Sida 1 av 2
Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 09:59
av arena999
Såhär är det...jag har preliminärbokat en LR demobil (från Tesla) som är ca 1,5 år gammal.
Nu går mina tankar...
Behöver jag en LR? Jag pendlar som mest 10 mil på en dag om man bortser från 2-3 resor årligen från Skåne till GBG eller Sthlm.
Behöver jag 1,2 sekunder snabbare acceleration?
AWD, är det viktigt i Skåne?
Högtalarna, är de så mycket bättre?
1,5 år gammal...var det inte mycket barnsjukdomar då?
Vad mer skiljer?
Andrahandsvärde?
Jag kan idag konfigurera en helt ny SR+ (som säkert är den uppdaterade med elbaklucka och värmepump) som efter avdrag blir 40 tusen billigare än "min LR", dock i annan färg.
Hjälp mig sortera ut begreppen

Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 10:05
av bonath
Ett av mina inlägg i en annan tråd.
viewtopic.php?f=51&t=22649
"Körde Halmstad-Stockholm-Halmstad i veckan. Totalkostnad el under 300 kr.
Laddade i Ödeshög, ca 15 minuter o Sillekrog, ca 30 minuter på uppvägen.
Laddade "gratis" (p-avgift) i Arenagaraget med ca 200 laddplatser.
Laddade Norrköping ca 30 minuter o Ödeshög ca 25 minuter på hemresan.
Kom hem med 14% kvar, 6 timmar o 35 minuter senare...
JAG behöver inte LR, klarar mig bra med SR+".
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 10:16
av Jonsson3
Erfarenheter från 1.5 år med LR AWD:
- lång räckvidd enklare och skönare, man glömmer ladda eller för för sig att spontanåka, mer frihet och flexibilitet!
- 1,2 sekunder snabbare acceleration kan man alltid ha nytta av

Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 10:27
av Bjelke
Kanske viktigaste frågan till att börja med är väl om du kan ladda hemma?
För kan du det så är ett stort batteri inte så mycket värt till vardags.
Kan man inte det så är det tvärtom, ett stort batteri gör det smidigare om du inte kan ladda hemma (eller
eventuellt på jobbet)...
4wd är riktigt najs för oss som har rejäl vinter (några månader iaf), men annars inte så intressant normalt sett (eller
om man kör i terräng).
Acceleration är grym även i dom slöaste Teslorna

Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 10:34
av LarsL
arena999 skrev:Såhär är det...jag har preliminärbokat en LR demobil (från Tesla) som är ca 1,5 år gammal.
Oj! Vad har hänt med den bilen under dessa 1,5 år? Jag skulle välja en ny bil alla dagar veckan särskilt om den är billigare.
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 10:46
av Frippanecci
Jag tycker Dual Motor är helt överlägset en bil med enbart en motor.
- visst kan man lura sig själv med att bilarna är likvärdiga, men det är ju bara om man jämför priset.
En Dual Motor köper man inte för att ta sig fram bättre på vintern - det är bara en så väldigt mycket bättre bil på alla sätt.
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 10:58
av Sciccy
Jag hade valt den nya.
Kör själv sr+ upp till 20 mil om dan i stockholm och har inte ångrat att jag valde sr+
Tycker att påståenden om att dual motor är helt överlägset bara är onödiga.
Ser man till dina behov så kommer det troligtvis att funka jätte bra.
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 11:21
av Likenoother
Jag är själv i samma tankar men kör Borås - Laholm på helgerna .. 36 mil fram o tillbaka...
Behöver jag en long range eller kommer jag klara mig på en SR+ ?
Jag kan ladda på jobbet o hemma , sen finns d två Super charger på vägen till Laholm , en i Falkenberg samt en i Laholm / mellbystrand.
Men hade ju helst velat undvika ladda på Stationernq o bara hållit mig till o ladda hemma i Borås , i Laholm kommer jag även bara kunna ladda i ett vanligt uttag i så fall .
Beställt en LR+ nya modellen med leverans i december men tar emot lite o funderar på o vänta på SR+ i februari
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 12:03
av Tellus
Frippanecci skrev:Jag tycker Dual Motor är helt överlägset en bil med enbart en motor.
