FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6234
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Bra, balancerad, artikel från Reuters härom dagen:
https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-04-05/

"Everyone else has found out that what they thought was a two or three-year project turns out to be a 10 or 20-year project," said Philip Koopman, a Carnegie Mellon University professor working on autonomous vehicle safety. "Tesla's found that out too."

"Tesla's Musk has chosen to develop self-driving vehicles with radar and cameras, and without lidar, a remote sensing technology using pulsed laser light the way radar uses radio waves, and Koopman believes that is "like tying one's hand behind your back." Anyone developing self-driving vehicles will need to prove it with a year or two of perfect performance, something the industry is nowhere near, he added.

“Tesla promised all their cars would be fully autonomous eight years ago, and even though they've changed their approach several times during that period, many believe they still remain years away from achieving full autonomy,” said John Krafcik, former CEO of Waymo, Alphabet's (GOOGL.O), autonomous driving technology company.

Jamie Meyers, an analyst at Laffer Tengler Investments, which holds Tesla shares, is impressed with the automaker's innovation and remains a believer. "Tesla is more or less there from an engineering standpoint ... and it is a natural adjacency," he said in an email. "And given Tesla’s premium brand association, we think people would be more inclined to participate."

Jag skulle dock tro att Jamie Meyers inte har en ingenjörsutbildning utan kanske en ekonomiutbilding :)

Då skulle han kanske veta att Waymo jobbat med att ta bort föraren på motorväg med sina state-of-the-art sensorer som kan se tre fotbollsplaner åt alla håll i många år, och är fortfarande inte riktigt "där".
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av HerrNilsson »

Intressant video! :shock:
I worked on the development of Unmanned System for over 20 years and in this video I gave a little history of those systems before taking Tesla's new FSD V12.3.3 for my first drive.
Snubbe som jobbat många år mot försvarssektor och DARPA mestadels med utveckling av självkörande fordon. Det var lite mindre datorkraft och lite högre komponentpriser i början av 2000-talet när dom höll på som mest :D

Intressant att se en kille med djup teknisk kunskap inom området prova på FSD. Hans omdöme är att systemet är "very human, very natural" och han avslutar med "full self driving has finally arrived!" .

Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av thebishop »

Som krockar en gång i veckan??

Förstår inte glädjefiltret alla har.

Jag älskar ny teknik. Som funkar.

Hade hellre sett total fokus på motorväg och kökörning som verkligen funkade så man kunde läsa en bok då. Och strunta i vanliga vägar.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1132
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av bjornnilsson »

Kan inte förstå hur den här killen vågar visa och prata så mycket om militära prylar. Finns nog flera här inne på forumet som jobbat eller jobbar inom försvarssektorn och vet hur bränd man kan bli om man säger för mycket. Han måste känna sig väldigt säker.

Tack för videon HerrNilsson, väldigt intressant.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6234
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

HerrNilsson skrev: 09 apr 2024 09:41
Intressant att se en kille med djup teknisk kunskap inom området prova på FSD. Hans omdöme är att systemet är "very human, very natural" och han avslutar med "full self driving has finally arrived!" .
Jag håller med att FSD kör bra oftast. Det är bara den där lilla detaljen med att ta bort föraren jag ställer mig frågande till... ;)

Innan det händer har systemet ett begränsat värde och riskerar att orsaka fler olyckor.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av thebishop »

Jag tror vi får börja ta ett nytt sätt att se på FSD:

Skulle du våga sätta dina barn i bilen och låta den köra själv till mormor med dem på landsvägen , genom stan eller på motorvägen utan att frukta för deras liv? Utan förare och du får inte åka med.

Då har vi FSD på riktigt för den domänen.

Om du inte vågar det, är det inte klart ännu.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6234
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ja precis. Man kan inte hålla på att flytta målstolarna från "alla Teslor kommer att vara robotaxi" till det här, även om det är "coolt".

"In early 2009, when Waymo was first founded as the “Google Self-Driving Car Project,” Google founders Sergey Brin and Larry Page challenged our first engineers to drive autonomously without human intervention or disengagements along ten challenging 100-mile routes in our home state of California. By December 2009, the team had completed their first route, and nine months later in mid 2010, we had wrapped up the last."

