Hej därute.
Jag skulle spänna hjulmuttrarna då det lät lite från hjulen när jag körde.
Jag svängde av och spände runt om men en bult gick mitt av. Det har jag aldrig varit med om på någon bil, någonsin.
Man blir rädd. Kan en bult brista så kan väl alla?
Hur som helst.
Sitter de med splines intryckta i navet?
Tuborg
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 26 nov 2020 16:59
av Superkewl
Det kan hända med alla hjulbultar flesta hjulbultar ska spännas med 130-160 nm men folk tenderar att spänna för kung och fosterland vilket är runt 400nm .
Sträcker du metall så går det av till slut av stressen i materialet, jag hade tagit av resterande, skruvat ut den knäckta (brukar inte va svårt) och kolla om dom andra ser skadade ut.
I värsta fall så byt ut alla, ingen stor kostnad för att känna dig säker
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 26 nov 2020 17:37
av HelectriC
Vad har du dragit av? Model S har väl muttrar och fasta gängor i navet på hjulet? Svårare att byta gängtappen som sitter i bilen antar jag än muttern som är lös?
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 26 nov 2020 17:40
av mans71
Att du stannade, var det för att hjulet lossnat lite? Måste ju bli en fruktansvärd stress på bultarna om du drar åt detta med bilen vilande på däcket, men du kanske hissade upp först?
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 26 nov 2020 17:44
av sven-labil
Muttrarna på en Model S ska dras med 175 Nm. Åtdragningsmomentet är till för att sträcka pinnbulten lagom mycket.
Ifall en gick av och det beror på att den dragits för hårt så verkar det ju ganska sannolikt att alla 20 råkat ut för det. Inte för att jag vet, men det låter svårt att titta på pinnbultarna själv för att avgöra om de blivit skadade. (En expert med ett mikroskop kan nog.)
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 26 nov 2020 17:49
av LarsL
mans71 skrev:
Att du stannade, var det för att hjulet lossnat lite? Måste ju bli en fruktansvärd stress på bultarna om du drar åt detta med bilen vilande på däcket, men du kanske hissade upp först?
Skulle det kunna vara. Det krävas ju en enorm kraft för att dra sönder muttrar i den här dimensionen annars.
Rekommenderar en billig enkel momentnyckel så att ni vet hur mycket hjulen dras åt.
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 26 nov 2020 17:55
av LasseTM
LarsL skrev:
mans71 skrev:
Att du stannade, var det för att hjulet lossnat lite? Måste ju bli en fruktansvärd stress på bultarna om du drar åt detta med bilen vilande på däcket, men du kanske hissade upp först?
Skulle det kunna vara. Det krävas ju en enorm kraft för att dra sönder muttrar i den här dimensionen annars.
Rekommenderar en billig enkel momentnyckel så att ni vet hur mycket hjulen dras åt.
Det krävs inte en enorm kraft, varje gång du drar en bult för hårt plasticeras den lite, dvs den tappar sin elasticitet.
Nästa gång du ska spänna bultarna är de inte lika elasticska längre utan måste spännas ännu hårdare än gången innan för att få samma klämkraft.
När du gör detta så de placticeras ännu mer, gör du detta 10-20 gånger är det inte konstigt att du drar av en bult då den inte är elastisk längre.
Idioti med alla däckfirmor som drar med mutterpicka inställd på 450Nm eller mer när de drar åt bultarna på bilar, man ska kasta dessa bultar efter varje använding då.
Byt alla då jag antar att du eller någon annan inte har någon som helst koll på hur hårt dina bultar ska dras sedan köper du en momentnyckel och börjar dra dina bultar till 175Nm.
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 26 nov 2020 18:43
av Tuborg
Hej alla!
Tack för alla svar. Någon som vet var man kan få tag på hjulbultar? Jag har letat en stund utan framgång. Tesla har bara hela nav och det känns som penningförstöring att byta nav bara för att en bult gått av.
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 27 nov 2020 03:22
av lator
Tuborg skrev:
Hej alla!