- visst kan man lura sig själv med att bilarna är likvärdiga, men det är ju bara om man jämför priset.
En Dual Motor köper man inte för att ta sig fram bättre på vintern - det är bara en så väldigt mycket bättre bil på alla sätt.
Jag håller inte med. Vi har en av varje och vid vanlig körning märks ingen skillnad på awd eller bakhjulsdrift.
Jag hade valt en ny sr+ i trådskaparens fall. Sr+ går dessutom 10-15% snålare.
Jämför man en framhjulsdriven bil och awd kan jag hålla med om ert resonemang.
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 13:15
av LasseTM
Om det är som trådskaparen beskriver hade jag köpt en SR+
Har haft båda och skulle jag köpa en ny bil du skulle jag köpa SR+ igen. Är inte värt 100k mer för lite mera räckvidd och lite snabbare acc 0-40km/h.
SR+ är dessutom roligare när det svänger och jag upplever den inte som lika tung i kurvor.
Diskanten är bättre i LR men den är även för basting för min smak.
LR är dock skönt om man ska härja i fjällen eftersom räckvidden snabbt försvinner om man inte kan koppla in sig på ett uttag och sedan måste förvärna bilen om det är - 20
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 13:33
av Arn
Likenoother skrev:Jag är själv i samma tankar men kör Borås - Laholm på helgerna .. 36 mil fram o tillbaka...
Behöver jag en long range eller kommer jag klara mig på en SR+ ?
Jag kan ladda på jobbet o hemma , sen finns d två Super charger på vägen till Laholm , en i Falkenberg samt en i Laholm / mellbystrand.
Men hade ju helst velat undvika ladda på Stationernq o bara hållit mig till o ladda hemma i Borås , i Laholm kommer jag även bara kunna ladda i ett vanligt uttag i så fall .
Beställt en LR+ nya modellen med leverans i december men tar emot lite o funderar på o vänta på SR+ i februari
Ska du köra 36 mil utan att stanna till vid en supercharger måste du definitivt ha en long range. Du får ändå ladda upp din LR till 95% och du kommer ha ca 10-20% kvar. Någon mindre utflykt på plats skall också finnas marginal för.
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 14:25
av pefreli
Arn skrev:Likenoother skrev:Jag är själv i samma tankar men kör Borås - Laholm på helgerna .. 36 mil fram o tillbaka...
Behöver jag en long range eller kommer jag klara mig på en SR+ ?
Jag kan ladda på jobbet o hemma , sen finns d två Super charger på vägen till Laholm , en i Falkenberg samt en i Laholm / mellbystrand.
Men hade ju helst velat undvika ladda på Stationernq o bara hållit mig till o ladda hemma i Borås , i Laholm kommer jag även bara kunna ladda i ett vanligt uttag i så fall .
Beställt en LR+ nya modellen med leverans i december men tar emot lite o funderar på o vänta på SR+ i februari
Ska du köra 36 mil utan att stanna till vid en supercharger måste du definitivt ha en long range. Du får ändå ladda upp din LR till 95% och du kommer ha ca 10-20% kvar. Någon mindre utflykt på plats skall också finnas marginal för.
Vanligt eluttag funkar alldeles utmärkt. Sätt ner på 5-6A och låt stå över natten.
Vi har 25 mil till stugan och gör likadant.
Har LR och slipper stanna på SuC men även om vi haft SR+ hade det inte varit några problem att stanna till 10 min och ”toppa” batteriet.
Fördelen med LR märks framförallt på riktiga långkörningar som skidsemester eller Europasemestern.
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 14:42
av Teslaspolen
pefreli skrev:Arn skrev:Likenoother skrev:Jag är själv i samma tankar men kör Borås - Laholm på helgerna .. 36 mil fram o tillbaka...
Behöver jag en long range eller kommer jag klara mig på en SR+ ?
Jag kan ladda på jobbet o hemma , sen finns d två Super charger på vägen till Laholm , en i Falkenberg samt en i Laholm / mellbystrand.
Men hade ju helst velat undvika ladda på Stationernq o bara hållit mig till o ladda hemma i Borås , i Laholm kommer jag även bara kunna ladda i ett vanligt uttag i så fall .