Google's "Project Chauffeur" körde 101000 miles autonomt med säkerhetsförare i Kalifornien för 14 år sedan.


Playlist:


Nyligen har man tillsammans med Swiss:Re konstaterat att Waymo Driver är säkrare än en människa i stadstrafik. Fortfarande har inte Waymo tagit bort säkerhetsföraren på motorväg.

Om säkerhet:
https://link.springer.com/article/10.10 ... 21-09602-1

"Very few Silicon Valley companies have ever had to ship a safety critical thing..."

"I’m not sure I’d be rude to the AI people but often all of them working in this area don’t understand a lot of stand- ard safety engineering”

Övrig historik:
https://www.arrow.com/en/research-and-e ... evelopment

https://en.wikipedia.org/wiki/Waymo
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Xanthopteryx
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

Hertsh skrev: 08 apr 2024 22:31
Domenix skrev:
spacecoin skrev: 08 apr 2024 11:57
Hertsh skrev: 08 apr 2024 10:57
Hertsh skrev:
Med v12 börjar vi se en trend där det faktiskt sker en direkt förbättring av antal km innan Critical Disengagement , framförallt i stad där nya neuralnet ”koden” är aktiv (ännu är det hårdkodat på Highway om jag fattat det korrekt).

Bild
Källa är teslafsdtracker
Ett nytt snapshot från teslafsdtracker. Det var visst en trend som inte fortsatte rakt uppåt.

Bild
Jag är CHOCKAD.
Fast när över 2 miljoner bilar har de nya versionerna (och folk som aldrig testa fsd förr) börjar använda och rapportera in data till fsdtracker så är det omöjligt med objektiv bevisning för något som har att göra med funktionerna i fsd.

Att citera fsdtracker visar bara hur dålig koll man har på nuvarande situation
Jag visade på en trend till det bättre med v12 och sedermera en rejäl dipp efter några veckor.

Jag är skeptisk till Teslas förmåga att skapa robotaxis, men är hoppfull. Jag kan på tok för lite om AI för att kunna avgöra om det kan ersätta teknik i form av Lidar, Radar, HD kartor etc men förstår på många som kan sådant att det med hög sannolikhet inte kommer lyckas. Inte ens om uppenbara saker som rena kameror löses mha tvätt etc. Men jag hoppas, för det vore bra ekonomiskt om saker kan lösas utan för mycket hängslen och livremmar.

Oavsett, så tycker jag det är spännande om det går att se en exponentiell utveckling i förbättring när AI appliceras. Det verkade som att det kunde vara fallet, men nya data visar på motsatsen. Återstår att se om Tesla lyckas göra FSD (supervised) rejält bättre eller ej.

Däremot har jag tillräcklig koll på teslafsdtracker så jag tror inte att det är några miljoner bilar som rapporterar in data, det är ett antal entusiastiska användare (tidigare betatestare) som rapporterar ”manuellt” från sina bilar. Datan är så pålitlig som den kan vara såväl bakåt i tiden som just nu. Bättre vore så klart om vi kunde få data direkt från Tesla, men det håller jag inte andan efter.

Vore bra om du försöker vara mer saklig framöver. Det ger ett bättre forum. Jag är inte korkad och vill inte få det påklistrat mig, men skulle jag ha fel (och det händer någon enstaka gång Bild) så är jag tidig med att erkänna det.
Självklart är det bästa om Tesla kan visa sann data från deras verksamhet.
Men det gör man inte.
Och man behöver inte vara kärnfysiker för att inse att bristen på transparens är på grund av att man faktiskt är skitdåliga och släpper man på informationen så innebär det garanterat ett haveri utan dess like.
Dessutom har man målat in sig i ett hörn med alla lögner och hittepå genom åren. Ponera nu att man faktiskt SKULLE släppa fullt transparent data. Vem skulle lita på att den var sann?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6234
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Xanthopteryx skrev: 09 apr 2024 11:17
Dessutom har man målat in sig i ett hörn med alla lögner och hitte-på genom åren. Ponera nu att man faktiskt SKULLE släppa fullt transparent data. Vem skulle lita på att den var sann?
Lösning är enkel: https://www.dmv.ca.gov/portal/dmv-virtu ... e-testing/
Xanthopteryx
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