Tack för alla svar. Någon som vet var man kan få tag på hjulbultar? Jag har letat en stund utan framgång. Tesla har bara hela nav och det känns som penningförstöring att byta nav bara för att en bult gått av.
Det krävs inte en enorm kraft, varje gång du drar en bult för hårt plasticeras den lite, dvs den tappar sin elasticitet.
400 Nm = enorm kraft om det nominellt ska vara 175 Nm.
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 27 nov 2020 07:46
av LasseTM
LarsL skrev:
LasseTM skrev:
Det krävs inte en enorm kraft, varje gång du drar en bult för hårt plasticeras den lite, dvs den tappar sin elasticitet.
400 Nm = enorm kraft om det nominellt ska vara 175 Nm.
Kan kanske hålla med om det, men för gemene man så är inte 400Nm enorm kraft när man ser dem stå med 2 meters rör och drar sina hjulbultar och ändå ska de få till det sista knycket när de blir röda i ansiktet
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 27 nov 2020 13:32
av Elix747
Tesla MS bult är en M14 med stigning 1,5 mm och troligt klass 10.9.
Klass innebär vad den tål.
Om blir om man räknar om till kraft med hänsyn till vad bulten tål så får man följande resultat.
Med normal torr friktion tål bulten minst (men normalt något mer):
Ok upp till ca 240-280Nm
Sönder över ca 265-310Nm
Om man har smort gängan blir det värre.
Ok upp till ca 150-190Nm
Sönder över ca 170-220Nm
Bulten tål minst kraften motsvarande 11 ton så det är ganska stora krafter. Som synes är det mycket beroende av friktionen.
Om du väger 70kg hänger hela din vikt längst ut på din 50cm långa hjulmutternyckeln så blir det 350Nm. Dvs ganska lätt att dra hårt.
Man kan dra mutter/bult relativt långt efter ok nivån eftersom den håller på att gå sönder och då ökar momenten långsamt.
Kraften kan försvinna pga av sättningar i kontaktytorna. Det kan vara lite smuts, småhack eller kanter som deformeras. Oftast blir det bra med rena ytor, men det kan uppstå. Därför är det säkrast att efterdra.
Kraften skall inte blandas ihop med lossmomenten som ofta är höga pga oxidering i kontaktytor.
Detta svarade tyvärr inte på hur man får tag på ny bult, men kanske lite förståelse för krafterna och momenten.
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 27 nov 2020 14:09
av Tuborg
Hej!
Tack för de intressanta kommentarerna. Att hitta rätt storlek på bult verkar svårt här på hemmaplan. I USA finns det men de är hiskeligt dyra. Det blir billigare att köpa ett nytt nav med SKF-lager. Så blir det. Inte mycket mer skruvande heller då bromsoken och skivorna ändå måste bort.
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 27 nov 2020 14:48
av Gustafsson
Tuborg skrev:
Hej!
Tack för de intressanta kommentarerna. Att hitta rätt storlek på bult verkar svårt här på hemmaplan. I USA finns det men de är hiskeligt dyra. Det blir billigare att köpa ett nytt nav med SKF-lager. Så blir det. Inte mycket mer skruvande heller då bromsoken och skivorna ändå måste bort.
Kolla med Vimmerby
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 27 nov 2020 16:46
av Teslared
Elix747 skrev:
Tesla MS bult är en M14 med stigning 1,5 mm och troligt klass 10.9.
Klass innebär vad den tål.
Om blir om man räknar om till kraft med hänsyn till vad bulten tål så får man följande resultat.
Med normal torr friktion tål bulten minst (men normalt något mer):
Ok upp till ca 240-280Nm
Sönder över ca 265-310Nm
Om man har smort gängan blir det värre.
Ok upp till ca 150-190Nm
Sönder över ca 170-220Nm
Bulten tål minst kraften motsvarande 11 ton så det är ganska stora krafter. Som synes är det mycket beroende av friktionen.
