Sida 1 av 1

SR+ och 3.7kw?

Postat: 09 dec 2020 18:16
av Moffe94
Hej,

Är ny här och ska beställa min första elbil i början på 2021.

Jag har tillgång till en laddstolpe på 3.7kw, kommer detta "räcka" för att ladda en SR+ över natten eller kommer jag få kämpa för att få upp den till fullt?

Re: SR+ och 3.7kw?

Postat: 09 dec 2020 18:26
av Klintan
Hur långt kör du per dag? Du får i ca 45 kWh på 12h, vilket bör räcka.

Re: SR+ och 3.7kw?

Postat: 09 dec 2020 18:27
av taliz
Beror på hur mkt du kör och hur lång natten är...
Batteriet är ca 50kwh, dvs med 3,7kw tar det i teorin 13,5 timmar.

Men för det första lär du inte ladda fullt så ofta, det är inte bra för batteriet.
För det andra kör du nog sällan ner till 0%.
För det tredje så kommer det bli en del laddförluster, samt du kommer använda en del för uppvärmning av batteri och kupé.

Själv körde jag ca 3000 mil/år med min M3P och har också bara 3,7kw, funkade utmärkt.

Re: SR+ och 3.7kw?

Postat: 09 dec 2020 18:32
av Moffe94
Ahh okej.
Då låter det ju definitivt som att det räcker.

Jag kör inte alls så mycket per dag så att det isåfall skulle bli ett problem.

Jag kör väl typ max 2-5 mil i snitt per dag, så då bör det inte vara några problem med andra ord.

Tack för info :)

Re: SR+ och 3.7kw?

Postat: 09 dec 2020 20:06
av Grimlos
Moffe94 skrev:
Ahh okej.
Då låter det ju definitivt som att det räcker.

Jag kör inte alls så mycket per dag så att det isåfall skulle bli ett problem.

Jag kör väl typ max 2-5 mil i snitt per dag, så då bör det inte vara några problem med andra ord.

Tack för info :)
Kan som jämförelse nämna att frun, som använder bilen mest, kör tur och retur 10 mil per dag. Vår LEAF är ngt mindre effektiv än model 3.

Vi laddar med 3,7 kW mellan 22-06 och det räcker mer än väl.

Re: SR+ och 3.7kw?

Postat: 09 dec 2020 21:23
av LarsL
Vi har kört två elbilar 7-8 mil per dag var med bara 10 A 1-fas laddning, vilket är 2,3 kW. Det funkar bra och jag har inte varit utan tillräcklig laddning på morgonen. En gång kom jag hem sent efter en lång tripp och då fick jag inte i 80% till morgonen efter men jag skulle ju inte köra lång den dagen så det räckte bra ändå.
En stor fördel med 11 kW (3-fas 16A) är ju att det går att fläska på ordentligt när elen är billig eller kunna toppa upp från normala 80% till 90 eller 100% om man spontant vill åka lite längre någon helg. Ska jag kunna köra så hög effekt så måste jag ha balansering av effekten annars kommer proppar ryka.

Re: SR+ och 3.7kw?

Postat: 09 dec 2020 21:41
av Teslaspolen
Generellt sett så räcker 3,7 kW gott. :)

Det kan bli "problem" om man kört mycket en dag och sedan ska iväg igen nästa dag. Men det är så pass sällan att det inte är något besvär direkt.

Re: SR+ och 3.7kw?

Postat: 09 dec 2020 22:28
av Niklas Z
Oftast laddar jag min M3LR från en publik 3,7 kW laddstolpe nattetid. Det finns 11 kW ett stenkast längre bort, men jag klarar mig utmärkt på 3,7 kW under en natt och lämnar gärna 11 kW till de som behöver ladda snabbare.

Re: SR+ och 3.7kw?

Postat: 09 dec 2020 22:38
av taliz
Teslaspolen skrev:
Generellt sett så räcker 3,7 kW gott. :)

Det kan bli "problem" om man kört mycket en dag och sedan ska iväg igen nästa dag. Men det är så pass sällan att det inte är något besvär direkt.
Det problemet är å andra sidan oftast löst med ett snabbt stopp vid SUC. ;)

Re: SR+ och 3.7kw?

Postat: 10 dec 2020 00:17
av Gustafsson
3,7 kW är ok. Det blir väl ca 2-2,5 mil/timme. Å det är ju bra.