Ja det där är ett mycket bra initiativ, men frågan kvarstår:
Kommer Tesla vara sanningsenliga?
Man har mörkat saker förr för myndigheter...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6234
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Xanthopteryx skrev: 09 apr 2024 11:23
Ja det där är ett mycket bra initiativ, men frågan kvarstår:
Kommer Tesla vara sanningsenliga?
Man har mörkat saker förr för myndigheter...
Det är inte ett initiativ utan det är lag, och processen för att införa ett självkörande fordon i Kalifornien. Om man söker om ett tillstånd måste man rapporterar. Tesla söker inte om ett tillstånd utan lutar sig mot federala kryphål. Smart eller oansvarigt? Kanske både och?

Alla företag mörkar mot myndigheter och det finns inte direkt några indikationer som gör att Tesla skulle vara värre än någon annan.

ps. Jag tycker att du kan överväga att försöka få in mer faktakontroll, saklighet, och en släng av nyansering i dina inlägg. Det blir väldigt mycket fel och onödigt vinklat/negativt mot Tesla tycker (till och med) jag.
Xanthopteryx
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

Och lagar tillkommer genom initiativ.

När det gäller detta med FSD och hur Tesla hanterar situationen, och har hanterat, så finns det inte så mycket positivt att säga. Tesla mörkar, ljuger, hittar på, fabricerar och utsätter andra människor för risker som inte är okej.
Det är enkel fakta och det finns liksom inte så mycket positivt i detta.

Hela företaget Tesla bygger på att nyttja andras pengar, att höja aktiekursen och att tänja sanningar så långt så det till slut till och med är uppenbara lögner.

Tesla hade något bra en gång i tiden, när man fick till att batteribilar ånyo kom på kartan (märk väl, batteribilar är verkligen ingen nyhet alls utan har funnits i princip så länge bilen har funnits) men sättet de sedan har dundrat på och bedragit folk och myndigheter och hur man sätter pengar före säkerhet och kvalitet är verkligen inte okej.

Nu börjar verkligheten nog komma ikapp ser det ut som. Jag är inte helt hundra på att Tesla finns kvar i nuvarande form inom fem år. Kan mycket väl vara uppköpt.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av HerrNilsson »

Jag tycker de går från klarhet till klarhet. Och utvecklingstakten är ju rätt hög.

Såklart finns det fortfarande en del corner cases som systemet ännu har svårt med men det finns ju ingen annan bil idag man kan gå och köpa (i USA änsålänge) som kör "själv" på detta sättet. Jag tycker det hela är smått fantastiskt.

Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5332
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Xanthopteryx skrev: 09 apr 2024 13:27
Och lagar tillkommer genom initiativ.

När det gäller detta med FSD och hur Tesla hanterar situationen, och har hanterat, så finns det inte så mycket positivt att säga. Tesla mörkar, ljuger, hittar på, fabricerar och utsätter andra människor för risker som inte är okej.
Det är enkel fakta och det finns liksom inte så mycket positivt i detta.

Hela företaget Tesla bygger på att nyttja andras pengar, att höja aktiekursen och att tänja sanningar så långt så det till slut till och med är uppenbara lögner.

Tesla hade något bra en gång i tiden, när man fick till att batteribilar ånyo kom på kartan (märk väl, batteribilar är verkligen ingen nyhet alls utan har funnits i princip så länge bilen har funnits) men sättet de sedan har dundrat på och bedragit folk och myndigheter och hur man sätter pengar före säkerhet och kvalitet är verkligen inte okej.

Nu börjar verkligheten nog komma ikapp ser det ut som. Jag är inte helt hundra på att Tesla finns kvar i nuvarande form inom fem år. Kan mycket väl vara uppköpt.
Än så länge har inte Tesla behövt betala mångmiljard summor som straff för att de bedragit folk och myndigheter, vilket det finns andra bilföretag som fått göra. Tror inte Tesla är värre än vissa andra bilföretag. Jag försvarar inte Teslas beteende på något sätt. Vill bara påpeka att de långt ifrån är ensamma om att prioritera pengar före säkerhet i bilbranschen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Toja »

Xanthopteryx skrev:
Mycket konstruktivt och bra skrivet helt klart.

Några fler exempel:
Kör mot rött, kör rätt igenom väl synliga vägkoner vid avstängd väg som är väl skyltad, kör rätt igenom en tydlig vägbom, kan inte hantera körriktningsvisare korrekt, särskilt i cirkulationsplatser, velar mellan filer som någon som är påverkad, kör i diket vid snö, följer hjulspår i snö som om det vore väglinjer, blir bländad av sol rätt in i kameran, stannar för gatlykta som den tror är rött trafikljus, kör på väl synlig stege på vägen, kör ner i stora potthål, fattar inte vad en järnväg är, kan inte tolka liggande trafikljus korrekt, kan inte tolka blinkande trafikljus korrekt, med mera.
Du verkar ha sett någon gammal version.
Kolla på FSD 12.3.3
Just nu kommer ny version varje vecka med stora framsteg varje liten uppdatering
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7328
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Den självkörande robotaxi Tesla visar upp 8/8 kan i bästa fall komma i produktion om 2 år. De har ju knappt ens börjat bygga fabriken där den ska byggas. Elon och Tesla räknar kallt med att tills dess har FSD blivit några magnitud bättre. De extrapolerar utvecklingen FSD haft de senaste åren.

Sedan har de alltid fallback lösningen att montera ratt och pedaler och kallar den Model 2 (eller vad den nu kommer heta).

Det är inte dagens version 12.3.3 man ska titta på när man tänker Tesla Robotaxi. Inte ens vad Elon fantiserar om. Utan utvecklingen från vad FSD version 10 kunde i November 2021 till vad 12.3.3 klarar idag och extrapolera den med förhoppningsvis lite lagom exponentiell utveckling.

Tesla har även säkert övervägt andra fallback-lösningar som central övervakning av bilarna a la Cruise som erkänt att de har 1,5 människor per bil som övervakar körningen och behöver ingripa var sjätte kilometer. https://teslaclubsweden.se/de-sjalvkora ... lvkorande/ Ta några hundratusen indier...

Eller "Elon förbjude" att de kryper till korset och skruvar på Lidar på toppen av bilen och säljer in den med nån snick-snack i stil med när de tog bort radarn pga "informations-dissonans".
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6234
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 09 apr 2024 14:49
Den självkörande robotaxi Tesla visar upp 8/8 kan i bästa fall komma i produktion om 2 år. De har ju knappt ens börjat bygga fabriken där den ska byggas. Elon och Tesla räknar kallt med att tills dess har FSD blivit några magnitud bättre. De extrapolerar utvecklingen FSD haft de senaste åren.

Sedan har de alltid fallback lösningen att montera ratt och pedaler och kallar den Model 2 (eller vad den nu kommer heta).

Det är inte dagens version 12.3.3 man ska titta på när man tänker Tesla Robotaxi. Inte ens vad Elon fantiserar om. Utan utvecklingen från vad FSD version 10 kunde i November 2021 till vad 12.3.3 klarar idag och extrapolera den med förhoppningsvis lite lagom exponentiell utveckling.

Tesla har även säkert övervägt andra fallback-lösningar som central övervakning av bilarna a la Cruise som erkänt att de har 1,5 människor per bil som övervakar körningen och behöver ingripa var sjätte kilometer. https://teslaclubsweden.se/de-sjalvkora ... lvkorande/ Ta några hundratusen indier...

Eller "Elon förbjude" att de kryper till korset och skruvar på Lidar på toppen av bilen och säljer in den med nån snick-snack i stil med när de tog bort radarn pga "informations-dissonans".
Tibor, du har missuppfattat det här tyvärr. Du skriver: "Istället för en förare bakom ratten behövs det en och en halv som fjärrstyr på distans."

Det är HELT FEL. Det är ingen som fjärrstyr några bilar. Det är lika fel som att påstå att telefonisterna på Taxi Stockholm kör bilarna.

