Sida 1 av 1

Skarva 2 laddsladdar

Postat: 05 dec 2020 16:46
av Padelnord
Hej.
Nybliven teslaägare

Jag monterade laddboxen med 7 meter kabel i garaget.
Hantverkarna som skulle montera porten hann inte bli klara, så jag kommer inte in med bilen än.
Min fråga är. Kan jag koppla den sladden jag fick till bilen, med den kabeln som sitter monterad fast i laddaren sålänge, så jag kan dra ut sladden.
Dom passar ju i varandra.

Tack på förhand
/kristian

Re: Skarva 2 laddsladdar

Postat: 05 dec 2020 17:34
av Trean
Nej, vad jag vet kan man inte skarva typ 2-sladdar. Även om de fysiskt passar i varandra tror jag inte att du kommer att kunna ladda.

Re: Skarva 2 laddsladdar

Postat: 05 dec 2020 17:39
av Padelnord
Dom passade fysiskt men gick inte trycka ihop hela vägen.
Får köra med den långsamma laddaren sålänge :(

Re: Skarva 2 laddsladdar

Postat: 05 dec 2020 17:58
av martinot
Padelnord skrev:
Hej.
Nybliven teslaägare

Jag monterade laddboxen med 7 meter kabel i garaget.
Hantverkarna som skulle montera porten hann inte bli klara, så jag kommer inte in med bilen än.
Min fråga är. Kan jag koppla den sladden jag fick till bilen, med den kabeln som sitter monterad fast i laddaren sålänge, så jag kan dra ut sladden.
Dom passar ju i varandra.

Tack på förhand
/kristian
Vet att de är emot regler och bestämmelser. Man får aldrig någonsin skarva en Typ2-kabel. De skall också (förhoppningsvis) vara konstruerade så att det inte fungerar med styrelektroniken.

Re: Skarva 2 laddsladdar

Postat: 05 dec 2020 22:52
av bylund
Det är motstånd i kabeln som anger vad den klarar, och om dessa seriekopplas så blir det inga vettiga värden. Så för att förlänga skulle man alltså behöva en kabel utan dessa motstånd.

Re: Skarva 2 laddsladdar

Postat: 06 dec 2020 08:51
av LasseTM
bylund skrev:
Det är motstånd i kabeln som anger vad den klarar, och om dessa seriekopplas så blir det inga vettiga värden. Så för att förlänga skulle man alltså behöva en kabel utan dessa motstånd.
Det som skulle hända om du hade 2st 32A kablar är att du får ut 13A. Skulle du skarva 2st 16A kablar skulle då få 6A ur kabeln. Men det går som sagt inte men motståndet kommer bara sänka laddhastigheten.

Re: Skarva 2 laddsladdar

Postat: 06 dec 2020 10:14
av Elmil
LasseTM skrev:
bylund skrev:
Det är motstånd i kabeln som anger vad den klarar, och om dessa seriekopplas så blir det inga vettiga värden. Så för att förlänga skulle man alltså behöva en kabel utan dessa motstånd.
Det som skulle hända om du hade 2st 32A kablar är att du får ut 13A. Skulle du skarva 2st 16A kablar skulle då få 6A ur kabeln. Men det går som sagt inte men motståndet kommer bara sänka laddhastigheten.
Fast eftersom PP-signalen inte är ansluten mellan kabelns båda kontakter så kommer strömgränsen att sättas precis som vanligt av den kabel som ansluts i laddboxen. Däremot kommer laddning inte starta pga kontakternas olika isättningsdjup som gör att CP-signalen inte får kontakt i skarven.

Re: Skarva 2 laddsladdar

Postat: 08 dec 2020 10:18
av Snelleman
Nått jag läst, aldrig provat, och inte uppmuntrar, men:
Man kan väl såga av en bit av kontakten som sitter mot laddboxen till på typ2 kabeln för att kunna använda som skarv? Nackdelen är att kontakten aldirg kommer kunna låsas fast i laddbox ändan igen.

Re: Skarva 2 laddsladdar

Postat: 08 dec 2020 10:40
av RagWal
Snelleman skrev:
Nått jag läst, aldrig provat, och inte uppmuntrar, men:
Man kan väl såga av en bit av kontakten som sitter mot laddboxen till på typ2 kabeln för att kunna använda som skarv? Nackdelen är att kontakten aldirg kommer kunna låsas fast i laddbox ändan igen.
Såhär kan man göra. Kapa 12mm på "skarvkabeln" på laddsidan för att kontakterna skall bottna. Vet en som provat med lysande resultat :roll: Man kapar också bort låsklacken/hålet. Se till att avsluta laddningen på rätt sätt och inte genom att dra isär kablarna i denna skarv.
Men det är såklart inte rätt. :lol: