Sida 1 av 3

Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 27 okt 2020 19:52
av Jerker
Ett avsnitt av Ekonomibyrån på SVT om elbilar:

https://www.svtplay.se/video/28856810/e ... -folkbilen

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 27 okt 2020 20:05
av MrRun
Tack för tipset!

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 27 okt 2020 20:14
av Jerker
Medverkar gör
Maria Bratt Börjesson, professor i transportekonomi
Jonas Fröberg på DN
Jan-Erik Berggren, motorjournalist
Peter Carlsson, Northvolt
Thomas Ingenlath, VD Polestar
Katrine Marcal, författare

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 27 okt 2020 20:15
av Jerker
Det susar förbi ett påstående om att GM drog tillbaka EV1 eftersom den var en flopp. Det tror jag inte att en enda av de som körde bilen håller med om.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 27 okt 2020 20:34
av Jerker
Väldigt forcerat. De tar upp massa stora frågor som var och en skulle behöva sitt eget program, kastar ut en massa frågor som man inte hinner utveckla svaren på.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 27 okt 2020 23:06
av JonasH
Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.

Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.

Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 27 okt 2020 23:08
av Jerker
JonasH skrev:
Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.

Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.

Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Håller med. Det var många fördomar som luftades. De tar med människor som kallas experter men jag tror t.ex. att inte en enda av dem själva kör elbil.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 27 okt 2020 23:21
av Elix747
JonasH skrev:
Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.

Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.

Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Elbil som bara som Andrabil? Fjällresor verkar ju heller inte fungera då man bara kommer halvvägs. Konstigt. jag som trodde att mina fjällresor och sommarresor och vardagsliv med familj fungerar Bra med bara en elbil. Jag kanske bara har drömt. :roll:

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 27 okt 2020 23:27
av Svenssons
Elix747 skrev:
JonasH skrev:
Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.

Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.

Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Elbil som bara som Andrabil? Fjällresor verkar ju heller inte fungera då man bara kommer halvvägs. Konstigt. jag som trodde att mina fjällresor och sommarresor och vardagsliv med familj fungerar Bra med bara en elbil. Jag kanske bara har drömt. :roll:
Du är en humla och humlor kan egentligen inte flyga...

Det med att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo baseras nog på att barnarbete existerar i Kongo och Kongo producerar majoriteten av allt kobolt. Att enbart en lite del av produktionen i Kongo kommer från barnarbete och att världens största elbilstillverkare inte använder sig av något kobolt från Kongo tänker de inte på.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 27 okt 2020 23:29
av martinot
JonasH skrev:
Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.

Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Har för mig att det endast är 5% av all koboltbrytning som involverar någon form av barnarbete, och då mest illegalt och enskilda aktörer.

Inte normalt de stora företagen och de seriösa gruvbolagen (allt är inte så dåligt i Afrika och Kongo som många har fördomar om).

Annars så är ju denna en klassiker. :D

Bild

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 00:29
av Willerud
Angående att elbilar bara duger som andrabil. Tydligen var vi helt irrationella när vi bytte in vår förstabil, i och med att den gick längst, och därmed borde byte till elbil få störst impact.
Måste ha gjort en tankevurpa eller nått, det var den då tre år gamla dieseln som rullade 4800 mil/år, där senaste service gick på 12000kr (finns säkerligen billigare service än märkesverkstad), med ett serviceintervall på var åttonde månad var den faktiska månadskostnaden i paritet med en MS.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 05:24
av Zalman3
Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.

– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.

Intressant att en VD för ett bilbolag säger att om 3 år så är en elbil billigare i inköp än en fossilbil.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 06:58
av Esterox
Zalman3 skrev:
Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.

– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.

Intressant att en VD för ett bilbolag säger att om 3 år så är en elbil billigare i inköp än en fossilbil.
Fast det säger han inte i texten.

Han säger att förbränningsmotorer blir det dyrare alternativet.
Alltså väldigt öppet vad han menar,
Jag skulle tro att han menar utvecklingskostnaden.

Att om 3 år är det billigare att utveckla en elbil än en fossil.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 08:00
av LasseTM
Zalman3 skrev:
Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.

– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.

Intressant att en VD för ett bilbolag säger att om 3 år så är en elbil billigare i inköp än en fossilbil.
Det betyder ju ändå inte att de kommer att tumma på sinmarginal.
Även om en PS2 skulle kosta 50% av motsvarade ICE idag skulle de säkert ändå ligga kvar i pris eftersom efterfrågan är så hög och deras produktionstakt låg.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 08:03
av LarsL
Redan idag borde det vara billigare att utveckla en elbil än en ICE om man börjar från noll. Vilket kan bevisas av att vi har flera stycken start-up inom elbilstillverkning... men få eller inga de senaste år 10:e inom förbränningsmotor bilar.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 08:11
av mikebike
Zalman3 skrev:
Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, tror att skiftet är närmare än så, mycket på grund av sjunkande batteripriser.

– Om ungefär 3 år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath.

Intressant att en VD för ett bilbolag säger att om 3 år så är en elbil billigare i inköp än en fossilbil.
Ett företag som (nästan) bara säljer elbilar....

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 08:17
av nx00
1 minut in i programmet sen reagera ja på att dom sa något i still med att byta ut hästkrafter emot kWh... *facepalm*

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 08:27
av Jerker
nx00 skrev:
1 minut in i programmet sen reagera ja på att dom sa något i still med att byta ut hästkrafter emot kWh... *facepalm*
Ja, det är verkligen många grodor som hoppar ur munnarna på dem. Det är därför jag tycker att det är synd att de försöker greppa över hela bilden av elbilen och elbilssamhället eftersom det är totalt omöjligt att göra i det här konceptet på så kort tid. Det skulle ha krävt en hel programserie där man systematiskt går igenom del efter del för att belysa alla aspekter av det.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 09:47
av Skogslasse
Ett ganska bedrövligt program. Som redan sagts många frågor, många fördomar, lite kunskap. Undrar om programmakarna ser programmet som ett ekonomi eller bil program. Alla som förekom i rutan fick väl petroleumdoften med modersmjölken, men vissa av oss har omprövat detta axiom

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 09:54
av Off Grid Byggaren
Varför är det så vanligt med uppfattningen att om en elbil har en ärlig batteri räckvidd på 30 mil, så stannar den sedan längs vägkanten och kräver bärgningsbil?

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 10:02
av Bjelke
Off Grid Byggaren skrev:
Varför är det så vanligt med uppfattningen att om en elbil har en ärlig batteri räckvidd på 30 mil, så stannar den sedan längs vägkanten och kräver bärgningsbil?
För att man på något (sjukt) sätt vill tro att det är så... kanske...

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 10:13
av Elektrifierad
Nämndes inget om att elbilar oftare är billigare än fossil om man ser till milkostnaden. Bara en massa tjat om hur mycket dyrare elbilar är i inköp och hur lång tid det kommer ta innan priset blir samma som för en ICE...

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 10:18
av Jerker
Ja, frågan är om inte ett sånt här program gör mer skada än nytta.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 10:34
av Esterox
Elektrifierad skrev:
Nämndes inget om att elbilar oftare är billigare än fossil om man ser till milkostnaden. Bara en massa tjat om hur mycket dyrare elbilar är i inköp och hur lång tid det kommer ta innan priset blir samma som för en ICE...
Enligt s
Zalmans artikel i annan tråd så visar den att det skiljer väldigt lite per mil. Ca 1-2 kr och i vissa fall är elbilen dyrare (Zoe)

Så kanske därför man inte väljer att ta upp det.

Re: Ekonomibyrån om elbilar

Postat: 28 okt 2020 11:00
av martinot
Jerker skrev:
Ett avsnitt av Ekonomibyrån på SVT om elbilar:

https://www.svtplay.se/video/28856810/e ... -folkbilen
"Public Service" i ett nötskal.

Vilka nötter! :D