När Tesla har byggt sin magiska taxi och lyckats säkerhets-validera den runt 2028-2030 lär det ta Tesla fler år att bygga upp en flotta av bilar, fixa mark, ha depåer och anställa personal för att städa, serva och ladda bilar, ha kundtjänst, bygga en app osv osv osv. 2030-2032 i en stad tippar jag på, som best case.

Är det ens längre en uttalad affärsidé? jag har inte hört så mycket om Teslas tankar kring detta sedan 2019.... Egen regi, eller ska de försöka hyra ut bilar till Taxibolag? Ska de sluta sälja bilar helt?

Just nu är det lite som underpants-gnomes i South Park. Collect data -> ???? -> Profit.

Waymo har jobbat med detaljer som "airport dropoff" eller ingress/egress i allmänhet i flera år. Det är skitsvårt. Tesla kan inte ens köra i Las Vegas-tunnlarna och hantera den processen automatiskt. Det kanske de kan klara om 2-3 år om de satsar på det med vision only.

Sedan lär man rulla ut i en liten ODD precis som Waymo och sedan skala upp. Kanske kan Tesla bli de första att klara motorväg till 2035-2040 med IKEA-hårdvaran? Vad kostar en Lidar 2035 tror ni?

Vad tror ni händer först? Obemannad radiologi / cancerdiagnos av stillbilder eller självkörning i motorvägshastighet med endast kameror?

Och när kommer egentligen Roadster 2, Semi och Optimus i massproduktion? :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7328
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Naturligtvis fjärrstyrde de inte bilarna i realtid. Cruises personal gjorde bara det föraren bakom ratten gör i Tesla: övervakade mjukvarans körning och grep in vid behov. https://teslaclubsweden.se/sa-fungerar- ... nde-bilar/

Det jag menade var att dels har Tesla (minst) två år till på sig att förbättra sin FSD mjukvara (som har blivit markant bättre de senaste två åren). Dels har de en massa fallback optioner.

De kan införa central övervakning av bilarna a la Cruise, Waymo och de andra. Så kunderna får upplevelsen av självkörande bilar men som i själva verket ändå övervakas av människor. Att bilen är självkörande 99% av tiden men ibland måste människa gripa in - människa som inte sitter bakom ratten i bilen utan i en övervakningscentral någonstans.

De kan införa fler sensorer och annan strategi (personligen tror jag inte det löser hela problematiken men kan förbättra pålitlighet).

Och om allt rämnar kan de stoppa ratt och pedaler i bilen, och sälja den som Teslas billighetsmodell. (Vilket de ändå verkar vilja göra parallellt.)

Jag håller med dig om att det är lååångt ifrån självklart att Tesla verkligen kommer klara ta fram en självkörande robotaxi. Jag ville bara påpeka att företaget har mer tid på sig än 8/8 ger intryck av, och de står inte och faller även om de aldrig når målet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6234
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 10 apr 2024 09:41
Naturligtvis fjärrstyrde de inte bilarna i realtid. Cruises personal gjorde bara det föraren bakom ratten gör i Tesla: övervakade mjukvarans körning och grep in vid behov. https://teslaclubsweden.se/sa-fungerar- ... nde-bilar/

Det jag menade var att dels har Tesla (minst) två år till på sig att förbättra sin FSD mjukvara (som har blivit markant bättre de senaste två åren). Dels har de en massa fallback optioner.

De kan införa central övervakning av bilarna a la Cruise, Waymo och de andra. Så kunderna får upplevelsen av självkörande bilar men som i själva verket ändå övervakas av människor. Att bilen är självkörande 99% av tiden men ibland måste människa gripa in - människa som inte sitter bakom ratten i bilen utan i en övervakningscentral någonstans.

De kan införa fler sensorer och annan strategi (personligen tror jag inte det löser hela problematiken men kan förbättra pålitlighet).

Och om allt rämnar kan de stoppa ratt och pedaler i bilen, och sälja den som Teslas billighetsmodell. (Vilket de ändå verkar vilja göra parallellt.)

Jag håller med dig om att det är lååångt ifrån självklart att Tesla verkligen kommer klara ta fram en självkörande robotaxi. Jag ville bara påpeka att företaget har mer tid på sig än 8/8 ger intryck av, och de står inte och faller även om de aldrig når målet.
I artikeln du länkade nu skriver du "Företagen har etablerat supportcenter där mänskliga förare hjälper de självkörande bilarna. Inte genom att ta över ratten och köra dem utan på en högre nivå: de justerar de virtuella spåren bilarna ska följa så att de undviker till exempel vägbygget. Har en mänsklig operatör justerat körvägen för första bilen i nöd kommer de efterföljande bilarna att på egen hand klara sig förbi platsen. Operatörerna kan även hjälpa till i komplexa situationer och välja rätt virtuellt spår ifall bilen inte kunde välja mellan olika alternativ eller bekräfta att det är till exempel ofarligt att passera korsningen nu."

Inget av det här stämmer annat än möjligtvis kanske sista bisatsen om jag är snäll i tolkningen. Du har helt enkelt fel och sprider en felaktig bild. Bilarna kör inte på "virtuella spår" och de klarar vägarbeten och ändringar av filer, läsa skyltar, följa tecken från vägarbetare och poliser.

Du skriver ovan att "kunderna får upplevelsen av självkörande bilar". Det är ju ren desinformation.

Det är så tråkigt att det finns de som fortfarande tror det här. Tala gärna om för mig om det finns några frågor så ska jag försöka förklara med källhänvisning.

När det gäller "central övervakningscentral" så är det inte ett val man kan göra. Det är något man måste ha i en storskalig drift av en fordonsflotta.

Om du har en bil utan förare och kanske utan pedaler och ratt så behöver du övervaka flottan. Kunderna har frågor, bilar blir påkörda, de blir vandaliserade, de får punktering och de kan bli inblockade i en gränd. De kan få ett hårdvarufel på autonomi-stacken eller på bilen. Eller så bara hittar de ett edge-case och stannar.

Då behöver du kommunicera med kunden i bilen och åtgärda problemet, genom att kanske ge den "fortsätt" eller "vänta" eller så behöver du skicka ut en asssistansförare eller en servicegubbe eller ringa polisen, brandkåren et.c.

Edge-cases och incidenter händer relativt sällan för Waymo, annars skulle de ha lagt ned. Istället skalar de upp.

Skulle man släppa loss 500 FSDb i SF eller LA utan förare har du minst en olycka inom 10 minuter och trafikkaos på 5 minuter. Det är odeploybart i dagsläget. Den prestandan spöade Waymo för 10 år sedan, och sedan dess har man faktiskt arbetat med systemet, tro det eller ej.

Med takten Tesla har haft de senaste tre åren så bedömer jag det som högst osannolikt att Tesla skulle ha ens en autonom (förarlös) robotaxideployment före 2032 ens i liten skala.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3303
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 10 apr 2024 09:41
Naturligtvis fjärrstyrde de inte bilarna i realtid. Cruises personal gjorde bara det föraren bakom ratten gör i Tesla: övervakade mjukvarans körning och grep in vid behov.
Det här påståendet stämmer inte alls. Föraren i Teslan måste hela tiden vara beredd att ta över körningen utan betänketid för att undvika olyckor. Cruice personal gjorde inget sådant, det hade i stort sett varit omöjligt att göra på distans eftersom det bl a hade krävts en uppkoppling som aldrig fallerar eller laggar.
Xanthopteryx
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

HerrNilsson skrev: 09 apr 2024 14:05
Jag tycker de går från klarhet till klarhet. Och utvecklingstakten är ju rätt hög.

Såklart finns det fortfarande en del corner cases som systemet ännu har svårt med men det finns ju ingen annan bil idag man kan gå och köpa (i USA änsålänge) som kör "själv" på detta sättet. Jag tycker det hela är smått fantastiskt.