Om du väger 70kg hänger hela din vikt längst ut på din 50cm långa hjulmutternyckeln så blir det 350Nm. Dvs ganska lätt att dra hårt.
Man kan dra mutter/bult relativt långt efter ok nivån eftersom den håller på att gå sönder och då ökar momenten långsamt.
Kraften kan försvinna pga av sättningar i kontaktytorna. Det kan vara lite smuts, småhack eller kanter som deformeras. Oftast blir det bra med rena ytor, men det kan uppstå. Därför är det säkrast att efterdra.
Kraften skall inte blandas ihop med lossmomenten som ofta är höga pga oxidering i kontaktytor.
Detta svarade tyvärr inte på hur man får tag på ny bult, men kanske lite förståelse för krafterna och momenten.
Det där gäller väl bara "gängan", du måste ju också ta hänsyn till friktionen mellan konan på muttern och den på fälgen. Där är radien större än gängans så det skulle påverka momenten enligt min mening ganska mycket. Det borde innebära att det inte är så lätt att dra sönder bulten, skruven, som du angett.
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 27 nov 2020 17:18
av Elix747
Teslared skrev:
Elix747 skrev:
Tesla MS bult är en M14 med stigning 1,5 mm och troligt klass 10.9.
Klass innebär vad den tål.
Om blir om man räknar om till kraft med hänsyn till vad bulten tål så får man följande resultat.
Med normal torr friktion tål bulten minst (men normalt något mer):
Ok upp till ca 240-280Nm
Sönder över ca 265-310Nm
Om man har smort gängan blir det värre.
Ok upp till ca 150-190Nm
Sönder över ca 170-220Nm
Bulten tål minst kraften motsvarande 11 ton så det är ganska stora krafter. Som synes är det mycket beroende av friktionen.
Om du väger 70kg hänger hela din vikt längst ut på din 50cm långa hjulmutternyckeln så blir det 350Nm. Dvs ganska lätt att dra hårt.
Man kan dra mutter/bult relativt långt efter ok nivån eftersom den håller på att gå sönder och då ökar momenten långsamt.
Kraften kan försvinna pga av sättningar i kontaktytorna. Det kan vara lite smuts, småhack eller kanter som deformeras. Oftast blir det bra med rena ytor, men det kan uppstå. Därför är det säkrast att efterdra.
Kraften skall inte blandas ihop med lossmomenten som ofta är höga pga oxidering i kontaktytor.
Detta svarade tyvärr inte på hur man får tag på ny bult, men kanske lite förståelse för krafterna och momenten.
Det där gäller väl bara "gängan", du måste ju också ta hänsyn till friktionen mellan konan på muttern och den på fälgen. Där är radien större än gängans så det skulle påverka momenten enligt min mening ganska mycket. Det borde innebära att det inte är så lätt att dra sönder bulten, skruven, som du angett.
Det är med hänsyn taget till en gängfriktion och kontakfriktion för standard fläns på mutter.
Men skruvarna håller ju för minst det ovan angivna. Normalt håller de för mer eftersom klassning är minsta hållfasthet. Men man jag ju ha otur och få en som ligger i det lägre spannet av toleransen.
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 27 nov 2020 21:06
av Tuborg
Jag blev mest förvånad när det hände. Jag har lågt räknat 150000mil bakom mig som bilförare men jag har aldrig lyckats dra av en hjulbult. Pinnbultar i motorer av klenare dimensioner och rostiga bultar har jag väl dragit av men då bara när jag försökt lossa. En SAAB 9000 jag hade en gång spände fast vänstra framhjulet vid gång och då var det ett gigantiskt järnrör som kom fram när det skulle lossas. Men ingen bult gick någonsin av.
Jag hade med min momentnyckel i starten efter hjulbytet på Teslan och fick efterspänna vänster bak hela tiden, inte de andra. Jag hoppade momentnyckeln efter ett tag och tog bara ett skaft med hylsa och drog på känn. Så igår när jag gick en runda efter att ha spänt vänster bak och kollade de andra som satt bra så small bulten på högerhjulet. Det är ju några newton som ska ner i asfalten och den griper bra med sin stora vikt så visst måste materialet få en del stryk, kan jag tänka även om fram och bakvagn ser ut att vara robust byggda.