Beställt en LR+ nya modellen med leverans i december men tar emot lite o funderar på o vänta på SR+ i februari
Ska du köra 36 mil utan att stanna till vid en supercharger måste du definitivt ha en long range. Du får ändå ladda upp din LR till 95% och du kommer ha ca 10-20% kvar. Någon mindre utflykt på plats skall också finnas marginal för.
Vanligt eluttag funkar alldeles utmärkt. Sätt ner på 5-6A och låt stå över natten.
Vi har 25 mil till stugan och gör likadant.
Har LR och slipper stanna på SuC men även om vi haft SR+ hade det inte varit några problem att stanna till 10 min och ”toppa” batteriet.
Fördelen med LR märks framförallt på riktiga långkörningar som skidsemester eller Europasemestern.
5-6A kan man ta om uttaget är äldre eller är okänd status. Men är det nytt och fräscht, du känner kanske till installationen så är det inga som helst problem att dra 10A.
Det finns ingen regel som säger att "Så är det", utan man får ta det från fall till fall. Känner du dig osäker, ta det säkra före det osäkra. Eller be en elektriker kolla på det (och är hen ej kunnig inom elbilar, berätta bara att du undrar om du kan dra 10A under längre tid.).
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 15:57
av LarsL
Likenoother skrev:Jag är själv i samma tankar men kör Borås - Laholm på helgerna .. 36 mil fram o tillbaka...
Behöver jag en long range eller kommer jag klara mig på en SR+ ?
Jag kan ladda på jobbet o hemma , sen finns d två Super charger på vägen till Laholm , en i Falkenberg samt en i Laholm / mellbystrand.
Men hade ju helst velat undvika ladda på Stationernq o bara hållit mig till o ladda hemma i Borås , i Laholm kommer jag även bara kunna ladda i ett vanligt uttag i så fall .
Beställt en LR+ nya modellen med leverans i december men tar emot lite o funderar på o vänta på SR+ i februari
Klart du klarar dig med en SR+. Det finns ju som sagt två Superchargers på sträckan så om det någon dag skiter sig så är det bara att dutta upp med lite ström. Jag har senaste åretkört den sträckan (nästa) fast fram och tillbaka och det har gått fint med en laddning på de tripperna. Nu åker jag oftast med familjen och då är stopp ofta uppskattade ändå.
Fördelen med LR är ju om du under samma dag som du ska åka iväg till Borås/Laholm måste fixa med något och gör av med några mils räckvidd. Med SR+ kanske du måste börja fundera eller kompromissa medan du förmodligen slipper det med LR. Vad är värt 100kkr, är ju frågan? Jag hade köpt SR+ idag igen trots allt.
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 18:29
av SkipperO
Frågan är hur stor räckvidsskillnad det verkligen blir på en begagnad LR och en SR+. En ny är säkert mer effektiv, ingen batteri-degradering och värmepump.
Jag hade valt en SR+ om jag bott i Skåne, valde LR för awd är roligare att köra på vintern, som vi oftast har en del av här i södra Norrland.
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 20:35
av tompanhuhu
SkipperO skrev:Frågan är hur stor räckvidsskillnad det verkligen blir på en begagnad LR och en SR+. En ny är säkert mer effektiv, ingen batteri-degradering och värmepump.
Jag hade valt en SR+ om jag bott i Skåne, valde LR för awd är roligare att köra på vintern, som vi oftast har en del av här i södra Norrland.
Läser mycket på detta forum att SR+ får värmepump men på reddit och en artikel här
https://teslaclubsweden.se/nya-forbattr ... a-model-3/
Säger att bara LR och P får den.
Någon som har en källa på att SR+ får värmepump?
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 21:14
av jobster
Ja enligt Teslas chatt-support ska alla nya Model 3 få värmepump:
Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 22:50
av steffe68
Hej! Du nämner ”efter avdrag” som jag förmodar är miljöbilsbonusen. Jag köpte min demobil i juni och Tesla ”återbetalade” bonusen till mig, så min LR AWD blev ett riktigt klipp
Så kolla upp det är mitt heta tips

Re: Beställningsångest
Postat: 15 nov 2020 23:09
av seafarer
jobster skrev:Ja enligt Teslas chatt-support ska alla nya Model 3 få värmepump:
Notera, att det gäller nybeställningar. Dvs de M3 som kommer kanske jan/feb om jag förstått det korrekt?