Corner case?!
Alltså, bilen klarar inte basala enkla uppgifter såsom att köra på vägen - inte utanför vägen in fasta solida objekt.
Kör inte igenom avspärrningar.
Kör inte igenom vägbommar.
Stanna inte mitt i vägkorsningen med ankommande bilar i hög fart (eller låg fart...).
Och så vidare.
Xanthopteryx
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

Nicke Nyfiken skrev: 09 apr 2024 14:20
Xanthopteryx skrev: 09 apr 2024 13:27
Och lagar tillkommer genom initiativ.

När det gäller detta med FSD och hur Tesla hanterar situationen, och har hanterat, så finns det inte så mycket positivt att säga. Tesla mörkar, ljuger, hittar på, fabricerar och utsätter andra människor för risker som inte är okej.
Det är enkel fakta och det finns liksom inte så mycket positivt i detta.

Hela företaget Tesla bygger på att nyttja andras pengar, att höja aktiekursen och att tänja sanningar så långt så det till slut till och med är uppenbara lögner.

Tesla hade något bra en gång i tiden, när man fick till att batteribilar ånyo kom på kartan (märk väl, batteribilar är verkligen ingen nyhet alls utan har funnits i princip så länge bilen har funnits) men sättet de sedan har dundrat på och bedragit folk och myndigheter och hur man sätter pengar före säkerhet och kvalitet är verkligen inte okej.

Nu börjar verkligheten nog komma ikapp ser det ut som. Jag är inte helt hundra på att Tesla finns kvar i nuvarande form inom fem år. Kan mycket väl vara uppköpt.
Än så länge har inte Tesla behövt betala mångmiljard summor som straff för att de bedragit folk och myndigheter, vilket det finns andra bilföretag som fått göra. Tror inte Tesla är värre än vissa andra bilföretag. Jag försvarar inte Teslas beteende på något sätt. Vill bara påpeka att de långt ifrån är ensamma om att prioritera pengar före säkerhet i bilbranschen.
Det kommer. Pågår rättsliga processer.
Sådant tar ju sin tid dock, och Tesla har säkerligen köpt ut en hel del missnöjda kunder för att lindra problemen.

Man har också åkt på böter, och myndigheter i Sverige har också varit på för falsk prissättning där man tvingat Tesla att ändra hur priser visas när man skall bygga och köpa sin bil. Bland annat.

https://www.reuters.com/investigates/sp ... ies-range/
Xanthopteryx
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

Toja skrev: 09 apr 2024 14:33
Xanthopteryx skrev:
Mycket konstruktivt och bra skrivet helt klart.

Några fler exempel:
Kör mot rött, kör rätt igenom väl synliga vägkoner vid avstängd väg som är väl skyltad, kör rätt igenom en tydlig vägbom, kan inte hantera körriktningsvisare korrekt, särskilt i cirkulationsplatser, velar mellan filer som någon som är påverkad, kör i diket vid snö, följer hjulspår i snö som om det vore väglinjer, blir bländad av sol rätt in i kameran, stannar för gatlykta som den tror är rött trafikljus, kör på väl synlig stege på vägen, kör ner i stora potthål, fattar inte vad en järnväg är, kan inte tolka liggande trafikljus korrekt, kan inte tolka blinkande trafikljus korrekt, med mera.
Du verkar ha sett någon gammal version.
Kolla på FSD 12.3.3
Just nu kommer ny version varje vecka med stora framsteg varje liten uppdatering
Pratar om 12.3.3. Kom för snart två veckor sedan.
Framstegen jämfört med 12.3 verkar snarare vara baksteg - den funkar sämre.
Xanthopteryx
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

TiborBlomhall skrev: 09 apr 2024 14:49
Den självkörande robotaxi Tesla visar upp 8/8 kan i bästa fall komma i produktion om 2 år. De har ju knappt ens börjat bygga fabriken där den ska byggas. Elon och Tesla räknar kallt med att tills dess har FSD blivit några magnitud bättre. De extrapolerar utvecklingen FSD haft de senaste åren.

Sedan har de alltid fallback lösningen att montera ratt och pedaler och kallar den Model 2 (eller vad den nu kommer heta).

