW laddare till 5,25
Verkar också sänkt till 2,00 på AC-laddare.
2.5 km från mitt hem.. Dvs Löddeköpinge. Finnen i Varberg också har jag för mig.. Men jo de behövs många fler. 50lw finns dock på många ställen i södra Sverige.mr_tt skrev:Kanske dum fråga men.. vart finns ens dessa laddarna?Off Grid Byggaren skrev:E.on sänkte priset igår på 150 & 175 kW laddare till 5,25
Verkar också sänkt till 2,00 på AC-laddare.
I Sverige finns det 5 stationer ännu så länge som E.On Drive & Clever öppnat:mr_tt skrev:Kanske dum fråga men.. vart finns ens dessa laddarna?Off Grid Byggaren skrev:E.on sänkte priset igår på 150 & 175 kW laddare till 5,25
Verkar också sänkt till 2,00 på AC-laddare.
Nice de är så många i Tyskland, de kanske man kan utnyttja en dag när man åter får passera våra lands gränser..helix skrev:I Sverige finns det 5 stationer ännu så länge som E.On Drive & Clever öppnat:mr_tt skrev:Kanske dum fråga men.. vart finns ens dessa laddarna?Off Grid Byggaren skrev:E.on sänkte priset igår på 150 & 175 kW laddare till 5,25
Verkar också sänkt till 2,00 på AC-laddare.
Löddeköpinge:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -ufc/de6yd
Munkedal:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -ufc/95r33
Värnamo:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -ufc/mmjjp
Varberg:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... berg/56djg
Eskilstuna:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... -ufc/qw6ny
I Norge är 2st stationer öppna, Danmark 6st och Tyskland leder med 49st stationer i skrivande stund.
Jag har alltid haft som vana att följa utbyggnaden i Tyskland. Men nu har jag av begripliga skäl inte gjort det på nästan ett helt år. Det känns väldigt avlägset att kunna åka till Tyskland inom överskådlig tid, så jag har inte brytt mig längre.chaffis75 skrev:Nice de är så många i Tyskland, de kanske man kan utnyttja en dag när man åter får passera våra lands gränser..
Ändå så är det ganska oväntat och överraskande, men glädjande, att e-on sänker priset så pass mycket. Jag hade snarare trott att trenden fortsätter uppåt. Bra att nån vågar sänka priset nu.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Ja man kan se detta som ett första steg.. När "volymerna" kommer upp så skulle jag kunna tänka mig att man kanske kan sänka priserna.mati skrev:Ändå så är det ganska oväntat och överraskande, men glädjande, att e-on sänker priset så pass mycket. Jag hade snarare trott att trenden fortsätter uppåt. Bra att nån vågar sänka priset nu.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Fast Ionity har väl en annan affärsmodell. De finns ju för att de biltillverkare som står bakom ska få ett laddnätverk, precis som Tesla men utan att behöva betala det själva. De håller borta andra bilar genom att ha tok höga och kan därmed säga att deras nätverk är öppet och få bidrag för det (Vuskwagen).chaffis75 skrev:Hoppas detta påverkar ionity så de sänker priset.
Vad jag kan se håller de borta alla elbilar med sina priser.LarsL skrev:Fast Ionity har väl en annan affärsmodell. De finns ju för att de biltillverkare som står bakom ska få ett laddnätverk, precis som Tesla men utan att behöva betala det själva. De håller borta andra bilar genom att ha tok höga och kan därmed säga att deras nätverk är öppet och få bidrag för det (Vuskwagen).chaffis75 skrev:Hoppas detta påverkar ionity så de sänker priset.
VW har väl andra priser för sina bilar, om jag läst rätt.nek0 skrev:Vad jag kan se håller de borta alla elbilar med sina priser.LarsL skrev:Fast Ionity har väl en annan affärsmodell. De finns ju för att de biltillverkare som står bakom ska få ett laddnätverk, precis som Tesla men utan att behöva betala det själva. De håller borta andra bilar genom att ha tok höga och kan därmed säga att deras nätverk är öppet och få bidrag för det (Vuskwagen).chaffis75 skrev:Hoppas detta påverkar ionity så de sänker priset.
LarsL skrev:VW har väl andra priser för sina bilar, om jag läst rätt.nek0 skrev:Vad jag kan se håller de borta alla elbilar med sina priser.LarsL skrev:Fast Ionity har väl en annan affärsmodell. De finns ju för att de biltillverkare som står bakom ska få ett laddnätverk, precis som Tesla men utan att behöva betala det själva. De håller borta andra bilar genom att ha tok höga och kan därmed säga att deras nätverk är öppet och få bidrag för det (Vuskwagen).chaffis75 skrev:Hoppas detta påverkar ionity så de sänker priset.
Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Kan man gå med vinst till det priset med dagens efterfrågan på snabbladdare och de kostnader som uppkommer med de höga effekterna? Eller du kanske tycker att någon annan ska gå flera miljoner i förlust så att elbilsägare kan ladda billigt?NiklasTesla skrev:Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Detta är rätt pris och betalmodell enl mig.
Inte alls förvånad att det går dåligt för Bee. Aldrig använt dom då deras pris per kwh är för högt. Dom prisar bort sig själva likt Ionity.vigge50 skrev:Kan man gå med vinst till det priset med dagens efterfrågan på snabbladdare och de kostnader som uppkommer med de höga effekterna? Eller du kanske tycker att någon annan ska gå flera miljoner i förlust så att elbilsägare kan ladda billigt?NiklasTesla skrev:Hade hellre sätt att någon ger Tesla en utmaning med ca 2sek/kwh (alternativt spotpris +1SEK) för snabbladdning på minst 100kw utan massa abonnemang och kreditkortsbetalning på plats.martinot skrev:Håller med. Känns som det helst bör komma ner till 4 kr/kWh för att vara ett vettigt och konkurrenskraftigt pris gentemot andra drivmedel.
Detta är rätt pris och betalmodell enl mig.
Bee har inte varit nära av att gå +/-0 något år sen de startade trots att de endast ha 50 kW och tar 5 kr/kWh. Har vi något som helst bevis på att Tesla faktiskt går +/-0 på sina superchargers och inte tar pengar från bilförsäljningen för att finansiera dessa?
https://www.allabolag.se/5590007075/bee ... lutions-ab