Den SR+ som nu är inkommande är väl kineskiska modellen med CATL batteri men inte övriga ändringar? Men med 20" i avdrag.
Jag är inte säker, men någon kanske har mera fakta kring detta.
Re: Beställningsångest
Postat: 16 nov 2020 01:20
av martinot
LarsL skrev:
Klart du klarar dig med en SR+. Det finns ju som sagt två Superchargers på sträckan så om det någon dag skiter sig så är det bara att dutta upp med lite ström. Jag har senaste åretkört den sträckan (nästa) fast fram och tillbaka och det har gått fint med en laddning på de tripperna. Nu åker jag oftast med familjen och då är stopp ofta uppskattade ändå.
Fördelen med LR är ju om du under samma dag som du ska åka iväg till Borås/Laholm måste fixa med något och gör av med några mils räckvidd. Med SR+ kanske du måste börja fundera eller kompromissa medan du förmodligen slipper det med LR. Vad är värt 100kkr, är ju frågan? Jag hade köpt SR+ idag igen trots allt.
När jag beställde min LR AWD så fanns ju även LR RWD att beställa till rätt bra pris, men den verkar inte vara kvar längre. Man var dock tvungen att beställa på plats eller via mail (låg inte på hemsida), så kan kanske vara värt att kolla upp.
Nu gillar jag själv det klart bättre accet och drivet i AWD och skulle inte vilja vara utan (hade jag köpt privat istället för på firman, så hade jag absolut valt Performance, men var inte värt att gå från 3700 till 6000 i förmånsvärde), men LR RWD var ju ett mycket bra alternativ för de som tvekar mellan SR och LR AWD.
Finns den kvar, kommer den tillbaka, eller vad är status gällande LR RWD-modellen?
Om inte annat, så kanske de finns att köpa som demo eller beg. Kan vara tips att checka.
Re: Beställningsångest
Postat: 16 nov 2020 07:16
av kallekula
Lägga till 60k och få en ny Long range är inte ett alternativ?
Re: Beställningsångest
Postat: 16 nov 2020 17:45
av arena999
Trådsksparen igen...
Efter nya provkörningar lutar det åt LR.
Men, en demobil som är uttagen mars -19, 500 mil för 543"
Eller en helt ny för 88000 kr mer?
Den nya är då faceliften med bla elbaklucka, värmepump och uppdaterade interiören
Med den nya får jag såklart allt nytt, däcken kommer hålla längre garanti och vagnskada (alltså halvförsäkring) under längre tid.
Ev lägre förbrukning med nyare batteri och värmepump.
Men är det värt 88"

Re: Beställningsångest
Postat: 16 nov 2020 17:46
av Banane
arena999 skrev:Trådsksparen igen...
Efter nya provkörningar lutar det åt LR.
Men, en demobil som är uttagen mars -19, 500 mil för 543"
Eller en helt ny för 88000 kr mer?
Den nya är då faceliften med bla elbaklucka, värmepump och uppdaterade interiören
Med den nya får jag såklart allt nytt, däcken kommer hålla längre garanti och vagnskada (alltså halvförsäkring) under längre tid.
Ev lägre förbrukning med nyare batteri och värmepump.
Men är det värt 88"

Den nya.
Re: Beställningsångest
Postat: 16 nov 2020 18:00
av Daven
Helt klart en ny.
Model 3 som beg är alldeles för dyr för att vara värd det, när du ska sälja så kommer en facelift vara mer värd fråga är hur mkt? sedan så har det kommit en hel del förbättringar sedan dom kom till Sverige. Bla bättre isolering + Alla uppdateringar med facelift.
Jag tror dit val ska vara mellan SR+ och LR
Re: Beställningsångest
Postat: 16 nov 2020 20:04
av martinot
Performance alla dagar i veckan (som privatköp)!