Det är inte dagens version 12.3.3 man ska titta på när man tänker Tesla Robotaxi. Inte ens vad Elon fantiserar om. Utan utvecklingen från vad FSD version 10 kunde i November 2021 till vad 12.3.3 klarar idag och extrapolera den med förhoppningsvis lite lagom exponentiell utveckling.

Tesla har även säkert övervägt andra fallback-lösningar som central övervakning av bilarna a la Cruise som erkänt att de har 1,5 människor per bil som övervakar körningen och behöver ingripa var sjätte kilometer. https://teslaclubsweden.se/de-sjalvkora ... lvkorande/ Ta några hundratusen indier...

Eller "Elon förbjude" att de kryper till korset och skruvar på Lidar på toppen av bilen och säljer in den med nån snick-snack i stil med när de tog bort radarn pga "informations-dissonans".
Finns inte på kartan att de har en självkörande bil inom två år.
Man klarar inte ens grundläggande funktioner i dagsläget och det finns ingen riktig ljusning.
Är vi väldigt optimistiska så stämmer FSD Tracker väldigt bra och vi pratar då kritisk intervention var 50e mil.
Plus ickekritiska interventioner som också är otänkbara i verklig körning. Då sjunker antal mil extremt mycket mer.
Rent krasst måste vi även räkna alla de parkeringar och stannande vid vägkaten som inte lyckas. Så i realiteten kräver Tesla ingripande med max någon eller ett par mil. I princip varje körning.
Man saknar dessutom en serviceorganisation för att hantera alla bilarna.

Waymo kör drygt 3.000(!) mil innan någon behöver ingripa och det är inga allvarliga ingripanden (ingen sitte roch övervakar körningen hela tiden). Kom även ihåg att Waymo är transparenta mot myndigheterna och även till stor del mot allmänheten.
Tesla gör däremot allt för att undvika sådant.
För att Tesla skall lyckas få tillstånd till att ens börja fundera på att tänka på att köra själv utan förare måste man först visa på hur bra systemet verkligen är (och det är inte ens i närheten i dagsläget) och sedan visa på det under en lång tid (kom ihåg hur länge Waymo bland annat har hållit på) innan man ens får börja på riktigt.
Xanthopteryx
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

TiborBlomhall skrev: 10 apr 2024 09:41
Naturligtvis fjärrstyrde de inte bilarna i realtid. Cruises personal gjorde bara det föraren bakom ratten gör i Tesla: övervakade mjukvarans körning och grep in vid behov. https://teslaclubsweden.se/sa-fungerar- ... nde-bilar/

Det jag menade var att dels har Tesla (minst) två år till på sig att förbättra sin FSD mjukvara (som har blivit markant bättre de senaste två åren). Dels har de en massa fallback optioner.

De kan införa central övervakning av bilarna a la Cruise, Waymo och de andra. Så kunderna får upplevelsen av självkörande bilar men som i själva verket ändå övervakas av människor. Att bilen är självkörande 99% av tiden men ibland måste människa gripa in - människa som inte sitter bakom ratten i bilen utan i en övervakningscentral någonstans.

De kan införa fler sensorer och annan strategi (personligen tror jag inte det löser hela problematiken men kan förbättra pålitlighet).

Och om allt rämnar kan de stoppa ratt och pedaler i bilen, och sälja den som Teslas billighetsmodell. (Vilket de ändå verkar vilja göra parallellt.)

Jag håller med dig om att det är lååångt ifrån självklart att Tesla verkligen kommer klara ta fram en självkörande robotaxi. Jag ville bara påpeka att företaget har mer tid på sig än 8/8 ger intryck av, och de står inte och faller även om de aldrig når målet.
Du har missuppfattat detta igen. Det sitter inte flk och kontinuerligt tittar på när Waymo kör.
Bilen kör och ringer efter hjälp när den behöver det. Systemet kan även larma själv om den märker att något beter sig konstigt såsom att bilen fastnat i någon konstig navigeringsloop, som den för övrigt då ändå kanske lyckas klura sig ut från själv till slut.
Likaså kan du som passagerare påkalla assistans och du har även nödstopp i bilen om något händer så att du själv måste stanna och gå ut (kräksjuk, mediciska besvär eller annat?).
Skriv svar