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 27 nov 2020 21:19
av Bjelke
Tuborg skrev:
Jag blev mest förvånad när det hände. Jag har lågt räknat 150000mil bakom mig som bilförare men jag har aldrig lyckats dra av en hjulbult. Pinnbultar i motorer av klenare dimensioner och rostiga bultar har jag väl dragit av men då bara när jag försökt lossa. En SAAB 9000 jag hade en gång spände fast vänstra framhjulet vid gång och då var det ett gigantiskt järnrör som kom fram när det skulle lossas. Men ingen bult gick någonsin av.
Jag hade med min momentnyckel i starten efter hjulbytet på Teslan och fick efterspänna vänster bak hela tiden, inte de andra. Jag hoppade momentnyckeln efter ett tag och tog bara ett skaft med hylsa och drog på känn. Så igår när jag gick en runda efter att ha spänt vänster bak och kollade de andra som satt bra så small bulten på högerhjulet. Det är ju några newton som ska ner i asfalten och den griper bra med sin stora vikt så visst måste materialet få en del stryk, kan jag tänka även om fram och bakvagn ser ut att vara robust byggda.
Om förspänningskraften är som den ska så är det bara friktionen mellan dom dom stora plana ytorna som för
över momentet från motorn, skruvarna ska då inte få mer spänning än den från åtdragningen...
Men om skruvarna inte orkar hålla den kraften så blir det ju tyvärr andra bullar... vilket din beskrivning tyder på.
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 28 nov 2020 07:09
av Jerker
Tuborg skrev:
Hej alla!
Tack för alla svar. Någon som vet var man kan få tag på hjulbultar? Jag har letat en stund utan framgång. Tesla har bara hela nav och det känns som penningförstöring att byta nav bara för att en bult gått av.
Testa med nån däckfirma. Jag behövde några nya en gång och en gammal däckbytarfirma i Norrköping som jag ofta anlitat visade sig ha massor på lager, både nya och begagnade i alla möjliga dimensioner.
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 06 dec 2020 14:41
av Tuborg
Jag skruvade av hjul, ok och bromsskiva idag, inte svårt. Det går inte att trycka dit någon bult av originallängd då det är för trångt. Man måste plocka av navet och detta visade sig vara väldigt bökigt. De två bakersta bultarna till navet sitter helt ok och är inga problem att skruva av men de främre blir jag inte klok på hur man ska få av. Har de något el eller tryckluftsdrivet spärrhandtag som är väldigt smäckert eller hur gör man?
Är det någon här som provat att utföra detta?
Mvh
Tuborg
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 07 dec 2020 00:26
av lator
Kan du berätta vad som är i vägen? Enligt denna bild ser det ju åtkomligt ut...
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 07 dec 2020 12:59
av Tuborg
Hej!
Nu har jag inte det isärtaget och kan inte avgöra om skissen är höger eller vänster sida så att beskrivningen blir rätt. I alla fall handlar det om höger bak, för min del. De två främsta bultarna (nummer 3) som håller navet från insidan ( bilens färdriktning ) sitter tjurigt till. På bilden ser det likadant ut för alla bultarna. Jag har ingen lyft men när kommer åt en sådan kan det bli lättare. Bultarna sitter i alla fall så till att det inte finns så mycket utrymme att "knixa i sidled med spärrskaft. De sitter också väldigt tätt inpå drivaxeldamasken, så för att kunna se eller i alla fall känna så måste man ha ståhöjd och se bultarna rakt framför sig med bra belysning.
Det känns inte roligt att krypa under denna massiva klump utomhus, heller även om domkrafter och pallbockar är rejäla.
Re: Avdragen hjulbult
Postat: 07 dec 2020 14:56
av Kronberg
Det ser lite annorlunda ut bak.
