Sida 1 av 1

Status Umeå Supercharger

Postat: 13 nov 2020 14:29
av fender
Ska åka söderut till helgen men abetterouteplanner säger att SUCen i Umeå inte funkar. "This charger has limited access or function and is not used in automatic planning". Är det någon som har koll på status?

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 13 nov 2020 15:25
av Zalman3
fender skrev:
Ska åka söderut till helgen men abetterouteplanner säger att SUCen i Umeå inte funkar. "This charger has limited access or function and is not used in automatic planning". Är det någon som har koll på status?
2 av 6 stolpar fungerar.

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 13 nov 2020 15:28
av fender
Tack, åker tidigt så det borde lösa sig.

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 14 nov 2020 10:02
av Monark1954
Umeå hoppas även över i Tesla navigator vid rutt förbi Umeå.
Föreslog igår 100% i Övik för att nå Skellefteå.
Gick bra att först välja Umeå och att laddas även där. Hade inte tid att vänta i Övik.
Ni som har räckvidd bör lämpligen hoppa över Umeå så att de som behöver slipper vänta.

Tror att Umeå förutom fler stolpar inkl. stolpar för släp även blir 150 kw enligt Tesla Norrland.

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 14 nov 2020 10:10
av Zalman3
De har satt upp de 4 stolparna igen och asfalterat.
20201113_161102.jpg




De har även gjort fundamenten och asfalterat för de 6 nya stoplarna.
20201113_161109.jpg

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 14 nov 2020 19:30
av wector
Ser ut att vara bra lutning vid stallen. Hoppas dräneringen är tillräcklig nu bara

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 14 nov 2020 19:36
av B99
Är det inte lite märklig layout, alla verkar ju vara för att backa in, ändå är de vinklade olika och med olika avstånd?

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 14 nov 2020 20:18
av Bjelke
B99 skrev:
Är det inte lite märklig layout, alla verkar ju vara för att backa in, ändå är de vinklade olika och med olika avstånd?
Påminner om layouten vid Infra city den första vändan...

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 16 nov 2020 13:38
av Zalman3
Tyvärr är alla laddstolpar ur funktion just nu i Umeå.
Men man hoppas att man kommer igång ikväll igen.

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 07 dec 2020 15:00
av Zalman3
Sedan tidigare har det funnits 6st 150 kW laddare i Umeå.
Nu har man installerat 2st 150 kW laddare till.
Dessa 2 nya är genomkörning vilket är praktiskt om man har släp.
Dock så lyser de inte så man har väl inte slagit på strömmen än.
Och håller på att installera 4st ytterligare.

Totalt blir det alltså 12 laddare, med minst 8st 150kW.
Kanske de sista 4st blir V3 250kW laddare.
20201207_145028.jpg
20201207_145036.jpg

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 10 dec 2020 15:48
av Zalman3
Nu är 12 stolpar uppe. Dock är 6st ej driftsatta ännu.
Och alla är 150kW stolpar.
20201210_153517.jpg

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 10 dec 2020 21:36
av martinot
Någon som vet varför det blev gamla 150 kW V2:or istället för de nya 250 kW V3:orna?

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 11 dec 2020 09:18
av Bjelke
martinot skrev:
Någon som vet varför det blev gamla 150 kW V2:or istället för de nya 250 kW V3:orna?
Tillgänglig effekt på området?
Annars vet jag inte :lol:

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 11 dec 2020 12:28
av martinot
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Någon som vet varför det blev gamla 150 kW V2:or istället för de nya 250 kW V3:orna?
Tillgänglig effekt på området?
Annars vet jag inte :lol:
Trodde att Norrland hade gott om effekt med all vattenkraft! :D

Men kan ju vara lokala problem (känns som Tesla isf. gjort en dålig placering).

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 11 dec 2020 13:08
av Zalman3
martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
Någon som vet varför det blev gamla 150 kW V2:or istället för de nya 250 kW V3:orna?
Tillgänglig effekt på området?
Annars vet jag inte :lol:
Trodde att Norrland hade gott om effekt med all vattenkraft! :D

Men kan ju vara lokala problem (känns som Tesla isf. gjort en dålig placering).
Tror INTE att det är effekt problem.
1. Det är på IKEA området med massor av el.
2. V3 har batteribackup.
Faster Charging, No More Power Sharing
V3 is a completely new architecture for Supercharging. A new 1MW power cabinet with a similar design to our utility-scale products supports peak rates of up to 250kW per car. At this rate, a Model 3 Long Range operating at peak efficiency can recover up to 75 miles of charge in 5 minutes and charge at rates of up to 1,000 miles per hour. Combined with other improvements we’re announcing today, V3 Supercharging will ultimately cut the amount of time customers spend charging by an average of 50%, as modeled on our fleet data.

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 11 dec 2020 14:34
av EnTraktor
Vad är källan till att V3 har batteribackup? Och om V3 har batteribackup, varför har Upplands Väsby en begränsning i effekten p.g.a. effektbrist i nätet? Då skulle ju batteriet gått runt denna begränsning?

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 11 dec 2020 16:40
av Zalman3
EnTraktor skrev:
Vad är källan till att V3 har batteribackup? Och om V3 har batteribackup, varför har Upplands Väsby en begränsning i effekten p.g.a. effektbrist i nätet? Då skulle ju batteriet gått runt denna begränsning?
https://www.tesla.com/no_NO/blog/introd ... edirect=no

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 11 dec 2020 17:01
av fth
Zalman3 skrev:
EnTraktor skrev:
Vad är källan till att V3 har batteribackup? Och om V3 har batteribackup, varför har Upplands Väsby en begränsning i effekten p.g.a. effektbrist i nätet? Då skulle ju batteriet gått runt denna begränsning?
https://www.tesla.com/no_NO/blog/introd ... edirect=no
V3 har inte något batteri så vitt jag vet, är det den här meningen du avser så står det bara att erfarenheterna från att bygga batterier använts för v3, inte att v3 har batterier:
V3, which is born from our experience building the world’s largest grid-connected batteries, enables our vehicles to charge faster than any other electric vehicle on the market today.
/fth

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 14 dec 2020 18:07
av Zalman3
Nu är 2 stolpar till driftsatta i Umeå.
20201214_171918.jpg

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 14 dec 2020 18:12
av EnTraktor
Zalman3 skrev:
EnTraktor skrev:
Vad är källan till att V3 har batteribackup? Och om V3 har batteribackup, varför har Upplands Väsby en begränsning i effekten p.g.a. effektbrist i nätet? Då skulle ju batteriet gått runt denna begränsning?
https://www.tesla.com/no_NO/blog/introd ... edirect=no
Det står inte nånstans i den texten att V3 har batterier. Jag har inte heller sett några batterier på någon V3 laddare som jag besökt och sist men inte minst Upplands Väsby har effektbegränsning. Om den haft batterier hade inte begränsningen funnits.

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 14 dec 2020 19:32
av Zalman3
Märkligt nog visar appen 7 stolpar, när det i verkligheten är 8 stolpar som är driftsatta.
20201214_193024.jpg

Re: Status Umeå Supercharger

Postat: 14 dec 2020 19:35
av martinot
Zalman3 skrev:
Nu är 2 stolpar till driftsatta i Umeå.
20201214_171918.jpg
Härligt! :D