Blir det mer plats för spärrskaft med förlängare om man följer punkt 7?
7. Remove the rear wheel arch liner
Video, tyvärr visar han bara när han lossar de bakre bultarna.
Hub - Rear - LH (Remove and Replace)
*FRT No: 31030702*
Special tool(s) required for this procedure:
*Supplier* *Part Number* *Description*
Tesla 1062500-00-A Magnetic Field Viewing Card
<file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/guid-db2a5275-84e3-46b2-8f3b-d0de6ab7ec48.html#GUID-DB2A5275-84E3-46B2-8F3B-D0DE6AB7EC48__TABLE_SQX_F3W_FS>
Tesla 1082171-00-A S-hook
Warning: If the vehicle has air suspension, activate "Jack" mode on the
touchscreen before raising and supporting the vehicle.
Removal
1. Position the vehicle in preparation for raising it, but keep the
vehicle at ground level at this time.
2. Loosen the lug nuts on the LH rear wheel.
3. Remove the wheel center cap.
<file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/%&ovr1/guid-71ba18eb-d0b4-4ea8-9a0b-d0c85af76940-print.jpg>
4. Remove the hub nut (torque 245 Nm).
<file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/%&ovr0/guid-d203d89d-9d2d-4bde-b2f4-24d4654f6dd5-print.jpg>
5. Remove the wedge-lock washer.
6. Put the vehicle in "Tow" mode.
7. Remove the rear wheel arch liner (refer to procedure)
<file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/guid-b1f91497-4db0-45fc-9a36-3db3f257a55b.html>.
8. Remove the bolts (x2) that secure the brake caliper to the knuckle
(torque 120 Nm).
<file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/guid-3616458f-bd6d-4a4f-91ee-e73969539568-print.jpg>
9. Release the caliper and use the S-hook to support it.
Caution: To avoid damage to the brake line, the brake caliper must
be supported at all times.
10. Remove the screw that secures the wheel speed sensor to the knuckle
(torque 8 Nm).
<file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/%&ovr0/guid-2ad16953-bcfb-4012-8752-13a80da88ac8-print.jpg>
11. Release the wheel speed sensor from the knuckle and tie it aside.
Caution: Take care not to damage component(s).
12. Remove the parking brake caliper (refer to procedure)
<file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/guid-74047405-390e-4404-9ef8-26cd24c3b85a.html>.
13. Remove the screw that secures the brake rotor to the hub, then
remove the brake rotor (torque 17 Nm).
<file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/guid-7084af19-49ab-422a-b080-7939f13eeaff-print.jpg>
14. Remove the bolts (x4) that secure the hub to the knuckle (torque 90
Nm).
Note: The hub and knuckle assembly is shown removed from the vehicle
to aid clarity.
<file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/%&ovr1/guid-4ea304a9-2582-4fc5-bd7a-427194c78427-print.jpg>
15. Release the driveshaft from the hub, and remove the hub from the
knuckle. Place the hub on a non-magnetic surface.
Caution: A magnetic field from a pick-up tool or magnetic parts tray
could permanently damage the magnetic pattern on the hub/bearing
tone ring.
<file:///D:/Service_manual/servicemanual/workshop/xml/%&ovr1/guid-4e60c00a-098c-4386-8056-f477343b0b33-print.jpg>
Installation
Installation procedure is the reverse of removal, except for the following:
Note: Clean the affected areas before installation.
* Clean the mating faces of the hub and disc.
* Use the magnetic field viewing card to ensure that the magnetic
field on the tone ring is not damaged.
* After connecting the electric parking brake caliper harness, wrap
the connector seam with electrical tape to prevent dirt ingress.
* Pump the brake pedal at least 5 times to seat the pads against the
brake rotors.
Warning: Always check that the brake pads are seated correctly
before driving the vehicle.
Tack Kronborg!
Var har du funnit denna intressanta information med bra bilder.
Det är nog möjligt att man kommer åt bättre om man plockar bort innerskärmen enligt punkt 7 som du skriver.
Tuborg